Mistä näitä hysteerikkoäitejä' oikein sikiää??
Ei uskalleta jättää 5v yksin leikkimään pihalle missään olosuhteissa, ei uskalleta jättää 4v yksin autoon odottamaan sillä aikaa kun käy itse kaupassa hakemassa maitoa, ei uskalleta jättää sisälle yksin sillä aikaa kun hakee postin ja kusettaa koiran, ei uskalleta antaa katsoa mitään muutakuin pikkukakkosta ettei vaan saa traumoja, ei uskalleta antaa laskea yksin pulkkamäkeä, ettei vaan laske puuhun, joka on 100 päässä ja 50 metriä sivumpana, ei uskalleta päästää uimaan 10v kavereidensa kanssa, ettei vaan huku... jne jne jne...
Kommentit (98)
Se kuului luottotehtäviini. Naapurin kakaroiden kanssa juostiin pitkin peltoja ja leikittiin päivät pitkät. Uimassa käytiin keskenään reilusti alle 10 vuotiana.
Kyllä mää nyt oon kauheen ahdistunut kun olen joutunut maalla viettämään lapsuuteni vanhempieni hylkäämänä. Niin ja kaikkein kauheinta. Jouduin muuttamaan kotoa pois 16 vuotiaana kun omalla kylällä ei ollut jatkokoulutuspaikkaa.
Toisaalta opin pitämään itsestäni huolen. Ensimäiset omat rahani tienasin 13 vuotiaana hoitamalla naapurin lapsia ja siitä eteenpäin tekemällä muitakin töitä. Ei tarvinnut enää 25 vuotiaana roikkua vanhempien rahapussilla vaan siinä vaiheessa oli jo oma asunto ja lainaakin maksettu melko pitkälle.
sitten vielä kommentti johonkin tämän ketjun viestiin. Se että lapsi on itsenäinen, pärjää yksin vaikka sen hetken kun äiti käy kaupassa ei tarkoita että hänen lapsuutensa pitäisi lyhentyä.
Kaikella on seurauksensa, itse ainakin huomannut sen että kun " suojeltu, äidin helmassa kasvanut" lapsi tulee isoksi niin tässä kaksi esimerkkiä miten yleensä käy:
1. Alkaa hirveä itsenäisyydenhalu, kun ENSIMMÄISEN kerran elämässä pääsee äidin helmoista hetkeksi pois. Kaikki tulee rankempana kuin ns. " normaalin" lapsen kanssa. Vanhemmat kysyvät avuttomina miksi meidän kiltistä tytöstä/pojasta tuli tällainen.
2. Lapsesta tulee kiltti ja rauhallinen mutta saattaa pelätä mitättömiä asioita, kuten yksinoloa. Haluaisi ehkä tehdä jotain mutta ei uskalla.
Tätä asiaa voisi verrata siihen että jos ei lapsi saa koskaan karkkia. Isompana kun hänellä jo mahdollisuus ostaa itse karkkia, hänestä tulee karkkiriippuvainen tai edes säännöllinen karkinsyöjä(hyvin yleistä). Sen sijaan se vaihtoehto että hän pysyisi samanlaisena " ei karkkia koskaan syövänä" on hyvin pieni.
Vierailija:
Olin tässä taannoin lasten psykiatrin juttusilla..No, keskieuroopassa ei lapset, alle 12-15 v ole ilman aikuisen valvontaa ikinä missään,
Perhe pitää kiinni lapsesta ja se on hyvä!
Minä en ainakaan voisi päästää alle 14- v:tä mihinään jos en VARMASTI tiedä missä on, joko minun tai muun aikuisen valvonnan alla!
LAPSI ON VIELÄ alle 15-v!!!!!!!!!!!Se että perhe tietää KAIKEN lapsen touhun ja menon on hyväksi.
Mikä teitä riivaa? Lapsi on LAPSI ainakin tuonne 15-16 asti!
TE olette vanhempia joilla ON VASTUU!
Mutta jos mietitään lapsilleni hoitajaa, niin onneksi näillä lapsilla on myös isä.
Vierailija:
Kuinka helkkarissa teidän lapset pärjää koulumatkoillaan? Niin, ja älkää hyvät äidit vain kuolko nuorena, kuka teidän lapsien perään sitten katsoo? Kuolevat varmaankin ressukat.....
Miten ihmeessä nämä keskustelijat pärjäävät elämässään? Mielipiteet tuntuvat olevan niin lapsellisia, etten voisi kuvitella edes 10-vuotiaan tyttäreni laukovan tuollaista.
Surullista on, että nämä yleensä ovat ne kovaäänisimmät haistatteluineen ja ne " mielipiteet" jäävät herkimmin elämään muiden yksinkertaisten tai herkkien naisten päässä. Itse yleensä sivuutan tuollaiset kommentit täysin, toivottavasti muutkin osaavat.
Vierailija:
Miten ihmeessä nämä keskustelijat pärjäävät elämässään? Mielipiteet tuntuvat olevan niin lapsellisia, etten voisi kuvitella edes 10-vuotiaan tyttäreni laukovan tuollaista.
lisätietoja, älkää vain tuoko omia mielipiteitä julki. Tutkittu on, että alta kouluikäisen ei tule olla yksin. On liian pieni kantamaan vastuutaan teoistaan jne. Ja turvattomuus kasvaa, on vietävissä.
Itse en näe syytä miksi pitäisi olla yksin ja reipas ja itsenäinen jo tuon ikäisenä? Kyllä sitä ehtii aikuiselämää ja vastuuta kantamaan myöhemminkin. lapsuus on lyhennetty jo nyt minimiin, miksi vielä innostua sitä vähentämään. Näistä lapsista joista huolta kannetaan, kasvaa yleensä empaattisia, toisista välittäviä ja myös aikuisia kunnioittavia. Ne jotka kasvavat naapurien lasten kanssa, ovat yleensä niitä haistattelijoita yms. Miksi- no kun pihalla vallitsee viidakon lait. Miksi pistää sinne joukkoon oma pieni lapsi.
Eikö vanhemmuus ole juuri sitä, että otetaan se vastuu, välitetään. Kyllä sitä sitten ehtii myöhemmin irtaantua. Eikä tuo tarkoita että vanhempi ei osaisi päästää irti, vaan se on sitä, että ei viitsi sysätä kasvattamisen vastuuta muille. Nykyään myös se sysätään yleisesti päiväkotien ja koulujen niskaan: Jos lapsi on huonokäytöksinen, syytä etsitään näistä instituuteista.
Kyllä lapsen voi jättää sisälle kun nukuttaa vauvaa, voi hakea sen postin. Mutta että jättää yksin pihalle leikkimään, autoon tms. Sitä en suosittelisi. Tuskin siitä kukaan lapsikaan oikeastaan nauttii.
Olemme tehneet työssäni tutkimuksen, jossa seurattiin 3-4v leikkiä. Lähestyessä 4-v ikää, lapsi alkoi leikkiä enemmän yksin, mutta silti he kaipasivat lähelle aikuista. Että se aikuinen olisi siinä jos tulee jotain kysyttävää tms.
Miksi vanhempien tulee nykyään päästä helpommalla ja helpommalla. Että pistetään ne pihalle niin ei tartte hoitaa.
Ei äideillä ollut aikaa koko ajan hössöttää perässä. Ei lapsuus ole lyhentynyt vaan pidentynyt. Ennen lapset pantiin töihin nuorempina ja annettiin vastuuta pienempänä. Ei ennen 8 vuotiaat maanneet videoiden ääressä koko kesää vaan olivat kitkemässä porkkanapenkkiä tai isän mukana heinätöissä.
Vierailija:
Miksi vanhempien tulee nykyään päästä helpommalla ja helpommalla. Että pistetään ne pihalle niin ei tartte hoitaa.
Televisiosta on nähty hienoja amerikkalaissaippuasarjoja, joissa vanhemmat näkevät lapsiaan viiden minuutin ajan päivässä ja loppuaika onkin ihan omaa aikuismaista elämää. Tokihan siihen tulee pyrkiä täälläkin.
Harmi vain, että täällä ei sitten raskita maksaa hoitajasta lapsille siksi aikaa kun vanhemmat elävät omaa elämäänsä.
Ja kysymys tälle yhdelle, joka tunsi monta lapsensa yksin jättävää keski-eurooppalaista perhettä; ovatko perheet alunperin Suomesta? Minun tuntemissani perheissä nimittäin lapsilla on hoitajat todella isoiksi asti, mikäli vanhemmat eivät itse heitä ehdi valvoa.
Siellä oli joukon jatkona nämä 5-vuotiaat. Ei siihen aikaan äidit " ulkoiluttaneet" enää isoja lapsia. Jatkettu lapsuus ja paapominen on samanlainen uusi ilmiö kuin jatkettu nuoruus 40 vuotiaaksi.
Ihmiset aikuistuvat vasta 50 vuotiana, koska lapsuus ja nuoruus jatkuu keski-ikään asti.
On tainnut aika kullata muistot, jos kaikki kylän kaksi autoa tuntuu samanlaiselta määrältä kuin nykyliikenteen automäärä.
Vierailija:
Siellä oli joukon jatkona nämä 5-vuotiaat. Ei siihen aikaan äidit " ulkoiluttaneet" enää isoja lapsia. Jatkettu lapsuus ja paapominen on samanlainen uusi ilmiö kuin jatkettu nuoruus 40 vuotiaaksi.
Ihmiset aikuistuvat vasta 50 vuotiana, koska lapsuus ja nuoruus jatkuu keski-ikään asti.
Miettikääs vähän. Kuinka aikaisin alkaa jo teini-ikä nykyään..
Mutta ehkä sinä oletkin kotoisin isoista metropoleista ja tiedät nämä asiat paremmin.
Lapsi saa olla lapsi. Leikki on lasten työtä, ei mikään potunnosto.
Aikuisten pitää hoitaa oma osansa ja lasten pitää saada nauttia lapsuudesta vastuullisten vanhempien silmän alla.
Minusta pitäisi julkaista valtakunnallisissa lehdissä sellaisten vanhempien kuva ja nimi, joilla lapsi kuolee sen takia, että eivät ole viitsineet katsoa perään.
Vierailija:
Lapsi saa olla lapsi. Leikki on lasten työtä, ei mikään potunnosto.
Aikuisten pitää hoitaa oma osansa ja lasten pitää saada nauttia lapsuudesta vastuullisten vanhempien silmän alla.
Minusta pitäisi julkaista valtakunnallisissa lehdissä sellaisten vanhempien kuva ja nimi, joilla lapsi kuolee sen takia, että eivät ole viitsineet katsoa perään.
Vaikka vahtisit, voi vahinko sattua. Jos ei niitä sattuisi, ei tapaturmia kai olisi. Turha mennä syyttelemään vanhempia kuitenkaan. En ymmärrä tuollaista. Typerä olet. Etkä varmasti ole kokenut elämässäsi mitään pahaa tms. Kun et osaa kunnioittaa muiden surua. Typerä!!
Mietipä viimeaikojen lapsille sattuneita onnettomuuksia. Moniko näistä oli ns. vahinko? Mieleeni ei tule nyt yhtään tapausta, joka olisi ollut vältettävissä normaalilla huolenpidolla.
Työkaverin piti jäädä kotiin hoitamaan lasta, kun lapsella oli oksennustauti. Ihan mielenkiintoista, nimittäin " lapsi" on 13-vuotias. Ihmettelen, että työnantaja ei puuttunut asiaan. Alle 12-vuotiasta sairasta saa palkallisesti hoitaa kotona sen kolme päivää meidän tes:n mukaan. Samainen hysteerikkoäiti kyyditsee lapsiaan harrastuksiin iltaisin ja valittelee kokouksissa, että väsyttää ja ei jaksa töitä tehdä. Luulisi vain, että yläaste- ja lukioikäiset " lapset" osaisivat jo käyttää julkista liikennettä ja itse mennä sinne harrastuksiinsa. Eikä kyse ole siis mistään sellaisesta harrastuksesta, että varusteet painaisivat tonnin tyyliin kiekkovarusteet. Talk about hysterical mothers!
Jassi
sellainen pelaaja, joka menestyy. Voittaja on se, joka kantaa itse kamansa harjoituksiin. Se poika, jonka vanhemmat kantaa harjoituskamppeet, ei pätjää vaan tippuu pois jo ensimäisistä karsinnoista.
Hyvänen aika sentään. Hämmästyttävää kehittymättömyyttä maan pääkaupungilta.
Vierailija:
Mutta ehkä sinä oletkin kotoisin isoista metropoleista ja tiedät nämä asiat paremmin.
Ja 70-luvun loppupuolella alkoivat lasten tapaturmaiset kuolemat vähetä. Mutta tuota... sehän on hyväksyttävää, kyllä siinä muutama lapsi saa kuollakin, kunhan saavat leikkiä rauhassa ilman valvontaa, eikö totta.
Vierailija:
60-ja 70 luvulla oli ihan tyypillis...
Jess! Tämä on tosi hyvä.
Vierailija:
No ehkä kuoli muutama lapsi, mutta ne loput pärjäsivät elämässä toisin kuin nämä paapotut kullanmurut, jotka asuu vielä 30 vuotiaina äitinsä helmoissa.
Sinä siis olet valmis luopumaan jostakusta lapsestasi? Jos lapsi kuolee tapaturmaisesti olet vain sitä mieltä, että hyvä niin, koska eipä tuosta olisi eläjäksi ollutkaan. Oma vikansa.
Tavallinen ihminen olen. Kuin myös ne monet ikätoverini, jotka kasvoivat samoilla kulmilla kanssani.