112 koodi kelakortissa
Psykiatri puhui että onko minulla lääkekorvausoikeutta, eipä ole, joten hän sanoi laittavansa kelaan hakemuksen. Nyt oli kelan sivuilla hyväksytty, ja mulle lyödään kelakorttiin 112 koodi. Miksi? Nyt olen siis virallisesti hullu?
Kommentit (93)
Minulla taas on tuo koodi, mutta mitään hyötyä siitä ei ole. Sain sen automattisesti, koska sairastin psykoosin 6 vuotta sitten. Söin lääkkeitä pari kk,enkä kyllä silloinkaan käyttänyt mitään erityiskorvattavuutta. Nyt siis ollut 6 v.terve ja lääkkeetön. Poistuukohan tuo koodi koskaan..
112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
(Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; F01, F03, F06.0-F06.3, F20-F25, F28, F29, F30.1, F30.2, F31, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9)
Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrian, nuorisopsykiatrian, lastenpsykiatrian tai oikeuspsykiatrian erikoislääkärin tutkimukseen tai erikoissairaanhoidon yksikössä tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
Ei kata.
Miten niin ei?
t: minulla on ollut se Kela-kortissa vuosikausia
Mikä dg sinulla on, kun sait 112?
Epävakaa persoonallisuus ja vakava masennus. Ja minulla on nykyään se koodi pysyvänä, alun perin sain sen kahdesti määräaikaisena. Olen myös pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Hah! Mulla samat. Saikulla olen tällä hetkellä, mutta työkkärin mielestä voin hakea kouluihin. Miten pääsit eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on tuo koodi, mutta mitään hyötyä siitä ei ole. Sain sen automattisesti, koska sairastin psykoosin 6 vuotta sitten. Söin lääkkeitä pari kk,enkä kyllä silloinkaan käyttänyt mitään erityiskorvattavuutta. Nyt siis ollut 6 v.terve ja lääkkeetön. Poistuukohan tuo koodi koskaan..
Ota Kelaan yhteys. Ihme, etteivät ole kyselleet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman epäreilua on miten jotkut saavat tuon koodin ja jotkut ei. Itse olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön ja vaativan personallisuuden takia. Eläke on takuueläkkeen verran ja siitä maksan lääkkeet ilman tuota 112 koodia. Kuten kirjoitin jo niin 2 kertaa haettu ja kielteinen päätös. Perustelut on että 112 koodi vaatii psykoosin tai skitsofrenian sairastamisen.
Hei, tuosta kannattaa valittaa. Itsekin työkyvyttömänä sydänpotilaana, vasta valitus tuotti tuloksen. Kela säästää minkä kehtaa, ja sairailta on helppo ottaa.
Mitä jos rupeisit vaan ulkoilemaan ja hankkisit harrastuksen? Ei masennus nyt makaamalla kotona lähde.
21
Ihan turha valittaa, nuo sairaudet eivät kuulu 112:n piiriin.
Asian voi helposti tsekata KELA :n sivuilta, kohdasta erityiskorvattavuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koodi on jonkun lääkkeen koodi, johon saa koko korvauksen Kelasta. Minä sain uuden kortin koodeineen, kun sain diabeteslääkkeet kokokorvaukseen.
Eihän ole! Älä jaa väärää tietoa!
Se koodi voidaan myöntää tietyillä ehdoilla (diagnooseilla) ja se kattaa tietyt lääkkeet. 112 kattaa psykoosisairaudet ja vaikeat mielenterveyden häiriöt (mm. Vaikeat masennukset ja persoonallisuushäiriöt(.
Ei kata.
Miten niin ei?
t: minulla on ollut se Kela-kortissa vuosikausia
Mikä dg sinulla on, kun sait 112?
Epävakaa persoonallisuus ja vakava masennus. Ja minulla on nykyään se koodi pysyvänä, alun perin sain sen kahdesti määräaikaisena. Olen myös pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Hah! Mulla samat. Saikulla olen tällä hetkellä, mutta työkkärin mielestä voin hakea kouluihin. Miten pääsit eläkkeelle?
En oikein tiedä. Lääkäri ei hakenut minulle pysyvää eläkettä, vaan viidennen tai kuudennen kerran kuntoutustuen jatkoa, ja oli yhtä hämmästynyt kuin minäkin, kun Kelasta tuli pysyvä eläkepäätös. Asialla on luultavasti jotain tekemistä sen kanssa, etten ole ensinnäkään koskaan elämässäni ollut työkykyinen, olen ollut psykiatrisella osastolla kymmeniä kertoja, syönyt vielä useampia lääkkeitä, ollut viisi vuotta tehottomassa psykoterapiassa ja yrittänyt itsemurhaa useita kertoja.
Nykyään en syö enää mitään lääkkeitä, joten en tee tuolla koodilla mitään. Vaikeaa se olisikin, koska hoitoni lopetettiin siihen paikkaan kun tuo pysyvä eläkepäätös tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman epäreilua on miten jotkut saavat tuon koodin ja jotkut ei. Itse olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön ja vaativan personallisuuden takia. Eläke on takuueläkkeen verran ja siitä maksan lääkkeet ilman tuota 112 koodia. Kuten kirjoitin jo niin 2 kertaa haettu ja kielteinen päätös. Perustelut on että 112 koodi vaatii psykoosin tai skitsofrenian sairastamisen.
Hei, tuosta kannattaa valittaa. Itsekin työkyvyttömänä sydänpotilaana, vasta valitus tuotti tuloksen. Kela säästää minkä kehtaa, ja sairailta on helppo ottaa.
Ei siitä kannata valittaa koska 112 koodia EI voi saada ellei ole sairastanut psykoosia, psykoottista masennusta tai skitsofreniaa. Kyllä hieman no vitu*** siis ärsytti ja ärsyttää syödä neuroleptejä ETTEI tule psykoosia! Mutta kun sitä ei ole ollut niin EI saa tuota maagista 112 numeroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkellä vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön vuoksi. Somaattisen puolella minun sydän on leikattu ja joudun syömään beetasalpaajaa lopunelämän. Kuten myös Voxraa, Ketipinoria.
Mutta minulla ei ole kela kortissa mitään koodia. Koska en niitä saa... Hieman epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä kannata valittaa koska 112 koodia EI voi saada ellei ole sairastanut psykoosia, psykoottista masennusta tai skitsofreniaa. Kyllä hieman no vitu*** siis ärsytti ja ärsyttää syödä neuroleptejä ETTEI tule psykoosia! Mutta kun sitä ei ole ollut niin EI saa tuota maagista 112 numeroa!
Pakottaako lääkäri kurkustasi alas kyseiset pillerit? Ei niitä ole mikään pakko "syödä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sairastanut noista mitään, kuten tuossa aiemmin kerroin, mutta silti minulla on 112-koodi. Enkä osaa selittää miksi niin on, eipä sitä tullut silloin kyseltyä kun tein vain ne hakemukset mitä lääkäri käski vaikken ymmärtänyt muuta kuin että saan sitten lääkkeet halvemmalla. Ehkä tilanne oli toinen silloin melkein 15 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottaako lääkäri kurkustasi alas kyseiset pillerit? Ei niitä ole mikään pakko "syödä"
Ei ole pakko syödä. Mutta pakko ne on hakea apteekista eli ostaa sieltä ja se taas maksaa.
Takuueläkkeellä hieman kyrpii maksaa n. 50 euroa kk. lääkkeistä...
Minun kelakortissa on AE 202. Nivelpsorin myötä tuli, kun oli raisu vaihe.
Lääkkeitä en käytä.
Ravinnolla hoituu :)
Mulla on 112 koodi kortissa enkä kinä ole käyttänyt niitä lääkkeitä.Miksi? Koska 20 vuotta sitten pläräsin alkoholin kanssa reippaasti ja mt toimiston lääkäri päätti että mulla on kaksisuuntainen.Jätin alkoholin kokonaan ja siihen loppui tyhmä käytöskin.
Ihan tavallinen perheenäiti olen,raha-asiat kunnossa,elämä tasaista eikä mitään viitteitä kaksisuuntaiseen joten kyllä tuon koodin voi saada niinkuin väärän diagnoosinkin.
Kiinnostaisi vaan tietää että mitä kautta voisi lähteä etenemään että ruon koodin ja diagnoosin saisi pois tiedoista?
Kewli kirjoitti:
Mulla on 112 koodi kortissa enkä kinä ole käyttänyt niitä lääkkeitä.Miksi? Koska 20 vuotta sitten pläräsin alkoholin kanssa reippaasti ja mt toimiston lääkäri päätti että mulla on kaksisuuntainen.Jätin alkoholin kokonaan ja siihen loppui tyhmä käytöskin.
Ihan tavallinen perheenäiti olen,raha-asiat kunnossa,elämä tasaista eikä mitään viitteitä kaksisuuntaiseen joten kyllä tuon koodin voi saada niinkuin väärän diagnoosinkin.
Kiinnostaisi vaan tietää että mitä kautta voisi lähteä etenemään että ruon koodin ja diagnoosin saisi pois tiedoista?
Mun puolisoni on kaksisuuntainen (kakkostyyppiä), ja näin vanhemmiten lääkkeetön. Eipä tuo roikkumaan jäänyt 112 ole mitään haitannut, eivät apteekissakaan pelästy.
Kewli kirjoitti:
No mitä se koodi sua nyt haittaa? Jos kerran olet kunnossa niin elä elämääsi kuten tähänkin saakka. Onko sillä suuri merkitys, että sulla on kela-kortissa 3 ylimääräistä numeroa?
Mulla on Kela-kortissa koodit 202 ja 203. Toinen tuli astmadiagnoosista ja toinen nivelreumadiagnoosista. Lääkäri laittoi Kelaan tarvittavat todistukset, jotta saan tiettyihin näiden sairauksien hoitoon tarkoitettuihin lääkkeisiin erityskorvattavuuden. Kumpaankaan sairauteen mulla ei ole tällä hetkellä säännöllistä lääkitystä. Sen sijaan mulla on säännöllinen lääkitys kolmanteen sairauteen ja kun äsken katsoin Kelan sivuilta, todennäköisesti saisin erityiskorvattavuuden siihenkin, jos vain sanoisin asiasta lääkärille. Ei nyt kuitenkaan kaada mun talouttani, vaikka saankin ko lääkkeestä vain peruskorvauksen.
"112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
(Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; F01, F03, F06.0-F06.3, F20-F25, F28, F29, F30.1, F30.2, F31, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9)
Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrian, nuorisopsykiatrian, lastenpsykiatrian tai oikeuspsykiatrian erikoislääkärin tutkimukseen tai erikoissairaanhoidon yksikössä tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.
Vaikealla psykoosilla ja muulla vaikealla mielenterveyden häiriöllä tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen. Näitä ovat:
Skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö
Mania
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on esiintynyt jokin seuraavista:
vähintään yksi mania ja vähintään yksi masennus,
vähintään yksi sekamuotoinen jakso ja vähintään yksi masennustila,
toistuvia manioita,
toistuvia sekamuotoisia jaksoja tai
vähintään yksi psykoottinen masennusjakso ja vähintään yksi hypomania.
Depressio, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden piirteet tulee selvittää lausunnossa.
Muut näihin verrattavat vaikeat ja pitkäaikaiset mielenterveyden häiriöt
Lausunnossa edellytetään kuvattavan asianmukaiset diagnostiset tutkimukset ja hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.
Reaktiivisten psykoosien lääkehoito ei ole erityiskorvattavaa."