Tylsää kun ei voi jutella kenenkään kanssa rahasta.
Työkaverini ja useimmat kaverini elävät kädestä suuhun ja muiden raha-asioita en tiedä. Itse sain juuri 20000e ennakkoperinnön ja nyt pähkin mitä kannattaisi tehdä. Lyhentää asuntolainaa, sijoittaa osakkeisiin ( mihin??), ostaisko auton jne. Mutta en voi kenenkään kanssa alkaa tämmöisiä juttelemaan. Nolottaa jotenkin jo se kun jo toisena päivänä peräkkäin työkaveri huomauttaa, että on taas uus paita. Saati että alkais voivotella että mitä teen kaikilla rahoillani.
Ymmätääkö kukaan mitä ajan takaa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota..näkyy moni unohtavan, että ennakkoperinnöstä pitäisi verotkin miettiä. Kysyppäs nyt ensin tieto tuosta verotuskohtelusta, ennen kuin hummaat latiakaan.
Siinä voi tulla ylläreitä. Tai sitten ei. Mutta kysy, niin ei tule niitä sydäntäraastavia tilanteita.
Itse maksaisin tyynesti asuntolainaa pois, kun ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan ja osan voisi rahastoon sijoittaa, mutta vain osan.
Hummaamiseen riittää palkkakin.
Söpöä miten sä koitat tuoda osaamisesi esiin... Awwww.... Se vero on jotain 14 tai 15 prosenttia noin pienestä summasta 1-luokassa ja saaja huolehtii sen ilmoittamisesta 3 kk sisällä tai kun muistaa. Esim. itse olin saanut 17 000 euroa vuosina 2009-2012 (sen lisäksi sain sen verovapaan 3999e) mutta ilmoitin ne vasta muun ennakkoperinnön yhteydessä 2015, niin ei tullut verottajan suunnalta mitään seuraamuksia.
Ja lahjoittajan kuoltua perukirjassa mainittiin vielä kerran nämä summat antopäivämäärineen (minä en saantiajankohtia verottajalle ikinä selvittänyt) niin verottaja kysyi uudelleen niistä, että onko verot maksettu. Vastasin vain, että se oli tuo, jonka 2015 ilmoitin ja verot on jo maksettu ja asia oli verottajalle sillä selvä.
Mutta jos APchankkii sijotusvarallisuutta tuolla rahalla niin se pitää ilmoittaa verotukseen, jolloin todennäköisesti verottaja tekee selvityspyynnön siitä miten tuo varallisuus on hankittu (meillä kävi näin, vaikka ennakkoperinnöstä oltiin tehty verottajalle ilmoitus ja verot maksettu) - ilmeisesti jos tuon ilmoituksen on unohtanut tulee siitä joku pieni lisävero tällä tavalla selvitettynä.
Ennakkoperinnöstä olisi myös hyvä teillä olla ihan virallinen lahjakirja - mutta varmaan pankki halusi vanhemmiltamme sen jo siinä vaiheessa kun rahat teille siirrettiin?
Lahjakorja on toki hyvä, mutta ei käsittääkseni pakollinen. Miksi pankki sen olisi halunnut??
Minä sijoittaisin osakkeisiin ja tekisin päiväkauppaa. Minulla on tuo 20 000 tällä systeemillä ja teen voittoa 6-8000 vuosittain.
Jos olisin ap, niin Tuolla voitolla lyhentäisin vaikka sitä asuntolainaa. Minä tosin voitoilla matkustan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP,Palataanko hetkeksi kysymykseesi?Kyllä, minulle tilanne on tuttu. Jos puhut työkavereille jostain sijoittamisesta tai vauolralla pitämästäsi asunnosta saat vaan sonnin maineen. Meillä suuri osa työkavereista leukailee jotain enemmän kurjaa kuin kivaa siitä, että meidän perhe matkustaa paljon - he kuvittelevat että teemme sen miehen palkalla (kyllä sun kelpaa kun mies on tj) vaikka oikeasti matkustamme useimmiten minun tai yhteisellä sijoitusvarallisuudella. Joten en juurikaan esim laita Faceen matkapäivityksiä ja yritän olla matalalla profiililla tulevasta hiihtolomasta jne.Harvassa on ne ihmiset joiden kanssa voisit ihan neutraalisti ja leuhkimatta jutella vaikkapa siitä, miten olit katsomassa sijoitusyksiötä tai minkälaisia vaihtoehtoja harkitset sijoituskohteeksi. Se on vain fakta minkä kanssa täytyy elää. Ja harvemmin edes vaikkapa sisarukset ilman kateuden häivää viitsivät kuunnella miten sinä saat rahan tuottamaan kun he jo menivät ja tuhlasivat omansa.
Anteeksi, mutta en nyt oikein tajunnut, mitä väliä sillä varallisuuden lähteellä on. Olisiko se sitten parempi, jos he sanoisivat "kyllähän sinun kelpaa, kun on sijoitusvarallisuutta"?
No tavallaan - ainakin täältä av-palstalta käsin voi päätellä, että minun ajatellaan olevan melkoinen LOMPAKKOLOINEN ...
Mutta siis rahasta voi puhua vain:- rahat on loppu- mitähän tekisi kesälomalla kun kaikki on niin kallista- kaupassa oli ihana paita - Mä niin ostan sen sitten kun on taas rahaa- ihan hirveä sähkölasku taas tuli- siis miten tuolla voi olla varaa vaihtaa auto/tms- verot on perseestä- miksi mun täytyy palkastani elättää jotain työhaluttomia- mitäköhän toi pomo saa palkkaa - ei se ainakaan mitään kelvollista sen eteen tee - varmaan suhteilla päässyt tohon- ostin halpislennot kohteeseen x. Nyt pitäis löytää joku halpa hotelli
Jne.
Kaikki muu kuin köyhäily on pröystäilyä..Niin. Eikö se sijoitusvarallisuus sitten olisi pröystäilyä ihan yhtä lailla kuin miehen isot tulotkin?
Niinhän minä juuri totesin.
Ja minä en puhu ikinä miehen tuloista mitään. Enkä omistani. Ihan itse ovat tuon miehen työn päätelleet 'vaurautemme' lähteeksi.
Mutta tämä oli juuri tämän keskustelun pointti - harvassa on Suomessa Ne ihmiset, joiden kanssa pystyisi puhumaan omistamisesta täysin neutraalisti ja ilman kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota..näkyy moni unohtavan, että ennakkoperinnöstä pitäisi verotkin miettiä. Kysyppäs nyt ensin tieto tuosta verotuskohtelusta, ennen kuin hummaat latiakaan.
Siinä voi tulla ylläreitä. Tai sitten ei. Mutta kysy, niin ei tule niitä sydäntäraastavia tilanteita.
Itse maksaisin tyynesti asuntolainaa pois, kun ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan ja osan voisi rahastoon sijoittaa, mutta vain osan.
Söpöä miten sä koitat tuoda osaamisesi esiin... Awwww.... Se vero on jotain 14 tai 15 prosenttia noin pienestä summasta 1-luokassa ja saaja huolehtii sen ilmoittamisesta 3 kk sisällä tai kun muistaa. Esim. itse olin saanut 17 000 euroa vuosina 2009-2012 (sen lisäksi sain sen verovapaan 3999e) mutta ilmoitin ne vasta muun ennakkoperinnön yhteydessä 2015, niin ei tullut verottajan suunnalta mitään seuraamuksia.
Ja lahjoittajan kuoltua perukirjassa mainittiin vielä kerran nämä summat antopäivämäärineen (minä en saantiajankohtia verottajalle ikinä selvittänyt) niin verottaja kysyi uudelleen niistä, että onko verot maksettu. Vastasin vain, että se oli tuo, jonka 2015 ilmoitin ja verot on jo maksettu ja asia oli verottajalle sillä selvä.
Mutta jos APchankkii sijotusvarallisuutta tuolla rahalla niin se pitää ilmoittaa verotukseen, jolloin todennäköisesti verottaja tekee selvityspyynnön siitä miten tuo varallisuus on hankittu (meillä kävi näin, vaikka ennakkoperinnöstä oltiin tehty verottajalle ilmoitus ja verot maksettu) - ilmeisesti jos tuon ilmoituksen on unohtanut tulee siitä joku pieni lisävero tällä tavalla selvitettynä.
Ennakkoperinnöstä olisi myös hyvä teillä olla ihan virallinen lahjakirja - mutta varmaan pankki halusi vanhemmiltamme sen jo siinä vaiheessa kun rahat teille siirrettiin?
Lahjakorja on toki hyvä, mutta ei käsittääkseni pakollinen. Miksi pankki sen olisi halunnut??
En ole varma. Ehkä vain siksi, ettei heitä jälkikäteen voida syyttää mistään? Ehkä sen takia, että ennakkoperintönä pitää(isi) aikanaan kirjata myös perunkirjaan?
Meillä isoisä lahjoitti juuri lapsenlapsilleen (11kpl) kullekin tuon verovapaan maksimin ja siitä ainakin pankki pyysi virallisen lahjakirjan ja toimitti sen verottajalle. Oliko kyse vain hyvästä asiakaspalvelusta, en tiedä, vai onko kyse siitä, että nykyään pankit on velvoitettu paljon tarkempiin kontrolleihin jotta saadaan harmaa talous ja veronkierto kitkettyä.
Jos joku tietää niin mielenkiinnolla kuulisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minullekin tuli mieleen, sekä se että APn kannattaa selvittää sijoitusten vuosikustannukset - esim jos omistat suoraan osakkeita, sinulla on pakko olla ns arvo-osuustili pankissasi ja se mitä suurimmalla todennäköisyydellä on maksullinen - vaikka vuosimaksut on pienet niin tuon kokoluokan sijoitusvarallisuutta ei ihan hirveän laajalti kannata välttämättä jakaa - jos siitä vielä äkkiä hummaat yhden kymppitonnin tuohon matkaan / kameraan ja muutamaan muuhun kalliimpaan hankintaan. Aloitteleville sijoittajille kai useimmiten sen takia suositellaan rahastoja että siellä riski on jo valmiiksi hajautettu ammattilaisten toimesta, kulut ovat ennakkoon tiedossa ja myöskin tarvittaessa rahan kotiuttaminen on vaivatonta ( ettei tarvi tilillä pitää mitään puskurirahastoa).
Nordnet = ilmainen säilytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma. Ehkä vain siksi, ettei heitä jälkikäteen voida syyttää mistään? Ehkä sen takia, että ennakkoperintönä pitää(isi) aikanaan kirjata myös perunkirjaan?
Meillä isoisä lahjoitti juuri lapsenlapsilleen (11kpl) kullekin tuon verovapaan maksimin ja siitä ainakin pankki pyysi virallisen lahjakirjan ja toimitti sen verottajalle. Oliko kyse vain hyvästä asiakaspalvelusta, en tiedä, vai onko kyse siitä, että nykyään pankit on velvoitettu paljon tarkempiin kontrolleihin jotta saadaan harmaa talous ja veronkierto kitkettyä.
APn vanhemmat olisivat voineet antaa tuon ennakkoperintönä myös vain vaikkapa aplle, (esim jos AP olisi tarvinnut pikaista apua lainanmaksuun) Pankki ei selvitä saavatko kaikki perilliset saman summan tai mitään joten ehkä tuo virallisuus on sen takia, että heillä aikanaan on joku dokumentti siitä, mikä tuo rahasuirto oli (aikanaan pesän osakkaansa se saattaisi kiinnostaa tuota veljeä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn vanhemmat olisivat voineet antaa tuon ennakkoperintönä myös vain vaikkapa aplle, (esim jos AP olisi tarvinnut pikaista apua lainanmaksuun) Pankki ei selvitä saavatko kaikki perilliset saman summan tai mitään joten ehkä tuo virallisuus on sen takia, että heillä aikanaan on joku dokumentti siitä, mikä tuo rahasuirto oli (aikanaan pesän osakkaansa se saattaisi kiinnostaa tuota veljeä)?
Mistä veli sen rahansiirron aikanaan saisi tietää?
Itse en ainakaan saanut kuolinpesien tilitietoja muuta kuin kuolipäivästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä veli sen rahansiirron aikanaan saisi tietää?
Itse en ainakaan saanut kuolinpesien tilitietoja muuta kuin kuolipäivästä eteenpäin.
Tämä on nyt kaikki spekulaatiota, joten melko turhaa. Mutta voisI olla, että hän tietäisi tuosta rahasta, tai että sitä pitäisi olla, tai että aptä on autettu - se on usein aika uskomatonta miten omituisista asioista saadaan isot riidat perunkirjoituksen aikaan.
Meillä oli yksi perunkirjoitus ja sen jälkeen talon tyhjennys, ja me otimme mamman mapit tuhottavaksi ja sieltä löytyi kyllä tiliotteista melko mielenkiintoisia tilisiirtoja yhdelle perilliselle - no, me emme niistä ruvenneet riitelemään mutta aika kauan meni ennen kuin pystyin käsittelemään asiaa ihan neutraalisti 'mamma sai tehdä rahoillaan mitä halusi' (jos se sitten vaikka oli yhden perillisen etelänmatkojen ja visalaskujen maksaminen niin ei voi mitään) - nyt tosin taitaa jo kaikki tiliotteet olla sähköisiä, joten ehkä tämä tilanne ei enää voi toistua?
Ymmärrän tilanteesi. Tosin minä sentään voin jutella mieheni kanssa rahasta ja yhdessä suunnittelemme, mihin niitä sijoitamme. Mutta kavereilleni tai työkavereilleni en koskaan kehtaisi kertoa meidän omaisuudestamme.
Olemme päätyneet tällaiseen ratkaisuun: Ensin osake Helsingin keskustasta. Kun saimme sen myytyä, hankimme sijoitusasunnon pk-seudulta. Maksamme nyt sitä ja sijoitamme samaan aikaan vähän myös pörssiosakkeisiin. Lisäksi elämme aika taloudellisesti, joten saamme jäämään säästöön aika mukavasti. Olemme olleet näihin ratkaisuihin tyytyväisiä.
Pankista saat sijoitusneuvoja. Minulle on tulossa myös ylimääräistä ja ajattelin käydä pankissa juttusilla. Netistä löytyy myös tietoa, hakusanalla "sijoittaminen".
20 000 on niin vähän ettei siinä mitään kovaa pohdintaa tarvita.
Ei varmasti herätä mitään ajatuksia kenessäkään. Paitsi myötähäpeää, jos joku alkaisi siitä puhua.
Itse en kokisi vähäisintäkään ongelmaa. Tällä hetkellä tarve on autojen vaihto. Se tehdään käteisellä muutenkin. Suunnitelmana on myös ostaa asunto lasten opiskeluasunnoksi. Siihen käsirahaksi
Tilillä pitää myös aina olla puskuria. Ja aina on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP,Palataanko hetkeksi kysymykseesi?Kyllä, minulle tilanne on tuttu. Jos puhut työkavereille jostain sijoittamisesta tai vauolralla pitämästäsi asunnosta saat vaan sonnin maineen. Meillä suuri osa työkavereista leukailee jotain enemmän kurjaa kuin kivaa siitä, että meidän perhe matkustaa paljon - he kuvittelevat että teemme sen miehen palkalla (kyllä sun kelpaa kun mies on tj) vaikka oikeasti matkustamme useimmiten minun tai yhteisellä sijoitusvarallisuudella. Joten en juurikaan esim laita Faceen matkapäivityksiä ja yritän olla matalalla profiililla tulevasta hiihtolomasta jne.Harvassa on ne ihmiset joiden kanssa voisit ihan neutraalisti ja leuhkimatta jutella vaikkapa siitä, miten olit katsomassa sijoitusyksiötä tai minkälaisia vaihtoehtoja harkitset sijoituskohteeksi. Se on vain fakta minkä kanssa täytyy elää. Ja harvemmin edes vaikkapa sisarukset ilman kateuden häivää viitsivät kuunnella miten sinä saat rahan tuottamaan kun he jo menivät ja tuhlasivat omansa.
Anteeksi, mutta en nyt oikein tajunnut, mitä väliä sillä varallisuuden lähteellä on. Olisiko se sitten parempi, jos he sanoisivat "kyllähän sinun kelpaa, kun on sijoitusvarallisuutta"?
No tavallaan - ainakin täältä av-palstalta käsin voi päätellä, että minun ajatellaan olevan melkoinen LOMPAKKOLOINEN ...
Mutta siis rahasta voi puhua vain:- rahat on loppu- mitähän tekisi kesälomalla kun kaikki on niin kallista- kaupassa oli ihana paita - Mä niin ostan sen sitten kun on taas rahaa- ihan hirveä sähkölasku taas tuli- siis miten tuolla voi olla varaa vaihtaa auto/tms- verot on perseestä- miksi mun täytyy palkastani elättää jotain työhaluttomia- mitäköhän toi pomo saa palkkaa - ei se ainakaan mitään kelvollista sen eteen tee - varmaan suhteilla päässyt tohon- ostin halpislennot kohteeseen x. Nyt pitäis löytää joku halpa hotelli
Jne.
Kaikki muu kuin köyhäily on pröystäilyä..Niin. Eikö se sijoitusvarallisuus sitten olisi pröystäilyä ihan yhtä lailla kuin miehen isot tulotkin?
Niinhän minä juuri totesin.
Ja minä en puhu ikinä miehen tuloista mitään. Enkä omistani. Ihan itse ovat tuon miehen työn päätelleet 'vaurautemme' lähteeksi.Mutta tämä oli juuri tämän keskustelun pointti - harvassa on Suomessa Ne ihmiset, joiden kanssa pystyisi puhumaan omistamisesta täysin neutraalisti ja ilman kateutta.
Niin siis kuvittelin, että tuolla on jotain merkitystä, kun kirjoitit, että työkaverit eivät tajua, mistä varallisuus oikeasti on lähtöisin.
Tiedän tunteen. Olen töissä julkisen sektorin huonopalkkaisessa työssä. Meillä kaikilla on sama palkka. Ainut sopiva puhe rahasta on kun sitä ei ole. Mummu ostaa lapselle repun, autonkorjaus kulutusluotolla, vispipuuroa lounaaksi monta viikkoa jne. Itse pärjään palkallani ihan hyvin mutta minullahan on helppoa kun ei ole lapsia eikä autoa. Ja sen takia me rikkaan käymme ulkona lounaalla kerran viikossa. Turha etukäteen kertoa eli 'hehkuttaa' lomamatkoista joota teen monta kertaa vuodessa. Koitan pitää n.10000e säästön yllättäviä menoja varten. Se on n. Puolenvuoden palkka joten minulle iso summa. Olen myös miettinyt sijoittamista mutta en ihan luota pankin neuvoihin ja itseeni en voi asiassa luottaa. Pitää kysyä jos isoveljeni tietäisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan - ainakin täältä av-palstalta käsin voi päätellä, että minun ajatellaan olevan melkoinen LOMPAKKOLOINEN ...Mutta siis rahasta voi puhua vain:- rahat on loppu- mitähän tekisi kesälomalla kun kaikki on niin kallista- kaupassa oli ihana paita - Mä niin ostan sen sitten kun on taas rahaa- ihan hirveä sähkölasku taas tuli- siis miten tuolla voi olla varaa vaihtaa auto/tms- verot on perseestä- miksi mun täytyy palkastani elättää jotain työhaluttomia- mitäköhän toi pomo saa palkkaa - ei se ainakaan mitään kelvollista sen eteen tee - varmaan suhteilla päässyt tohon- ostin halpislennot kohteeseen x. Nyt pitäis löytää joku halpa hotelliJne.Kaikki muu kuin köyhäily on pröystäilyä..
Niin. Eikö se sijoitusvarallisuus sitten olisi pröystäilyä ihan yhtä lailla kuin miehen isot tulotkin?
Niinhän minä juuri totesin.Ja minä en puhu ikinä miehen tuloista mitään. Enkä omistani. Ihan itse ovat tuon miehen työn päätelleet 'vaurautemme' lähteeksi.
Mutta tämä oli juuri tämän keskustelun pointti - harvassa on Suomessa Ne ihmiset, joiden kanssa pystyisi puhumaan omistamisesta täysin neutraalisti ja ilman kateutta.Niin siis kuvittelin, että tuolla on jotain merkitystä, kun kirjoitit, että työkaverit eivät tajua, mistä varallisuus oikeasti on lähtöisin.
Ei kunhan vaan totesin, että ilmapiiri ei mahdollista koko rahasta puhumista, paitsi sen puutteesta.
Joten ollaan sitten vaan 'lompsaloisia' heidän mielikuvissaan mutta muuten mukavia ja kelpo työkavereita :) - mutta heistä joku saattaisi aivan mainiosti dissata minua ja loisimistani täällä :)
Mulla ei kyllä ole mitään väliä siitä mitä he ajattelee - mutta toki pidän suurimman osan matkoistaan ja niiden yksityiskohdista omana tietonani.-ehkä he ajattelevat että olenpa aika introvertti kun niin vähän puhun omista asioistani :)
Miksi ihmeessä juuri työkavereiden kanssa pitäisi keskustella sijoitusasioista? Eikö olisi hedelmällisempää varata aika sijoitusneuvojalle, ja hakea niitä neuvoja sieltä?
Vai oliko kyse siitä, että ihan neutraalisti vaan halutaan tuoda omaa varallisuutta ilmi muille, ja koska kateellinen ei saa olla, tulee kaikkien ihailla että "vautsi kun sulla on paljon rahaa, mitä aattelit tehdä?".
Minulle on ihan vanhemmat lapsena sanoneet, että rahasta puhuminen on epäkohteliasta. Oli se sitten pröystäilyä, tai valittelua, huonoa käytöstä yhtä kaikki. Se nyt on fakta että ihmisillä on eri verran rahaa, ei sitä tarvitse itse sormella osoitella ja tuoda esille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä juuri työkavereiden kanssa pitäisi keskustella sijoitusasioista? Eikö olisi hedelmällisempää varata aika sijoitusneuvojalle, ja hakea niitä neuvoja sieltä?
Vai oliko kyse siitä, että ihan neutraalisti vaan halutaan tuoda omaa varallisuutta ilmi muille, ja koska kateellinen ei saa olla, tulee kaikkien ihailla että "vautsi kun sulla on paljon rahaa, mitä aattelit tehdä?".
Minulle on ihan vanhemmat lapsena sanoneet, että rahasta puhuminen on epäkohteliasta. Oli se sitten pröystäilyä, tai valittelua, huonoa käytöstä yhtä kaikki. Se nyt on fakta että ihmisillä on eri verran rahaa, ei sitä tarvitse itse sormella osoitella ja tuoda esille.
Näinhän se on, ja juuri tätä AP toi aloituksessa esille. Tämäkin toki on kulttuurisidonnaista - aika nopeasti esim jenkkilöissä voidaan keskustella siitä 'how much you make a year?' Eikä se ole yhtään huonotapaista siellä.
Mutta keskustelu ystävien kanssa ja sijoitusneuvojan kanssa on tavallaan kaksi eri asiaa. Ja pankin sijoitusneuvoja tarjoaa aina jotain heille helppoja ja tuottoisia juttuja - esim Nordean sijoitusneuvoja ohjaa Nordean rahastoihin eikä neuvo, että Alfred Bergillä olisi nyt sinulle sopiva mielenkiintoinen rahasto, koka sijoittaa eettisesti kestäviin yrityksiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sinulla on hyvä puffi nyt jos vaikka jäät työttömäksi. Meillä tuo on kahden kuukauden tulot eli ei kovin suuri summa. Tuolla rahalla ei kauan porskuta jos muut tulot loppuvat. Voihan sun työkavereilla olla vaikka kuinka paljon enemmän rahaa kuin sinulla mutta pitävät puskurirahastoa. Olet turhan ylimielinen ja tietämätön asioista kuten esim. rahan arvosta.
Niin eihän sitä tiedä mitä kenelläkin on, jotkut vaan valittaa aina viikkoa ennen tilipäivää kun ei ole yhtään rahaa. Säästötilien saldot harvoin on kahvipöytäkeskustelujen aiheena.
Ap.
Olen minäkin joskus sanonut, että ei ole rahaa, kun on puhuttu jostain maksullisesta asiasta. Töissä on aina joku verkostokauppias tai pitäisi ostaa joka viikko koululaisten välittämiä keksejä tai karkkia. Siirrän aina tilipäivänä rahaa säästöön ja viimeisellä viikolla ennen tilipäivää käyttötilillä ei juurikaan ole mitään. On vaan helpompi sanoa, että nyt ei ole rahaa kuin että en minä nyt tollaiseen rahaa laita.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kiva kun voisi keskustella ja kysellä kokemuksia ympärillä olevilta ihmisiltä joita näen päivittäin. Saahan googlettamalla tietoa onko ravintola hyvä mutta onhan se kiva kuulla siltä tutulta mielipide asiasta. Ennen sinne neuvojalle menoa olisi hyvä tietää jotain ettei vedätetä totalisesti. Tähän olisi siis kiva vaihdella kokemuksia. Mutta kun ei ole sopivaa puhua niin on haastava selvittää että kenellä olisi asiasta mahdollisesti tietoa.
Ei tuollaista summaa kannata sijoittaa, laita talteen pahan päivän varalle ja lyhennä tuolla summalla vaikka lainaa pikkuhiljaa.