Mistä tunnistaa amatöörin lentokoneessa?
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Ammattilainen paskoo housuunsa? Aika hätäisiä johtopäätöksiä teet. Itse olen lentänyt ihan kohtalaisen paljon mutta kärsin oikuttelevasta vatsasta joka ei todella katso aikaa tai paikkaa kun päättää toimia.
Vähän sama, paitsi mä kärsin runsaista menkoista. Todellakin käytävä tunnin välein vessassa, jos osuu lento vuodon ekoille päiville. Kerran aloin falskata laskun aikana, ja täten tunnustan pilanneeni finskiltä yhden istuimen. Tietysti kerroin siitä, lähdin tämän takia koneesta viimeisenä. Henkilökunta (ne lentämisen ammattilaiset) oli ystävällistä ja auttavaista. Sain siistiytyä ja vaihtaa vaatteet vessassa ennen kuin poistuin koneesta.
Mutta eipä tulisi mieleenikään jättää vessaan menoa väliin sen takia, että se on jonkin "ammattilaisen" mielestä noloa.
Itse lennän noin kerran kuussa, näin on ollut vuosia, ja toisten matkustajien puuhat eivät kiinnosta, kunhan käyttäytyvät toiset normaalisti huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran lentänyt koneella Helsingistä kotimaan lennon joka kesti reilun tunnin.
Tarkistin paikkani kahteen kertaan ennenkuin uskalsin istua alas.
Viereen tuli keski ikäinen mies ja kysyi minulta että olenko jo valmis lentämään.
Katsoin hämmästyneenä sitä kunnes se lisäsi että kun on sinulla jo vyökin kiinni ja osoitti vyötä jonka olin laittanut kiinni heti istuttuani.
Olin amatööri.
En tajunnut että koneessa ilmoitetaan erikseen koska vyöt täytyy laittaa kiinni.Ei se muille kuulu, jos sen vyön kiinnittää aiemmin.
Ei kuulukkaan. Vyönsoljen kanssa hätäisesti ja hermostuneesti räpeltäminen helpottaa vähän erityistilanteen aiheuttamaa jännitystä ja se pissasin on kohta tulossa.
Olen lentänyt Wien-Helsinki-Madrid -väliä perhesyistä keskimäärin 6-8 kertaa vuodessa viimeiset 27 vuotta (syntymästäni saakka), ja edelleen jonotan vessaan kun tarvitsee sinne mennä. Vai meinasiko AP että meille paljon matkaaville myönnetään jotain VIP-vessapasseja, joilla ei tarvitse jonottaa? Mistä sellaisen saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran lentänyt koneella Helsingistä kotimaan lennon joka kesti reilun tunnin.
Tarkistin paikkani kahteen kertaan ennenkuin uskalsin istua alas.
Viereen tuli keski ikäinen mies ja kysyi minulta että olenko jo valmis lentämään.
Katsoin hämmästyneenä sitä kunnes se lisäsi että kun on sinulla jo vyökin kiinni ja osoitti vyötä jonka olin laittanut kiinni heti istuttuani.
Olin amatööri.
En tajunnut että koneessa ilmoitetaan erikseen koska vyöt täytyy laittaa kiinni.Öh. Senhän voi laittaa heti jos siltä tuntuu, ei tartte olla lammas ja laittaa valon tullessa.
Juuri näin! Vyön laittamisella itse valitsemallaan hetkellä voi osoittaa muille matkustajille omaa yksilöllisyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siitä, että käy kaiken aikaa matkatavaralokerolla, ettei ole osannut ottaa niitä kamoja eri kassiin, joita lennon aikana haluaa sylissään pitää jne.
Yksin tai pariskuntana tämäkin onnistuu ettei tarvi lokerolla käydä mutta lapsillakin on oma tahto/ tarve. Sanompahan vaan, että 5 ihmisen kammat on vaikeampaa pakata kuin 1-2.
"Sanonpahan vaan" ei "sanompahan vaan".
Vanha pilkunnussija iski jälleen.
Musta koko aihe on aivan turha.
Monet paljon matkustavatkin ihmiset eivät kaikkia pikkusääntöjä muista tai huomaa. Kuten turvavyöt, ikkunasuojat, ja laukut penkin alle nousussa ja laskussa jne jne. Ja tuo joku jonottaminen vessaan ei ole merkki mistään amatöörimäisyydestä. Jos on mahdollisuus jäseniä oikoa, niin siitä vaan.
Asiat mitä emona sanon, mihin ihmiset voisivat kiinnittää turvallisuuden takia huomiota. On se matkatavarahyllyjen varovainen avaaminen. Kerran jos toisenkin sieltä on tippunut tavaraa alas, ja muutaman kerran jonkun toisen matkustajan päähänkin tippunut tavaraa. Kukaan ei varmaan halua esineitä tippuvan kalloonsa.
Sitten toinen asia, malttakaa odottaa että se turvavyömerkkivalo sammuu, ja se sammuu siloin kun kapteeni sen sammuttaa, ja se tarkoittaa ettei se kone enää liiku. Järestään aina muutama matkustaja pomppaa pystyyn ennen turvavyömerkkivalon sammumista... Tässä syy miksi ihmiset voisivat odottaa sen hetken: Muutaman kerran putkelle ajaessa matkustajat ovat pompanneet pystyyn, kuulutuksesta huolimatta ovat seisoneet käytävällä, ja konetta liikutetaan vielä nytkähtäen muutama metri eteenpäin, niin voitte arvata mikä dominoefekti siellä käytävällä on.. Onneksi vielä ei kellekkään ole sattunut mitään haaveria..
Vierailija kirjoitti:
Musta koko aihe on aivan turha.
Monet paljon matkustavatkin ihmiset eivät kaikkia pikkusääntöjä muista tai huomaa. Kuten turvavyöt, ikkunasuojat, ja laukut penkin alle nousussa ja laskussa jne jne. Ja tuo joku jonottaminen vessaan ei ole merkki mistään amatöörimäisyydestä. Jos on mahdollisuus jäseniä oikoa, niin siitä vaan.
Asiat mitä emona sanon, mihin ihmiset voisivat kiinnittää turvallisuuden takia huomiota. On se matkatavarahyllyjen varovainen avaaminen. Kerran jos toisenkin sieltä on tippunut tavaraa alas, ja muutaman kerran jonkun toisen matkustajan päähänkin tippunut tavaraa. Kukaan ei varmaan halua esineitä tippuvan kalloonsa.
Sitten toinen asia, malttakaa odottaa että se turvavyömerkkivalo sammuu, ja se sammuu siloin kun kapteeni sen sammuttaa, ja se tarkoittaa ettei se kone enää liiku. Järestään aina muutama matkustaja pomppaa pystyyn ennen turvavyömerkkivalon sammumista... Tässä syy miksi ihmiset voisivat odottaa sen hetken: Muutaman kerran putkelle ajaessa matkustajat ovat pompanneet pystyyn, kuulutuksesta huolimatta ovat seisoneet käytävällä, ja konetta liikutetaan vielä nytkähtäen muutama metri eteenpäin, niin voitte arvata mikä dominoefekti siellä käytävällä on.. Onneksi vielä ei kellekkään ole sattunut mitään haaveria..
Kerran yksi matkustaja (ei lentänyt kovin usein) tuli kysymään, että onko kone pysähtynyt, kun turvavyön merkkivalo ei palanut enää. Kone oli siis ilmassa nousu oli taittumassa cruiseksi. En voinut olla hymyilemättä kollegalle =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa lentävät tunnistaa siitä että he pomppaavat käytävälle seisomaan lähes puoleksi tunniksi heti kun kone laskeutuu.
Mä yleensä nousen heti, ihan vaan selän takia kun on istunut väh. pari tuntia putkeen.
Aika usein taitaa ne selkävaivat olla sitä, että ennen koneen lähtöä on täytynyt käydä hätäkakalla ja pyyhkiminen jäänyt heikoksi. Sitten kahden tunnin lennon aikana on ruvennut tuntumaan tahmealta ja epämukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän lentävillä alkaa aina koneessa helvetin moinen säätäminen istumapaikkojen kanssa ja niitä ylähyllylle laitettuja maktakavaroita pitää käydä tonkimassa monta kertaa.
Koko lento menee siihen tonkimiseen ja tönimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä lentoyhtiöllä ja tuota taputtamista ei ole ainakaan meidän lennoilla tapahtunut enää tälle vuosikymmenelle siirtyessä. Ihan puhtailla reittilennoilla en ole kuullut koko koneen taputtavan koskaan. Jääkiekon mm-kisojen aikaan riippuen vähän reitistä ja matkustajatyypistä joskus koko kone puhkeaa tosin taputuksiin, jos kippari kuuluttaa Suomen voittaneen jonkun ottelun. ;-)
Mikä nyt oikeasti on ns. amatöörimaista on tulla lähtöportille lähtöaikaan (mikä on 95% tapauksissa aivan liian myöhään, sillä kone on usein jo lähtenyt ellei ole joku ihan erityispoikkeus että vaikka odotetaan jatkomatkustajia ja siksi kone on edelleen lähtöaikaan portilla.)
Henkilökunnan puolesta ärsyttävää on, kun paikka 7A käyttää käsimatkatavaroilleen ja takilleen yms. koko ylähyllyn, joka olisi varattu kaikille kuudelle matkustajalle 7ABC 8ACB. Täydessä koneessa tämä tarkoittaa sitä, että 7B laittaa vetolaukkunsa 9ABC:n paikalle, mistä seuraa lumipalloefekti. Yleensä se vetolaukku (ja muut 6 nyssäkkää sekä talvitakki) asetellaan sinne vielä niin, että vetolaukku laitetaan sinne hyllyyn poikittain, milloin se vie koko hyllyn tilan. Vrt. ns suoraan eteenpäin hyllyyn työnnettynä noita laukkuja mahtuu kolme. Näissä tapauksissa itse siirrän laukun "oikein" päin ja pyydän laittamaan käsilaukun ja 6 muuta nyssäkkää penkin alle.
Ainoa oikeasti paha/idioottimainen "moka" on, kun lennolla on tapahtunut vakava sairaskohtaus tms. jonka vuoksi ambulanssi odottelee vastassa saapuvaa konetta. Tästä on kuulutettu lennolla, jotta tuo sairastunut henkilö saataisiin ensin ulos ja hoitoon. Mutta ei, aina nousee pari, anteeksi nyt vain, itsekästä tai muuten tyhmää idioottia keräilemään kamojaan ja tukkimaan käytävän, vaikka on juuri kuulutettu että niin EI tehtäisi ja vielä aika painavasta syystä. Se on oikeastaan ainoa asia, mikä matkustajissa välillä oikeasti pistää vihaksi.
Nykyään, kun hinnat ovat tippuneet reilusti vaikka 10-15 vuoden takaisesta niin "amatöörimatkustajiahan" koneet ovat pullollaan, kun kynnys lentämiseen on laskeutunut eikä se todellakaan ole enää ns. rikkaiden/keskituloisten juttu. Näillä 25€/suunta tarjouksilla tosiaan kuka tahansa kokemuksesta huolimatta pääsee matkaan, eikä kukaan yleensä ala erittelemään onko se 29C lentänyt monta kertaa kun heti vessaan oli päästävä. :-D
Kuinkahan monta noista sairauskohtauksista on todellisia, eikä vaan yritetä etuilla sairauskohtausta teeskentelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen paskoo housuunsa? Aika hätäisiä johtopäätöksiä teet. Itse olen lentänyt ihan kohtalaisen paljon mutta kärsin oikuttelevasta vatsasta joka ei todella katso aikaa tai paikkaa kun päättää toimia.
Vähän sama, paitsi mä kärsin runsaista menkoista. Todellakin käytävä tunnin välein vessassa, jos osuu lento vuodon ekoille päiville. Kerran aloin falskata laskun aikana, ja täten tunnustan pilanneeni finskiltä yhden istuimen. Tietysti kerroin siitä, lähdin tämän takia koneesta viimeisenä. Henkilökunta (ne lentämisen ammattilaiset) oli ystävällistä ja auttavaista. Sain siistiytyä ja vaihtaa vaatteet vessassa ennen kuin poistuin koneesta.
Mutta eipä tulisi mieleenikään jättää vessaan menoa väliin sen takia, että se on jonkin "ammattilaisen" mielestä noloa.
Itse lennän noin kerran kuussa, näin on ollut vuosia, ja toisten matkustajien puuhat eivät kiinnosta, kunhan käyttäytyvät toiset normaalisti huomioiden.
Tähän kk ongelmaan löytyy lääkettä ihan hormoonitonta. Suosittelen kysymään lääkäriltä traneksaamihappoa.
Vierailija kirjoitti:
Sit nää jotka hokee kentällä kokoajan ettei saa olla nesteitä mukana ja jotku ei hiffaa että siellä ruumassa saa sulla olla vaikka mitä paskaa matkalaukussa eikä ketään kinostele. Muistutetaan toisille seurueessa ääneen ettei nyt osteta limsoja/vesipulloja tästä kentältä kun ei saa viedä nesteitä koneeseen. :D
Kannattaa ottaa yksi jättilaukku tyhjänä ihan niitä kentältä ostettavia vesipulloja varten, jotka voi sitten lähettää ruumaan.
Mä taidan olla todellinen AMATÖÖRI. Katselen ja kuuntelen tarkasti lentoemäntien turvallisuusohjeet ennen lähtöä, olen silminnähden jännittynyt koneen kiihdyttäessä ja noustessa, pidän koko matkan turvavöitä kiinni, käyn lyhyelläkin lennolla vessassa. Kyselen lentoemänniltä oudoista tärinöistä ja lentosäästä. Turvavyövalojen syttyessä olen huolestunut.
Olen lentänyt usein, mutta kärsin lentopelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa lentävät tunnistaa siitä että he pomppaavat käytävälle seisomaan lähes puoleksi tunniksi heti kun kone laskeutuu.
Mä yleensä nousen heti, ihan vaan selän takia kun on istunut väh. pari tuntia putkeen.
Aika usein taitaa ne selkävaivat olla sitä, että ennen koneen lähtöä on täytynyt käydä hätäkakalla ja pyyhkiminen jäänyt heikoksi. Sitten kahden tunnin lennon aikana on ruvennut tuntumaan tahmealta ja epämukavalta.
Hehe. Tuo on pyllyvaiva.
Näin e-pillerin käyttäjänähän ja muutenkin se jaloittelu on tärkeää. Tykkään siinä hetken seistä, lennon aikana en viiti palloilla käytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lentänyt Wien-Helsinki-Madrid -väliä perhesyistä keskimäärin 6-8 kertaa vuodessa viimeiset 27 vuotta (syntymästäni saakka), ja edelleen jonotan vessaan kun tarvitsee sinne mennä. Vai meinasiko AP että meille paljon matkaaville myönnetään jotain VIP-vessapasseja, joilla ei tarvitse jonottaa? Mistä sellaisen saa?
Eikö Wienistä ole lyhyempää yhteyttä Madridiin? Pitääkö aina lentää Helsingin kautta?
Ammattilainen puhuu koneessa ja lentoaseman alueella vain englantia tai joissain maissa ja lennoilla espanjaa. Suomen kieltä ei käytetä missään!
Vierailija kirjoitti:
Niin ammattilainen pissii housuun.
Olitko mahdollisesti ensimmäistä kertaa juuri lentokoneessa, kun piti tulla lentomatkasta kertomaan tänne palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siitä, että käy kaiken aikaa matkatavaralokerolla, ettei ole osannut ottaa niitä kamoja eri kassiin, joita lennon aikana haluaa sylissään pitää jne.
Yksin tai pariskuntana tämäkin onnistuu ettei tarvi lokerolla käydä mutta lapsillakin on oma tahto/ tarve. Sanompahan vaan, että 5 ihmisen kammat on vaikeampaa pakata kuin 1-2.
"Sanonpahan vaan" ei "sanompahan vaan".
Vanha pilkunnussija iski jälleen.
Eihän tuossa ole kysymys pilkusta vaan väärästä kirjaimesta.
Pakko saada jotain suuhun työnnettävää mässytettävää kun jännittää ja vähän pelottavakin ne vaihdot ja muut.