Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito ilmaiseksi, maksajaksi lapsettomat?!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton EI tälle. Miksi minun lapsettomana pitäisi maksaa jonkin suurperheen 8 lapsen päivähoidosta yhtään enempää kuin mitä nyt jo maksan??

Vierailija
2/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksathan sinä syövättömänäkin syöpähoidot tupakoimattomana tupakkasairaudet, autottomana tienhoitokulut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksathan sinä syövättömänäkin syöpähoidot tupakoimattomana tupakkasairaudet, autottomana tienhoitokulut...

Miten tämä nyt liitty aiheeseen? Kyllähän niistäkin voidaan keskustella, mutta perustetaan niitä varten omat ketjunsa sillä on minulla siihenkin mielipide, että näistä maksuistakin olisi jokaisen maksettava itse tienkäyttöä myöden.

Vierailija
4/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin viime vuonna veroja 39000€. Mies maksoi n. 45000€. Kyllä, olemme hyviin toimeentulevia. Maksoimme myös lapsestamme 280€/kk päiväkotimaksuja (tänä vuonna 290€/kk). Tuo aika pitkälti olikin ainoa _viime vuonna_ käyttämämme julkinen palvelu. Ajamme omilla autoilla, joiden verotuksella katetaan teiden ylläpito (tai pitäisi kattaa) emmekä käytä kunnallisia terveyspalveluitakaan. Koulutus on molemmilla tietysti, sitä voidaan katsoa lyhentävämme. Mutta ei noilla veroilla sitäkään montaa vuotta lyhennetä, on maksettu varmasti jo takaisin.

Maksamme todella paljon myös mm. työttömyysvakuutusmaksuja, vaikka työttömyys ei kohdallamme yhteiskunnan tukia vaatisikaan. Osittain perinnön ansiosta pääomatulot perheessä n. 30 000/vuodessa ja kasvaa joka vuosi, joten niillä pystyy kituuttamaan tarvittaessa. Lainat on suojattu omalla rahalla. 

Ymmärrät siis varmaan, että tässä yhteiskunnassa joutuu tahtomattaan maksamaan aivan pirusti asioita, joita ei itse käytä eikä todennäköisesti tule koskaan kaipaamaankaan. Siinä joku yksi tarhamaksu jyvitettynä yhteiskunnalle ei tunnu missään. Ei täällä kukaan nettomaksaja veroilleen vastinetta saa.

Vierailija
5/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroäyreihin sitten vaan tuntuvat korotukset, että saadaa kaikki ilmaiseksi, asuminen, autoilu, päivähoito,jne.

Kansalaispalkkakin olisi hyvä, että kenenkään ei tarvitsi tehdä työtä vaan voisimme keskittyä kaikkeen kivaan!

Vierailija
6/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä nyt liitty aiheeseen? Kyllähän niistäkin voidaan keskustella, mutta perustetaan niitä varten omat ketjunsa sillä on minulla siihenkin mielipide, että näistä maksuistakin olisi jokaisen maksettava itse tienkäyttöä myöden.

No se liittyy aiheeseen siten, että yhteiskunnassa on tiety palvelut joita ei muitakaan ole korvamerkitty.

Ja luuletko eetet jo nyt maksa sen kahdeksanlapsisen perheen päivähoitoja? Eihän perhe maksa kuin murto-osan okeista kustannuksista, pienituloiset eivät sitäkään.

Vierailija
7/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman onnensa seppä kirjoitti:

Itse maksoin viime vuonna veroja 39000€. Mies maksoi n. 45000€. Kyllä, olemme hyviin toimeentulevia. Maksoimme myös lapsestamme 280€/kk päiväkotimaksuja (tänä vuonna 290€/kk). Tuo aika pitkälti olikin ainoa _viime vuonna_ käyttämämme julkinen palvelu. Ajamme omilla autoilla, joiden verotuksella katetaan teiden ylläpito (tai pitäisi kattaa) emmekä käytä kunnallisia terveyspalveluitakaan. Koulutus on molemmilla tietysti, sitä voidaan katsoa lyhentävämme. Mutta ei noilla veroilla sitäkään montaa vuotta lyhennetä, on maksettu varmasti jo takaisin.

Maksamme todella paljon myös mm. työttömyysvakuutusmaksuja, vaikka työttömyys ei kohdallamme yhteiskunnan tukia vaatisikaan. Osittain perinnön ansiosta pääomatulot perheessä n. 30 000/vuodessa ja kasvaa joka vuosi, joten niillä pystyy kituuttamaan tarvittaessa. Lainat on suojattu omalla rahalla. 

Ymmärrät siis varmaan, että tässä yhteiskunnassa joutuu tahtomattaan maksamaan aivan pirusti asioita, joita ei itse käytä eikä todennäköisesti tule koskaan kaipaamaankaan. Siinä joku yksi tarhamaksu jyvitettynä yhteiskunnalle ei tunnu missään. Ei täällä kukaan nettomaksaja veroilleen vastinetta saa.

Koulutitte itsenne ulkomailla?

Vierailija
8/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päivähoito ilmaiseksi, jotta yhteiskunta ei tue matalapalkkaisen kannustinloukkua. Päivähoidon ilmaisuuden voisi sitoa työssäkäyntiin. Osa-aikatyökin käy. Työ tuo verorahoja ja työntekijän käyttää rahaansa ja saadaan sitä kautta lisää työllisyyttä.

Vierailija
9/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan yksikään nettomaksajat ei ole maksanut enemmän kuin nettosaajat ovat saaneet, mikä käy ilmi valtion ja kuntien velan kasvusta.

Lisää velkaa vai tosiaankin veröäyrejä ylös, että tämäkin kuluerä saadaa kuitatuksi?

Vierailija
10/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on hyvä pointti se, että varsinkin jos perheessä on yksi about keskituloinen, ei toisen vanhemman välttämättä kannata lähteä pieni tai keskituloiseenkaan hommaan. Jos 2n lapsen päivähoito haukkaa yli 500e nettotuloista, se on ihan oikea kannustinloukku. Saati jos on vaikka 3 päiväkoti-ikäistä.

Vierailija
11/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan jo nyt pääosan että aivan sama.

Vierailija
12/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esimerkiksi työterveyshuoltoa subventoidaan julkisilla varoilla, samoin kaikki yksityistä terveydenhuoltoa vaativammat toimenpiteet tehdään julkisella puolella. Maksaessasi veroja, maksat siitä takuusta, että jos/kun jompikumpi teistä esim. sairastuu niin saat hoitoa julkisella. Esim. syövän hoitaminen maksaa helposti 100 000 euroa vuodessa.

Tätä järjestelmää kutsutaan sosiaalivakuudeksi. Maksat veroja ja saat vakuuden siitä, että asiat toimivat ympärilläsi -esim. lapsesi vammautuu, itse sairastut vakavasti. Jos eläisimme yhteiskunnassa, jossa emme maksaisi veroja, jokainen varautuisi näihin riskeihin omakustanteisesti. Kansainvälisissä tutkimuksissa Suomen malli on paras ja takaa parhaiten myös keskiluokan onnellisuuden sekä menestymisen.

Vierailija
13/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et maksaisi veroja, niin maksaisit jokaisen lapsesi yksityisestä koulutuksesta yksityiskouluissa noin 20 000 euroa vuodessa. Sen lisäksi kotiopet päälle. Jo nyt helsingin ainoassa yksityisessä, kansainvälisessä koulussa lukuvuoden hinta on 15 000 euroa.

Vierailija
14/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksakoon oman pershedelmänsä hoidon ihan itse

Vierailija
15/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä on hyvä pointti se, että varsinkin jos perheessä on yksi about keskituloinen, ei toisen vanhemman välttämättä kannata lähteä pieni tai keskituloiseenkaan hommaan. Jos 2n lapsen päivähoito haukkaa yli 500e nettotuloista, se on ihan oikea kannustinloukku. Saati jos on vaikka 3 päiväkoti-ikäistä.

Riippuu ihan siitä, mitä ajattelee pitkällä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä ja lasten ollessa teini-iässä on hyvä, että molemmilla vanhemmilla on työkokemusta ja suhteita työpaikkoihin. Jos haluaa säästää muutamia satasia lasten ollessa pieniä, niin ei varmaan kannata tehdä niin montaa lasta, ettei ole varaa mennä töihin.

Vierailija
16/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa osa sosiaaliturvasta on järjestetty lakisääteisin eli pakollisin vakuutuksin. Pakollisten vakuutusten muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan sosiaalivakuutukseksi. Tärkein vakuutusperusteinen sosiaaliturvan muoto on työeläke. Myös työtapaturmavakuutus, sairausvakuutus, työttömyysturva ja kansaneläke perustuvat vakuuttamiseen.

Sosiaalivakuutus turvaa toimeentulon lapsen syntymän, vanhuuden, työkyvyttömyyden, sairauden ja työttömyyden aikana sekä perheen huoltajan kuoleman aiheuttamien taloudellisten menetysten varalta. Osa etuuksista on ansiosidonnaisia ja perustuu työntekoon, osa perustuu asumiseen Suomessa.

Vierailija
17/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, mitä ajattelee pitkällä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä ja lasten ollessa teini-iässä on hyvä, että molemmilla vanhemmilla on työkokemusta ja suhteita työpaikkoihin. Jos haluaa säästää muutamia satasia lasten ollessa pieniä, niin ei varmaan kannata tehdä niin montaa lasta, ettei ole varaa mennä töihin.

Työkokemus sinänsä on aina hyvästä, mutta sitten taas toisaalta, jos puhutaan pienipalkkaisesta pätkätyöstä... ja lapset laitetaan 10 tunnin hoitopäiville, eikä taloudellisesti edes juurikaan helpota.

No, sanotaanko että ymmärrän hyvin, ettei kauheasti motivoi.

Vierailija
18/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen jälkeen palasin töihin. Kulut lisääntyivät huomattavasti: bussikortti, lounaat, työvaatteet ja isompana kuluna päivähoitomaksut. Emme halunneet lasten joutuvan olemaan liian pitkiä aikoja päiväkodissa tai tuhlata yhteistä aikaa kotitöihin, joten palkkasimme siivoojan joka toinen viikko, hoitajan hakemaan lapset päiväkodista kerran, pari viikossa ja tilasimme ruokaa kotiin, käytimme enemmän puolivalmisteita ja söimme ulkona.

Mieheni teki paljon töitä ja ansaitsi hyvin, joten päivähoitomaksut olivat korkeita ja pystyimme ostamaan palveluja. Minun työssäkäymiseni oli lyhyellä tähtäimellä taloudellisesti merkityksetöntä, toki pitkällä aikavälillä kannattavaa.

Juuri tällaisista syistä päiväkotimaksut halutaan poistaa. Jos bruttopalkkani olisi ollut muutaman satasen pienempi, töihin meno olisi ollut tappiollista.

Lähes jokaisen ihmisen työskentely hyödyntää jollain tavalla koko yhteiskuntaa. Työssäkäymisen esteiden purkaminen on meidän kaikkien hyödyksi.

Vierailija
19/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varmaan palautetaan ne 10000 euroa jotka maksoin päivähoidosta omien lasteni kanssa. Ja olemme kaikkea muuta kuin rikkaita, mutta jos kaksi aikuista käy töissä niin Helsingissä se on ylin maksuluokka heti.

Vierailija
20/49 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikana jona on pulaa työpaikoista on typerää puhua päivähoitomaksuista työssäkäynnin esteinä.