Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko HR-alalla töitä? Entä muita hyvän työllisyyden aloja?

Vierailija
30.01.2017 |

Olen reilut 3 v. työttömänä ollut juristi. Takana lähes 20 vuotta työelämässä, mutta nyt ei enää mitään. Ja olen todellakin hakenut ihan mitä tahansa työtä, en todellakaan enää vain juristin työtä. Ikävän tuttu tämä aihe on tältäkin palstalta, joten tiedän etten ole yksin, mutta silti meinaa pää hajota ja olisi pakko päästä johonkin töihin.

Nyt mietin kallista lisäkoulutusta ja arvon eri vaihtoehtojen välillä. Jokainen kouluttaja tietysti kehuu juuri omaa alaansa. Joten pyydän apua teiltä!

- Onko HR-alalla etua juristin koulutuksesta?
- Entä onko ko. alalla töitä?

- Tiedätkö jonkun alan, jolla olisi töitä?
- Entä tiedätkö alan, jolla juristin koulutuksesta olisi hyötyä?

Kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan!

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämä kallis lisäkoulutus?

Olen itse HR-alalla ja töitä ei ole paljon. Alkuvuodesta enemmän.

Vierailija
2/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin hyvä opiskelussa, että mikset kouluttautuisi lääkäriksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne!

Lääkärin ammattia olen toki miettinyt paljonkin, mutta kouluttautuminen veisi 6-7 vuotta minimissään. Näin sanoo paras ystäväni, joka on lääkäri. Olisin sitten yli 50 v. valmistuessani...

Lisäksi lääkikseen vaaditaan jo pääsykokeissa vankkaa fysiikan & kemian osaamista ja näitä olen opiskellut viimeksi yo-tasolla 27 v. sitten (en kirjoittanut kumpaakaan) varsin huonolla menestyksellä. Etenkin fysiikka menee ihan yli korkealta ja kovaa, ihan kuten kaikki muukin matematiikkaan liittyvä.

Rakas ystäväni sanoo tässäkin kohtaa, että ei tule onnistumaan minun lääkikseen pääsyni ilman todellista intressiä ymmärtää niin fysiikan kuin kemiankin lakeja & kaavoja.

Vierailija
4/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen työpaikkani henkilöstöjohtaja on juristi ja esimerkiksi entinen ammattiliittojohtaja Antti Rinne on juristi. Uskon, että juristin koulutus on työehtosopimuslakiviidakossa parempi pohja kuin vaikkapa psykologi. 

Vierailija
5/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et perusta yritystä ja myy lakimiespalveluja? Laskutettava tuntitaksakin ihan hyvä..

Vierailija
6/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitoalalla olisi varmasti töitä. Ajattelen, että jos et ole saanut juristina töitä niin tuskin saat henkilöstöalaltakaan. Juristit kun yleensä saavat minkä tahansa työn. 

Vierailija
7/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on aika helppo tsekata. Jos paikkoja on avoinna 5, niin miksi sinä.. En tosin keksi itekään mitään hyvää neuvoa.

Vierailija
8/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitoalalla olisi varmasti töitä. Ajattelen, että jos et ole saanut juristina töitä niin tuskin saat henkilöstöalaltakaan. Juristit kun yleensä saavat minkä tahansa työn. 

No ei tosiaan saa :D

Vierailija
9/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon HR alalla ja kyllä työpaikkoja on, mutta monesti niihin liittyy muutkin toimistotehtävät (toimistopäällikkö, johdon assistentti) tai taloushallinnon tehtäviä (palkanlaskentaa, työsuhde-etujen ja matkakulujen valvontaa jne). Juristin taustoista on hyötyä jos hakisit vaikka henkilöstöjohtajaksi tai päälliköksi. Meillä ainakin työpaikalla sisäinen lakimies osaltaan ottaa kantaa juridisiin HR kysymyksiin.

Kilpailu työpaikoista on kyllä kova, tarjontaa enemmän kuin noita paikkoja. Itsekin ajatellut vaihtaa ja kymmeniä hakemuksia lähetellyt, mutta ei meinaa natsata.

Vierailija
10/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitoalasta sen verran, että tuokin ala on tuon lääkäri-ystäväni kautta, ja tätäkin ammattia olen vakavasti miettinyt.

Ystäväni kuitenkin kertoo, että heiltä on nyt viimeisen vuoden aikana pistetty hoitsuja pihalle oikein ennätysvauhtia ja ainakin osasyyllisenä tähän on Sote, joka pistää kaikki vähän ahtaalle. Nuo työpaikat on sitten jätetty täyttämättä uudelleen ja niissä käytetään nykyisin keikkatyölaisiä (jotka saa paikalle paljon pienemmällä liksalla, kuin nämä poispotkitut vaki-hoitsut), jos käytetään ketään.

Eli ei kuulosta hyvälle tämäkään.

Oletteko te kuitenkin sitä mieltä, että Sh olisi hyvä valinta, ja että töitä ko. alalla riittää? Ja että pääsykokeen matematiikka ei ole minulle liian vaikea nakki?

Vierailija
11/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi oli siis taas Ap, joka kiittää jälleen neuvoistanne!

Vierailija
12/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon HR alalla ja kyllä työpaikkoja on, mutta monesti niihin liittyy muutkin toimistotehtävät (toimistopäällikkö, johdon assistentti) tai taloushallinnon tehtäviä (palkanlaskentaa, työsuhde-etujen ja matkakulujen valvontaa jne). Juristin taustoista on hyötyä jos hakisit vaikka henkilöstöjohtajaksi tai päälliköksi. Meillä ainakin työpaikalla sisäinen lakimies osaltaan ottaa kantaa juridisiin HR kysymyksiin.

Kilpailu työpaikoista on kyllä kova, tarjontaa enemmän kuin noita paikkoja. Itsekin ajatellut vaihtaa ja kymmeniä hakemuksia lähetellyt, mutta ei meinaa natsata.

Oletko nimenomaan HR-päällikön töitä itse hakenut? Entä oletko itse pitänyt alasta? Mikä tuon HR-alan sisällä olisi sinun mielestäsi mielekkäintä, ja onko juuri sinne eniten hakijoitakin?

kyselee Ap

Vierailija
13/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää testi on ihan järkytys: http://yle.fi/uutiset/3-9415352. Mietin että kuka helvetti EI pääse tätä läpi!!? En usko, että sairaanhoitajan matikka on kovin paljon vaikeampaa. Ihan varmasti pärjäät. 

Vierailija
14/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan matikan näköjään läpäisen juu minäkin sentään. Kiitos linkistä!

Ap

Vierailija
15/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kuitenkin edelliseen, että olen kyllä ihan tältäkin palstalta lukenut, että monilla on tyssännyt Sh:n koulutusuralle lähtö nimenomaan tuohon pääsykoe-matematiikkaan.

En koe itseäni mitenkään ylivertaiseksi kehenkään muuhun nähden matikan taidoissani, joten olen kyllä ajatellut, että huolenaihe ei ole ihan turha. Liekö sitten, että olen ihan väärässä? Osaako joku Sh ottaa asiaan kantaa?

Ap

Vierailija
16/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota HR-puolta joku aika sitten Iltalehdessä listattiin ammattien joukkoon, joita ei voi automatisoida ja että töitä riittää. Olen onnekseni saanut töitä, mutta aivan pöyristyttävillä käytännön ehdoilla. Kirjallisesti ja sopimuksen mukaan 37,5 tuntia viikko, mutta ei kyllä alle 50 tunnin selviä mitenkään. Ylitöistä ei makseta, koska niitä ei tarvitse tehdä. Itse voi tehdä pidempää päivää, jos haluaa saada hommat edes jotenkin hoidettua. Neuvo, että lähtee 37,5 tunnin jälkeen ei auta, koska sitten ei alisuoriutuu ja saa lähteä - näitä papereita rustaan muille työntekijöille. Priorisointi ei oikein auta, koska mitään ei voi jättää loppujen lopuksi tekemättä. Meidän toimari sanoi ihan pokkana kehityskeskusteluni yhteydessä, että delegoi! Ei tosin sitten osannut kertoa, että kenelle...

En suosittele! Tai ehkä muualla parempi, mutta en ole päässyt kymmenien hakemusten jälkeen kuin vain yhteen haastatteluun. 

Vierailija
17/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas että osaavat ärsyttää nämä ap:lle annetut sinänsä hyvää tarkoittavat neuvot kouluttautua lääkäriksi tai alkaa yrittäjäksi:(

Olen itse samankaltaisessa tilanteessa kuin ap, mutta en ole juristi koulutukseltani. Ensinnäkin: jos on käynyt yhden yliopistotutkinnon, niin se EI tarkoita, että voit automaattisesti käydä toisenkin. Ensinnäkin ei niihin lääkiksiin ym. niin vain sisälle paahdeta! Jos on jo korkeakoulututkinto, niin ei esim. saa mitään ensikertalaisuuspisteitä ja voi olla, että opintotukikuukausia ei olisi enää riittävästi koko opiskeluajaksi, niin milläs elät sitten opiskeluaikana?

No sitten tämä uskomattoman kurja neuvo alkaa yrittäjäksi. Se kannattaa vain, jos on pomminvarma liikeidea, mahdollisuus alkupääomaan ja asiakaskuntaa jonkin verran valmiina. Iso osa perustetuista yksinyrityksistä joutuu lopettamaan/tekee konkat kolmen vuoden sisällä aloituksestaan. Ja yrityksen perustaminen tarkoittaa sitä, että sieltäpä et niin vain enää tukien varaan ponnista, vaikka kuinka todistelet lopettaneesi yritystoiminnan. Lisäksi jos teet konkurssin, niin se oli hyvästit luottotiedoille.

Enää puuttuu kaikkien "huippuneuvojen äiti", ja voin siis nyt itse sen sanoa: ala kirjailijaksi. Tätähän täällä aina kanssa tyrkytetään. Joo o. Vielä kun siitä joku maksaisi ja saisit kirjasi läpi kustantajalla. Sepä onkin jo ihan toinen juttu sitten se.

Aloittajalle tsemppiä! Ärsyttää vaan, kun täällä aina antavat "hyviä" neuvoja sellaiset, joilla ei ole mitään käsitystä asioista.

Vierailija
18/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. Kun sinulla on muka kiire, miten ehdit notkua täällä vauvapalstalla. Ehditkö lainkaan faceen, twitteriin ja tinderiin? Voi sinua raukkaa.

Vierailija
19/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oletko hakenut töitä ihan koko Suomesta? Juristeilla on hyvät palkat ja kun sinulle on 20 v jo työkokemusta alalta ja olet jo yli 40-vuotias, olisi mielestäni järkevintä lähteä vaikka Lappiin työn perässä... Sieltähän voi tulla parin vuoden päästä pois, jos sitten saakin töitä lähempää. Tulevaisuuden työmarkkinoita kun on nyt aivan mahdoton ennustaa.. kaikki on sekaisin maailman taloudellisen epävarmuuden, soteuudistuksen, maakuntahallintoon siirtymisen vuoksi... Voisit myös kysyä apua TE-toimistosta urasuunnitelmiesi tekoon.

Vierailija
20/44 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17. Kiitos kysymästä, en ehdi faceen työajalla, enkä ole ollenkaan tinderissä. Vauvalle ehdin, koska kun tulen aamulla klo 6.30 niin pidän kahvitauon klo 10 jälkeen noin vartin, jolloin usein kurkkaan tänne Vauvalle tai selaan Iltalehden uutisia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi