Olen raskaana ja mies täräytti "kun oot päivät kotona vauvan kanssa, ehdit hyvin siivoonkin"
Olen siis raskaana ja eilen tuli miehen kanssa puheeksi, että hänen on sitten autettava mua kun vauva syntyy. Minä teen meillä kaikki kotityöt ja mies vaan sotkee sitä mukaa kun saan siivottua.
Mies siihen sitten tokaisi, että kun olet päivät kotona niin pystyt siivoomaankin. Viittasi siis äitiyslomaan. Vitsit miten vihaiseksi mä tulin. Ja mua alkoi kaduttaa koko lapsenteko. En tule todennäköisesti saamaan mieheltäni mitään apua. En tiedä oikein miten pitäisi toimia.
Ja inhottava huomata, että mies ei myöskään vauvan myötä aio ottaa mitään vastuuta. Eikä näytä edes arvostavan sitä, että hoidan meidän kodissa kaiken. Mitäs nyt?
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka on kotona, hoitaa kodin. Se joka on töissä, hoitaa leivän pöytään.
Arvostelkaa tälläistä systeemiä vaikka kuinka, mutta noin se menee. Ei ole miehen asia ruveta siivoamaan työpäivän jälkeen.Mies saa huilata työpäivän jälkeen, mutta nainen joutuu pyörittämään sitä rumbaa ympäri vuorokaudesn?
Kuka huilaamisesta on mitään puhunut? Arvostan enemmän miehen ja lapsen välistä aikaa kuin että hän käyttäisi sitä imurin kanssa seurusteluun. Eli se on minun lepo aikaa siitä rumbasta, jota en itsekään käytä siivoomiseen.
Sellaset säännöt, että kumpikin voi ja jaksaa hyvin. Silloin on myös lapsilla hyvä olla.
Loppu raslaudessa en pahemmin siivonnut, enkä ihan ekoina kuukausina, kun vauva oli pieni. Mieheni suuremmaksi osaksi hoisi ne. Sen jälkeen kotityöt kyllä kuuluu äidille, jos isä käy töissä. Mitä tälläisestä riitaa aiheuttaa. Siivoan perjantaisin kunnolla, että vapaat viikonloput voidaan pitää mukavasti ja rennosti. Ei kannate yrittää pitää liian siistiä kotia, se aiheuttaa stressiä. Kyllä se siitä järjestyy. Vauva on kaikkein tärkein ja onnelliset vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka on kotona, hoitaa kodin. Se joka on töissä, hoitaa leivän pöytään.
Arvostelkaa tälläistä systeemiä vaikka kuinka, mutta noin se menee. Ei ole miehen asia ruveta siivoamaan työpäivän jälkeen.
Itse asiassa siellä töissä on monesti helpompaa kuin kotona pienen vauvan kanssa, joka saattaa herättää öisin parin tunnein välein, eli nukkua et saa ja kun tätä on jatkunut muutaman kuukauden, alat väsymään. Päivällä sama meno, eli et nuku kunnolla koskaan. Jos toinen käy 8h töissä ja nukkuu yönsä häiriöttä ja saa vielä täyden hotelli palvelun, eli ruoka valmiina eteen ja kaikki kotityöt sillä kotona olevalla niin mitä luulet, kummalla on rankempaa??. Ja eihän se kotona oleva saa koskaan levätä, edes silloin viikonloppuna, koska vauva ei pidä viikonloppua. Sitä pitää hoitaa 24/7. Itse kun olin lapsen kanssa kotona, oli se huomattavasti raskaanpaa kuin töissä käynti. Kun lähdin töihin, oli nuorinkin jo 3v ja mies jäi vuodeksi kotiin. Niin vain siivoamiset jäi minulle ja monesti se ruuanlaittokin, tiskauksista ja vaatehuollosta puhumattakaan. Eipä "ehtinyt" mies niitä tekemään vaikka kotona oli päivät ja lapsetkin jo paljon isompia kuin silloin kun minä olin kotona.
Millainen lukaali teillä on, jos työssäkäyvä ei herää lapsen huutoon? Meillä isohko omakotitalo ja kyllä mies heräsi siinä missä minäkin. Totta kai nukahti nopeammin uudelleen, kun ei imettänyt, mutta jos vauva itki 5 kertaa yössä niin mies heräsi viisi kertaa yössä. Meillä on mennyt niin, että kotona oleva huolehtii kodin että illalla on yhteistä aikaa. Huolehtija oli myös mies, joka myös oli kotona, kun minä vuorostani töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun emäntä siivosi raskaana mukisematta kun oli aina kotona, vaikka myös 2 muuta lasta taloudessa. Inhottaa laiskat ja lihavat tissieläimet jotka vaan kitisee kaikesta.
Mun käy sun naista kyllä sääliksi.. Tietääkö hän että kutsut häntä netissä "tissieläimeksi"? Voimia hänelle elämään kanssasi.
Tietääkö oma miehesi, että roikut aamusta iltaan netissä miesvihaketjuissa haukkumassa miehiä?
Vai joko olet saanut nalkutettua sen elämästäsi?
Juu tietää. Luen hänelle välillä kommentteja ja ihmettelee onko tuollaisia luuseri-äijiä oikeasti olemassa :D sanoin että provoja taitavat kyllä olla.
Taitaa se sun miehesi olla aika reppana, jos koko päivän kiltisti istuu vieressä kuuntelemassa mitä palstamamma lukee koneelta ääneen ja nyökyttelee vieressä?
Olen puhelimella, ei istu koko päivää vieressä :D me olemme onnellisia, emme hauku toisiamme toisinkuin te. Kaikkea hyvää sinne!
Huvittavaa, kuinka päivällä palstamammoilla oli niin paljon aikaa kirjoitella kotitöiden ja lastenhoidon lomassa ketjuun, mutta illalla kun miehet ilmeisesti tuli kotiin, loppui ulina kotitöistä ja elämän rankkuudesta.
Johtopäätös, palstamammat palstailevat koko päivän, ja kun mies tulee kotiin, ollaan niin uupuneita.
Läpyläpy.
Minulla on aina ollut se periaate että se siivoaa (eniten) jota sotku yms. häiritsee. Minä itse voisin elää ihan millaisessa läävässä tahansa mutta mies on huomattavasti tarkempi joten mies on sitten hoitanut suurimman osan siivoushommista myös silloin kun olen ollut lasten kanssa kotona.
Lapset ku oli vauvoja, niin oltiin reppureissaajia, että sinänsä hönttiä tulla sanomaan... Mutku luin Toddin vastauksen tuosta yltä. Noinhan se on, se jota häiritsee siivoaa. Keittiö on meillä ollut aina tiptop, koska tässä perheessä on useampi ravintola-alan ihminen. Saaga jatkuu..
Ei tähän ole mun mielestä yhtä oikeaa vastausta, perheitä on niin monenlaisia. Joillakin on koliikkivauva ja toisilla hyvin nukkuva. Joidenkin vauva jaksaa istua hetken sitterissä kun täyttää tiski/pyykkikonetta, toisten ei. Toisilla on kevyehkö 8-15 työ, toisilla raskaampi. Toiset työssäkäyvät saa unta vauvan itkiessä, toiset ei. Jne. Ja vaikka muut tekijät olisivatkin kahdella perheellä identtiset, niin ihmisten stressinsietokyky ja jaksaminen ovat yksilölliset. Ei ole mitään järkeä ajaa uupuvaa äitiä mt-ongelmien partaalle vain siksi, että joku muu kyllä jaksoi vastaavassa tilanteessa ihan hyvin. Pahimmassa tapauksessa äiti lähtee lataamoon ja mies pääsee ihan omakohtaisesti testaamaan sitä jakamatonta 24/7 kotivastuuta.
Itselläni on kokemusta kuormittavasta ja vastuullisesta työstä 50-65 h työviikoilla, sekä nyt 2,5 kk vauvasta joka on nukkumistavoiltaan käsittääkseni keskitasoa. Tämän perusteella 8-10 h päivä vauvan kanssa on heittämällä kevyempi kuin vastaava työpäivä, mutta jos verrattaisiinkin normityöpäivää ja 24/7 kodinhoito- ja vauvavuoroa niin kyllä vaaka kellahtaisi reilusti toiseen suuntaan. Mun mielestä reilu työnjako on siis jotain siltä väliltä. Parasta lienee, jos molemmat olisivat vuorotellen pätkän kotona ja työnjako olisi sama molemmille, niin kummallakaan ei ole syytä yrittää keplotella epäreilua työnjakoa.
No tuliko ap hullua viisaammaksi?
Kyllä mä siivoan mielelläni kun mies on päivät töissä tai käytän siivojan palveluita silloin kun itseä ei huvita. Kuinka sekaista teidän kodeissa oikein on jos on mies ja vauva ja siivous on kova homma? Meillä mies sotkee kaikkein vähiten, eihän ole kotonakaan kuin muutaman tunnin päivässä ja se aika menee lasten kanssa ja syödessä suurimmaksi osaksi. Mä taidan sotkea eniten:) Ja silloin kun lapset oli vauvaikäisiä niin en ehtinyt itse sotkemaan myöskään kun istuin vauvassa kiinni koko ajan:) Pesukone ja kuivausrumpu, siinä onnen salaisuus oli silloin. Ruuaksi tein usein keittoa eli heitin vaan ainekset veteen ja kohta oli maukasta ruokaa. Jauhelihakeittoa, lohikeittoa, seitikeittoa, makkarakeittoa, vihanneskeittoa (jonka soseutin) ja rakettispagettia perunan sijaan jos ei jaksa :) Toinen hyvä on risotto. Maissi-herne-paprikat tuli tutuksi:)
Keitot on niitä työläitä. Kaupoissa ei kai mmyydä kuorittuja perunoita.😂
Kyllä mä sanoisin, että se muutaman viikon on oikeasti rankkaa kun syntyy vauva.
Sitä keskittyy niin intensiivisesti siihen pieneen ihmiseen, joka parhaimmillaan on hyvinkin vaativa.
Meillä mies on osallistunut arkeen paljon jokaisen neljän lapsen kanssa.
Hän hoitaa työnsä, mä hoidan kodin ja lapset (joka on muuten 1v, 2v, 3v ja 7v lasten kanssa täysin vrt.esim perhepäivähoitajan työhön kun joku mietti onko mikään kodinhoito sama kuin työ... :D ) miehen työpäivien ajan. Kun mies tulee töistä, hän viettää aikaa lasten kanssa ja siinä mulla on ylimääräinen hetki hoitaa kotihommia ilman pieniä apureita.
Yöt olen hoitanut itse, lukuunottamatta muutamaa yötä jolloin oli täysin etukäteen sovittu minulle tilaisuus kuroa univelkaa kiinni. Hän on vauva-aikoinakin saattanut ottaa esim vauvan ja taaperon mukaan ulos jolloin isommat on saaneet ihan omaa aikaa, tätä suodaan jokaiselle lapselle säännöllisesti päivittäin. Uskallan väittää, että yhden kanssa selviää tosi helposti vaikka olis univelat ja heräilyt, hoitaa sen mitä ehtii. Kahdenkaan kanssa se ei ole rakettitiedettä, eikä kolmen..tai neljän. Se ei poista silti miehen vastuuta toisena vanhempana eikä sen niinkään kai kuulu mennä, että toisen työpäivä loppuu klo 16 ja toisella on täysi vastuu 24/7. Muista ottaa omaakin aikaa ja antaa miehelle tilaa olla isä, hyvä siitä tulee. :)
Jos on aina ennenkin lapsen syntymää molemmat pystyneet hoitamaan kotityöt aina töiden jälkeen, niin miksi ihmeessä yhtäkkiä lapsen synnyttyä mies ei siihen enää kykenekään vaan hänen täytyy saada pelata pelejä ja maata sohvalla töiden jälkeen koko vapaa-aikansa kuin pikkupoika? Missä naisen vapaa-aika tällöin on jos päivä on pelkkää työtä?
Itse olen toimistotyössä, joka on usein mukavaa kahvitaukoineen ja työkavereineen enkä koe sitä lainkaan raskaaksi. Pian alkavan jatkuvan vauvanhoidon, yöheräilyt ja siivouksen koen raskaammaksi, mutta minä se olen joka imetän, joten parempi järjestely ainakin alkuun. Ei meillä mies ole silti kieltänyt auttavansa sitten vauvanhoidossa ja kotitöissä kun aina töistä tulee.
Vuonna 2017 ei tosiaan kaikilla ole kaikenmaailman koneita. Meillä ainakin syntyy usein kiistaa siitä, kumpi sen tiskivuoren joutuu tiskaamaan ihan käsin. Tähän asti vuorottelu on ollut siinä paras.
Rahaa tulen saamaan raskaana lähes saman verran kuin mitä pienipalkkainen mieheni tienaa samaan aikaan, joten ei voi sanoa, että mies tuo leivän pöytään, kun tuon sen samaan aikaan samalla tavalla vaikka en sinne töihin menekään. Ei ole siis mikään syy mihinkään.
Moni mies on perunut väitteensä, kun on itse jäänyt töiltään kotiin hoitamaan vauvaa ja kotia. Yhtäkkiä se työ ja kotoolta pakeneminen tuntuukin helpommalta vaihtoehdolta. Pitää siis itse testata ennen kuin on varaa valittaa ja sanoa naista "kotona valaana makaavaksi laiskaksi".
Me olemme tulleet siihen tulokseen, että työssäkäynti on huomattavasti helpompaa kuin kotona alle 1 vuotiaan kanssa olo. Usein en siivonnut, pyykännyt tai saanut tehtyä ruokaa. Isä kun tuli kotiin niin oli lapsen kanssa ja sitten sen ajan tein kotihommia tai vaan levättiin kaikki yhdessä. Rimaa madallettiin tietoisesti. Välillä sain jotain tehtyä jos vauva viihtyi kantoliinassa. Neljä viisi kuukautta se ensin huusi jos ei ollut sylissä pystyasennossa eikä oikein nukkunut koskaan. Sitten se nousi seisomaan ja seuraavat puoli vuotta oli oltava metrin säteellä ottamassa koppia. Eikä se silloinkaan kauheasti nukkunut. Paras ratkaisu on se että isä jätetään selviytymään vauvan kanssa että turhat luulot karisee.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tulleet siihen tulokseen, että työssäkäynti on huomattavasti helpompaa kuin kotona alle 1 vuotiaan kanssa olo. Usein en siivonnut, pyykännyt tai saanut tehtyä ruokaa. Isä kun tuli kotiin niin oli lapsen kanssa ja sitten sen ajan tein kotihommia tai vaan levättiin kaikki yhdessä. Rimaa madallettiin tietoisesti. Välillä sain jotain tehtyä jos vauva viihtyi kantoliinassa. Neljä viisi kuukautta se ensin huusi jos ei ollut sylissä pystyasennossa eikä oikein nukkunut koskaan. Sitten se nousi seisomaan ja seuraavat puoli vuotta oli oltava metrin säteellä ottamassa koppia. Eikä se silloinkaan kauheasti nukkunut. Paras ratkaisu on se että isä jätetään selviytymään vauvan kanssa että turhat luulot karisee.
Eli miehiä pitää kyykyttää, ja miehille pitää kostaa ja näpäytellä oma porsimisenne?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä olet suostunut tekemään kaikki kotityöt tähän asti?
Jokainen siivoaa oman jäljet. On nainen on kotona päivät pitkät ja mies töissä suurimman osan päivästä niin minkä hemmetin takia miehen pitäisi siivota naisen aiheuttamat sotkut?
On täysin naurettavaa luulla että voi siellä ktona olla vain lapsen kanssa eikä tarvitse tehdä kotitöitä.
Juuri tuollaisen asenteen takia niitä kotiäitejä inhotaan. Ne luulee että koko maailma pyörii heidän ympärillä ja he tekevät niin kauhean raskasta työtä kun on lapsen kanssa kotona vaikka mitään muuta ei teekkään.
Vaikka iso osa naisista jää tahalleen kotiin hoitamaan lasta jotta ei tarvitsisi mennä töihin kun siellä on paljon raskaampaa kuin kotona lapsen kanssa.
Jos et ole töissä niin hoidat kotia. Epäreilua että mies joutuu tekemään hikihatussa töitä ja kun tulee kotiin niin joutuu tekee kaiken kun nainen vaan juo viiniä ja kahtoo telkkaria ja välillä antaa tissiä vauvalle.
Jos ei kotityöt kiinnosta niin jätä lapset tekemättä ja mene töihin ja elä ilman lapsia.
Joko olet äiti tai et ole.
Jos miehen pitää kotia hoitaa niin mies jää työttömäks siivoomaan kämppää ja nainen lähtee töihin.
Mitä ihmeen rumbaa? Kerran kuukaudessa puolen tunnin imurointi liikaa pyydetty?