Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani

Vierailija
06.02.2017 |

Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.

Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olen tässä mokannut, niin täytyy todeta, että ei täälläkään kovin lukutaitoista porukkaa ole. Kysymys kuului:

Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?

Olen soittanut jo Kelaan ja neuvolaan. Kelassa neuvoi tekemään valituksen. Nyt mietin edelleen, mitä siihen tulee kirjoittaa (kuten alkup.kysymys kuului).

Neuvolan th totesi, ettei hänellä ole ollut tapana asiasta muistutella, eikä hän tiennyt takarajan olevan niin ehdoton. Hämmästeli kovasti ja sanoi soittavansa Kelaan. Hänen arvionsa mukaan tätä käy ihmisille aivan jatkuvasti. Totesi, että ottaa asian puheeksi myös kollegoiden kanssa.

Seuraavaksi laadin siis valituksen. Olisi vain kiva tietää, mitä ovat ne syyt, joiden vuoksi hylkääminen olisi kohtuutonta. Eli millä perusteella muut samalla lailla mokanneet ovat tukensa saaneet. (Olen ihan samanlainen veronmaksaja ja äiti kuin nekin minua rinnanmitan paremmat ihmiset, jotka osasivat hakea tuen ajoissa).

Ap

Vierailija
42/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää! Päätöksessä on valitusta varten kirje, kirjoita siihen hyvä syy miksi unohdit ja lähetä kelalle. Sen jälkeen tulee uusi päätös. Tuskin hylkäävät hakemusta. Minun kohdallani onnistui ainakin. Ja on täällä oikeesti reppanaa porukkaa, jotka ei osaa muuta kuin haukkua, ei hyvänen aika.

En nyt kenenkään haukkumista kannata, mutta jos jotkut on reppanaa porukkaa, niin eiköhän ne ole ne sinun ja ap:n kaltaiset aikuiset ihmiset jotka eivät osaa huolehtia asioistaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi samoin, mutta se myönnettiin kuitenkin, kun valitin asiasta ja perustelin unohduksen johtuneen mielenterveyssyistä.

Vierailija
44/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olen tässä mokannut, niin täytyy todeta, että ei täälläkään kovin lukutaitoista porukkaa ole. Kysymys kuului:

Olen soittanut jo Kelaan ja neuvolaan. Kelassa neuvoi tekemään valituksen. Nyt mietin edelleen, mitä siihen tulee kirjoittaa (kuten alkup.kysymys kuului).

Neuvolan th totesi, ettei hänellä ole ollut tapana asiasta muistutella, eikä hän tiennyt takarajan olevan niin ehdoton. Hämmästeli kovasti ja sanoi soittavansa Kelaan. Hänen arvionsa mukaan tätä käy ihmisille aivan jatkuvasti. Totesi, että ottaa asian puheeksi myös kollegoiden kanssa.

Seuraavaksi laadin siis valituksen. Olisi vain kiva tietää, mitä ovat ne syyt, joiden vuoksi hylkääminen olisi kohtuutonta. Eli millä perusteella muut samalla lailla mokanneet ovat tukensa saaneet. (Olen ihan samanlainen veronmaksaja ja äiti kuin nekin minua rinnanmitan paremmat ihmiset, jotka osasivat hakea tuen ajoissa).

Ap

Lue: ei niitä ole, jos itse on vaan avuton pönttöpää.

Vierailija
45/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaa on turha syyttää, siellä se tieto on ilmoitustaululla luettavissa. Toisaalta neuvola ei ole mitenkään mukana koko rahan anomisessa, joten miksi siellä pitää moneen kertaan varmistaa, että ymmärsitkö hakea vai et.

Vierailija
46/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitustäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää! Päätöksessä on valitusta varten kirje, kirjoita siihen hyvä syy miksi unohdit ja lähetä kelalle. Sen jälkeen tulee uusi päätös. Tuskin hylkäävät hakemusta. Minun kohdallani onnistui ainakin. Ja on täällä oikeesti reppanaa porukkaa, jotka ei osaa muuta kuin haukkua, ei hyvänen aika.

En nyt kenenkään haukkumista kannata, mutta jos jotkut on reppanaa porukkaa, niin eiköhän ne ole ne sinun ja ap:n kaltaiset aikuiset ihmiset jotka eivät osaa huolehtia asioistaan...

Tuliko parempi mieli kun sai sanottua? 😊

Vierailija
47/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelin myös, että olisi lapsen kannalta kohtuutonta olla myöntämättä tukea.

Vierailija
48/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mullekaan neuvolassa sanottu kuin äitiyspakkauksen hakemisesta. Kaverille taas sanottiin ettei äitiyspakkausta tarvitse hakea - se tulee kuulemma automaattisesti...

Neuvoloiden terveydenhoitajien tasossa suuria eroja.

Varmasti eroja on, mutta hyvä muistaa että Kela on ihan eri lafka kuin neuvola. Neuvolasta saa todistuksen Kelan hakemusta varten, mutta neuvola ei vastaa Kelan asioista!

Vierailija
49/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitustäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Saattaahan sitä itsekullekkin käydä vahinkoja, mutta jotenkin kummasti ne tuppaa kasaantumaan samoille ihmisille. "Siis eiks kaikki muut hoidakkaan mun asioita mun puolesta?!" millainen kotikasvatus näillä ihmisillä mahtanee ollut..

Vierailija
50/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolaa on turha syyttää, siellä se tieto on ilmoitustaululla luettavissa. Toisaalta neuvola ei ole mitenkään mukana koko rahan anomisessa, joten miksi siellä pitää moneen kertaan varmistaa, että ymmärsitkö hakea vai et.

On se sillä tavalla mukana että sen antamalla todistuksella ko. rahaa haetaan.

Vierailija
51/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ihmeessä edelleen pitää kirjoittaa paperinen raskaustodistus, joka sitten skannataan kelalle erikseen äitiyspakkaushakemukseen ja äitiysrahahakemukseen. Miksei neuvolasta siirry tieto sähköisesti Kelalle? Jos oikein ruvettais mukaviksi niin äitiysraha tulisi automaattisesti, ja neuvolassa kysyttäis että pakkaus vai raha, ja jälkitarkastuksessa, että kenelle laitetaan vanhempainpäivärahat, ja tsiding rahat tulisi aapeellekin automaattisesti.

Vierailija
52/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistuksen saa myös yksityiseltä lääkäriltä, ei pelkästään neuvolasta. Kyllä, on haettava VIIMEISTÄÄN 2 kk ennen. Määräajat ovat Kelalla tiukkoja. Kuinka joku ei tiedä? HALOO

Vierailija
53/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NRO 51, tuota voi hakea myös verkon kautta, ei tarvitse täyttää paperilomaketta. Liitteetkin voi skannata. Haen aina verkon kautta, nykyaikaa.

Vierailija
54/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aiot selvitä äitinä kaikissa niissä asioissa, joissa tieto ei ole netissä selkeästi suomeksi?

Meinaan että on ainakin miljoona sellaista juttua, jotka pitää ihan itse osata kaivaa ja yhdistää ja tajuta ja hoksata.

Vierailija
55/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköisen hakemuksen liitteitä ei tarvi edes skannata, senkun ottaa puhelimella kuvan paperista.

Vierailija
56/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän skanneria, kun sellainen on tullut aikoinaan hankituksi, nro 55.

Vierailija
57/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en tiedä syitä kohdallasi, itse kirjoitin että rankan elämäntilanteen johdosta en muistanut postittaa lappuja ajoissa. Syy hyväksyttiin.

Vierailija
58/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päivähoitohakemus jätetään neljä kuukautta ennen hoidon taevetta.

Ja lapsen hammastarkastukset pitää osata itse varata.

Meidän kunnassa tulee automaattisesti kutsut hammastarkastuksiin.

Osassa kunnissa kutsutaan aina lapset, osassa kunnissa kutsutaan vain 1-vuotis tarkastukseen ja osassa kunnista kutsutaan vain ne jotka on määritelty riskiryhmään ja muiden pitää sitten itse osata varata ajat lapsilleen. Kai niitäkin kuntia on jossa ei kutsuta edes siihen 1-vuotistarkastukseen.

Meillä vasta 3v tarkastus..

Vierailija
59/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se sillä tavalla mukana että sen antamalla todistuksella ko. rahaa haetaan.

Mistä tuon keksit? Ei siihen mitään neuvolan antamaa todistusta tarvita, ihan riittää minkä tahansa lääkärin kirjoittama paperi. Rahansaamisen kriteerinä kun ei ole neuvolassakäynti lainkaan.

Vierailija
60/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että voi täyttää verkossa, itsekin täytin, mutta miksi raskaustodistus ei siirry neuvolasta Kelaan automaattisesti, miksi se on paperinen? Kun nyt on kaikki omakannat ja muut... T. 51.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä