Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia talon rakentamisesta

Vierailija
07.02.2017 |

Heippa!

Olemme miehen kanssa suunnitelleet, että muutaman vuoden sisään rakentaisimme (rakennuttaisimme) talon. Olenkin selaillut muun muassa kastellin ja omatalon sivuja ja vertaillut vaihtoehtoja. Olisi mielenkiintoista saada lukea teidän kokemuksia, jotka olette viime vuosina talon laittaneet pystyyn :) Teittekö itse minkä verran? Minkä firman kautta? Pitikö budjetti? Oletteko tyytyväisiä? Minkä kokoisen talon teitte?

Monet asiat pyörivät mielessä :) Itse asumme Keski-Suomessa pienessä kaupungissa, joten hintatason on alempi kuin pääkaupunkiseudulla.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas joku pesänrakennusviettinsä sokaisema mamma haaveilee jostain, mistä ei ymmärrä mitään. Keskivertomamman kontribuutio taloprojektiin:

- Haaveilu

- Miehen painostaminen

- Kuvastojen selailu

- Mammapalstalla arvuuttelu

- Raksalla kuvien ottaminen someen, kahvin keittely ja satunnainen harjan heiluttelu

Annan nyt vankalla kokemuksella hyvän ja ilmaisen vinkin, joka tulee säästämään teille rutkasti rahaa, hermoja ja todennäköisesti jopa parisuhteenne: unohtakaa koko juttu. Nyt on kaiken kukkuraksi huonoin mahdollinen aika aloittaakaan taloprojektia, koska asuntokupla on puhkeamassa. Odottakaa hetki, niin täysin valmiita unelmien koteja alkaa tulla pakkohuutokauppoihin läjäpäin murto-osalla käyvästä tämänhetkisestä arvosta.

Vierailija
22/26 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä liian pientä, vaikka lapsia ei tulisikaan. Omakotiasuminen edellyttää kaikenlaisen roinan omistamista, joille on hyvä olla säilytystilaa.

Lisäksi pari lisähuonetta ei paljoa maksa lisää. Keittiöt ja kylppärit ovat kalleimpia rakentaa ja ne tarvitaan joka tapauksessa. Tyhjä huone on halpaa rakentaa, mutta iso ilo asuessa.

Sama juttu huonekoossa. Pieniä kanakoppeja ei kannata rakentaa.

Jos miehesi on rakennusalalla, kannattaa ottaa töistä vapaata ja tehdä itse, koska hävitty työpalkka on pienempi kuin maksaa toiselle ammattilaiselle.

Itse rakensimme pitkästä, jopa rakennusmateriaalipuut kaadettiin itse.

Rakentaminen on raskasta parisuhdehuvia, mutta kivaa on muuttaa uuteen taloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/26 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rakennettu 3 erilaista taloa

- ensimmäiseen tilasimme omilla kuvilla elementit ja rakensimme kaiken mahdollisen itse.

- toisessa oli apuna muurausporukka (harkkotalo) ja teimme itse kaiken mitä pystyimme

- 3. talomme rakennutimme mutta muutimme todella paljon alkuperäisestä pohjasta. Autotalli rakennettiin itse pitkästä tavarasta. 

Budjetti piti kaikissa raksoissa hyvin, osasimme ennakoida myös sen että suunnittelun ja toteutuksen välissä menee n vuosi ja materiaalit nousee  vähintään 10-20%. Sen verran täytyy huomioida budjettia laskettaessa. Perus puutaloon varmaan nykyään tuo 2500€ on sopiva summa, parempi jos jää vähän yli  kuin yhtään vajaaksi. 

Meillä kaikki on mennyt todella hyvin, sopparissa olleet asiat on pitäneet paikkansa ja aikataulut pysyneet. 

Meidän mielestä tärkeintä oli se että raksojen aikainen elämä oli sovittu valmiiksi: töiden ohessa toinen raksalla, toinen kotona kunnes hommia vaihdetaan. Kotona oleva ei kitise yksinäisistä illoista lasten kanssa eikä siitä ettei näe kavereita tai pääse harrastamaan, kuitenkin kuivaa ja lämmintä toisin kuin raksalla. Toinen rakentaa ja toinen valvoo hankintoja, budjettia, toimituksia, rautakauppakäyntejä jne. Meillä tämä oli mun hommaa koska olin raksalla vain muutaman illan ja 1 päivän viikonlopusta, minulla oli enemmän aikaa töiden ohessa tehdä näitä omia paperihommia ja soitteluja. 

Vapaat kannattaa sopia ainakin osin valmiiksi ja pitää niistä kiinni: esim jouluna 3 päivää pois raksalta täysin, kesäloma 1 vko, joku viikonloppu vain perheelle. 

Kyse on kuitenkin vain 1 vuodesta. 

Vierailija
25/26 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää reilusti aikaa suunnitteluvaiheessa toimivuuden ja käytettävyyden arviointiin.

Moni arkkitehti suunittelee hienoja ja näyttäviä taloja. Karu totuus selviää sitten käytössä; kalustettavuus surkea, ovet paukkuu vastakkain, ruokapöytä kaukana keittiöstä, hyödyttömiä hukkaneliöitä, ei säilytustiloja,jne. Meillä vaimo jaksaa hieroa noita asiota ja vääntää suunnittelijoiden kanssa. Useampi talo tehty ja kaikki pohjaratkaisuiltaan erittäin toimivia, myös meidän jälkeemme talossa asuvien mielestä. Nykyään suvun nuorempi polvi tuo piirustuksensa vaimon syyniin ja paljon löytyy korjattavaa.

Toinen neuvo. Älkää vetäkö budjettia viimeisen päälle tiukakso tuloihinne nähden. On ihan mukava, kun talon valmistuttua rahaa jää myös elämään. Ja kun on pelivaraa, niin selviää elämän tuomista kolhuista (sairaudet, työttömyys ja alemmat tulot, korkojen nousu, jne). Todella typerää laskea budjetti ylitöiden ja ylimääräisten bonusten varaan.

Rakentakaa paikkakunnalle ja paikkaan, missä talon saa myytyä tulevaisuudessa ilman suuria tappioita. Se on surkeaa, jos talon joutuu myymään ja velat jää niskaan.

Realistinen aikataulu viivästymisvaroineen säästää hermoja ja voi pelastaa avioliiton.

Tämä!

Meille arkkitehti teki piirrokset toisessa talossamme koska tontti oli tosi haastava. Olimme kilpailuttaneet 4 arkkitehtia sekä kiertäneet katsomassa haidän tekemiään taloja. Tilasimme työn siltä jonka talot ja pohjat miellyttivät silmää eniten. Mitään arkkitendin "märkää unta" emme halunneet vaan toimivan talon.

Ennenkuin varsinainen suunnittelu alkoi meillä oli jo tosi tarkat speksit ja mitat valmiina - minkä muotoiset ja kokoiset makuuhuoneet, miten sijoitetaan ikkunat lastenhuoneisiin (ikkunat kulmassa siten että toinen 60cm ja toinen 150cm leveä) valon maksimoimiseksi. Miten lähes avoin keittiö sijoitetaan olohuoneeseen nähden, huonekorkeudet, ikkunoiden symmetria, ulkoasu, ilmansuunnat, sisääntulo, terassit jne  jne. 

Niillä perusteilla arkkitehti teki 4 luonnosta joista 1 oli 95% hyvä. Siirsimme vain kylpyhuoneen ja vierasvessan makuuhuoneen ja olohuoneen välistä ulkoseinälle mikä oli niille paljon loogisempi paikka. Keittiön suunnittelimme itse, siitä emme halunneet arkkitehdilta suunnitelmaa koska mehän sitä käytimme ja tiesimme miten se pitää olla. 

Hyvä tuli, yli 600k€ talo myytiin 14v vanhana 2 kuukaudessa kun keskimääräinen myyntiaika oli 4-5kk

Vierailija
26/26 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haaveilet uudesta omakotitalosta kannattaa lukea alla oleva blogi:

https://ainoakotini.blogspot.com/2022/12/oletko-ajatellut-ostaa-talopak…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi