112 koodi kelakortissa
Psykiatri puhui että onko minulla lääkekorvausoikeutta, eipä ole, joten hän sanoi laittavansa kelaan hakemuksen. Nyt oli kelan sivuilla hyväksytty, ja mulle lyödään kelakorttiin 112 koodi. Miksi? Nyt olen siis virallisesti hullu?
Kommentit (93)
Minulla maksaa yksi annos lääkettä n. 200 euroa. Onneksi kortissa on 112 koodi.
Minulla teinistä alkaen ollut korkea verenpaine, sukurasite. Ja Kela-kortissa koodi lääkekuluni erityiskorvattavuutta varten.
Ei sen kummempia juttu.
Olen etuoikeutetussa asemassa oleva valkoinen setämies, ja minulla on tuo kortissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla teinistä alkaen ollut korkea verenpaine, sukurasite. Ja Kela-kortissa koodi lääkekuluni erityiskorvattavuutta varten.
Ei sen kummempia juttu.
No on se sen kummempi juttu, että ennenkuin tuon erityiskorvattavuuden lääkkeeseen saa, niin:
Lääkärin on kirjoitettava potilaasta lausunto Kelalle.
Eikä se vielä pelkästään sillä tule, vaan potilaan itsensä on tehtävä hakemus ja allekirjoitettava se.
Valmiita hakemuslomakkeita on netissä.
Vasta sen jälkeen Kela myöntää lääkkeelle erityiskorvattavuuden.
Kommentoijalle on luultavasti vanhemmat hoitaneet koko asian, jos hän on kerta jo nuoresta lähtien potenut liian korkeaa verenpainetta.
Kelan sivuilta: 112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
(Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; F01, F03, F06.0-F06.3, F20-F25, F28, F29, F30.1, F30.2, F31, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9)
Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrian, nuorisopsykiatrian, lastenpsykiatrian tai oikeuspsykiatrian erikoislääkärin tutkimukseen tai erikoissairaanhoidon yksikössä tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.
Vaikealla psykoosilla ja muulla vaikealla mielenterveyden häiriöllä tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen. Näitä ovat:
Skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö
Mania
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on esiintynyt jokin seuraavista:
vähintään yksi mania ja vähintään yksi masennus,
vähintään yksi sekamuotoinen jakso ja vähintään yksi masennustila,
toistuvia manioita,
toistuvia sekamuotoisia jaksoja tai
vähintään yksi psykoottinen masennusjakso ja vähintään yksi hypomania.
Depressio, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden piirteet tulee selvittää lausunnossa.
Muut näihin verrattavat vaikeat ja pitkäaikaiset mielenterveyden häiriöt
Lausunnossa edellytetään kuvattavan asianmukaiset diagnostiset tutkimukset ja hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.
Reaktiivisten psykoosien lääkehoito ei ole erityiskorvattavaa.
Muut tähän sairauteen liittyvät korvausoikeudet
LääkeaineKorvausnumero
Esketamiini (rajoitettu peruskorvaus)3062
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi diagnooseista skitsotyyppi, ja sen vuoksi sain 112 koodin kela korttiin. On kyllä tosi hyvä kun sillä saa alkuomavastuun (reilu 50e) jälkeen kaikki lääkkeet 4,5e (muistaakseni) hintaan. Vaikka lääke maksaisi satasia, kuten eräs lääkkeni maksaa, niin itse maksan siitä sen 4,5e.
Voit ottaa myös kolmen kuukauden lääkkeet kerralla ja maksat silloinkin kertasummana vain tuon 4,5 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
eli olet virallisesti hullu
Toivottavasti ainakin tulevaisuudessa tuota koodia ei tarvitsisi olla näkyvillä kortissa. Itseäni ainakin hävettää, jos joku sen vahingossa näkee. Se on aika leimaava.
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Ei ole lääkkeen vaan sairauden, oikeastaan sairausluokan koodi. Eri koodaus kuin icd-10:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Se on erityiskorvattavuusluokka johon kuuluu tietyt lääkkeet. Esim ketipinor, abilify, lamictal, lito, voxra, monet masennuslääkkeet. Onnea, koska erityiskorvattavuutta ei ole kovin helppo saada.
Mitens Bedrocan, Bediol, Bedrolite tai Sativex???
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ainakin tulevaisuudessa tuota koodia ei tarvitsisi olla näkyvillä kortissa. Itseäni ainakin hävettää, jos joku sen vahingossa näkee. Se on aika leimaava.
Miksi ihmeessä häpeät vaikeaa sairautta? Oletko vielä tyhmäkin.
Leimaa ei ole jos ei sitä itse ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
Ei kata.
Miten niin ei?
t: minulla on ollut se Kela-kortissa vuosikausia
Jos psyykenlääkkeitä määrätään esim. unettomuuden tai kivun hoitoon, niin silloin ei saa korvausta. Siitäkään huolimatta että Kelakortissa on 112, jolla saman lääkkeen saa erityskorvattavana psykoosien tai vakavien mielenterveysongelmien hoitoon.
Lääkäri kirjoittaaa reseptiin mihin tarkoitukseen lääke on määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli olet virallisesti hullu
Sitä korttia voi vilauttaa jos joutuu työhaastatteluun. On aikamoinen ässä hihassa jos haastattelija vaikuttaa kiinnostuneelta eikä missään nimessä halua töihin.
Mullakin on tuo. Missä muualla näyttelet Kela-kortin perspuolta kuin apteekissa?
Vierailija kirjoitti:
Turhaan häpeät. Muut kuin asian kanssa tekemisissä olleet ei tuota tunnista.Amnartilaiset taas on tottuneet vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kata.
Miten niin ei?
Jos psyykenlääkkeitä määrätään esim. unettomuuden tai kivun hoitoon, niin silloin ei saa korvausta. Siitäkään huolimatta että Kelakortissa on 112, jolla saman lääkkeen saa erityskorvattavana psykoosien tai vakavien mielenterveysongelmien hoitoon.
Nyt olet väärässä. Mä saan korvauksen ja mulla on tuo koodi ja reseptissä lukee nimenomaan "univaikeuksiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kata.
Miten niin ei?
Nyt olet väärässä. Mä saan korvauksen ja mulla on tuo koodi ja reseptissä lukee nimenomaan "univaikeuksiin".
reseptissä on varmaan myös heittomerkit ja apteekissa saat lääkkeet ja kommentin:
-tässä olisi sitten nämä sinun pillerit ( työntekijä näyttää etu ja keskisormella lainausmerkkejä) univaikeuksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 112 korvattavuuden, kun mirtatsapiini aiheutti yöllisiä harhoja. Olisin toivonut lääkkeen vaihtoa, koska oli myös raakoja painajaisia ja lääke lihotti. Mutta ei vaihdettu lääkettä, vaan psykiatri teki Kelalle lausunnon psykoottisesta masennuksesta ja se meni vieläpä läpi. Kun sitten aikoinaan lääke lopetettiin psykiatrin vaihduttua, loppuivat harhat ja painajaiset siihen paikkaan.
Mulla on yksi diagnooseista skitsotyyppi, ja sen vuoksi sain 112 koodin kela korttiin. On kyllä tosi hyvä kun sillä saa alkuomavastuun (reilu 50e) jälkeen kaikki lääkkeet 4,5e (muistaakseni) hintaan. Vaikka lääke maksaisi satasia, kuten eräs lääkkeni maksaa, niin itse maksan siitä sen 4,5e.