Lopettakaa jo niiden pahanhajuisten pesu-/huuhteluaineiden käyttö!
Kun seuraavankin pyykkääjän pyykit haisee siltä teolliselta pas*kalta, vaikka itse käyttäisikin hajuttomia tuotteita.
Kommentit (99)
Surf nestemäiset pyykinpesuaineet tekee vaatteet hyttysmyrkyn hajuisiksi!!!!
Heh, muistatteko, kun kymmenen vuotta sitten oli kaikilla sähköallergia ja parikymmenttä vuotta sitten jauhettiin amalgaamista? Aina tulee uusia villityksiä (pääasiassa naisille, outoa). Muutama vuosi vain, ja "jopa miljoonan suomalaisen" kärsimät hajusteyliherkkyydet onkin korvattu jollain muulla. Ehkä suoli ärtyy lasiastioilta syömisen jälkeen, sateinen ilma ottaa keuhkoihin tai maalatut pinnat kivistävät Cortin elintä?
Kiva pestä farkkuja, pyyhkeitä ja urheiluvaatteita koneessa, jonka säiliöön on ennen minun vuoroani kaadettu puoli litraa (hajusteellista) huuhteluainetta. Arvatkaa menevätkö ko. vaatteet pilalle huuhteluaineista? Opetelkaa annostelemaan, urpåt! Ja se haju on minunkin mielestäni aivan hirveä. Jos naapurin pyykit haisevat omaan kämppääni asti parvekkeen oven ollessa auki, on jossain jotain pahasti vialla.
Olen ollut nuori 80-luvulla ja yhdistän comfortin tuoksun aina äidin pesemään pyykkiin, äidin luona petivaatteet tuoksuvat nykyäänkin siltä kun käymme. Käytän sitä itsekin, jatkossakin. Sori!
Mulla tekee pahaa mennä marketin pesuaineosastolle. Vaikka ne pullot on kiinni, haju on silti tyrmäävä. Kuluttajat voi vaikuttaa mitä sinne marketin hyllylle tilataan.
Laitan 1/3 tuoksullista ainetta ja loput saman sarjan tuoksutonta. Laitan aina extrahuuhtelun. Pyykki tuoksuu raikkaalle, ja iho ei reagoi.
Itse käytän vain suomalaisia, hajusteettomia Sertoa ja Erisania.
Vierailija kirjoitti:
Heh, muistatteko, kun kymmenen vuotta sitten oli kaikilla sähköallergia ja parikymmenttä vuotta sitten jauhettiin amalgaamista? Aina tulee uusia villityksiä (pääasiassa naisille, outoa). Muutama vuosi vain, ja "jopa miljoonan suomalaisen" kärsimät hajusteyliherkkyydet onkin korvattu jollain muulla. Ehkä suoli ärtyy lasiastioilta syömisen jälkeen, sateinen ilma ottaa keuhkoihin tai maalatut pinnat kivistävät Cortin elintä?
Diipadaapa. Siitä asti, kun olen ollut omasta pyykistäni vastuussa ja ostanut itse omat pesuaineeni, eli noin 20 vuotta, olen voinut paremmin hajusteettomuuden takia. Jossain vaiheessa varhaista teini-ikää aloin kärsimään jatkuvista päänsäryistä ja kutinasta iholla. Muutettuani opiskelemaan ne hävisivät. Vuosiin en osannut niitä yhdistää äidin pesuaineisiin ja huuhteluaineisiin. En, vaikka kotona käydessä oli usein sitten päänsärkyä. No, enpä tästä ole hirveästi haloota pitänyt, olen vaan ostanut pesuaineeni hajustamattomana. Paitsi sunlight-saunasaippuaa pääni ja ihoni kestää, ja se on sellaista joka huuhtoutuu kokonaan iholta pois eikä jätä sellaista allergisoivaa kerrosta iholle. Niin nykyään jos asiasta mainitsen jossain, niin saan hymähtelyä osakseni ja kärsin kuulemma muotisairaudesta. Juupa juu.
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen. Ja voin pahoin jos samaan huoneeseenkin tulee noilla myrkyillä vaatteensa myrkyttänyt ihminen. Haistan myös ulkona naapurin pyykit meidän ulko-ovelle asti, jos ovat laittaneet ulos kuivumaan. Mielelläni olisin haistamatta.
Huuhteluainetta en osta mm. koska neuvolassa kiellettiin käyttämästä vauvan pyykkeihin.
Rohkenen väittää, että et "haistaisi", jos et näkisi pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että kuivaushuoneessa mun hajustamattomalla pestyistä pyykeistä ei tartu katkua naapurin pyykkeihin. Toisin kuin lemuhajusteella pestyistä. Se siitä omasta valinnasta.
Älä vie vaatteitasi kuivaushuoneeseen yhtä aikaa naapurin pyykkien kanssa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia mulla pestyt vaatteet ovat täysin kunnossa vaikka en käytä noita myrkynhajuisia aineita?
Miksi ei olisi? Mihin tämä nyt liittyi?
Ei kai mikään pesuaine vaatteita pilaa? Pesuaineen tarkoitus on puhdistaa ja nyt keskustellaan hajusta. Menikö vähän aiheen ohi?
Tarkoitin huuhteluaineita sekä näitä voimakkaita aineita.
Käytän Bioluvilia.Niin? Nyt puhutaan hajusta. Bioluvilkin on käsittääkseni hajustettua sitäpaitsi?
Itse käytän hajustamatonta ja hyvin vähän hajustettua huuhteluainetta (herkkäihoisille). Siksi ettei vaatteista tule kovia, koska muuten tulee (ja sen huomaa kyllä vaatteista, joihin minäkään en huuhteluainetta käytä). Käytön jopa pyyhkeisiin huuhteluainetta, muuten niistä tulee liian kovia.
No, tämä kuitenkin on sivuseikka.
Kyse on siitä, että yksi ihminen ei voi määrätä kaikkien ihmisten pyykkitottumuksia.Miksi mulla ei tuu vaatteista kovia pesun jälkeen?
Ei edes pyyhkeistä.
a) Kuivaat pyykkisi kuivausrummussa
b) Et huomaa, miten kovia tekstiilisi ovat kuivumisen jälkeen verrattuna kuivurissa kuivattuun/ huuhteluaineella pestyyn pyykkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diipadaapa. Siitä asti, kun olen ollut omasta pyykistäni vastuussa ja ostanut itse omat pesuaineeni, eli noin 20 vuotta, olen voinut paremmin hajusteettomuuden takia. Jossain vaiheessa varhaista teini-ikää aloin kärsimään jatkuvista päänsäryistä ja kutinasta iholla. Muutettuani opiskelemaan ne hävisivät. Vuosiin en osannut niitä yhdistää äidin pesuaineisiin ja huuhteluaineisiin. En, vaikka kotona käydessä oli usein sitten päänsärkyä. No, enpä tästä ole hirveästi haloota pitänyt, olen vaan ostanut pesuaineeni hajustamattomana. Paitsi sunlight-saunasaippuaa pääni ja ihoni kestää, ja se on sellaista joka huuhtoutuu kokonaan iholta pois eikä jätä sellaista allergisoivaa kerrosta iholle. Niin nykyään jos asiasta mainitsen jossain, niin saan hymähtelyä osakseni ja kärsin kuulemma muotisairaudesta. Juupa juu.
Missään tieteellisesti valideissa kokeissa tätä sairautta ei ole pystytty todentamaan. Sen sijaan tiedetään, että noin puolella hoitoon hakeutuneista on selviä mielenterveysongelmia.
Lisäksi on tyypillistä, että tietyt aineet aiheuttavat kovia oireita ja toiset eivät, vaikka kemiallisesti kyse olisi käytännössä samasta tavarasta. Sama tässäkin, että jokin tietty saippua on hyvä ja joku toinen huono. Selityksenä on uskomus jostain "allergisoivasta kerroksesta", minkä järjellä kyllä ymmärrät olevan roskaa.
Muun muassa WHO yhtyy minun ja käytännössä koko muun lääkärikunnan näkemykseen: The International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD), maintained by the World Health Organization, does not recognize multiple chemical sensitivity or environmental sensitivity as a valid diagnosis.
Mikä muotijuttu tää pesuaineista ja hajusteista valittaminen on. :D Vielä muutamia vuosia sitten ei kukaan ulissut tämmösistä, mutta nykyään kaikki ovat niin herkkiä ja saavat heti päänsäryn kaikesta. Miten ihmeessä olette selvinneet hengissä aikoina jolloin juuri kukaan ei käyttänyt hajusteettomia tuotteita?
Älkää käyttäkö hajustettuja aineita, vaan antakaa pyykkienne haista KIVESHIELTÄ!
Ihme ulinaa. Pesutuvissa ei ole kiellettyä huuhteluaineen käyttö. Jos muiden pyykkien pesu häiritsee, ole hyvä ja osta oma kone. Luulisi, että enemmän häiritsisi ne bakteerit ja paskat, joita pesutupaa käyttävien pohjasakan vaatteista pesussa irtoaa. Voisinkin mennä varaamaan ajan pesutupaan ja tunkea koneen täyteen hajusteellista huuhteluainetta.. ☺️
Vierailija kirjoitti:
Totta, siksi harkitsenkin oman koneen hankkimista. Mutta kuivaus on vielä ongelma. Yksi tuoksuenrakastaja tunkee aina pyykinsä samaan kuivaushuoneeseen, ja omat pyykkini alkavat haista noille ällötyksille. Meillä on niin huono kuivari ettei se jaksa kuivata kuin pikkupyykin (alusvaatteita yms.).
Osta pyykinkuivausteline.
Yksi syy miksi vaatteet ärsyttävät ihoa on, että nykyiset vettä säästävät koneet eivät huuhtele kunnolla, vain hinkkaavat pyykkiä. Tietysti iho ärtyy, kun vaatteessa on kaikki pesuaineen ja huuhteluaineen jämät paksuna kerroksena. Ostakaa vettä säästämätön kone tai ajakaa ylimääräisiä huuhteluita. Voi olla, että ärsytysongelmanne poistuu kuten itselleni kävi.
Eräässä vuokratalossa on pesutupa juuri ulko-oven vieressä. Oven edessä on oikea Omo-hajumuuri kun tilasta on ilmeisesti tuuletus ulos. Tulee aina semmonen wt-lävähdys naamalle kun menee "muurin" läpi. Onneksi en asu talossa itse.
Musta huuhteluaineet haisee mummoille ja 80-luvulle. Aina tulee nostalginen olo kun joku käyttäjä kulkee ohitse.