Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissan päästö vapaana ulos on lemmikkieläimen heitteelle jättö.

Vierailija
30.01.2017 |

Kissan ei tarvitse liikkua ulkona vapaana. Tässä syyt:

Feline aids ja muut seksuaaliset sairaudet.
Loiset joista osa ihmisiin tarttuvia. Lapa ja heisi madot, kirput, punkit, jne.
Auton alle jääminen.
Eläin tappaa kissan. Haukat, ketut, koirat yms.
Kissa tappelee ja tulee vahingoittuneena takaisin kotiin.
Ihminen tekee pahaa kissalle.
Kissa katoaa, eli kuolee.
Kissan olinpaikasta ei ole varmaa tietoa.
Kissa sairastuu ja menee kuolemaan yksin.
Vapaana liikkuvan kissan eliniän odote on lyhyempi, kuin sisäkissan.
Kissa on ihmisen lisäksi yksi suurimpia uhkia uhanalaisille pieneläin, lisko, lintu ja hyönteis lajeille.
Kissa on peto, ja tappaa kaikki itseään pienemmät eliöt mitkä saa kiinni.
Naaraat tulevat tiineiksi, mikä ei tyttökissalle ole mukavaa missään vaiheessa aktia. (kissa uroon siitin on piikikäs ja se sattuu)

Annappas liuta syitä miksi kissasi saisi olla vapaana?

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissan kuuluu olla ulkona vapaana. Nimeltämainitsemattoman eläinlääkärin sanoja lainatakseni; sellaista rotua kuin sisäkissa ei ole olemassakaan.

Kissa on kesyyntynyt niin myöhään esimerkiksi koiraan nähden, että sen vietit ovat paljon vahvempia. En ole koskaan tavannut yhtään käytöshäiriöistä ulkokissaa, sisäkissat sen sijaan tuntuvat järjestelmällisesti raapivan huonekaluja ja kuseksivan matoille ja sänkyihin. 1+1=2...

Terveisin,

onnellisen 16 vuotiaan ulkokollin henkilökunnan jäsen. :)

Eläinlääkäreitä löytyy monen laista. Itse harjoittelussa kuulin mm. " Inhottaa työskennellä pien eläimissä, koska niitten sisäelimet on pienempiä ja tarvii enemmän tarkkuutta." ja "pikkukoirat ei ole kunnon koiria" plussana sit vielä "marsujen ja jyrsijöiden ensisijainen hoito pitäisi olla lopetus. Ne ei elä pitkään muutenkaan ja stressi vaikuttaa niihin eniten." eli joo. Eläinlääkäreitä on monta sorttia. 

Ja niin kissaahan ei ole luotu olemaan neljän seinän sisällä. MUTTA suomen ekosysteemiä ei ole luotu pitämään kissaa sisällään. Kaikki linnut on pesintäaikaan rauhoitettuja. Kissa joka niitä häiritsee täten rikkoo lakia ja omistaja on vastuussa. Eikö?

Ap

Kyllä. Meillä vahditaan kissaa tässä pihassakin, ettei hätyytä pöntöissä pesiviä lintuja.

Tähän mennessä ollaan pidetty kissa sisällä, kun huomataan olevan sen ajan käsillä, että linnut saa poikasensa pois pöntöistä.

Samoin varotetaan lapsia menemästä pönttöjen lähelle, ja katsomaan jalkoihinsa, kun maassa saattaa olla linnunpoikasia.

Täällä maalla kun oppii lukemaan luontoa, katselemaan mitä ympärillä tapahtuu ja elämään sen mukaan.

Voi olla kaupunkilaiselle vaikeaa ymmärtää.

Ja niin, meidän tontille laitetaan n. 6 pönttöä joka vuosi, putsattuja ja uusia.

Takapihalla on suojeltu lehto, josta seuraillaan nyt tikkojen kolon tekemistä.

Ja kuitenkin meillä on kissa, joka saa ulkoilla...

Vierailija
62/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku antaa ulkoilevalle kissalleen sisävessan? :O Vai asutteko kohtuutiheästi asutulla alueella? Minusta sekin on ulkokissanpitämisen iloja, ettei tartte siivoilla kissanvessaa. Toki meillä sellainen varalta on perustaa, laatikko ja pelletit jos on jotain tilanteita, ettei kissoja voi päästää ulos.

minä minä minä minä minä minä minä minä minä

Jos joskus saan selville kenen kissa meidän pihalle paskoo, niin kannan kaikki paskat omistajansa postilaatikkoon.

Sinähän se minä minä -ihminen olet, kun toisten kissanpito ei sinulle sovi. Ja mitä minä minää kirjoituksessani muka oli? Miten se että estää kissan ulostamisen heinikkoon ja muualle puskiin olisi epäitsekästä?

Kumpi tuottaa enemmmän saastetta luontoon:se kun Mirri käy pusikossa tarpeillaan (ja hautaa itse jätöksensä käpälillään) vai se kun itsekäs ihminen käy kaupunkimaasturillaan kauppareissulla ?

Vertaillaanpa vähän niitä ilmansaaste- ja  jätearvoja ja sitä todellista saastemäärää näissä ja puhutaan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku antaa ulkoilevalle kissalleen sisävessan? :O Vai asutteko kohtuutiheästi asutulla alueella? Minusta sekin on ulkokissanpitämisen iloja, ettei tartte siivoilla kissanvessaa. Toki meillä sellainen varalta on perustaa, laatikko ja pelletit jos on jotain tilanteita, ettei kissoja voi päästää ulos.

Jos joskus saan selville kenen kissa meidän pihalle paskoo, niin kannan kaikki paskat omistajansa postilaatikkoon.

Sinähän se minä minä -ihminen olet, kun toisten kissanpito ei sinulle sovi. Ja mitä minä minää kirjoituksessani muka oli? Miten se että estää kissan ulostamisen heinikkoon ja muualle puskiin olisi epäitsekästä?

Kissaihmiset pitäköön kollinsa omalla tontilla. Olen niin äärettömän kyllästynyt naapurien laiskuuteen ja välinmitämyyteen, kun pitävät kissansa irti.

Meidän pihassa liikkuu viisi eri kissaa, kusevat portaat ja kuistin, vaatteita ei voi tuulettaa, paskovat lasten hiekkalaatikot jne. Ja mikä pahinta, häiritsevät ja tappavat pikkulintuja lintujen ruokapaikalla.

Just pyysin apua eräältä metsästäjältä ja hänen mukaansa metsästyslaissa annetaan mahdollisuus ampua vapaana kulkevat kissat. Kyllä maalla on mukava asua...

Vierailija
64/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kissoja yli 30 vuotta. Siihen mahtuu rotukissoja, maatiaisia, sisäkissoja, ulkokissoja, jopa villiintyneitä karkulaisia. Näistä selvästi parhaiten ovat voineet ne kissat, jotka saavat kulkea oman mielensä mukaan sisään ja ulos.

Ne kissat, jotka saa vapaana pyydystää jyrsijöitä, räkättejä, mutta saavat tulla sisälle nukkumaan ja käymään hiekkalaatikolla ja ruokakupilla. Ne ovat olleet mieleltään parhaiten tasapainossa, ne ovat olleet hoikkia sellaisia solakoita kun kissan kuuluukin olla, ne ovat myös eläneet pitkän elämän. Vanhin näistä oli kuollessaan 18v.

Huonoiten ovat voineet ne kissat, jotka ovat asuneet kerrostalossa ja pakotettu ulkoilemaan valjaissa, joilla on ollut sisällä ihmisen tekemiä virikkeitä kuten kiipeilytolppia ja leluhiiriä. Kissa ei kuulu neljän seinän sisälle ja ulkoilemaan hihnassa. Tämän eron näkee selvästi vasta, kun on itse elänyt nämä kaikki vaihtoehdot. Silloin luulin, että kissat voivat hyvin kerrostalossa virikkeineen, mutta kun muutettiin maalle missä kissat saavat tulla ja mennä, vasta tajusin, että sisäkissani oikeasti voivat huonosti. Sisäkissoillani oli kaikilla jotain ongelmaa; ihottumaa, kutinaa, lihoivat helposti, virtsakiviä, tarvitsivat erikoisruokavaliota.

Toiseksi huonoiten ovat voineet puolivillit karkulaiset. Eivät suostu tulemaan sisätiloihin vaan värjöttelevät pahoillakin pakkasilla jossain koloissaan. Hakeutuvat kyllä ihmisen läheisyyteen, mutta eivät päästä niin lähelle, että pääsisi koskettamaan. Hakevat ruokaa ja juomaa, mutta sitten taas pakenevat paikalta. Näitä on sitten loukulla pyydetty ja lopetettu, koska menneet huonoon kuntoon. Näistä puolivilleistä kasvaa helposti villikissapopulaatioita, siksikin niistä pitää hankkiutua eroon.

Itsellänikin ollut kissoja ulkona (suurin osa itseasiassa). Oman kokemukseni mukaan ei hyvä. Ikinä en halua enään nähdä kissaa verisenä. Ja tällainen puolivilli tapaus, josta aiemmin puhuin, nykyään valjas systeemissä. Leikkiikin jopa, ruuan perään edelleen todella perso. Silmän alla oleva reikä ei eläinlääkärin mukaan koskaan umpeudu.  Sisäkissojen terveysongelmat johtuvat todennäköisesti ruuasta. Kissat on 100% lihansyöjiä, suurin osa kissan ruoasta sisältää viljoja. Ulkona oleva kissa saa kaiken tarvittavan jyrsijän sisäelimistä, luista, lihasta ja verestä. Mitä kissan ruuat eivät pysty tarjoamaan, ja raaka ruuan itsetekeminen on riskialtista. Vaikka kissan ruokavalio on terveellisempi sen päästessä ulos, kissa voi edelleen tuoda loisia sisälle ihmisille. Loishäädötkään eivät ole stressittömiä.

Ruokavalio on tähän asti ainoa ulkona vapaasti liikkuvaa kissaa tukeva argumentti. Löytyykö lisää? 

ap

-fyysinen kunto (kuka jaksaa juosta tunteja per päivä kytketyn kissan perässä ja kiivetä puuhunkin perässä?)

-terveemmät kynnet ja hampaat 

-kissan henkinen terveys

Minä olen itse ottanut näitä lopetusuhanalaisia ongelmakissoja, joilla pahojakin käytöshäiriöitä, maatilalle. Jokaikinen on kuntoutunut päästyään vapaasti ulkoilemaan (toki totutettu pikku hiljaa jos ei ole koskaan aiemmin ulkoillut). Eräskin 7 vuotta pelkästään sisällä ollut on nyt kaikkein paras hiirikissa. Toki ehdoton edellytys vapaalle ulkoilulle on se että kissa leikattuja ja rokotettuja.

Itse olen juossut kissan perässä ulkona. Puuhun annettu kiikkua kuhan ei oksalle pääse.  Eli jos välittää, kyllä jaksaa. Ei tarvi ottaa jos ei jaksa. 

Kynnet ja hampaat ei ole terveemmät jos ne tappeluissa irtoaa tai katkeaa. 

Henkisestä terveydestä huolehtiminen on omistajan, ei kissan vastuulla. Turvallisia huonekasveja hommaamalla kissa tuntee olonsa luonnolliseksi. Niin ja lisätään vielä että suurin osa huonekasveista on kissoille myrkyllisiä. Ulkona olevista kasveista ja ihmisten istutuksista löytynee järkyttävä lista. Esim Liljat ovat erittäin myrkyllisiä kissoille. 

Eli nuo kolme teko syitä, jotka voi tarjota sisäkissallekkin jos vain viitsii. 

AP

Vierailija
65/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten kissa on ainoa lemmikki jonka annetaan mennä omille teilleen, noh kaipa muut välittävät sitten lemmikeistään kun pitävät ne turvassa ja ulkoilevat vain hihnassa.

Vierailija
66/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että pääsee tekemään paska-analyysin. Kissan ulosteen ja virtsan väri kertoo paljon siitä, miten kissa voi. Kissahan pyrkii viimeiseen asti peittämään ongelmansa, sairaalta näyttävä kissa on yleensä jo niin sairas, että hengenlähtö on jo lähellä. Kaikki normaalista poikkeava on hälyttävää ja eläinlääkärissä selviää loput. Siksi haluan, että kissani tekee tarpeensa myös laatikkoon, että voin tarkkailla vointia sitä kautta.

Vierailija
67/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaarallisessa ympäristössä tai leikkaamattomina ulkoilevat kissat ovat helposti lyhytikäisiä mutta kaikkein pitkäikäisimmät (reippaasti yli 20-vuotiaat) ovat lähes aina näitä vapaasti ulkoilevia. Kissat vaativat valtavasti monipuolista liikuntaa eläkseen terveinä ja pikkujyrsijät on se luonnonmukaisin ravinto jota ei oikein millään voi korvata. Ja ne satunnaiset suolistoloiset eivät edes ole vaarallisia vaan tartunnat voivat jopa ehkäistä immunologisia ongelmia, mm. allergioita. Toki loistartunnat hoidetaan asianmukaisesti, pitkäaikaisina alkavat heikentää kuntoa.

Vierailija
68/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pentu ulkoili meidän mukana jo 8 viikkoisesta--> mun takin alla, kun kasvoi, ulkoili vauvan kanssa vaunuissa. Oli nimittäin kovat pakkaset. Nyt on juuri tuollainen ap.n kuvailema aivan heitteillejätetty, sekopää lapsiperheen ulkoileva kissa, on niin sekaisin, että joudun aamuisin huolehtimaan ettei se lähde ulos herättyään, kun lähtee saattamaan lapsia taksille. On tää hirveetä.;)

Anteeksi, pitäisi varmaan täsmentää että olen nähnyt myös tuon tyyppisiä kissoja. Mitä kuvailit. Harvemmin nähnyt tollaisia kouluun saattajia, mutta onpa niitäkin tullut vastaan. Mitä yritinkin hakea oli että kummaltakin puolelta löytyy omistajia jotka ei osaa huolehtia kissasta. Niin ulko, kuin sisäkissan pitäjistä. Ja btw. Kissan luovutus ikä on 12 viikkoa eli kolme kuukautta...

Ap

No hän sai vielä tuttipullosta maitoa ja oli tosiaan usein mun paidan alla saamassa kenguruhoitoa. Siihen oli syynsä jota en jaksa tuollaiselle rähisijälle kertoa.

Ja meillä on vielä neljä lastakin, pahoista oloista pelastettu koira ja laitetaan linnulle pönttöjä ja tytär askartelee perhosille baareja.

Mut ei muuta kuin kaula katki minulta, meillä on ulkoileva kissa.

Vierailija
69/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten kissa on ainoa lemmikki jonka annetaan mennä omille teilleen, noh kaipa muut välittävät sitten lemmikeistään kun pitävät ne turvassa ja ulkoilevat vain hihnassa.

Omille teilleen? Leikatuilla kissoilla on yleensä varsin pieni reviiri, monesti pelkästään oma piha. Ja kummasti kyllä näen koirienkin juoksevan täällä maalla vapaasti mm. omilla pihoillaan ja jopa metsissä.

Vierailija
70/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tässä mieleen yksi hihnassa ulkoilutettu sisäkissa. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes jostain hyökkäsi irtokoira, kissanomistajan ote irtosi hihnasta ja kissa pinkoi valjaineen, naruineen karkuun. Sitä sitten etsittiin ja parin päivän päästä löytyi puusta hirttäytyneenä omaan talutushihnaansa. Naru oli valjaissa kiinni, kiertynyt kaksi kertaa kaulan ympäri ja naru tarttunut männyn karkeaan kaarnaan kiinni ja tietysti oksan väärälle puolelle.

Vierailija
71/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissan kuuluu olla ulkona vapaana. Nimeltämainitsemattoman eläinlääkärin sanoja lainatakseni; sellaista rotua kuin sisäkissa ei ole olemassakaan.

Kissa on kesyyntynyt niin myöhään esimerkiksi koiraan nähden, että sen vietit ovat paljon vahvempia. En ole koskaan tavannut yhtään käytöshäiriöistä ulkokissaa, sisäkissat sen sijaan tuntuvat järjestelmällisesti raapivan huonekaluja ja kuseksivan matoille ja sänkyihin. 1+1=2...

Terveisin,

Eläinlääkäreitä löytyy monen laista. Itse harjoittelussa kuulin mm. " Inhottaa työskennellä pien eläimissä, koska niitten sisäelimet on pienempiä ja tarvii enemmän tarkkuutta." ja "pikkukoirat ei ole kunnon koiria" plussana sit vielä "marsujen ja jyrsijöiden ensisijainen hoito pitäisi olla lopetus. Ne ei elä pitkään muutenkaan ja stressi vaikuttaa niihin eniten." eli joo. Eläinlääkäreitä on monta sorttia. 

Ja niin kissaahan ei ole luotu olemaan neljän seinän sisällä. MUTTA suomen ekosysteemiä ei ole luotu pitämään kissaa sisällään. Kaikki linnut on pesintäaikaan rauhoitettuja. Kissa joka niitä häiritsee täten rikkoo lakia ja omistaja on vastuussa. Eikö?

Ap

Kyllä. Meillä vahditaan kissaa tässä pihassakin, ettei hätyytä pöntöissä pesiviä lintuja.

Tähän mennessä ollaan pidetty kissa sisällä, kun huomataan olevan sen ajan käsillä, että linnut saa poikasensa pois pöntöistä.

Samoin varotetaan lapsia menemästä pönttöjen lähelle, ja katsomaan jalkoihinsa, kun maassa saattaa olla linnunpoikasia.

Täällä maalla kun oppii lukemaan luontoa, katselemaan mitä ympärillä tapahtuu ja elämään sen mukaan.

Ja niin, meidän tontille laitetaan n. 6 pönttöä joka vuosi, putsattuja ja uusia.

Jos kissa on yöt ulkona, kuka sitä vahtii? Mikään ulkona käyvistä kissoistani ei koskaan tullut sisälle vain parin tunnin jälkeen kesällä. Pakokauhu iski aina, kun olivat 24 h kadoksissa. Sitten tulevat sisälle syömään ja takaisin ulos. Maalla asuin minäkin. Maalla kasvoinkin. Tosin kunnioitettavaa että edes osa kissan omistajista huolehtii linnuista. Nostan hattua siitä hyvästä sinulle. Pitäisi olla enemmän tuollaisia ulkokissan omistajia. 

Ap

Vierailija
72/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Ap

Vittu mikä ääliö!

Vierailija
73/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissaihmiset pitäköön kollinsa omalla tontilla. Olen niin äärettömän kyllästynyt naapurien laiskuuteen ja välinmitämyyteen, kun pitävät kissansa irti.

Meidän pihassa liikkuu viisi eri kissaa, kusevat portaat ja kuistin, vaatteita ei voi tuulettaa, paskovat lasten hiekkalaatikot jne. Ja mikä pahinta, häiritsevät ja tappavat pikkulintuja lintujen ruokapaikalla.

Just pyysin apua eräältä metsästäjältä ja hänen mukaansa metsästyslaissa annetaan mahdollisuus ampua vapaana kulkevat kissat. Kyllä maalla on mukava asua...

Jos joku asia on varma, niin se, että kenenkään lemmikkiä ei saa minkään lajin nojalla milloinkaan ampua. Tämä on tätä kummallista urbaanilegendaa ja/tai todella vanhaa tietoa. Todistettavasti villiintyneen eläimen saa kyllä päästää päiviltä, mutta ei lemmikkiä. Oli se sitten vapaana tai ei.

/17

Vierailija
74/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoileva kissa saattaa kuolla tapaturmaisesti, mutta ainakin on elänyt siihen asti onnellisemman elämän kuin sisäkissa. 

Vierailija
75/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että ei anneta. Sulla on väärää tietoa.

Vierailija
76/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Ap

Jos kissa on yöt ulkona, kuka sitä vahtii? Mikään ulkona käyvistä kissoistani ei koskaan tullut sisälle vain parin tunnin jälkeen kesällä. Pakokauhu iski aina, kun olivat 24 h kadoksissa. Sitten tulevat sisälle syömään ja takaisin ulos. Maalla asuin minäkin. Maalla kasvoinkin. Tosin kunnioitettavaa että edes osa kissan omistajista huolehtii linnuista. Nostan hattua siitä hyvästä sinulle. Pitäisi olla enemmän tuollaisia ulkokissan omistajia. 

Ap

Ei meillä ainakaan ole. Hän on kuin nakutettuna kello 20.00 odottamassa sheba annostaan. Sitten menee ikkunat ja ovet kiinni. En viitsi kallista leikattua kissaa syöttää ketuille tai huuhkajalle.

Vierailija
77/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kissoja yli 30 vuotta. Siihen mahtuu rotukissoja, maatiaisia, sisäkissoja, ulkokissoja, jopa villiintyneitä karkulaisia. Näistä selvästi parhaiten ovat voineet ne kissat, jotka saavat kulkea oman mielensä mukaan sisään ja ulos.

Ne kissat, jotka saa vapaana pyydystää jyrsijöitä, räkättejä, mutta saavat tulla sisälle nukkumaan ja käymään hiekkalaatikolla ja ruokakupilla. Ne ovat olleet mieleltään parhaiten tasapainossa, ne ovat olleet hoikkia sellaisia solakoita kun kissan kuuluukin olla, ne ovat myös eläneet pitkän elämän. Vanhin näistä oli kuollessaan 18v.

Huonoiten ovat voineet ne kissat, jotka ovat asuneet kerrostalossa ja pakotettu ulkoilemaan valjaissa, joilla on ollut sisällä ihmisen tekemiä virikkeitä kuten kiipeilytolppia ja leluhiiriä. Kissa ei kuulu neljän seinän sisälle ja ulkoilemaan hihnassa. Tämän eron näkee selvästi vasta, kun on itse elänyt nämä kaikki vaihtoehdot. Silloin luulin, että kissat voivat hyvin kerrostalossa virikkeineen, mutta kun muutettiin maalle missä kissat saavat tulla ja mennä, vasta tajusin, että sisäkissani oikeasti voivat huonosti. Sisäkissoillani oli kaikilla jotain ongelmaa; ihottumaa, kutinaa, lihoivat helposti, virtsakiviä, tarvitsivat erikoisruokavaliota.

Toiseksi huonoiten ovat voineet puolivillit karkulaiset. Eivät suostu tulemaan sisätiloihin vaan värjöttelevät pahoillakin pakkasilla jossain koloissaan. Hakeutuvat kyllä ihmisen läheisyyteen, mutta eivät päästä niin lähelle, että pääsisi koskettamaan. Hakevat ruokaa ja juomaa, mutta sitten taas pakenevat paikalta. Näitä on sitten loukulla pyydetty ja lopetettu, koska menneet huonoon kuntoon. Näistä puolivilleistä kasvaa helposti villikissapopulaatioita, siksikin niistä pitää hankkiutua eroon.

Itsellänikin ollut kissoja ulkona (suurin osa itseasiassa). Oman kokemukseni mukaan ei hyvä. Ikinä en halua enään nähdä kissaa verisenä. Ja tällainen puolivilli tapaus, josta aiemmin puhuin, nykyään valjas systeemissä. Leikkiikin jopa, ruuan perään edelleen todella perso. Silmän alla oleva reikä ei eläinlääkärin mukaan koskaan umpeudu.  Sisäkissojen terveysongelmat johtuvat todennäköisesti ruuasta. Kissat on 100% lihansyöjiä, suurin osa kissan ruoasta sisältää viljoja. Ulkona oleva kissa saa kaiken tarvittavan jyrsijän sisäelimistä, luista, lihasta ja verestä. Mitä kissan ruuat eivät pysty tarjoamaan, ja raaka ruuan itsetekeminen on riskialtista. Vaikka kissan ruokavalio on terveellisempi sen päästessä ulos, kissa voi edelleen tuoda loisia sisälle ihmisille. Loishäädötkään eivät ole stressittömiä.

Ruokavalio on tähän asti ainoa ulkona vapaasti liikkuvaa kissaa tukeva argumentti. Löytyykö lisää? 

ap

-fyysinen kunto (kuka jaksaa juosta tunteja per päivä kytketyn kissan perässä ja kiivetä puuhunkin perässä?)

-terveemmät kynnet ja hampaat 

-kissan henkinen terveys

Minä olen itse ottanut näitä lopetusuhanalaisia ongelmakissoja, joilla pahojakin käytöshäiriöitä, maatilalle. Jokaikinen on kuntoutunut päästyään vapaasti ulkoilemaan (toki totutettu pikku hiljaa jos ei ole koskaan aiemmin ulkoillut). Eräskin 7 vuotta pelkästään sisällä ollut on nyt kaikkein paras hiirikissa. Toki ehdoton edellytys vapaalle ulkoilulle on se että kissa leikattuja ja rokotettuja.

Itse olen juossut kissan perässä ulkona. Puuhun annettu kiikkua kuhan ei oksalle pääse.  Eli jos välittää, kyllä jaksaa. Ei tarvi ottaa jos ei jaksa. 

Kynnet ja hampaat ei ole terveemmät jos ne tappeluissa irtoaa tai katkeaa. 

Henkisestä terveydestä huolehtiminen on omistajan, ei kissan vastuulla. Turvallisia huonekasveja hommaamalla kissa tuntee olonsa luonnolliseksi. Niin ja lisätään vielä että suurin osa huonekasveista on kissoille myrkyllisiä. Ulkona olevista kasveista ja ihmisten istutuksista löytynee järkyttävä lista. Esim Liljat ovat erittäin myrkyllisiä kissoille. 

Eli nuo kolme teko syitä, jotka voi tarjota sisäkissallekkin jos vain viitsii. 

AP

Vain sisäkissat on niin häiriintyneitä että saattavat pureskella myrkkykasveja. Ulkoilevalla kissalla ei ole mitään tarvetta koskea liljoihin tms. koska mieluista ruohoa/heinää löytyy helposti.

Toisekseen leikatut kissat tappelevat todella harvoin, omani ei ole tapellut koskaan.

Monilla sisäkissojen omistajilla on myös usein ihan järkkyjä kasvatuskeinoja, sumutetaan esim. vettä  jos kissa raapii vääriä paikkoja, ihmekö että häiriintyvät.

Vierailija
78/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan täysin villiintyneet kissat, ei todellakaan koske lemmikkikissoja.

Vierailija
79/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tässä mieleen yksi hihnassa ulkoilutettu sisäkissa. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes jostain hyökkäsi irtokoira, kissanomistajan ote irtosi hihnasta ja kissa pinkoi valjaineen, naruineen karkuun. Sitä sitten etsittiin ja parin päivän päästä löytyi puusta hirttäytyneenä omaan talutushihnaansa. Naru oli valjaissa kiinni, kiertynyt kaksi kertaa kaulan ympäri ja naru tarttunut männyn karkeaan kaarnaan kiinni ja tietysti oksan väärälle puolelle.

Surullista. Mutta kissoilla on tapana jäädä jumiin muutenkin. Tiedä sitten kuinka moni kissa on jääny pitkästä turkista pajukkoon kiinni ja sinne yksin kuollut. Olen myös kuullut tämmöisestä : Naaraskissa joka ulkoili vietiin leikattavaksi, jotta se voisi käydä ulkona ilman tiineeksi tuloa. Haava ei parantunut, omistajien ollessa kykenemättömiä estämästä sitä hyppimästä. Tikit aukeaa ja kissaa ollaan viemässä eläinlääkäriin. Se kumminkin luikahtaa ulos. Sitä sitten etsitään ja lopulta löytyy rappujen alta kaikki tikit auki ja sisuskalut ulkona. Ulkona pääsi hyppimään enemmän. Kamala kuolema. 

Tosissaan ei voi tietää kuinka totuus peräistä tämmöiset on. Sen tiedän tosin että kissoille tarkoitetut pannat yms ei toimi niin kuin niiden pitäisi. (omat kissat saaneet leuan pannan alle!) Eli pelkäänpä että ainakin yksi pannallinen kissani on itsensä johonkin puskaan hirttänyt. Sekun pääsi ulos... omillani en pantoja pidä. Ja ulkona ollaan varovaisia. Nuiden rakkien takia juurikin. Täällä kun metsästys piskejä kuhisee. 

Ap

Vierailija
80/177 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissalla kaulassa ohuella kumpparilla tiuku, tämän voi laittaa jos ei halua sen ottavan mitään kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi