Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

112 koodi kelakortissa

Vierailija
01.02.2017 |

Psykiatri puhui että onko minulla lääkekorvausoikeutta, eipä ole, joten hän sanoi laittavansa kelaan hakemuksen. Nyt oli kelan sivuilla hyväksytty, ja mulle lyödään kelakorttiin 112 koodi. Miksi? Nyt olen siis virallisesti hullu?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerosarja 112 viittaa vaikeisiin psykooseihin ja muihin vaikeisiin mielenterveyden häiriöihin.

Vierailija
82/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen ensimmäinen päivä kirjoitti:

1.2.2023 merkittävä päivä elämässäni.  Kelakortissa kauan ollut 112 poistui tänään ja uutta korttia odottelen. Samalla pitäisi kelasta poistua ko numeron takana olevat tiedot, kertoivat kelasta.  Mutta, poistuuko diagnoosi jonka vuoksi tuo numero 112 on korttiin laitettu ?   Varmaan se dg on eri paikoissa, terkkarissa yms, voinko vaatia niistä diagnoosin ja siihen liittyvien lausuntojen poistoa ?   Koska uusien lääkärintodistusten mukaan en olekaan hullu. 

En minäkään ole tutkimusten mukaan, mutta ei ne siitä koodista tiedä kun on annettu parikymmentä vuotta sitten enkä ole pyytänyt poistoakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta voi katsella minkälaisella diagnoosilla 112 koodi irtoaa Kelasta, https://www.kela.fi/laake112

Aika sekaisin pitää olla joten lääkitys on todennäköisesti välttämätön

Vierailija
84/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 112 on se hätänumero johon soittaa.

Samalla se kelakortissa on jonon ohitusnumero, jolla mielenterveydellinen apu on tarvittaessa helpommin saatavissa kuin ilman sitä.

Vierailija
85/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

28: vuonna 2022 sanottiin eräästä paikasta (psykologi), ettei toistaiseksi työkyvyttömyys eläke päätös automaattisesti tarkoita sitä, että hoito lopetetaan (entä kuntoutus?), jos siihen on tarvetta. Mitähän sillä tarkasti otettuna sitten tarkoitettiinkaan. Mikä on nykyistä todellisuutta, käytäntöä?

6kk, 4 kk kuntoustuki päätöksilläkin on haasteellista kuntoutua, mikäli on ollut vuosikymmenten ajan hoidossa joitakin vuosia lukuunottamatta. Kuntoutustukea (Kela) myönnettiin vuosituhannen alussa pariksi vuodeksi kerralla (en tiedä miten yleistä käytäntöä se oli ja onko kuntoutustukea myönnetty ihmisille noiden aikojen jälkeenkin pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi kerrallaan) ja sillä taas ei saanut toisen asteen koulutusta loppuun asti, koska ei ollut hoitavaa tahoa sille kahdelle vuodelle, mistä olisi kirjoitettu riittävä jatko kuntoutustuelle. 

Vierailija
86/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kewli kirjoitti:

Mulla on 112 koodi kortissa enkä kinä ole käyttänyt niitä lääkkeitä.Miksi? Koska 20 vuotta sitten pläräsin alkoholin kanssa reippaasti ja mt toimiston lääkäri päätti että mulla on kaksisuuntainen.Jätin alkoholin kokonaan ja siihen loppui tyhmä käytöskin.

Ihan tavallinen perheenäiti olen,raha-asiat kunnossa,elämä tasaista eikä mitään viitteitä kaksisuuntaiseen joten kyllä tuon koodin voi saada niinkuin väärän diagnoosinkin.

Kiinnostaisi vaan tietää että mitä kautta voisi lähteä etenemään että ruon koodin ja diagnoosin saisi pois tiedoista?

Mun puolisoni on kaksisuuntainen (kakkostyyppiä), ja näin vanhemmiten lääkkeetön. Eipä tuo roikkumaan jäänyt 112 ole mitään haitannut, eivät apteekissakaan pelästy. 

Entäpä sitten vanhuuden päivien haasteena (tai muusta neurologisesta aivoterveyteen liittyvästä haasteesta kuin 112 johtuen) onko ihmisille jo kertynyt minkälaisia kokemuksia. Miten sotealan työntekijät tekevät siinäkin vaiheessa oletuksia ihmisistä. Turvattomuuttahan se luo tulevaisuuteen, mikäli jollain 112 koodilla (diagnooseilla tai tietyillä sanoilla (esim. sairaudentunnoton), joita voi luokitella vallankäytöksikin) on muita ns. tavallisia ihmisiä enemmän mahdollisuuksia siihen, ettei vanhuudessa tule kuulluksi ja kohdelluksi asiallisesti ja lääkityksiksi laitetaan sellaista mille ei ole oikeasti tarvetta.

Vierailija
87/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman epäreilua on miten jotkut saavat tuon koodin ja jotkut ei. Itse olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön ja vaativan personallisuuden takia. Eläke on takuueläkkeen verran ja siitä maksan lääkkeet ilman tuota 112 koodia. Kuten kirjoitin jo niin 2 kertaa haettu ja kielteinen päätös. Perustelut on että 112 koodi vaatii psykoosin tai skitsofrenian sairastamisen.

Väärin. Vaatii psykoosisairauden johon esim kaksisuuntainen mielialahäiriö luetaan. En ole koskaan ollut psykoosissa ja minulla on tuo koodi.

Vierailija
88/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jatkuvan hätätilanteen koodi. Kaikkialla missä liikut pitää olla koko ajan yhteys häkeen.

Vierailija
89/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.

Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!

Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.

eli olet virallisesti hullu

Jos nyt yleissivistyksenä ottaisi huomioon raamatullisen asian, ettei toisia sen kirjan mukaan saa sanoa hulluksi. Saako edes itsestään todeta, että on hullu? (Tulkitseeko kolmannen sektorin vapaaehtoiset (joukossa myös terveydenhuollossa työskenteleviä) ihmisistä samoja oireita ja diagnooseja kuin terveydenhuollon työntekijät työpaikoillaan. Miten ne turhat diagnoosit saa purettua pois kirjauksista käytännössä)

Vierailija
90/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

54: Kelahan näkee ainakin jonkin aikaa onko lääkkeitä haettu sitä 112 koodia hyödyntäen; kertaalleen vai pysyvämmin. Eikö ole mitään aikarajaa olemassa, että ne ko. numerot poistuisi, jos ei ole ollutkaan 112 koodi lääkkeille tarvetta. Osalle on 112 myönnetty aluksi määräaikaisena ja joillekin suoraan pysyväksi. 

Vierailija
91/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.

Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.

Höpö höpö. Saadakseen 112 numeron KELA korttiin on täytynyt sairastaa psykoosi, psykoottinen masennus tai skitsofrenia.

Itse sairastan vaikeaa masennusta ja minulle on 2 kertaa haettu tuota 112 koodia... Molemmilla kerroilla kielteinen päätös.

Minulle sairaalassa lääkäri hoiti koko homman ja kortti tuli kotiin, mies taas itse teki kelaan hakemuksen diagnoosilla ja sai kortin. Kyse ei siis 112 koodi mutta että koodin voi joko hakea tai saada tekemättä itse mitään. 

Vierailija
92/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli olet virallisesti hullu

Sitä korttia voi vilauttaa jos joutuu työhaastatteluun. On aikamoinen ässä hihassa jos haastattelija vaikuttaa kiinnostuneelta eikä missään nimessä halua töihin.

Entä, jos olisikin toisin päin ja sillä saisi riittävän hyvin palkattua työtä, jossa huomioidaan kokonaisterveydentila sekä muu elämäntilanne. Miksi vaikeasti traumatisoituneita (toki eihän välttämättä kaikilla 112 samoja taustoja tietäänkään ole) syrjitään lapsuudesta alkaen loppuelämän ajan. Eihän kaikista ihmisistä edes päällepäin havaita, mitä dg tai koodeja heillä on kirjattu riesaksi tai elämisen tueksi. Voihan ennakkoluulot sentään

Vierailija
93/93 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos numero kelakortissa häiritsee tai jopa hävettää, niin eihän koko kelakorttia enää tarvitse edes apteekissa nykyisin. Ajokortti tai henkilökortti riittää. Kelakortin voi piilottaa vaatekaappiin. Henkilötunnuksella apteekin henkilökunta saa tiedon lääkkeiden korvattavuuksista.