Kuukautissuojien veronalennus
http://hannasarkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/230444-kuukautissuojille…
Vasemmistoliiton feministi taas töräyttää sukupuolisidonnaisen ehdotuksen joka koskisi vain naisia. Tasa-arvoista, yhdenvertaista? Ei todellakaan.
Mitä jos aloitetaan se tasa-arvo ihan vaikka armeijasta, tiedän että te ette jaksaisi enää koko aihetta. Mutta kun armeija on pakollinen vain miehille ja miehet menettävät rahassa tuhansia euroja tekemällä ilmaiseksi töitä siviilipalveluksessa tai käymällä armeijan.
Suurusluokkana puhutaan aivan eri tason tasa-arvo ongelmasta kun kuukautisiteistä. Niinkauan kun Suomella on tämä vain miehiä syrjivä käytäntö voi naiset pitää suunsa supussa kuukautisiteistä ja olla hiljaa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Käytän kuukuppia ja itsetehtyjä kestositeitä, joten kuukautissuojien alvi ei kiinnosta mua paskan vertaa. En myöskään kärsi kivuista ja pystyn tekemään töitä ihan normaalisti menkkojen aikaankin. Vituttaa nämä uhriutujat, jotka yleistävät menkkavaivansa koskemaan kaikkia naisia.
Sinä et kärsi kivusta niin kukaan muukaan ei kärsi? Vai miksi haukut muita uhriutujiksi?
Vierailija kirjoitti:
Käytän kuukuppia ja itsetehtyjä kestositeitä, joten kuukautissuojien alvi ei kiinnosta mua paskan vertaa. En myöskään kärsi kivuista ja pystyn tekemään töitä ihan normaalisti menkkojen aikaankin. Vituttaa nämä uhriutujat, jotka yleistävät menkkavaivansa koskemaan kaikkia naisia.
Harvoja ihmisiä hetkauttaa 300e hyöty 40 vuoden aikana minkä tuosta saisi. Mutta ei tämä populismia ole ei suinkaan vaan maailmoja järisyttävä ongelma. Kuukautiset asia josta kannattaa tehdä aloitteita, mikään asia maailmassa ei saa naisia yhtä sekaisin, siitä voi ja pitää keskustella jatkuvasti, koko maailman pitää tietää se tuska ja kipu. Siskot sorron yöstä nouskaa ja rintsikat tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et kärsi kivusta niin kukaan muukaan ei kärsi? Vai miksi haukut muita uhriutujiksi?
Sinä et ymmärtänyt pointtiani, mutta ehkä joku ymmärsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehillä olisi kuukautiset olisi siteet olleet ilmaisia jo kauan.
Ai siten kuin esim. partakoneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkauan kun maassa on noin suuri tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ongelma kuin asevelvollisuus tai siviilipalvelus pakollinen vankilan uhalla niinkauan ehdotukset kuukatissiteistä tuntuu piloille hemmotellun prinsessa kitinältä.
Niin se vain on naiset.
Niin kauan kuin naiset eivät biologisista syistä ole tasa-arvoisia on ihan kohtuullista, että miehetkin joutuvat vähän kärsimään ja käyvät armeijan. Armeija tosin on pikkujuttu naisen biologisista syistä johtuviin kärsimyksiin. Armeija kestää vain puoli vuotta.
Ihanko oikeesti sun mielestä on ok pakottaa armeijaan/palkattomaan työhön/vankilaan sukupuolen mukaan? Mieti jos olisit mies, sinun olisi pakko mennä johonkin ylläolevista. Perusteluna käytettäisiin vastakkaisen sukupuolen biologisia syitä. Ei niitä miehiä voi rangaista naisten biologiasta kun ei se heidän vikansa ole. Ja olen nainen joka ei ymmärrä miten siteiden veroalennuksen kannattaminen poissulkee asevelvollisuuden poiston kannattamisen, mutta tollanen perustelu on jo aika uskomaton.
Ajattelepa jos sinä olisit nainen. Kuukautisesi alkaisivat 12-vuotiaana. Siitä lähtien sinulla olisi ne joka kuukausi, olisit kipeä, väsynyt, huonovointinen ja sinun olisi pakko mennä kouluun/töihin. Sama toistuisi jokaikinen kuukausi kunnes olet 40+. Samaan aikaan miehet, joilla ei ole sukupuolensa aiheuttamia vaivoja samassa laajudessa, valittaisivat armeijasta joka kestää vain puoli vuotta. Etkö muka ärsyyntyisi?
Minä olen nainen, ja tiedän vallan hyvin millaisia kuukautiset ovat. Joudun joka kerta vetämään särkylääkettä kun sattuu niin paljon. Ja tietenkin mulla on myös koulu ja harrastukset joihin on mentävä vaikka kipu onkin sietämätön. Mutta en syytä tästä miehiä, joten en ymmärrä miksi miesten pitää mennä armeijaan siksi että minulla on kuukautiset.
T: se jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät miehet mene sivariin? Kyllähän siltä ajalta maksetaan asunto sun muut. Mahdollisuus saada työkokemusta.
Sukupuolesta huolimatta työttömätkin joutuvat usein tekemään palkatonta työtä. Mikä ero?
Jouduin irtisanoutumaan hyvästä palkkatyöstä armeijan takia, jos olisin mennyt sivariin sama juttu. Vapauden menettämisen lisäksi kärsin tuhansia euroja tulonmenetyksenä. Ymmärrän toki, että joidenkin on minun sukupuolesta johtuen mahdotonta nähdä tuossakaan mitään ongelmaa, koska olen mies ilmeisesti jo syntyessäni paha ihminen saa minua rangaista, viedä työpaikka, rahat ja vapaus eikä ongelmaa ole.
Nyt on ihan pakko kysyä, miksi sinun oli pakko irtisanoutua? Olitko töissä ulkomailla? Suomessa määritellään jo työehtosopimuksissa, että asepalveluksem vuoksi työnantajan on pakko antaa palkatonta vapaata. Kai otit liittoon yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Hyödyttäähän se miehiäkin. Saavat siteet sitten halvemmalla kun heillä alkaa kuukautiset ja joutuvat ostamaan niitä suurimman osan elämästään. :)
Kyllä me parisuhteessa olevat miehet joudumme niitä muutenkin joskus ostamaan :) Ihan hyvä aloite mielestäni.
M39v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkauan kun maassa on noin suuri tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ongelma kuin asevelvollisuus tai siviilipalvelus pakollinen vankilan uhalla niinkauan ehdotukset kuukatissiteistä tuntuu piloille hemmotellun prinsessa kitinältä.
Niin se vain on naiset.
Niin kauan kuin naiset eivät biologisista syistä ole tasa-arvoisia on ihan kohtuullista, että miehetkin joutuvat vähän kärsimään ja käyvät armeijan. Armeija tosin on pikkujuttu naisen biologisista syistä johtuviin kärsimyksiin. Armeija kestää vain puoli vuotta.
Ihanko oikeesti sun mielestä on ok pakottaa armeijaan/palkattomaan työhön/vankilaan sukupuolen mukaan? Mieti jos olisit mies, sinun olisi pakko mennä johonkin ylläolevista. Perusteluna käytettäisiin vastakkaisen sukupuolen biologisia syitä. Ei niitä miehiä voi rangaista naisten biologiasta kun ei se heidän vikansa ole. Ja olen nainen joka ei ymmärrä miten siteiden veroalennuksen kannattaminen poissulkee asevelvollisuuden poiston kannattamisen, mutta tollanen perustelu on jo aika uskomaton.
Ajattelepa jos sinä olisit nainen. Kuukautisesi alkaisivat 12-vuotiaana. Siitä lähtien sinulla olisi ne joka kuukausi, olisit kipeä, väsynyt, huonovointinen ja sinun olisi pakko mennä kouluun/töihin. Sama toistuisi jokaikinen kuukausi kunnes olet 40+. Samaan aikaan miehet, joilla ei ole sukupuolensa aiheuttamia vaivoja samassa laajudessa, valittaisivat armeijasta joka kestää vain puoli vuotta. Etkö muka ärsyyntyisi?
Minä olen nainen, ja tiedän vallan hyvin millaisia kuukautiset ovat. Joudun joka kerta vetämään särkylääkettä kun sattuu niin paljon. Ja tietenkin mulla on myös koulu ja harrastukset joihin on mentävä vaikka kipu onkin sietämätön. Mutta en syytä tästä miehiä, joten en ymmärrä miksi miesten pitää mennä armeijaan siksi että minulla on kuukautiset.
Miksi miesten elämän pitäisi olla ruusuilla tanssimista kun ei naistenkaan ole?
Olen nainen ja pidän vain miehiä koskevaa asevelvollisuutta epätasa-arvoisena.
Biologiset erot eivät ole mielestäni peruste ihmisten luomalle syrjivälle järjestelmälle.
Joku täällä kirjoitti, että jos saisi valita, olisi puoli vuotta armeijassa mielellään, jos pääsisi kuukautisista eroon. Itsekin voisin sanoa näin.
On kuitenkin naurettava perustella epätasa-arvoista järjestelmää sillä, että naiset joutuvat kärsimään biologiastaan. Eiväthän kaikki naiset kärsi. Joillakin on helpot kuukautiset, joillekin sopii hormonikierukka, joka poistaa heiltä kuukautisvaivat. Joillakin on erittäin kivuliaat ja runsasvuotoiset kuukautiset kaikista mahdollisista hoidoista huolimatta. (Ja kaikille eivät tosiaan sovi ne hormonikierukat ja kuukautiskupit; hyvä että sopivat teille, jotka sitä näppäränä ratkaisuna tarjoatte.)
Lasten teko on oma valinta ja lapset tehdään, koska niitä halutaan. Halutaan elämä, johon kuuluu lapsia. Naisen vallassa on tehdä päätös, hankkiiko hän lapsen. Siittäjän hän löytää yleensä, vaikka valehtelemalla.
Miehellä tätä mahdollisuutta ei ole. Biologia siis sortaa tässä miestä. Vaikka nainen joutuu "kärsimään" raskauden ja synnytyksen, hän myös viime kädessä päättää asiasta. Tietysti tahattomasta lapsettomuudesta kärsivillä asia ei mene näin.
Naista ei voi huijata äidiksi, miehen voi huijata isäksi.
Ennen hyviä ehkäisykeinoja tilanne oli täysin toinen, ja silloin perustelu "koska naiset synnyttää niin miehet armeijaan" oli vielä jotenkin ymmärrettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehillä olisi kuukautiset olisi siteet olleet ilmaisia jo kauan.
Jos ihmiset olisi aidon ja oikean tasa-arvon, yhdenvertaisuuden kannalla olisi armeija ollut pakollinen myös naisille aikoja sitten. Rusinat pullasta ja mulle vain kivoja juttuja ei ole yhdenvertaista eikä oikeaa tasa-arvoa.
Biologisista syistä naiset ja miehet eivät koskaan ole tasa-arvoisia. Miksi miesten elämän pitäisi olla vaan helppoa ja kivaa?
Jokainen on vastuussa omasta kropasta. Siitä ei pidä saada mitään helpotuksia eikä etuja.
Jos et ole tyytyväinen omaan kroppaasi niin syyllinen löytyy peilistä
Vierailija kirjoitti:
Kuukautissuojat maksavat n. 150 euroa vuodessa. Verivuosia naisella on keskimäärin 40. Eli 6000 euroa menee suojiin. Lisäksi särkylääkkeet ja joillakin sairasolopäivät.
Mitä sinä yritit tässä sanoa? Ei kannata palkata naista töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vain on naiset.
Miksi miesten elämän pitäisi olla ruusuilla tanssimista kun ei naistenkaan ole?
No nyt minä ymmärrän miksi vaimo on niin vittumainen. Hänellä on ilmeisesti sama motto kuin sinulla.