Lapseni teki itsemurhan
Jätti meille tälläisen kirjeen:
" Mä oon pahoillani etten jaksanu elää enää, tiedän että tää luultavasti aiheuttaa teille tuskaa rakkaat äiti ja isä, isovanhemmat. En tiedä tietysti rakastatteko te enää mua, kun meillä meni välit, mutta mä en kanna enää kaunaa mistään ja rakastin teitä kyllä, koska en osaa olla rakastamattakaan, oottehan te kuitenkin mun isä ja äiti. Vika on siinä ettei koskaan tullut eläessä sanottua tätä näin suoraan. Oon pahoillani etten osannu elää oikein, sössin mun elämän ja ettei musta koskaan tullu sellasta tytärtä mitä olisitte halunneet tulevan. Eli olisin menestynyt elämässä, perustanut oman perheen, olisitte saaneet lapsen lapsia jne. Anteeks etten pystyny tälläisiä tavotteita täyttämään ja olemaan hyvä ihminen. Minä yritin kyllä parhaani, omien kykyjeni mukaan. Mutta mulla on jo pitkään ollut tunne, etten kuulu enää tähän maailmaan.. Mä oon niin sairas ... Mun mieli on vajonnut niin syvälle sellaseen synkkyyteen ja surullisuuteen, ettei sieltä oo enää ulospääsyä, eikä kukaan saa musta otetta enää ja vedettyä pohjalta ylös. Mulla on jo useiden vuosien ajan ollut todella paha olla, musta on kadonnut sellainen elämän ilo ja voima joka minussa oli lapsena. Mä toivottavasti löydän vihdoin ja viimein rauhan, pääsen taivaaseen ja tapaan siellä muutaman ihmisen, jotka oon halunnu nähdä tai sitten levolliseen mustuuteen, en tule ajattelemaan tai tuntemaan enää mitään... Toivon enemmän tätä jälkimmäistä, uskon että mulla on sit hyvä olla. Anteeks vielä kerran, että lähdin tällä tavalla, en vaan jaksanut enää enempää! "
Kommentit (129)
Olen sanonut perheelleni viimeisen vuoden aikana tappavani itseni ainakin 100 kertaa. Heille asia on peruskauraa. En ole koskaan tullut kuulluksi.
Esimerkkinä voisin sanoa vaikkapa, että jos valitan, että minulla on varmaan pikkurilli murtunut, heillä on siihen aina oiva ratkaisu. Minä nimittäin kuvittelen vain ja minun tulisi mennä puhumaan psykiatrille ongelmistani.
Ongelmana on se etten oikeasti ole niin viallinen yksilö kuin ympäristöni on antanut ymmärtää.
Epäonnistuin pahemman kerran ihmissuhteissani saatuani aika heikot eväät siihen ja koska en itse osannut sitä valuvikaa itsessäni korjata.
Olen päätynyt itsemurhaan. Se on tietysti harmillista omaisille, mutta luettuani paljon erilaisista rajatilakokemuksista olen tullut siihen tulokseen, että tämä elämä on välietappi. Se mitä kaipaan on rajan toisella puolen ja siellä kaikki tapaavat jälleen kun itse kunkin matka täällä maan päällä on käyty.
Lukekaa niistä kokemuksista. Toivon, että se tuo ainakin joillekin sureville hieman rauhaa ja toivoa. Vielä tulee aika jolloin kohtaatte ja kaikki on hyvin. Meillä kaikilla on jokin tehtävä täällä maan päällä. Jotkut kutsutaan kotiin aikaisemmin kuin toiset. Toiset saavat rajatilakokemuksen kautta uuden mahdollisuuden, koska tarve päästä esim. lastensa luo takaisin on niin kova.
Jaksamista kaikille sureville.
Se, joka kutsuu itsemurhan tehnyttä itsekkääksi, on itse äärimmäisen itsekäs: Elä, jota minulla olisi hyvä olla (vaikka kärsisit kuinka paljon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa ap. :( Itse olen saman ikäinen kuin tyttäresi ja minulla myöskin koulukiusaamistaustaa. Harkitsen vakavasti itsemurhaa, mutta tämä keskustelu sai vielä miettimään..
Älä tee sitä, et tiedäkään kuinka moneen ihmiseen se vaikuttaa sinun lisäksesi. Läheinen ystäväni teki itsemurhan jo kohta kolme vuotta sitten (onko siitä todella jo niin kauan), löysin hänet ja yritin elvyttää häntä ambulanssin tuloon saakka, mutta oli liian myöhäistä. Tuo tapahtuma ja tuo ystävä on ollut mielessä joka päivä tuon jälkeen, ikävä on edelleen ja eräänlainen tyhjä kohta jäi sisälleni, koska tuo ystävä oli niin läheinen.
Voi poloista, jäikö sinulle ihan tyhjä kohta elämääsi? Ymmärrätkö, että itsemurhan tehnyt ystäväsi menetti pikkusen verran enemmän kuin sinä sairautensa vuoksi? Hän menetti koko tulevaisuutensa!
Todella huono keino yrittää syyllistämällä saada itsemurhakandi luopumaan aikeestaan. Yrittäisitte enemminkin valaa uskoa tulevaan ja saada ymmärtämään, etteivät he ole huonoja tai epäonnistuneita ihmisiä, vaan yksilöitä, joista on vielä paljon iloa itselleen ja läheisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Helvettiä ei ole olemassa. Jumala on Rakkaus.
Henkimaailmaan me kaikki päädymme maallisen elomme jälkeen.
Paljon voimia sinulle ap❤
Jumala ei ole pelkästään rakkaus. Raamatusta tulee selville myös Jumalan viha pahuutta kohtaan.
Jossain kohdassa on mm, että Jumala sanoo, että vain häntä täytyy pelätä, ei mitään muuta.
Mutta olisi aivan kohtuutonta, jos itsemurhan tehnyt ei pääsisi taivaaseen tai vaikka sodassa tappanut tms. Kohtahan tulee ne eutanasiapilleritkin.
Toisaalta ennen itsemurhan tehneet haudattiin siunatun maan ulkopuolelle, kun aateltiin, ettei pääse taivaaseen, mutta sotilaat jopa kirkkoon, kuten Turun tuomiokirkkoon Stålhanske, sotapäällikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli juuri mediassa että jos tekee uutisen itsemurhasta niin tulee heti joku matkija ja tekee samoin. On ikäänkuin malli itsemurhaa hautovalle.
Sen vuoksi ei uutisoida, että ihminen heittäytyi junan tai metron alle. Ajautui tuntemattomasta syystä vastakkaiselle kaistalle rekan tullessa vastaan jne. Hyppäämisistä ei kai pahemmin juuri ole mitään lehtien palstoilla.
On ollut ainakin, että peruskoulupoika hyppäsi Hervannan Kanjoniin sillalta. (korkea kohta, ei vettä)
Tyttöni soitti minulle itkien ja anteeksi pyytäen, kiittäen kaikesta mitä olin hänen eteensä elämänsä aikana tehnyt. Pyysi anteeksi mitä oli tekemässä ja ettei jaksa enää elää, eikä löydä poispääsyä. Puhelu olisi viimeinen...tuli hiljaisuus kunnes vieras ääni vastasi. Sivullinen oli ehtinyt viime hetkellä väliin
Tyttöni ei muistanut mitään viimeisestä vuorokaudesta. Sai apua elämän haasteisiin myös muiltakin kuin meiltä vanhemmilta ja sukulaisilta. Tämän jälkeen arvostus elämää kohtaan muuttui meillä molemmilla ja askel askeleelta kohti uutta alkua. Ilo ja elämänhalu oli vahvaa saaden taas jalansijaa ja keskusteluapua.
Sen vuoksi ei uutisoida, että ihminen heittäytyi junan tai metron alle. Ajautui tuntemattomasta syystä vastakkaiselle kaistalle rekan tullessa vastaan jne. Hyppäämisistä ei kai pahemmin juuri ole mitään lehtien palstoilla.