Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani
Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.
Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?
Kommentit (146)
Ei hätää! Päätöksessä on valitusta varten kirje, kirjoita siihen hyvä syy miksi unohdit ja lähetä kelalle. Sen jälkeen tulee uusi päätös. Tuskin hylkäävät hakemusta. Minun kohdallani onnistui ainakin. Ja on täällä oikeesti reppanaa porukkaa, jotka ei osaa muuta kuin haukkua, ei hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Ja päivähoitohakemus jätetään neljä kuukautta ennen hoidon taevetta.
Ja lapsen hammastarkastukset pitää osata itse varata.
Neljä kuukautta ?! Miten sitten työtön voi saada lapselleen hoitopaikan kahdessa VIIKOSSA, jos ei saa pitää lasta hoidossa kotona ollessaan ja saa sitten työpaikan, jossa pitää aloittaa heti?
Valitat päätöksestä useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa tulee automaattisesti kutsut hammastarkastuksiin.
Eipä tule jatkossa. Sote-uudistuksen jälkeen vanhemman kuuluu hoitaa. Ei tule enää kutsuja.
Ei ole ko. asiasta kokemusta. No oppirahansa jokainen joskus maksaa. Tiedät jatkossa olla tarkempi.
Kelan kanssa asioidessa on aikarajat aina aika tiukat.
Jos oikeasti on käynyt niin, ettei neuvolassa ole kerrottu, laittaisin palautetta. Toki pitää itse ottaa asioista selvää, mutta ei ensimmäistä kertaa raskaana olevalle välttämättä tule mieleen (kaiken muun uuden ohella), että hakemuksen on oltava niin paljon ennen laskettua aikaa kelassa.
Mulle kyllä kerrrottiin ja toisen raskauden aikana vielä muistutettiin.
Ap ottaa luurin käteen ja soittaa kelaan. Ei asia muuten selviä.
Ja jos jäät työttömäksi ja haet korvauksia, niin vain 3 kuukautta odotellaan hakemusta ja maksetaan ne. Sitä pidemmän ajan jos odottelee, niin takautuvasti ei makseta.
Tätä ei tiennyt yksi henkilö. Sillä oli senverran rahaa ettei se sitten muistanut laittaa hakemusta menemään. Sitten kun se haki, niin oli mennyt yli ajan eikä enää kaikista kuukausista maksetukaan. Kova valitus ja selittely käyntiin, mutta päätös pysyi. Ihan oikein. Jos on niin paljon rahaa työttömänä , että pystyy yli 3 kk olemaan hakematta korvauksia, niin ei se sitten niitä rahoja niin kovasti tarvikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä kuukautta ?! Miten sitten työtön voi saada lapselleen hoitopaikan kahdessa VIIKOSSA, jos ei saa pitää lasta hoidossa kotona ollessaan ja saa sitten työpaikan, jossa pitää aloittaa heti?
Jos vanhempi on vaikka työtön ja saa työn, mikä alkaa kahden viikon päästä on kunnalla velvollisuus järjestää päivähoitopaikka kahden viikon sisään. Toki sitten se tuskin on se lähin tai halutuin päiväkoti vaan juuri se minne saadaan lapsi mahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti on käynyt niin, ettei neuvolassa ole kerrottu, laittaisin palautetta. Toki pitää itse ottaa asioista selvää, mutta ei ensimmäistä kertaa raskaana olevalle välttämättä tule mieleen (kaiken muun uuden ohella), että hakemuksen on oltava niin paljon ennen laskettua aikaa kelassa.
Mulle kyllä kerrrottiin ja toisen raskauden aikana vielä muistutettiin.
Ap ottaa luurin käteen ja soittaa kelaan. Ei asia muuten selviä.
Ei sen tartte tulla mieleen. Siellä se tieto on nettisivulla.
Mä odotan esikoista ja neuvolassa tuosta 2kk aikarajasta ei kyllä sanottu mitään. Kävin tosin itse Kelan sivuilta tarkistamassa asian ja tein hakemukset ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osassa kunnissa kutsutaan aina lapset, osassa kunnissa kutsutaan vain 1-vuotis tarkastukseen ja osassa kunnista kutsutaan vain ne jotka on määritelty riskiryhmään ja muiden pitää sitten itse osata varata ajat lapsilleen. Kai niitäkin kuntia on jossa ei kutsuta edes siihen 1-vuotistarkastukseen.
Neuvolassa annetaan raskaustodistus Kelaa varten rv 22+. Varmasti olet sen saanut, ja Kelan asioita muutenkin käyty siellä läpi?? En käsitä kertakaikkiaan, miten tuollainen tilanne on voinut käydä. Etkö ole yhtään perehtynyt asiaan etukäteen? Miten muka tiesit jäädä äitiyslomalle oikeaan aikaan, jollet ole Kelan sivuilla yhtään käynyt lukemassa? Huono provo.
Mä pistin aikoinaan hakemukset menemään heti kun sain neuvolasta sen todistuksen, olihan laskettu aika tiedossa. Esikoisen kanssa kävikin sitten niin, että syntyi keskosena eli äitisloma ei ollut vielä kerennyt alkaa. Selvitin sitten vaan sen asian Kelan kanssa, ihan sujui ongelmitta. Ja ihan oikeesti, miksi ihmiset ei osaa soitella Kelalle ja kysyä, mitäs nt tehdään, sen sijaan että tullaan tänne ihmettelemään?!
Monet Kelan tuista maksetaan takautuvasti. Mikähän tuossa on? Mieheni haki isyysrahaansa 2 kk vapaan jälkeen ja sai rahat.
Joko vauva syntyi? Jos hait 2kuukautta ennen kuin syntyi niin kiistä päätös.
Minä sain neuvolassa raskaustodistuksen ja hoitaja sanoi että voin hakea äitiysoakkausta, mutta vanhempainpäivärahasta minulle ei sanottu mitään.
Kävin kuitenkin sen verran tarkkaan kelan sivuja läpi kaikkia tukia miettiessäni, että huomasin itsekin aikarajan.
Tosin nyt on aikaraja mennyt umpeen enkä vieläkään ole saanut kelalta mitään päätöstä, ilmeisesti ruuhkaa on niin paljon. Vähän pelottaa mitä sieltä sanotaan, vaikka itse en mitään väärää ole tehnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Monet Kelan tuista maksetaan takautuvasti. Mikähän tuossa on? Mieheni haki isyysrahaansa 2 kk vapaan jälkeen ja sai rahat.
Isyysrahaa saa hakea takautuvasti siihen asti kunnes lapsi on kaksivuotias. Äitiys-/vanhempainrahassa on eri säännöt (tosin en tiedä miksi).
Ei mullekaan neuvolassa sanottu kuin äitiyspakkauksen hakemisesta. Kaverille taas sanottiin ettei äitiyspakkausta tarvitse hakea - se tulee kuulemma automaattisesti...
Neuvoloiden terveydenhoitajien tasossa suuria eroja.
Mä olen vakaasti siinä uskossa että äitiysraha ja äitiysavustus pitää hakea kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa (ja työpaikalla ilmoittaa kaksi kuukautta ennen vapaalle jäämistä) mutta vanhempainpäivärahan voi hakea kuukausi ennen sille jäämistä. Kelan sivuilta: "Hae tukea viimeistään kuukausi ennen vanhempainrahakauden alkamista. Vanhempainrahan voi hakea jo samaan aikaan kuin äitiysrahan tai isyysrahan." Kokemusta asiasta tosin ei ole, esikoisen la touko17 ja vanhempainpäiväraha vielä hakematta, koska mietitään vielä, että pitääkö isä myös vanhempainrahakautta vai jääkö vasta kotihoidontuelle ja isyyslomalle.