Kissan päästö vapaana ulos on lemmikkieläimen heitteelle jättö.
Kissan ei tarvitse liikkua ulkona vapaana. Tässä syyt:
Feline aids ja muut seksuaaliset sairaudet.
Loiset joista osa ihmisiin tarttuvia. Lapa ja heisi madot, kirput, punkit, jne.
Auton alle jääminen.
Eläin tappaa kissan. Haukat, ketut, koirat yms.
Kissa tappelee ja tulee vahingoittuneena takaisin kotiin.
Ihminen tekee pahaa kissalle.
Kissa katoaa, eli kuolee.
Kissan olinpaikasta ei ole varmaa tietoa.
Kissa sairastuu ja menee kuolemaan yksin.
Vapaana liikkuvan kissan eliniän odote on lyhyempi, kuin sisäkissan.
Kissa on ihmisen lisäksi yksi suurimpia uhkia uhanalaisille pieneläin, lisko, lintu ja hyönteis lajeille.
Kissa on peto, ja tappaa kaikki itseään pienemmät eliöt mitkä saa kiinni.
Naaraat tulevat tiineiksi, mikä ei tyttökissalle ole mukavaa missään vaiheessa aktia. (kissa uroon siitin on piikikäs ja se sattuu)
Annappas liuta syitä miksi kissasi saisi olla vapaana?
Kommentit (177)
Jokainen sisäkissan omistaja voi kertoa että välillä kissa saattaa mennä sekaisin ja vetää rallia, eli juoksee ihan perkeleesti , päättömästi ympäri kämppää - ulos pääsevä kissa ei tee näin....kumpi näistä voi paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kissoja yli 30 vuotta. Siihen mahtuu rotukissoja, maatiaisia, sisäkissoja, ulkokissoja, jopa villiintyneitä karkulaisia. Näistä selvästi parhaiten ovat voineet ne kissat, jotka saavat kulkea oman mielensä mukaan sisään ja ulos.
Ne kissat, jotka saa vapaana pyydystää jyrsijöitä, räkättejä, mutta saavat tulla sisälle nukkumaan ja käymään hiekkalaatikolla ja ruokakupilla. Ne ovat olleet mieleltään parhaiten tasapainossa, ne ovat olleet hoikkia sellaisia solakoita kun kissan kuuluukin olla, ne ovat myös eläneet pitkän elämän. Vanhin näistä oli kuollessaan 18v.
Huonoiten ovat voineet ne kissat, jotka ovat asuneet kerrostalossa ja pakotettu ulkoilemaan valjaissa, joilla on ollut sisällä ihmisen tekemiä virikkeitä kuten kiipeilytolppia ja leluhiiriä. Kissa ei kuulu neljän seinän sisälle ja ulkoilemaan hihnassa. Tämän eron näkee selvästi vasta, kun on itse elänyt nämä kaikki vaihtoehdot. Silloin luulin, että kissat voivat hyvin kerrostalossa virikkeineen, mutta kun muutettiin maalle missä kissat saavat tulla ja mennä, vasta tajusin, että sisäkissani oikeasti voivat huonosti. Sisäkissoillani oli kaikilla jotain ongelmaa; ihottumaa, kutinaa, lihoivat helposti, virtsakiviä, tarvitsivat erikoisruokavaliota.
Toiseksi huonoiten ovat voineet puolivillit karkulaiset. Eivät suostu tulemaan sisätiloihin vaan värjöttelevät pahoillakin pakkasilla jossain koloissaan. Hakeutuvat kyllä ihmisen läheisyyteen, mutta eivät päästä niin lähelle, että pääsisi koskettamaan. Hakevat ruokaa ja juomaa, mutta sitten taas pakenevat paikalta. Näitä on sitten loukulla pyydetty ja lopetettu, koska menneet huonoon kuntoon. Näistä puolivilleistä kasvaa helposti villikissapopulaatioita, siksikin niistä pitää hankkiutua eroon.
Itsellänikin ollut kissoja ulkona (suurin osa itseasiassa). Oman kokemukseni mukaan ei hyvä. Ikinä en halua enään nähdä kissaa verisenä. Ja tällainen puolivilli tapaus, josta aiemmin puhuin, nykyään valjas systeemissä. Leikkiikin jopa, ruuan perään edelleen todella perso. Silmän alla oleva reikä ei eläinlääkärin mukaan koskaan umpeudu. Sisäkissojen terveysongelmat johtuvat todennäköisesti ruuasta. Kissat on 100% lihansyöjiä, suurin osa kissan ruoasta sisältää viljoja. Ulkona oleva kissa saa kaiken tarvittavan jyrsijän sisäelimistä, luista, lihasta ja verestä. Mitä kissan ruuat eivät pysty tarjoamaan, ja raaka ruuan itsetekeminen on riskialtista. Vaikka kissan ruokavalio on terveellisempi sen päästessä ulos, kissa voi edelleen tuoda loisia sisälle ihmisille. Loishäädötkään eivät ole stressittömiä.
Ruokavalio on tähän asti ainoa ulkona vapaasti liikkuvaa kissaa tukeva argumentti. Löytyykö lisää?
ap
Eiköhän tuossa ole jo syitä sinulle tullut.
Miksi joku antaa ulkoilevalle kissalleen sisävessan? :O Vai asutteko kohtuutiheästi asutulla alueella? Minusta sekin on ulkokissanpitämisen iloja, ettei tartte siivoilla kissanvessaa. Toki meillä sellainen varalta on perustaa, laatikko ja pelletit jos on jotain tilanteita, ettei kissoja voi päästää ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kissoja yli 30 vuotta. Siihen mahtuu rotukissoja, maatiaisia, sisäkissoja, ulkokissoja, jopa villiintyneitä karkulaisia. Näistä selvästi parhaiten ovat voineet ne kissat, jotka saavat kulkea oman mielensä mukaan sisään ja ulos.
Ne kissat, jotka saa vapaana pyydystää jyrsijöitä, räkättejä, mutta saavat tulla sisälle nukkumaan ja käymään hiekkalaatikolla ja ruokakupilla. Ne ovat olleet mieleltään parhaiten tasapainossa, ne ovat olleet hoikkia sellaisia solakoita kun kissan kuuluukin olla, ne ovat myös eläneet pitkän elämän. Vanhin näistä oli kuollessaan 18v.
Huonoiten ovat voineet ne kissat, jotka ovat asuneet kerrostalossa ja pakotettu ulkoilemaan valjaissa, joilla on ollut sisällä ihmisen tekemiä virikkeitä kuten kiipeilytolppia ja leluhiiriä. Kissa ei kuulu neljän seinän sisälle ja ulkoilemaan hihnassa. Tämän eron näkee selvästi vasta, kun on itse elänyt nämä kaikki vaihtoehdot. Silloin luulin, että kissat voivat hyvin kerrostalossa virikkeineen, mutta kun muutettiin maalle missä kissat saavat tulla ja mennä, vasta tajusin, että sisäkissani oikeasti voivat huonosti. Sisäkissoillani oli kaikilla jotain ongelmaa; ihottumaa, kutinaa, lihoivat helposti, virtsakiviä, tarvitsivat erikoisruokavaliota.
Toiseksi huonoiten ovat voineet puolivillit karkulaiset. Eivät suostu tulemaan sisätiloihin vaan värjöttelevät pahoillakin pakkasilla jossain koloissaan. Hakeutuvat kyllä ihmisen läheisyyteen, mutta eivät päästä niin lähelle, että pääsisi koskettamaan. Hakevat ruokaa ja juomaa, mutta sitten taas pakenevat paikalta. Näitä on sitten loukulla pyydetty ja lopetettu, koska menneet huonoon kuntoon. Näistä puolivilleistä kasvaa helposti villikissapopulaatioita, siksikin niistä pitää hankkiutua eroon.
Itsellänikin ollut kissoja ulkona (suurin osa itseasiassa). Oman kokemukseni mukaan ei hyvä. Ikinä en halua enään nähdä kissaa verisenä. Ja tällainen puolivilli tapaus, josta aiemmin puhuin, nykyään valjas systeemissä. Leikkiikin jopa, ruuan perään edelleen todella perso. Silmän alla oleva reikä ei eläinlääkärin mukaan koskaan umpeudu. Sisäkissojen terveysongelmat johtuvat todennäköisesti ruuasta. Kissat on 100% lihansyöjiä, suurin osa kissan ruoasta sisältää viljoja. Ulkona oleva kissa saa kaiken tarvittavan jyrsijän sisäelimistä, luista, lihasta ja verestä. Mitä kissan ruuat eivät pysty tarjoamaan, ja raaka ruuan itsetekeminen on riskialtista. Vaikka kissan ruokavalio on terveellisempi sen päästessä ulos, kissa voi edelleen tuoda loisia sisälle ihmisille. Loishäädötkään eivät ole stressittömiä.
Ruokavalio on tähän asti ainoa ulkona vapaasti liikkuvaa kissaa tukeva argumentti. Löytyykö lisää?
ap
-fyysinen kunto (kuka jaksaa juosta tunteja per päivä kytketyn kissan perässä ja kiivetä puuhunkin perässä?)
-terveemmät kynnet ja hampaat
-kissan henkinen terveys
Minä olen itse ottanut näitä lopetusuhanalaisia ongelmakissoja, joilla pahojakin käytöshäiriöitä, maatilalle. Jokaikinen on kuntoutunut päästyään vapaasti ulkoilemaan (toki totutettu pikku hiljaa jos ei ole koskaan aiemmin ulkoillut). Eräskin 7 vuotta pelkästään sisällä ollut on nyt kaikkein paras hiirikissa. Toki ehdoton edellytys vapaalle ulkoilulle on se että kissa leikattuja ja rokotettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa joka ei koskaan ole ollut vapaana ei osaa edes haaveilla ulkona käymisestä. Jos kissalle haluaa tarjota ulkoilmaa sen voi opettaa hihnaan, ja sen kanssa voi käydä ulkona turvallisesti. Myöskin kissa häkit on sopivia turvallisia ulkoilu vaihtoehtoja.
Kissa ei ole vapaa, se on lemmikki eläin. Vai pitäisikö lemmikki rotatkin päästää ulkoilemaan vapaasti?
Tuon takia en ota mitään lemmikkieläimiä, ne ovat eläviä koriste-esineitä vaikka kuinka perheenjäseniksi väitetään. Meillä perheenjäseniä ei pidetä vankeudessa.
Eli teidän 11 vuotias lapsi saa olla perjantain ja lauantain välisen yön kaupungilla jos haluaa?
Meillä pentu ulkoili meidän mukana jo 8 viikkoisesta--> mun takin alla, kun kasvoi, ulkoili vauvan kanssa vaunuissa. Oli nimittäin kovat pakkaset. Nyt on juuri tuollainen ap.n kuvailema aivan heitteillejätetty, sekopää lapsiperheen ulkoileva kissa, on niin sekaisin, että joudun aamuisin huolehtimaan ettei se lähde ulos herättyään, kun lähtee saattamaan lapsia taksille. On tää hirveetä.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa joka ei koskaan ole ollut vapaana ei osaa edes haaveilla ulkona käymisestä. Jos kissalle haluaa tarjota ulkoilmaa sen voi opettaa hihnaan, ja sen kanssa voi käydä ulkona turvallisesti. Myöskin kissa häkit on sopivia turvallisia ulkoilu vaihtoehtoja.
Kissa ei ole vapaa, se on lemmikki eläin. Vai pitäisikö lemmikki rotatkin päästää ulkoilemaan vapaasti?
Tuon takia en ota mitään lemmikkieläimiä, ne ovat eläviä koriste-esineitä vaikka kuinka perheenjäseniksi väitetään. Meillä perheenjäseniä ei pidetä vankeudessa.
Eli teidän 11 vuotias lapsi saa olla perjantain ja lauantain välisen yön kaupungilla jos haluaa?
Niin lapsille kuin kissoillekin löytyy sellainen välimalli tuosta..;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku antaa ulkoilevalle kissalleen sisävessan? :O Vai asutteko kohtuutiheästi asutulla alueella? Minusta sekin on ulkokissanpitämisen iloja, ettei tartte siivoilla kissanvessaa. Toki meillä sellainen varalta on perustaa, laatikko ja pelletit jos on jotain tilanteita, ettei kissoja voi päästää ulos.
minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Jos joskus saan selville kenen kissa meidän pihalle paskoo, niin kannan kaikki paskat omistajansa postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lapsille kuin kissoillekin löytyy sellainen välimalli tuosta..;)
Jep. Lapselle kotiintuloaika klo 19 ja kissa ulos vain omalle pihalle ja muulla kytkettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: Meillä ei perheenjäseniä pidetä vankeudessa. Jos pitäisin 11-vuotiasta tai pienempääkin lasta niin etten ikinä päästäisi edes pihalle (pitäisin kotikoulussa) muuta kuin valjaissa taluttaen, ihan varmaan joku naapuri tekisi lasun. Mikäli että tietäisi että asunnossani on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kissan kuuluu olla ulkona vapaana. Nimeltämainitsemattoman eläinlääkärin sanoja lainatakseni; sellaista rotua kuin sisäkissa ei ole olemassakaan.
Kissa on kesyyntynyt niin myöhään esimerkiksi koiraan nähden, että sen vietit ovat paljon vahvempia. En ole koskaan tavannut yhtään käytöshäiriöistä ulkokissaa, sisäkissat sen sijaan tuntuvat järjestelmällisesti raapivan huonekaluja ja kuseksivan matoille ja sänkyihin. 1+1=2...
Terveisin,
onnellisen 16 vuotiaan ulkokollin henkilökunnan jäsen. :)
Eläinlääkäreitä löytyy monen laista. Itse harjoittelussa kuulin mm. " Inhottaa työskennellä pien eläimissä, koska niitten sisäelimet on pienempiä ja tarvii enemmän tarkkuutta." ja "pikkukoirat ei ole kunnon koiria" plussana sit vielä "marsujen ja jyrsijöiden ensisijainen hoito pitäisi olla lopetus. Ne ei elä pitkään muutenkaan ja stressi vaikuttaa niihin eniten." eli joo. Eläinlääkäreitä on monta sorttia.
Ja niin kissaahan ei ole luotu olemaan neljän seinän sisällä. MUTTA suomen ekosysteemiä ei ole luotu pitämään kissaa sisällään. Kaikki linnut on pesintäaikaan rauhoitettuja. Kissa joka niitä häiritsee täten rikkoo lakia ja omistaja on vastuussa. Eikö?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Jos joskus saan selville kenen kissa meidän pihalle paskoo, niin kannan kaikki paskat omistajansa postilaatikkoon.
Sinähän se minä minä -ihminen olet, kun toisten kissanpito ei sinulle sovi. Ja mitä minä minää kirjoituksessani muka oli? Miten se että estää kissan ulostamisen heinikkoon ja muualle puskiin olisi epäitsekästä?
Olen jatkuvasti ihan kahden vaiheilla tämän asian kanssa. Meillä on kissa, joka käy päivisin kerran, pari, ulkona lyhyesti, kesällä enemmän. Yöksi yritän aina saada sisään eli en päästä ulos enää, kun alkaa hämärtää. Kyllä minä ainakin pelkään jonkin verran, mitä kissalle voi käydä, en voi sille mitään. Mutta, se toinen puoli: kissa on ostettu meille aikuisena ja se oli ollut ulkona, heitteilläkin, aiemmin elämässään. Pidin sitä ensin kuukausia sisällä tietysti ihan siksikin, että se oppii, missä on nykyisin koti. Lopulta päästin sen ulkoilemaan ja oikeasti ihan silmin näki, miten ONNELLINEN se oli. Siitä tuli kerta kaikkiaan paljon iloisempi kissa. Kissa ulkoilee ilmeisesti vain isossa pihapiirissämme, jossa vilisee myyriä, kissa ei taida olla lainkaan kiinnostunut mistään reviirin laajentamisesta, vain myyristä. Ajattelisin ehkä toisin, jos hankkisin kissan, joka ei ole koskaan ollut ulkona. Sellainen minulla aiemmin olikin, tai valjaissa se ulkoili kyllä. Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että se oli paljon tyhmempi kuin tietämäni vapaasti ulkoilevat kotikissat. Sitä taas en osaa sanoa, kärsikö se mitenkään tästä tyhmyydestään. Naapurissa on useampi sisäkissa ja pistävät kyllä sisustuksen uusiksi säännöllisesti, mutta kaipa se energia sitten täytyy johonkin purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurin kissat kulkevat vapaana. Maalla asutaan, vieressä koulu. Kissat kulkevat koulun pihalla lapsille varatuilla leikkipaikoilla, sekä kaupungin kunnossa pitämällä pururadalla/ladulla. Lain mukaan kissaa ei näille alueille saa päästää. Kissaa ei siis taajaman ulkopuolellakaan saa päästää vapaasti kulkemaan näillä laissa määritellyillä paikoilla. Lisäksi kissat kiipeilevät autojemme päällä ja käyttävät siinä kynsiään, maalipinta on molemmissa autoissa hirveillä raapaleilla, ja naapuri autojen maalauksen maksaakin. Ja maksaa sitten taas uudestaan kun uusi pinta on kissojen jäljiltä mennyt. Meillä siis ihan videokuvaa todisteena siitä, kuinka kissat kynsivät autoja. Me emme myöskään voi pitää kesällä ikkunoita tai ovia auki, koska naapurin kissat tulevat sisälle, ja lapsemme on allerginen + meillä on pieni koira joka joutuu naapurin kissaveljesten hyökkäysten kohteeksi, niin ettei sitä voi valvomatta lainkaan jättää omaan pihaan.
Voitte siis uskoa, että tällä hetkellä asenne kissoja vapaana pitäviä kohtaan on todella negatiivinen, ja kesällä aiommekin loukuttaa pihastamme jokaisen kissan ja viedä eläinhoitolaan. Sieltä sitten naapuri lunastakoon kissansa, mikäli ikinä keksii niitä sieltä edes kysellä. Tällä hetkellä tekisi lähinnä mieli tirvaista jokaista joka puolustelee kissojen vapaana pitoa.
Alapeukuttakaa tätä niin paljon kuin haluatte, mutta koko naapurusto on kurkkuaan myöten täynnä näitä naapurin kissoja. Palvelus niille kissoille olisi loukutus ja pääsy jonnekin uuteen kotiin, ennen kuin joku vähemmän eläinrakas naapuri ne ampuu, tai ajaa tahallaan yli. Kissojen vikahan tämä tilanne ei ole, vaan omistajien.
Kyllä on välinpitämättömiä kissan omistajia tässä ketjussa. Kissan vessaakaan ei eräät viitsi siivota. Jos on noin viitsimätön niin sitten ei pidä myöskään ottaa eläintä.
Tottakai kissa tylsistyy sisällä, jos sille ei tarjota virikkeitä. Sen kanssa pitää leikkiä, seurustella, tarjota aivopähkinöitä, käyttää ulkona valjaissa/tarhassa/muuten valvottuna. ym. Lajitoverin seura tekee useimmille kissoille myös hyvää. Mutta ei, kun on niin paljon helpompaa päästää kissa ulos vaarojen keskelle, ja aiheuttamaan haittaa naapurustolle ja lintupopulaatioille...Ei viitistä, ei jakseta, ei ajatella omaa nenäänsä pidemmälle, mutta lemmikki on vain saatava. Itsekästä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Omalla sisäkissallani ei ole koskaan ollut minkäänlaisia terveysongelmia, ei myöskään kenenkään ystäväni kissalla. Ainoat ongelmaiset ovat olleet ulkokissoja, joilla on vähän väliä ollut ihottumia,loisia,märkiviä haavoja, on jouduttu amputoimaan jalkaa ja korvaa ja useampi jouduttu hautaamaan ihan suoraan jäätyään auton tai junan alle.
Painon kanssa ei ole tullut ongelmia, kun tiedossa oli että leikkautuksen jälkeen paino helposti nousee ja osasimme tätä silmälläpitäen pienentää myös ruokamääriä.
Aina puhutaan linnuista ja niiden vaaraantumisesta mutta kyllä kissat on ensisijaisesti jyrsijöiden saalistajia. Oma kissa on ottanut linnun kahdesti (tuo kaikki saaliit näytille), toinen oli sinitiainen, joka oli lentänyt ikkunaa päin ja oli jo valmiiksi kuollut tai henkitoreissaan, toinen oli pihaan eksynyt lentokyvytön räkättirastaan poikanen. Kotikissat liikkuvat pääasiassa pihapiirissä jossa on lähinnä vain pöntössä pesiviä lintuja, eivätkä ne niiden kimppuun pääse.
Villiintyneet kissat on toki asia erikseen mutta tämä ketju ei nyt koskenutkaan niitä vaan kotikissoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pentu ulkoili meidän mukana jo 8 viikkoisesta--> mun takin alla, kun kasvoi, ulkoili vauvan kanssa vaunuissa. Oli nimittäin kovat pakkaset. Nyt on juuri tuollainen ap.n kuvailema aivan heitteillejätetty, sekopää lapsiperheen ulkoileva kissa, on niin sekaisin, että joudun aamuisin huolehtimaan ettei se lähde ulos herättyään, kun lähtee saattamaan lapsia taksille. On tää hirveetä.;)
Anteeksi, pitäisi varmaan täsmentää että olen nähnyt myös tuon tyyppisiä kissoja. Mitä kuvailit. Harvemmin nähnyt tollaisia kouluun saattajia, mutta onpa niitäkin tullut vastaan. Mitä yritinkin hakea oli että kummaltakin puolelta löytyy omistajia jotka ei osaa huolehtia kissasta. Niin ulko, kuin sisäkissan pitäjistä. Ja btw. Kissan luovutus ikä on 12 viikkoa eli kolme kuukautta...
Ap
Näin!!!
En käsitä niitä hylättyjä maalaistaloja, joista haetaan sitten kolmattakymmentä villiä kissaa.
Kissa leikataan, jos se päästetään ulos.
Ja sama meillä. Tyytyväisimpiä ovat olleet kissat jotka reuhaavat ulkona, tulevat sisälle laatikkoonsa pissalle (:D) ja syövät ruokansa ja tulevat jalkoihin maate.
Meillä tyttö on jopa lasten kanssa ulkona ja leikkii koiran kanssa jahtausleikkiä.. Olisiko se kiva, kun se joutuisi katselemaan tätä ikkunasta? Meillä ainakin 100% tyytyväinen " ulkokissa", paljon terveempi ja tyytyväisempi kuin sisäkissat aikoinaan.