Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan laihtua. Mitä keksisin syömisestä saadun tyydytyksen tilalle?

Vierailija
27.01.2017 |

Taas kerran havahduin siihen että jotain olisi tehtävä. Pudotettavaa olisi ainakin 15 kiloa, ja senkin jälkeen olisin vielä himpun verran ylipainoinen (joskin enemmän kuin onnellinen). Lukuisat aiemmat laihdutusyritykseni ovat kaatuneet ennen kuin ensimmäinenkään kilo on karissut, ja analysoituani asiaa luulen keksineeni syyn. Ruoka yksinkertaisesti tuottaa minulle liikaa iloa. Mitä tahansa teenkin, on ruoka olennainen osa asiaa. Nautin elokuvien katsomisesta, lukemisesta, musiikin kuuntelusta ja muusta rauhallisesta meiningistä. Ja kaikkeen tähän täytyy saada mukaan sipsejä, suklaata, jäätelöä, pizzaa, mitä milloinkin. Töistä lähtiessä olen iloinen voidessani mennä kaupan kautta kotiin herkuttelemaan.

Olen sinkku, mutta en silti erakko. Minulla on ystäviä ja harrastuksia, mutta siitä huolimatta löydän liikaa aikaa herkutella (joskus tätä tapahtuu ystävienkin kanssa, hekin ovat pullukoita). Liikunnasta en pidä ollenkaan, ja uskonkin että avain laihtumiseen olisi nimenomaan herkuttelukierteen katkaiseminen eikä pelkkä pakkopullana suoritettu urheilu, johon minulla ei riittäisi motivaatio.

Kalorien vähentäminen ei ole ihan helppoa, kun niiden mussuttaminen on muodostunut tällaiseksi elämäniloksi. En oikeasti keksi, millä voisin syömisen korvata. Mistä voisin saada samanlaista tyydytystä? Liikunta ei minulla toimi, eivätkä muutkaan harrastukseni tuota samaa iloa jos en voi syödä samalla. Kuulostaa säälittävältä, mutta niin se vaan on. Sohvannurkkaan käpertyminen kirjan kanssa ei tunnu miltään ilman sitä suklaalevyä. Samalla tiedän, että pian olen 100-kiloinen ja sen yli, jos en pysty muuttamaan tapojani.

Osaatteko ehdottaa mitään, mikä korvaisi syömisestä saadun ilon?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta?

Hörppy vettä voi myös joskus auttaa makeanhimoon. =)

Vierailija
2/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä korvaa syömisestä saadun ilon, mutta itse olen laihduttanut sillä että korvaan epäterveelliset herkut terveellisillä. Paprikaa kermaviilidipin kanssa, paahdettuja pähkinöitä karkin asemasta jne. Sallin itselleni kerran viikossa karkkipäivän, jolloin ostan jotain epäterveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile juoda maustettuja kivennäisvesiä herkkuhimoon. Neste täyttää ja makuja löytyy paljon ja ovat hyviä. Viikossa pitäisi helpottaa herkkuaddiktion. Ja tietysti kohtuudella jotain terveellistä ruokaa myös.

Vierailija
4/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä korvaa syömisestä saadun ilon, mutta itse olen laihduttanut sillä että korvaan epäterveelliset herkut terveellisillä. Paprikaa kermaviilidipin kanssa, paahdettuja pähkinöitä karkin asemasta jne. Sallin itselleni kerran viikossa karkkipäivän, jolloin ostan jotain epäterveellistä.

Voi kun tuo toimisikin, mutta mitkään dippivihannekset ja vastaavat eivät saa aikaan samaa efektiä kuin roskaruoka :( Kunpa keksisinkin jotain terveellistä, johon kehittyisi kunnon himo. Mutta ei ole tullut vielä vastaan.

Ap

Vierailija
5/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuminen!

..mulla lähti 17 kg kun rakastuin kirjoittamiseen uudelleen ja rakastuin myös hahmoihin,, rakensin itselleni oman maailman joka johti ekaan romaanikäsikirjoitukseen.

Musiikki täytti työmatkat kuulokkeissa ja tavallaan sekin euforia korvasi sitä mielihyväntarvetta joka tulee joillakin kohdistettua ruokaan. Osasin voida hyvin ilman herkkuja.  Samaan aikaan käytin lautasmallia ja joskus vedän hampparinkin, ei tarvi kieltää kaikkean..

Mä toivon että ap tulet onnelliseksi eikä sun tarvi täyttää mitään tyhjiötä ruualla. Sun pitää rakastaa myös itseäsi, mässyttäminen ei ole itsensä rakastamista vaan vahingoittamista. Ihan sama mitä muut mulle sanoi, mun piti tajuta se kaikki itse ja sitten se tapahtui.. Ruoka ei ollut enää mun määrittäjä..

Vierailija
6/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi pidättäytyminen herkuista. Jostain sisältä se vahvuus pitää löytää, tietoinen syöminen. Opettele syömään vatsa täyteen "normiruualla", niin että kaupassa ällöttää karkit ja muu paska. Kun olet päässyt pois tunnesyömisestä mieti vasta sitten kaloreita, lautasmallia ja laihduttamista.

Vierailija
7/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastuminen!

..mulla lähti 17 kg kun rakastuin kirjoittamiseen uudelleen ja rakastuin myös hahmoihin,, rakensin itselleni oman maailman joka johti ekaan romaanikäsikirjoitukseen.

Musiikki täytti työmatkat kuulokkeissa ja tavallaan sekin euforia korvasi sitä mielihyväntarvetta joka tulee joillakin kohdistettua ruokaan. Osasin voida hyvin ilman herkkuja.  Samaan aikaan käytin lautasmallia ja joskus vedän hampparinkin, ei tarvi kieltää kaikkean..

Mä toivon että ap tulet onnelliseksi eikä sun tarvi täyttää mitään tyhjiötä ruualla. Sun pitää rakastaa myös itseäsi, mässyttäminen ei ole itsensä rakastamista vaan vahingoittamista. Ihan sama mitä muut mulle sanoi, mun piti tajuta se kaikki itse ja sitten se tapahtui.. Ruoka ei ollut enää mun määrittäjä..

Jokin intohimo pitäisi tämän nykyisen tilalle tosiaan löytää. Olen miettinyt, täytänkö jotain tyhjiötä syömisellä vai olenko yksinkertaisesti hedonisti, mitä herkkuihin tulee. Ongelma on ollut olemassa teini-iästä saakka, joten ei liity esim. mihinkään elämäntilanteeseen. Jotkut muuten sanovat laihtuneensa esim. parisuhteessa ollessaan, mutta minäpä olen niissä tilanteissa vaan lihonut enemmän :D Toisen ihmisen kanssa kun tulee kokattua enemmän kuin yksin.

Pidän työstäni, ystävistäni ja harrastuksistani. Elämäni on mukavaa ja stressitöntä. Mikään ei ole vialla, paitsi ylipaino ja holtiton syöminen. En tiedä mitä tehdä asialle.

Ap

Vierailija
8/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä lähtisin silti jotain mukavaa liikuntaa lisäämään ihan siks, et se tuottaa sitä dopamiinia joka tuo mielihyvän tunnetta. Sit olis tietty seksi kans toinen sellainen terveellinen dopamiinin lisääjä. Joka tapauksessa ihmiselle olis luonnollista liikkua, joten se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja usein myös vaikuttaa hormonitoimintaan myönteisesti laihduttamisen kannalta. Eikö ole mitään liikuntamuotoa josta pitäisit? Esim tanssia kotona yksin hyvä musan tahdissa? Tai lisää painot nilkkoihin ja ranteisiin kun teet kotihommia tms

Vierailija
9/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile juoda maustettuja kivennäisvesiä herkkuhimoon. Neste täyttää ja makuja löytyy paljon ja ovat hyviä. Viikossa pitäisi helpottaa herkkuaddiktion. Ja tietysti kohtuudella jotain terveellistä ruokaa myös.

Nuo  maustetut kivenäisvedet ovat huonoksi hampaille. Itsekin yllätyin tästä tiedosta kun hammaslääkäriltä kuulin. Ei siis kannata liian usein juoda.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2011102314623076_tr.shtml

Vierailija
10/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä annoksia ja aloita siitä. Älä ota koko levyä vaan yksi rivi sitä suklaata jne.

Vierailija
11/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa auttaa tai sanoa mitään järkevää, mutta tekstisi kuulostaa ihan minulta ja varmaan miljoonalta muulta naiselta. Itse olen huomannut, että se tekemise määrä on ainoa keino pysytellä erossa ruuasta. Siis kun päivät on täynnä ohjelmaa. Ja eihän se ole realistista, että niin olisi joka päivä ja joka viikko. Eli kyllä niitä laiskoja kotiinvetäytymispäiviäkin tulee, jolloin sortuu mässäileen.

Vierailija
12/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedän tunteen ja voin kertoa, että mikään "pari kuivattua taatelia aaah niin ihania vie makeanhimon ihan täysin" -setti on aivan täyttä paskaa :D

Ainoot keinot miten tosta pääsin yli tulee tässä:

Päätös että nyt ei vaan vedetä mitään herkkuja. Ei auta vaikka kaappi ois miten tyhjä jos kauppa on vieressä, eli sinällään ne on aika turhia ne mitä kaikissa laihdutusohjelmissa hölistään et kaikki ylimääränen pois kaapeista. Suunnittelet vaan ruokavalion tai katot vaikka netistä jonkun ja päätät sitä noudattaa, illalla punnittet ja pakkaat vaikka sit useemman päivän safkat helposti mukaan otettaviin rasioihin ja syöt vaan niitä. 

Heti jos alkaa tekeen mieli jotain herkkuja niin iso lasi vettä naamaan ja purkka.

Jos susta tuntuu nälkäselle ja tekee mieli herkkuja ja ruokavalios mukaan seuraavaan ateriaan on vielä aikaa, kysy iteltäs kelpaisko sulle porkkana. Jos ei nii tee toi edellinen ja kysy hetken päästä sama kysymys. Sit ku vastaus on kyllä nii vedä se porkkana tai sitten seuraava päivän ateria.

Niin tylsä ohje kun se onkin niin sun pitää vaan päättää että et niitä herkkuja syö, ei siihen oo oikein mitään apua eikä sitä voi korvata millään: jos tekee mieli mäkin nugetteja nii ei niitä voi korvata millään kanan fileellä ripauksella suolaa vaan sen yli pitää kärsiä.

Vierailija
13/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei tule mieleen, kun keksii itselleen tekemistä. Aloita vaikka jokin uusi harrastus.

Jos on pakko syödä, syö mehukas omena.

Opeta itseäsi ajattelemaan: en syö herkkuja, koska ne eivät sovi minulle ja ne tekevät minut sairaaksi.

Keliaakikot oppivat olemaan syömättä tiettyjä ruokia, jotka tekevät heidät sairaaksi.

Sovi itsesi kanssa tilanteet tai päivä, jolloin olet vapautettu syömään herkkuja.

Punnitse itsesi joka aamu ja tee korjausliike välittömästi painon noustessa.

Vierailija
14/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda herkut mahdollisimman tummaan, sokerittomaan suklaaseen 👋👌siihen kun totut, niin kaikki makeat herkut tuntuu liian sokerisilta.

Toimii siis ainakin itsellä. Ei välttämättä muilla, mutta ei se haittaa kokeilla 😊

Tsemppiä!

Vierailija
15/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne! Ainakin tuo lohtua se, että muutkin tietävän millaista tämä on...

Ap

Vierailija
16/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itsestäni samoja piirteitä. En ole koskaan ollut liikunnallinen, mutta opettelin nauttimaan liikunnasta 30-vuotiaana. Usko pois, siitä tulee hyvä fiilis, kun löytää jonkun itselle sopivan jutun, vaikka olisi miten sohvaperuna.

Kun kunto kohenee ja on pirteämpi olo ja kivempi katsoa itseä peilistä, niin siitä tulee hyvä fiilis, joka korvaa sitä herkuttelun tuomaa hyvää oloa. Ja siitä herkkutteluhurmiosta tulee kuitenkin morkkis, mutta liikunnan tuomasta hyvästä olosta ei tule.

Mitä herkutteluun ja syömiseen tulee, niin laihduttaessa en kieltänyt mitään itseltäni, mutta pienensin määriä, ostin muutaman irtokarkin tai jonkun yhden pullan irtomyynnistä ja söin vain puolet kerralla. Nautin hedelmistä, etenkin makeat rypäleet ja banaani ovat herkkua, siihen kylkeen voi syödä pari palaa suklaata, jotta ei tule tunnetta, että joutuu luopumaan kokonaan herkuista. Maustamatonta jogurttia hedelmien tai marjojen kanssa ja makeutusainetta jos kaipaa lisämakeutta. Makeastakin voi oppia pois, ja sitten se tuntuu ällöttävältä jos syö liikaa. Herkutella voi, mutta ei kannata vetää överiksi. Ostaa pienen pussin sipsejä tms. ja jakaa herkut kaverin kanssa. Jos ostaa vaikka hampurilaisen, niin jättää ranskalaiset pois jne.

Jos oikeasti haluaa laihtua, niin jostain on kuitenkin pakko luopua, mutta suklaalevystäkin voi syödä yhden rivin sen koko levyn sijasta, hyvä maku jää suuhun pitkäksi aikaa. Itse päätät mikä on sulle tärkeintä, herkut vai laihtuminen ja terveellisempi elämä.

Vierailija
17/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo smoothieita.

Vierailija
18/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a. Itse yhteensä 30 kg laihtuneena voin sanoa, että eihän niitä samoja kiksejä saa mistään. Se mässääminen täytyy vain lopettaa, ja pian sitä ei enää niin kaipaakaan. Yksi vaihtoehto on pitää kerran viikossa läskipäivä, jolloin saat syödä mitä vaan. Joillain toimii tämä - myös itselläni tuo toimi laihdutusvaiheessa. Itselläni tärkeä rooli oli myös synteettisesti makeutetuilla juomalla, eli Fun Lightilla, light-colalla ja muilla. Niitä tuli juotua ja paljon makeanhimoon.

Myös rahkaa tai raejuustoa Fun Lightilla maustettuna kannattaa kokeilla.

Vierailija
19/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelukierteen katkaiseminen toimii aivan samalla tavalla kuin mistä tahansa muusta addiktiosta irti pääseminen. Asian eteen täytyy nähdä vaivaa. Helppoa se ei ole, eikä se tapahdu hetkessä. Retkahduksia tulee. Vaikka aluksi elämä tuntuisi ilottomalta, kannattaa yrittää välttää retkahduksia viimeiseen asti. Parissa kuukaudessa helpottaa huomattavasti ja yhtäkkiä huomaat olon kohonneen eikä herkkuja tee mieli lainkaan. Joten älä heti luovuta. Kokemusta on.

Vierailija
20/46 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen nousemaan ja lähtemään aluksi ihan vain kävelemään. Aloita vaikka 20 minuutin kävelyillä ja lyhemmilläkin happihypyillä. Itselleni se oli hyvä aloitus, meni oman aikataulun ja tahdin mukaan. Ainakin on sen aikaa jääkaapilta pois :) 

Sitten säännölliset ruoka-ajat, ihan 2-4 tunnin välein syöt. Ota kasviksia ja just rahkaa ja mehukeittoa korvaamaan jotain.

Ja uinti / vesijuoksu on painonpudottajalle hyviä lajeja, ilman ns.välineurheilua, suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä