Jos voitan tänään Lotossa, poistan kaikki Facebookit, LinkedInit, Instagramit ja muut välittömäksi.
En haluaisi käyttää niitä muutenkaan, mutta epätoivoisena työnhakijana minun on verkostoiduttava, olla näkyvä somessa ja LinkedIn-tili pitää olla kunnossa. On kuulemma epäilyttävää, jos on vähän tai ei ollenkaan kontakteja, eikä googlaamalla löydy mitään. Mä niin vihaan kaikkea tuollaista! En todellakaan halua jakaa koko kansan pällisteltäväksi vaikkapa koulutustietojani LinkedIniin. Mitä se kenellekään (muulle kuin työnantajalle) kuuluu? Miksi vanhojen luokkakavereiden, naapureiden ja täysin tuntemattomien täytyy tietää mistä olen valmistunut ja milloin?
Ja miksi pitää olla aktiivinen Twitterissä, jos ei ole mitään sanottavaa? Pitäisi linkata alan uutisia tai ottaa kantaa, kertoa mielipiteitä. Facebookissa pitäisi näyttää persoonaa. Aha. Instagramissa elämäntyyliä. Aha.
Mulle riittää se yli 3 miljoonaa siihen, ettei tarvitsisi töihin enää mennä. Sillä samalla sekunnilla kun tieto lottovoitosta tulee, poistan kaikki sometilit ja jatkan elämääni yksityishenkilönä, perheenäitinä, vaimona ja ystävänä. Muu maailma keskittykööt toisiinsa.
Kommentit (21)
Jaa. En ole missään mainitsemissasi paikoissa ja olen saanut aina haluamani töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. En ole missään mainitsemissasi paikoissa ja olen saanut aina haluamani töitä.
Kivat sulle. Minä en ole saanut koskaan haluamiani töitä vain olemalla, siksi pitää olla tuo some-elämä. Sulle taitaa olla vähän vierasta se ajatus, etteivät kaikki tee asioita samalla tavalla kuin sinä tai saa asioita siksi, kun sinäkin sait.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Minä en ole saanut koskaan haluamiani töitä vain olemalla, siksi pitää olla tuo some-elämä. Sulle taitaa olla vähän vierasta se ajatus, etteivät kaikki tee asioita samalla tavalla kuin sinä tai saa asioita siksi, kun sinäkin sait.
ap
Olen saanut töitä panostamalla koulutukseeni (maisteri), hakemalla alani työpaikkoihin (hyvä CV ja työhakemus) sekä kykenemällä antamaan itsestäni työhaastattelussa kuva osaajana, joka kannattaa palkata.
Hyvänä lisänä toki suosittelijat jokaisesta aiemmasta työpaikastani: osoittaa että hoidan hommani aina asiallisesti ja kiitettävästi.
Itsestäni ei löydy yhtään mitään netistä. Ei yhtään mitään. En ole ikinä ollut missään joukkohuuhaa palvelussa. Ei minkään sortin cv.tä missään. Kuitenkin olen töissä toimistosihteerinä, ja ikää 41v. Sain työni 3 vuotta sitten, ihan hakemalla työpaikkaa.
Mua ahdistaa ihan hirveesti toi että on epäilyttävää jos ei googlesta löydy mitään, jotkut haluaa pitää elämän yksityisenä. Mulla on facebook lähinnä sen takia kun sukulaisiin ja on helppo pitää yhteyttä sekä muutamiin kavereihin joiden kanssa ei tule soiteltua. Muutoin mun "some" elämä rajoittuu whatssappiin ja snäppiin eli niitä ei saa googlettamalla. Facen lisäks musta löytyy googlettamalla parin vuoden takainen koulusta valmistuminen, ei muuta. Se on epäilyttävää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen saanut töitä panostamalla koulutukseeni (maisteri), hakemalla alani työpaikkoihin (hyvä CV ja työhakemus) sekä kykenemällä antamaan itsestäni työhaastattelussa kuva osaajana, joka kannattaa palkata.
Hyvänä lisänä toki suosittelijat jokaisesta aiemmasta työpaikastani: osoittaa että hoidan hommani aina asiallisesti ja kiitettävästi.
Minä olen sekä maisteri että suorittanut AMK-tutkinnon. Minulla on erinomainen CV ja huippuunsa hiottu työhakemus. Käyn säännöllisesti viilaamassa näitä rekryammattilaisten ohjauksessa ja maksan näistä palveluksista. Minulla on relevanttia työkokemusta.
Silti, oma ala kun on huonosti työllistävä, niin noilla ei ole mitään merkitystä, jos töitä ei yksinkertaisesti ole. Hieno juttu, että sinulla töitä riittää ja olet ihmisenä parempi kuin minä. Minun täytyy silti roikkua noissa somepalveluissa, koska ne selvästi lisäävät mahdollisuuksiani työllistyä.
Ap
Eiköhän työnantajat pikemminkin arvosta sitä ettet oksenna koko elämääsi netissä eli silloin et myöskään ole "pilaamassa" työnantajan mainetta kuten monet tekee julkaisemalla typeriä kuvia fbssä ym somessa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä vaikka olen #viestintä'alalla. 😉
Työpaikan Twitter-tilin ansiosta toki seuraan erityisesti HR- ihmisten puuhia, LinkedInissä vaan tittelit, mutta ei selostuksia.
Ei blogia eikä instaa ja hakemalla töitä löytyy.
Höpö höpö. Minä en ole sosiaalisessa mediassa laisinkaan ja sain silti helposti uuden työpaikan. Hyvä hakemus ja CV on paljon tärkeämpi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä olen sekä maisteri että suorittanut AMK-tutkinnon. Minulla on erinomainen CV ja huippuunsa hiottu työhakemus. Käyn säännöllisesti viilaamassa näitä rekryammattilaisten ohjauksessa ja maksan näistä palveluksista. Minulla on relevanttia työkokemusta.
Silti, oma ala kun on huonosti työllistävä, niin noilla ei ole mitään merkitystä, jos töitä ei yksinkertaisesti ole. Hieno juttu, että sinulla töitä riittää ja olet ihmisenä parempi kuin minä. Minun täytyy silti roikkua noissa somepalveluissa, koska ne selvästi lisäävät mahdollisuuksiani työllistyä.
Ap
Olet ollut jokaisessa minulle osoittamassasi kommentissa joko minua kohtaan alentuva: olettaen, että olisin saanut työni tekemättä mitään ja sitten viimeisimmässäsi kommentissa olet uhri ja marttyyri, joka syyttää MINUA siitä, että ilmaisin millä keinoilla olen saanut töitä ja oletat, että MINÄ pitäisin itseäni sinua parempana ihmisenä siitä syystä, että minä olen onnistunut saamaan töitä ilman somea. Haukut väärää puuta ja koska voit työttömyytesi johdosta huonosti yrität tehdä minullekin huonon olon.
Sori nyt ihan saatanasti, että osallistuin ketjuun kertoakseni että ilman someakin voi työllistyä ja ps. työn tekeminen ei tee kenestäkään toista parempaa ihmistä. Nyt on suurtyöttömyys jos et ole sattunut huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän työnantajat pikemminkin arvosta sitä ettet oksenna koko elämääsi netissä eli silloin et myöskään ole "pilaamassa" työnantajan mainetta kuten monet tekee julkaisemalla typeriä kuvia fbssä ym somessa.
Kyllä tuolla monessa paikassa oikeasti arvostetaan sitä aktiivisuutta, älä höpise.
HR/markkinointi/viestintä hommissa pitää hallita eri kanavat ja usein ne hallitsee nimenomaan jos itse niitä käyttää.
Työntekijälähettiläisyys on myös erittäin kova juttu, ilmaiseksi tavoittaa suuren määrän ihmisiä eli tosiaan rahaa konkreettisesti säästyy.
Kattokaa vaikka Smarpin esittelyvideo jos ei ole tuttu käsite.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi käyttää niitä muutenkaan, mutta epätoivoisena työnhakijana minun on verkostoiduttava, olla näkyvä somessa ja LinkedIn-tili pitää olla kunnossa. On kuulemma epäilyttävää, jos on vähän tai ei ollenkaan kontakteja, eikä googlaamalla löydy mitään. Mä niin vihaan kaikkea tuollaista! En todellakaan halua jakaa koko kansan pällisteltäväksi vaikkapa koulutustietojani LinkedIniin. Mitä se kenellekään (muulle kuin työnantajalle) kuuluu? Miksi vanhojen luokkakavereiden, naapureiden ja täysin tuntemattomien täytyy tietää mistä olen valmistunut ja milloin?
Ja miksi pitää olla aktiivinen Twitterissä, jos ei ole mitään sanottavaa? Pitäisi linkata alan uutisia tai ottaa kantaa, kertoa mielipiteitä. Facebookissa pitäisi näyttää persoonaa. Aha. Instagramissa elämäntyyliä. Aha.
Mulle riittää se yli 3 miljoonaa siihen, ettei tarvitsisi töihin enää mennä. Sillä samalla sekunnilla kun tieto lottovoitosta tulee, poistan kaikki sometilit ja jatkan elämääni yksityishenkilönä, perheenäitinä, vaimona ja ystävänä. Muu maailma keskittykööt toisiinsa.
Annatko mulle sen verran että pääsen lentokoneella pois suomesta, mielellään koko euroopasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap
Onko mahdollista hakea vähän "tasosi alempia" hommia? Onko osaamista muihin töihin?
Itse hain tosiaan enemmänkin opiskelijalle suunnattuun hommaan, joka ei liipannut kokemustani/pääainettani lähelläkään, mutta haastiksen ansiosta sain tapaamisen saman firman pomon kanssa, joka nimenomaan pyörittää sitä oman kokemukseni vastaavaa tiimiä.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni ei löydy yhtään mitään netistä. Ei yhtään mitään. En ole ikinä ollut missään joukkohuuhaa palvelussa. Ei minkään sortin cv.tä missään. Kuitenkin olen töissä toimistosihteerinä, ja ikää 41v. Sain työni 3 vuotta sitten, ihan hakemalla työpaikkaa.
Sinulla on sitten onnea, ettei työpaikkasi laita sinusta mitään nettiin, edes nimeäsi.
"Toimistosihteeri Maija Möttönen, puh. 123456."
Vierailija kirjoitti:
Aika moni toivoisi, että sinä olisit somessa ja ilmoittaisit aina kun haet uuteen työpaikkaan. Näin kymmenet tai sadat muut työttömät eivät näkisi turhaan vaivaa hakiessaan työtä, jonka sinä automaattisesti saat.
Vierailija kirjoitti:
Sori ymmärsit kyllä nyt väärin, koska ei todellakaan toimistosihteerin kannata somessa olla, ei ketään kiinnosta.
Vastuullisimmassa hommissa sitten eri asia. 3 vuotta sitten #HRsome ja #somerekry eivät edes olleet vielä isoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
[ps. työn tekeminen ei tee kenestäkään toista parempaa ihmistä.
Itsehän sinä sanoit, että saat aina haluamasi työt. Miksi saisit, jos et ole parempi? Sinulla on aina parhain hakemus ja aina olet parhain haastattelussa.
Mikset sano haastattelussa, ettet kuitenkaan ole paras ihminen?
Ei Kimi Räikkönenkään ole somessa ja ihan hyvin on töitä riittänyt.
Mulla on "virallinen" instatili ja sitten tusina muita, joita en ole liittänyt nimeeni ja persoonaani. Veikkaanpa monen muunkin elävän kaksoiselämää: on ne muka-viralliset tilit, joihin vähän päivitetään jotain neutraalia ja sitten se oikea, yksityinen elämä muualla.
Mulla sama. Oma ala on nimenomaan tuollaista verkostoitumista vaativa. Työpaikat eivät välttämättä tule mol.fi -palveluun ikinä, vaan niitä kysellään Facebookissa ja rekrytään häshtägillä Instagramissa. Tosi kiva.
Mun tilit menee myös poistoon, jos onni potkaisee. Siihen riittäisi tosin jo kymmenesosakin tämän illan potista, niin saisi asuntolainan maksettua pois.