Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tylsää kun ei voi jutella kenenkään kanssa rahasta.

Vierailija
08.02.2017 |

Työkaverini ja useimmat kaverini elävät kädestä suuhun ja muiden raha-asioita en tiedä. Itse sain juuri 20000e ennakkoperinnön ja nyt pähkin mitä kannattaisi tehdä. Lyhentää asuntolainaa, sijoittaa osakkeisiin ( mihin??), ostaisko auton jne. Mutta en voi kenenkään kanssa alkaa tämmöisiä juttelemaan. Nolottaa jotenkin jo se kun jo toisena päivänä peräkkäin työkaveri huomauttaa, että on taas uus paita. Saati että alkais voivotella että mitä teen kaikilla rahoillani.
Ymmätääkö kukaan mitä ajan takaa?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP,

Palataanko hetkeksi kysymykseesi?

Kyllä, minulle tilanne on tuttu. Jos puhut työkavereille jostain sijoittamisesta tai vauolralla pitämästäsi asunnosta saat vaan sonnin maineen. Meillä suuri osa työkavereista leukailee jotain enemmän kurjaa kuin kivaa siitä, että meidän perhe matkustaa paljon - he kuvittelevat että teemme sen miehen palkalla (kyllä sun kelpaa kun mies on tj) vaikka oikeasti matkustamme useimmiten minun tai yhteisellä sijoitusvarallisuudella. Joten en juurikaan esim laita Faceen matkapäivityksiä ja yritän olla matalalla profiililla tulevasta hiihtolomasta jne.

Harvassa on ne ihmiset joiden kanssa voisit ihan neutraalisti ja leuhkimatta jutella vaikkapa siitä, miten olit katsomassa sijoitusyksiötä tai minkälaisia vaihtoehtoja harkitset sijoituskohteeksi. Se on vain fakta minkä kanssa täytyy elää. Ja harvemmin edes vaikkapa sisarukset ilman kateuden häivää viitsivät kuunnella miten sinä saat rahan tuottamaan kun he jo menivät ja tuhlasivat omansa.

Anteeksi, mutta en nyt oikein tajunnut, mitä väliä sillä varallisuuden lähteellä on. Olisiko se sitten parempi, jos he sanoisivat "kyllähän sinun kelpaa, kun on sijoitusvarallisuutta"?

Vierailija
22/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en varsinaisesti tällä avauksella sijoitusvinkkejä kysynytkään, niin kerron nyt mitä vaihtoehtoja olen harkinnut. Ajattelin laittaa pariin Seligsonin rahastoon ja Nordnetin superrahastoon ja sitten muutama suora osakesijoitus ihan uteliaisuudesta, esim Nordea, Fortum, YIT tms että voi jännityksellä seurata sitä uutisten alareunassa kiertävää kurssilistausta. 5000e jätän ihan tilille, on mulla muutama tonni säästössä jo ennestäänkin. Tehdään joku lomamatka, nyt raaskin ostaa sen järjestelmäkameran josta olen haaveillut ja pari isompaa muuta hankintaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei AP,

Kyllä, minulle tilanne on tuttu. Jos puhut työkavereille jostain sijoittamisesta tai vauolralla pitämästäsi asunnosta saat vaan sonnin maineen. Meillä suuri osa työkavereista leukailee jotain enemmän kurjaa kuin kivaa siitä, että meidän perhe matkustaa paljon - he kuvittelevat että teemme sen miehen palkalla (kyllä sun kelpaa kun mies on tj) vaikka oikeasti matkustamme useimmiten minun tai yhteisellä sijoitusvarallisuudella. Joten en juurikaan esim laita Faceen matkapäivityksiä ja yritän olla matalalla profiililla tulevasta hiihtolomasta jne.

Harvassa on ne ihmiset joiden kanssa voisit ihan neutraalisti ja leuhkimatta jutella vaikkapa siitä, miten olit katsomassa sijoitusyksiötä tai minkälaisia vaihtoehtoja harkitset sijoituskohteeksi. Se on vain fakta minkä kanssa täytyy elää. Ja harvemmin edes vaikkapa sisarukset ilman kateuden häivää viitsivät kuunnella miten sinä saat rahan tuottamaan kun he jo menivät ja tuhlasivat omansa.

Anteeksi, mutta en nyt oikein tajunnut, mitä väliä sillä varallisuuden lähteellä on. Olisiko se sitten parempi, jos he sanoisivat "kyllähän sinun kelpaa, kun on sijoitusvarallisuutta"?

No tavallaan - ainakin täältä av-palstalta käsin voi päätellä, että minun ajatellaan olevan melkoinen LOMPAKKOLOINEN ...

Mutta siis rahasta voi puhua vain:

- rahat on loppu

- mitähän tekisi kesälomalla kun kaikki on niin kallista

- kaupassa oli ihana paita - Mä niin ostan sen sitten kun on taas rahaa

- ihan hirveä sähkölasku taas tuli

- siis miten tuolla voi olla varaa vaihtaa auto/tms

- verot on perseestä

- miksi mun täytyy palkastani elättää jotain työhaluttomia

- mitäköhän toi pomo saa palkkaa - ei se ainakaan mitään kelvollista sen eteen tee - varmaan suhteilla päässyt tohon

- ostin halpislennot kohteeseen x. Nyt pitäis löytää joku halpa hotelli

Jne.

Kaikki muu kuin köyhäily on pröystäilyä..

Vierailija
24/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Aasiaan. Täällä on raha mielipuheenaiheita niin miehillä kuin naisillakin.

Vierailija
25/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnet.fi

Tee tili sinne ja ala opiskella

Lue aiheesta netistä ja päätä sitten

Vierailija
26/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä olen lueskellut. Taloustaito, pörssisäätiö, tarkka markka (taitaa olla aika hiljentynyt nykyisin), seligson, nordnet, arvopaperi-lehti, kauppalehden keskustelu (osa ihan roskaa), satunnaisia blogeja googlaamalla jotain aiheeseen liittyvää hakusanaa....

Eihän noista vuoropuhelua synny, mutta saa ajateltavaa.

Vierailija
27/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota..näkyy moni unohtavan, että ennakkoperinnöstä pitäisi verotkin miettiä. Kysyppäs nyt ensin tieto tuosta verotuskohtelusta, ennen kuin hummaat latiakaan. 

Siinä voi tulla ylläreitä. Tai sitten ei. Mutta kysy, niin ei tule niitä sydäntäraastavia tilanteita.

Itse maksaisin tyynesti asuntolainaa pois, kun ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan ja osan voisi rahastoon sijoittaa, mutta vain osan.

Hummaamiseen riittää palkkakin.

Vierailija
28/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin.

t.kivikissaäiti

Vierailija
29/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini ja useimmat kaverini elävät kädestä suuhun ja muiden raha-asioita en tiedä. Itse sain juuri 20000e ennakkoperinnön ja nyt pähkin mitä kannattaisi tehdä. Lyhentää asuntolainaa, sijoittaa osakkeisiin ( mihin??), ostaisko auton jne. Mutta en voi kenenkään kanssa alkaa tämmöisiä juttelemaan. Nolottaa jotenkin jo se kun jo toisena päivänä peräkkäin työkaveri huomauttaa, että on taas uus paita. Saati että alkais voivotella että mitä teen kaikilla rahoillani.

Miksi kukaan sinun kanssasi haluaisi rahasta puhua? Kun ei sinulla sitä edes ole. 20000 eurolla nyt ei paljon mitään tehdä. 

Vierailija
30/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Nallelle. Nalle juttelee mielellään rahasta.

Tosin tuo 20000€ on hänellä taskuraha.

Vierailija
31/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota..näkyy moni unohtavan, että ennakkoperinnöstä pitäisi verotkin miettiä. Kysyppäs nyt ensin tieto tuosta verotuskohtelusta, ennen kuin hummaat latiakaan. 

Siinä voi tulla ylläreitä. Tai sitten ei. Mutta kysy, niin ei tule niitä sydäntäraastavia tilanteita.

Itse maksaisin tyynesti asuntolainaa pois, kun ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan ja osan voisi rahastoon sijoittaa, mutta vain osan.

perintöveroa menee 20 000 euroa ylittävästä osasta, eli aapeen kohdalla ei ihan hirveästi.

Vierailija
32/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söpöä miten sä koitat tuoda osaamisesi esiin... Awwww.... Se vero on jotain 14 tai 15 prosenttia noin pienestä summasta 1-luokassa ja saaja huolehtii sen ilmoittamisesta 3 kk sisällä tai kun muistaa. Esim. itse olin saanut 17 000 euroa vuosina 2009-2012 (sen lisäksi sain sen verovapaan 3999e) mutta ilmoitin ne vasta muun ennakkoperinnön yhteydessä 2015, niin ei tullut verottajan suunnalta mitään seuraamuksia.

Ja lahjoittajan kuoltua perukirjassa mainittiin vielä kerran nämä summat antopäivämäärineen (minä en saantiajankohtia verottajalle ikinä selvittänyt) niin verottaja kysyi uudelleen niistä, että onko verot maksettu. Vastasin vain, että se oli tuo, jonka 2015 ilmoitin ja verot on jo maksettu ja asia oli verottajalle sillä selvä.

Vierailija
33/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perintöveroa menee 20 000 euroa ylittävästä osasta, eli aapeen kohdalla ei ihan hirveästi.

Ennakkoperinnäistä menee koko summasta paitsi 3 vuoden välein saa lahjoittaa tietyn verran, summan, joka juuri kasvoi hieman.

Vierailija
34/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan sinun kanssasi haluaisi rahasta puhua? Kun ei sinulla sitä edes ole. 20000 eurolla nyt ei paljon mitään tehdä. 

Aika harvalla on monissakaan piireissä taivaasta tipahtanut 20 000 jonka käyttöä pitää ihmetellä, että siinä mielessä ap:tä varmaan katsottaisiin kieroon jos miettisi sitä ääneen ja kaipaisi, että joillain muilla vaikkapa töissä olisi samansuuntaisia "ongelmia".

t.kivikissaäiti

Vierailija
35/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää puhua rahasta.

Vierailija
36/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo minullekin tuli mieleen, sekä se että APn kannattaa selvittää sijoitusten vuosikustannukset - esim jos omistat suoraan osakkeita, sinulla on pakko olla ns arvo-osuustili pankissasi ja se mitä suurimmalla todennäköisyydellä on maksullinen - vaikka vuosimaksut on pienet niin tuon kokoluokan sijoitusvarallisuutta ei ihan hirveän laajalti kannata välttämättä jakaa - jos siitä vielä äkkiä hummaat yhden kymppitonnin tuohon matkaan / kameraan ja muutamaan muuhun kalliimpaan hankintaan. Aloitteleville sijoittajille kai useimmiten sen takia suositellaan rahastoja että siellä riski on jo valmiiksi hajautettu ammattilaisten toimesta, kulut ovat ennakkoon tiedossa ja myöskin tarvittaessa rahan kotiuttaminen on vaivatonta ( ettei tarvi tilillä pitää mitään puskurirahastoa).

Vierailija
37/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä asuntovelkaa.

Kun asuntovelka on maksettu, sulla jää kuukausittain enemmän rahaa vaikka sitten sijoittamiseen.

Ja on totta että korot on alhaalla nyt, mutta ei välttämättä kauan. Ehdottomasti kannattaa lainaa lyhentää nyt.

Ellei sitten tilanne ole se että sulla ei muutenkaan ole rahasta puutetta nyt tai tulevaisuudessa.

Vierailija
38/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä miten sä koitat tuoda osaamisesi esiin... Awwww.... Se vero on jotain 14 tai 15 prosenttia noin pienestä summasta 1-luokassa ja saaja huolehtii sen ilmoittamisesta 3 kk sisällä tai kun muistaa. Esim. itse olin saanut 17 000 euroa vuosina 2009-2012 (sen lisäksi sain sen verovapaan 3999e) mutta ilmoitin ne vasta muun ennakkoperinnön yhteydessä 2015, niin ei tullut verottajan suunnalta mitään seuraamuksia.

Ja lahjoittajan kuoltua perukirjassa mainittiin vielä kerran nämä summat antopäivämäärineen (minä en saantiajankohtia verottajalle ikinä selvittänyt) niin verottaja kysyi uudelleen niistä, että onko verot maksettu. Vastasin vain, että se oli tuo, jonka 2015 ilmoitin ja verot on jo maksettu ja asia oli verottajalle sillä selvä.

Mutta jos APchankkii sijotusvarallisuutta tuolla rahalla niin se pitää ilmoittaa verotukseen, jolloin todennäköisesti verottaja tekee selvityspyynnön siitä miten tuo varallisuus on hankittu (meillä kävi näin, vaikka ennakkoperinnöstä oltiin tehty verottajalle ilmoitus ja verot maksettu) - ilmeisesti jos tuon ilmoituksen on unohtanut tulee siitä joku pieni lisävero tällä tavalla selvitettynä.

Ennakkoperinnöstä olisi myös hyvä teillä olla ihan virallinen lahjakirja - mutta varmaan pankki halusi vanhemmiltamme sen jo siinä vaiheessa kun rahat teille siirrettiin?

Vierailija
39/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei AP,

No tavallaan - ainakin täältä av-palstalta käsin voi päätellä, että minun ajatellaan olevan melkoinen LOMPAKKOLOINEN ...

Mutta siis rahasta voi puhua vain:
- rahat on loppu
- mitähän tekisi kesälomalla kun kaikki on niin kallista
- kaupassa oli ihana paita - Mä niin ostan sen sitten kun on taas rahaa
- ihan hirveä sähkölasku taas tuli
- siis miten tuolla voi olla varaa vaihtaa auto/tms
- verot on perseestä
- miksi mun täytyy palkastani elättää jotain työhaluttomia
- mitäköhän toi pomo saa palkkaa - ei se ainakaan mitään kelvollista sen eteen tee - varmaan suhteilla päässyt tohon
- ostin halpislennot kohteeseen x. Nyt pitäis löytää joku halpa hotelli

Jne.

Kaikki muu kuin köyhäily on pröystäilyä..

Niin. Eikö se sijoitusvarallisuus sitten olisi pröystäilyä ihan yhtä lailla kuin miehen isot tulotkin?

Vierailija
40/61 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennä asuntovelkaa.

Kun asuntovelka on maksettu, sulla jää kuukausittain enemmän rahaa vaikka sitten sijoittamiseen.

Ja on totta että korot on alhaalla nyt, mutta ei välttämättä kauan. Ehdottomasti kannattaa lainaa lyhentää nyt.

Ellei sitten tilanne ole se että sulla ei muutenkaan ole rahasta puutetta nyt tai tulevaisuudessa.

Nb! - onko sinulla oma asuntolaina? Jos se on puolison kanssa yhteinen ja vain lyhennät sitä, ja teille tulee ero, olet samalla sitten lahjoittanut puolet siitä lyhennyssummasta tuolle ex-puolisollesi.

Ja jos sitä ennakkoperintökirjaa ei ole vielä tehty, pyydä että vanhempasi merkitsevät siihen, että se on avio-oikeuden ulkopuolista perintöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi