112 koodi kelakortissa
Psykiatri puhui että onko minulla lääkekorvausoikeutta, eipä ole, joten hän sanoi laittavansa kelaan hakemuksen. Nyt oli kelan sivuilla hyväksytty, ja mulle lyödään kelakorttiin 112 koodi. Miksi? Nyt olen siis virallisesti hullu?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
Ei kata.
Miten niin ei?
t: minulla on ollut se Kela-kortissa vuosikausia
Jos psyykenlääkkeitä määrätään esim. unettomuuden tai kivun hoitoon, niin silloin ei saa korvausta. Siitäkään huolimatta että Kelakortissa on 112, jolla saman lääkkeen saa erityskorvattavana psykoosien tai vakavien mielenterveysongelmien hoitoon.
Lääkäri kirjoittaaa reseptiin mihin tarkoitukseen lääke on määrätty.
Nyt olet väärässä. Mä saan korvauksen ja mulla on tuo koodi ja reseptissä lukee nimenomaan "univaikeuksiin".
No onko sinulla sitten esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö? Pelkkiin uniongelmiin tuota koodia ei myönnetä. Mutta jos sen koodin on saanut, niin kyllä esim. Ketipinorista saa ylemmän erityiskorvattavuude, vaikka reseptissä olisi vain "univaikeuksiin".
Tälläisiä koodin 112 alle kuuluvia sairauksia ovat:
Skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö
Mania
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on esiintynyt jokin seuraavista:
vähintään yksi mania ja vähintään yksi masennus,
vähintään yksi sekamuotoinen jakso ja vähintään yksi masennustila,
toistuvia manioita,
toistuvia sekamuotoisia jaksoja tai
vähintään yksi psykoottinen masennusjakso ja vähintään yksi hypomania.
Depressio, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden piirteet tulee selvittää lausunnossa.
Muut näihin verrattavat vaikeat ja pitkäaikaiset mielenterveyden häiriöt
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ainakin tulevaisuudessa tuota koodia ei tarvitsisi olla näkyvillä kortissa. Itseäni ainakin hävettää, jos joku sen vahingossa näkee. Se on aika leimaava.
Apteekissa ei tarvitse näyttää Kelakorttia kun hakee lääkkeet. Ajokortti, henkilökortti ja passi käyvät myös.
Jos joku hakee puolestasi lääkkeet niin hänellä pitää olla Kelakorttisi mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä on hullun koodi.
Ja me kytätään mitä ne tänne kirjoittelee. Joku koodi tästäkin varmaan tulisi.
Ei ole pakko lukea, ellei kiinnosta.
1.2.2023 merkittävä päivä elämässäni. Kelakortissa kauan ollut 112 poistui tänään ja uutta korttia odottelen. Samalla pitäisi kelasta poistua ko numeron takana olevat tiedot, kertoivat kelasta. Mutta, poistuuko diagnoosi jonka vuoksi tuo numero 112 on korttiin laitettu ? Varmaan se dg on eri paikoissa, terkkarissa yms, voinko vaatia niistä diagnoosin ja siihen liittyvien lausuntojen poistoa ? Koska uusien lääkärintodistusten mukaan en olekaan hullu.
Minusta ei olisi täyttämään tämän päivän työelämän saappaita.
Ihmisestä ei nyt vaan näe päällepäin voiko sielu hyvin vai ei.
Eläkkeet ja koodit auttaa kuntoutumisessa. Saa vihdoinkin rauhan.
Ihmettelen monia uupuneita jotka pitäisi päästää kotiin lepäämään, kun se lepo on palautumisen kannalta tärkein.
Sitten syötetään jotain turbobuustia että varmasti sekoaa.
Toipuja on Toipuja. Parempi säilyttää saavutettu olotila ja elää siten ettei kuormitukset tee ihmisestä jauhenlihaa.
Eräs lääkäri sanoi että kaikki zootroopit on myrkkyä.
Sopii lukea...
Kakkostyypin bipo ei voi saada 112 merkintää. Itellä 1 tyyppi, epävakaa ja ADHD ja kortissa 112 ja OK 331 merkinnät
Luojan kiitos sain tuon kamalan koodin pois tiedoista. Pää sekosi masennuslääkevieroituksessa, kuukausia vietin aikaa lääkekoomassa pahassa olossa. Sain tuon erikoiskorvattavuuden kun lääkäri oli sen tunkenut. Oikein halusi että vedän hänen määräämät aineensa. Lopetinkin lääkkeet, aloin voida paremmin ja ole vuosiin lääkkeitä syönyt ja tuo hullukoodikin lähti pois kummittelemasta Kela-tiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos sain tuon kamalan koodin pois tiedoista. Pää sekosi masennuslääkevieroituksessa, kuukausia vietin aikaa lääkekoomassa pahassa olossa. Sain tuon erikoiskorvattavuuden kun lääkäri oli sen tunkenut. Oikein halusi että vedän hänen määräämät aineensa. Lopetinkin lääkkeet, aloin voida paremmin ja ole vuosiin lääkkeitä syönyt ja tuo hullukoodikin lähti pois kummittelemasta Kela-tiedoista.
Ja vielä lisäykseksi.
Vaikka saisin ilmaiseksi jotain lääkkeitä psykiarilta vielä en niitä söisi kokemani jälkeen :-D
Kyllä mä mieluusti alpratsolaamia vetäisin 8mg pöivä jos lekuri sen mulle kirjottais
Sain välittömästi kun lääkäri sitä haki. Ye 112 ja ok 331 on itsellä kortissa.
Voi meitä pöpejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
Höpö höpö. Saadakseen 112 numeron KELA korttiin on täytynyt sairastaa psykoosi, psykoottinen masennus tai skitsofrenia.
Itse sairastan vaikeaa masennusta ja minulle on 2 kertaa haettu tuota 112 koodia... Molemmilla kerroilla kielteinen päätös.
Diagnoosithan perustuu sillä hetkellä terveydenhuollossa oleviin tietoihin ja siihen, miten on opetettu asioita koulutuksissa vuosikymmenten aikana . Joskus väärinkin asioita aluksi ymmärretään ja saatetaan oikoa kuntoon päin vasta myöhemmin. Osa vaikeista (hyvin vaikeista) traumatisoitumisista saattaa olla dissosisaatio oirehdintaa tai sitä ja nepsy ominaisuutta, eikä psykoottisuutta. Ei ole aina helppoa saada diagnooseja täysin kohdilleen, joten luonnollistahan se on, ettei lääkkeet tehoa kuten niiden toivotaan vaikuttavan ja missä kohtaa neurolepti lääkitys edes on välttämättömiä, mikäli muita selviytymiskeinoja on riittävästi elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erityiskorvattavuusluokka johon kuuluu tietyt lääkkeet. Esim ketipinor, abilify, lamictal, lito, voxra, monet masennuslääkkeet. Onnea, koska erityiskorvattavuutta ei ole kovin helppo saada.
Mitä onnittelua tuossa nyt on? Lähinnä hävettää. Varsinkin kun en itse edes mitään tehnyt koko erityiskorvauksen eteen, vaan lääkäri toimitti hakemuksen kelaan :(
No, onks sulle sitten ihan sama, maksatko lääkkeistä täyden hinnan vai alennetun vai saatko lääkkeen peräti ilmaseksi?
Vierailija kirjoitti:
Sain välittömästi kun lääkäri sitä haki. Ye 112 ja ok 331 on itsellä kortissa.
Voi meitä pöpejä
Niin no, ainakin pikkuhiljaa selviää minkälaiset porukat palstalla viettää päivänsä jankuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman epäreilua on miten jotkut saavat tuon koodin ja jotkut ei. Itse olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön ja vaativan personallisuuden takia. Eläke on takuueläkkeen verran ja siitä maksan lääkkeet ilman tuota 112 koodia. Kuten kirjoitin jo niin 2 kertaa haettu ja kielteinen päätös. Perustelut on että 112 koodi vaatii psykoosin tai skitsofrenian sairastamisen.
Hei, tuosta kannattaa valittaa. Itsekin työkyvyttömänä sydänpotilaana, vasta valitus tuotti tuloksen. Kela säästää minkä kehtaa, ja sairailta on helppo ottaa.
Mitä jos rupeisit vaan ulkoilemaan ja hankkisit harrastuksen? Ei masennus nyt makaamalla kotona lähde.
Mene sinä töihin, tai jos olet töissä, niin tee työsi, äläkä notku av:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erityiskorvattavuusluokka johon kuuluu tietyt lääkkeet. Esim ketipinor, abilify, lamictal, lito, voxra, monet masennuslääkkeet. Onnea, koska erityiskorvattavuutta ei ole kovin helppo saada.
Mitä onnittelua tuossa nyt on? Lähinnä hävettää. Varsinkin kun en itse edes mitään tehnyt koko erityiskorvauksen eteen, vaan lääkäri toimitti hakemuksen kelaan :(
No, onks sulle sitten ihan sama, maksatko lääkkeistä täyden hinnan vai alennetun vai saatko lääkkeen peräti ilmaseksi?
Niin ja miten mikään toipuminen voi alkaa, jos murehtii omaa psyykkistä sairauttaan ja koodia kelakortissa? Aika moni suomalainen sairastaa erilaisia mielenterveydenhäiriöitä ja niihin liittyvästä turhasta häpeästä pitäisi yrittää päästä erooon! Tsempit kaikille<3
Minulla on useita koodeja. Tuorein diabeteslääkkeisiin. Lääkäri kirjoitti pyynnöstäni Kelaan lausunnon (pyysi anteeksi kun ei tajunnut automaattisesti tehdä sitä)
Kertaakaan en ole itse hakenut mitään korvauksia. Lääkärin lausunto riittää. Tietenkin sitten jos tulee kielteinen päätös niin pitää alkaa itse selvittelemään ja tekemään sepustuksia.
Ketju on melko vanha, niin asiat ovat voineet muuttua ajan saatossa.