Mistä tunnistaa amatöörin lentokoneessa?
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan vaan tuo kerran mainittu, että omat roinat eli takit tungetaan muiden lokeroon.
Voin sanoa, että näin 176 cm naisena ovat koipeni aika isot, aika tuskasta oli pitää se matkalaukku jaloissa. Ei ollut yhdessäkään lokerossa tilaa.
Ei ole olemassa mitään omia lokeroita. Toki on loogisinta laittaa ne lähimpään lokeroon mutta kyllä joskus lentoemännätkin laittavat laukkuja sinne minne mahtuu.
Joo tiedän. Pointti nyt lähinnä se, että siellä on mitoitettu tietyn verran tilaa yhdelle riville, joten varsin törkeää survoa takkia ja tax free shoppailuja sinne kun voisit pitää jaloissa.
Koko koneessa ei ollut tilaa missään lokerossa, ei mut nyt haittais jos oma laukku olisi kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Amatöörin tunnistaa ehkä parhaiten siitä, että hän ei ole lentänyt paljon. Paljon lentävillä on kanta-asiakasohjelman kortti, jolla pääsee priority-boardingin kautta, vaikkei lippu olekaan bisnekseen. Tuo on se helpoin tapa huomata "amatöörit" eli vähän lentävät muiden matkustajien joukosta.
Jep, ja amatöörin tunnistaa myös siitä, että se ei kuuntele ohjeita ennen koneeseen nousua eli sen tunnistaa jo lähtöportilla. Jos on kuulutettu että ryhmä A menee ensin, niin tämä ryhmän C matkustaja on menossa koneeseen ja tulee käännytetyksi jonon hännille.
Ekaa kertaa lentävät tunnistaa siitä että he pomppaavat käytävälle seisomaan lähes puoleksi tunniksi heti kun kone laskeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa lentävät tunnistaa siitä että he pomppaavat käytävälle seisomaan lähes puoleksi tunniksi heti kun kone laskeutuu.
Mä yleensä nousen heti, ihan vaan selän takia kun on istunut väh. pari tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran lentänyt koneella Helsingistä kotimaan lennon joka kesti reilun tunnin.
Tarkistin paikkani kahteen kertaan ennenkuin uskalsin istua alas.
Viereen tuli keski ikäinen mies ja kysyi minulta että olenko jo valmis lentämään.
Katsoin hämmästyneenä sitä kunnes se lisäsi että kun on sinulla jo vyökin kiinni ja osoitti vyötä jonka olin laittanut kiinni heti istuttuani.
Olin amatööri.
En tajunnut että koneessa ilmoitetaan erikseen koska vyöt täytyy laittaa kiinni.
Jos mä lennän yksin ja olen käytävä- tai keskipaikalla (työreissuilla varaan mielelläni käytäväpaikan), laitan vyön kiinni vasta "boarding completed"-kuulutuksen jälkeen. Tämä siitä syystä, että on helpompi hyppiä penkistä ylös antamaan vieruskavereille tilaa. Mutta jos olen ikkunapaikalla, niin tasan tarkkaan laitan sen vyön siinä vaiheessa kun istahdan. Hankalampaahan se on sitten, kun naapuripenkissäkin on istuja. Ja mihinkä sitä paikaltaan kuitenkaan lähtisi kesken boardingin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran lentänyt koneella Helsingistä kotimaan lennon joka kesti reilun tunnin.
Tarkistin paikkani kahteen kertaan ennenkuin uskalsin istua alas.
Viereen tuli keski ikäinen mies ja kysyi minulta että olenko jo valmis lentämään.
Katsoin hämmästyneenä sitä kunnes se lisäsi että kun on sinulla jo vyökin kiinni ja osoitti vyötä jonka olin laittanut kiinni heti istuttuani.
Olin amatööri.
En tajunnut että koneessa ilmoitetaan erikseen koska vyöt täytyy laittaa kiinni.Jos mä lennän yksin ja olen käytävä- tai keskipaikalla (työreissuilla varaan mielelläni käytäväpaikan), laitan vyön kiinni vasta "boarding completed"-kuulutuksen jälkeen.
Niin tai toki sitten heti sen jälkeen, kun oman rivin kaikki paikat ovat jo täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siitä, että hän antaa aplodit koneen laskeuduttua :D
Olin ystäväni kanssa Ryanairin koneessa ja ohjeistin hänelle (oli ensikertalainen), että taputukset kuuluvat vain pakettimatkojen junttityyliin ja reittilennoilla ei moisia harrasteta.
No, kone laskeutuu ja kaiuttimista kuuluu kunnon FANFAARIT ja äänitetyt taputukset! Heitin siinä sitten vitsillä, että oli varmaan saavutus, että Ryanair laskeutuu turvallisesti ;)
Oli kyllä omasta mielestäni noloa, sillä matkustelen itse useasti ja en ole tainnut kokea taputuksia edes Kanarian lomalennoilla.. Juuri kun olin ohjeistanut toisin, niin koneessa tehdään juuri sillä tavalla :D
Amatöörit ei tajua että koneessa ei tarvitse juoda tai syödä mitään. Voi vaikka nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ystäväni kanssa Ryanairin koneessa ja ohjeistin hänelle (oli ensikertalainen), että taputukset kuuluvat vain pakettimatkojen junttityyliin ja reittilennoilla ei moisia harrasteta.
No, kone laskeutuu ja kaiuttimista kuuluu kunnon FANFAARIT ja äänitetyt taputukset! Heitin siinä sitten vitsillä, että oli varmaan saavutus, että Ryanair laskeutuu turvallisesti ;)
Oli kyllä omasta mielestäni noloa, sillä matkustelen itse useasti ja en ole tainnut kokea taputuksia edes Kanarian lomalennoilla.. Juuri kun olin ohjeistanut toisin, niin koneessa tehdään juuri sillä tavalla :D
Tässä olikin sitten oikein überamatööri? Ryanairilla lentävät ainoastaan amatöörit?
Itselläni oli amatöörinä ainakin kieli keskellä suuta kun yritin saada koneen laskeutumaan niiden hiton kenttävalojen mukaan (punainen/vihreä) ja säädettyä nopeuden oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olikin sitten oikein überamatööri? Ryanairilla lentävät ainoastaan amatöörit?
Haha, nyt taisi pilkka osua omaan nilkkaan! Ryanair ei ole kovin hyvämaineinen yhtiö, mutta en itse koe, että esimerkiksi Finnairilla lentävä olisi amatööri kun ei "uskalla lentää kuin kotimaisella" tai että hän on selkeästi varakkaampi ja siksi lentää kalliimmalla yhtiöllä.
Olin tuohon aikaan vielä opiskelija, joten kesälomamatkan budjetti ei ollut kovin suuri. Ryanairilla pääsi kohteeseemme halvimmalla ja suoralla lennolla :)
t. 48
Amatöörin tunnistaa tämän tyyppisistä aloituksista, kun pitää tehdä haloo siitäkin, että on ihan lentokoneessa ollut.
Yleensä vähän matkustaneet ei osaa samalla tapaa valmistautua itse lentoon - ei pakata "oikein", mennä omalle paikalleen nopeasti, tavaroita otetaan ees taas, ravataan ympäriinsä jne. Ei nosteta tarjottimia kun laskeudutaan jne pikkujuttuja. Ja taputetaan kun kone laskeutuu :)
Mun mielestä on aina kiva katsella matkasta innoissaan olevia, vähemmän matkustaneita ihmisiä. Ei se mitään kilpailua ole kuka on lentänyt eniten!
Btw. Itse olen lentänyt paljon ja silti katson joka kerta turvallisuusohjeet, luen lentoyhtiön lehtisen ja jännitän sekä nousua, että laskua. Turbulenssissa laitan silmät kiinni ja saatan jopa alkaa hyräileen hiljaa jotain mieleni rauhoittamiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vähän matkustaneet ei osaa samalla tapaa valmistautua itse lentoon - ei pakata "oikein", mennä omalle paikalleen nopeasti, tavaroita otetaan ees taas, ravataan ympäriinsä jne. Ei nosteta tarjottimia kun laskeudutaan jne pikkujuttuja. Ja taputetaan kun kone laskeutuu :)
Mun mielestä on aina kiva katsella matkasta innoissaan olevia, vähemmän matkustaneita ihmisiä. Ei se mitään kilpailua ole kuka on lentänyt eniten!
Btw. Itse olen lentänyt paljon ja silti katson joka kerta turvallisuusohjeet, luen lentoyhtiön lehtisen ja jännitän sekä nousua, että laskua. Turbulenssissa laitan silmät kiinni ja saatan jopa alkaa hyräileen hiljaa jotain mieleni rauhoittamiseksi...
Minä taas naureskelen mielessäni näille aloittelijoille. Ja katson niitä vähän pilkallisesti (kun eivät huomaa). Onhan niissä jotain hellyttävää avuttomuutta kun ihmettelevät kaikkea.
Vähän lentävillä alkaa aina koneessa helvetin moinen säätäminen istumapaikkojen kanssa ja niitä ylähyllylle laitettuja maktakavaroita pitää käydä tonkimassa monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän lentävillä alkaa aina koneessa helvetin moinen säätäminen istumapaikkojen kanssa ja niitä ylähyllylle laitettuja maktakavaroita pitää käydä tonkimassa monta kertaa.
Tämä! Miksi niitä tavaroita pitää tonkia???
Olen töissä lentoyhtiöllä ja tuota taputtamista ei ole ainakaan meidän lennoilla tapahtunut enää tälle vuosikymmenelle siirtyessä. Ihan puhtailla reittilennoilla en ole kuullut koko koneen taputtavan koskaan. Jääkiekon mm-kisojen aikaan riippuen vähän reitistä ja matkustajatyypistä joskus koko kone puhkeaa tosin taputuksiin, jos kippari kuuluttaa Suomen voittaneen jonkun ottelun. ;-)
Mikä nyt oikeasti on ns. amatöörimaista on tulla lähtöportille lähtöaikaan (mikä on 95% tapauksissa aivan liian myöhään, sillä kone on usein jo lähtenyt ellei ole joku ihan erityispoikkeus että vaikka odotetaan jatkomatkustajia ja siksi kone on edelleen lähtöaikaan portilla.)
Henkilökunnan puolesta ärsyttävää on, kun paikka 7A käyttää käsimatkatavaroilleen ja takilleen yms. koko ylähyllyn, joka olisi varattu kaikille kuudelle matkustajalle 7ABC 8ACB. Täydessä koneessa tämä tarkoittaa sitä, että 7B laittaa vetolaukkunsa 9ABC:n paikalle, mistä seuraa lumipalloefekti. Yleensä se vetolaukku (ja muut 6 nyssäkkää sekä talvitakki) asetellaan sinne vielä niin, että vetolaukku laitetaan sinne hyllyyn poikittain, milloin se vie koko hyllyn tilan. Vrt. ns suoraan eteenpäin hyllyyn työnnettynä noita laukkuja mahtuu kolme. Näissä tapauksissa itse siirrän laukun "oikein" päin ja pyydän laittamaan käsilaukun ja 6 muuta nyssäkkää penkin alle.
Ainoa oikeasti paha/idioottimainen "moka" on, kun lennolla on tapahtunut vakava sairaskohtaus tms. jonka vuoksi ambulanssi odottelee vastassa saapuvaa konetta. Tästä on kuulutettu lennolla, jotta tuo sairastunut henkilö saataisiin ensin ulos ja hoitoon. Mutta ei, aina nousee pari, anteeksi nyt vain, itsekästä tai muuten tyhmää idioottia keräilemään kamojaan ja tukkimaan käytävän, vaikka on juuri kuulutettu että niin EI tehtäisi ja vielä aika painavasta syystä. Se on oikeastaan ainoa asia, mikä matkustajissa välillä oikeasti pistää vihaksi.
Nykyään, kun hinnat ovat tippuneet reilusti vaikka 10-15 vuoden takaisesta niin "amatöörimatkustajiahan" koneet ovat pullollaan, kun kynnys lentämiseen on laskeutunut eikä se todellakaan ole enää ns. rikkaiden/keskituloisten juttu. Näillä 25€/suunta tarjouksilla tosiaan kuka tahansa kokemuksesta huolimatta pääsee matkaan, eikä kukaan yleensä ala erittelemään onko se 29C lentänyt monta kertaa kun heti vessaan oli päästävä. :-D
Juuri tänään Helsingistä Müncheniin lennolla edessä oleva tunki takkinsa oman tuolinsa alle, eli minun jalkoihini. Ei tajunnut laittaa edessä olevan tuolin alle.
En sanonut mitään, talloin ja putsasin kengänpohjat takkiin :D Olipas kurainen takki kun tyyppi laittoi sen päälleen. Ei tajunnut vieläkään mokaansa. Ihan amatööri.