Haluan laihtua. Mitä keksisin syömisestä saadun tyydytyksen tilalle?
Taas kerran havahduin siihen että jotain olisi tehtävä. Pudotettavaa olisi ainakin 15 kiloa, ja senkin jälkeen olisin vielä himpun verran ylipainoinen (joskin enemmän kuin onnellinen). Lukuisat aiemmat laihdutusyritykseni ovat kaatuneet ennen kuin ensimmäinenkään kilo on karissut, ja analysoituani asiaa luulen keksineeni syyn. Ruoka yksinkertaisesti tuottaa minulle liikaa iloa. Mitä tahansa teenkin, on ruoka olennainen osa asiaa. Nautin elokuvien katsomisesta, lukemisesta, musiikin kuuntelusta ja muusta rauhallisesta meiningistä. Ja kaikkeen tähän täytyy saada mukaan sipsejä, suklaata, jäätelöä, pizzaa, mitä milloinkin. Töistä lähtiessä olen iloinen voidessani mennä kaupan kautta kotiin herkuttelemaan.
Olen sinkku, mutta en silti erakko. Minulla on ystäviä ja harrastuksia, mutta siitä huolimatta löydän liikaa aikaa herkutella (joskus tätä tapahtuu ystävienkin kanssa, hekin ovat pullukoita). Liikunnasta en pidä ollenkaan, ja uskonkin että avain laihtumiseen olisi nimenomaan herkuttelukierteen katkaiseminen eikä pelkkä pakkopullana suoritettu urheilu, johon minulla ei riittäisi motivaatio.
Kalorien vähentäminen ei ole ihan helppoa, kun niiden mussuttaminen on muodostunut tällaiseksi elämäniloksi. En oikeasti keksi, millä voisin syömisen korvata. Mistä voisin saada samanlaista tyydytystä? Liikunta ei minulla toimi, eivätkä muutkaan harrastukseni tuota samaa iloa jos en voi syödä samalla. Kuulostaa säälittävältä, mutta niin se vaan on. Sohvannurkkaan käpertyminen kirjan kanssa ei tunnu miltään ilman sitä suklaalevyä. Samalla tiedän, että pian olen 100-kiloinen ja sen yli, jos en pysty muuttamaan tapojani.
Osaatteko ehdottaa mitään, mikä korvaisi syömisestä saadun ilon?
Kommentit (46)
Annoskoon pienentäminen?
Mistään ei tarvitse luopua täysin kunhan ei vedä kaksin käsin. Hedonisti voi olla myös suupala kerrallaan.
No mä olen tosin normaalipainoinen mutta tosiaan pari kuivattua taatelia tai pala tummaa suklaata kyllä riittää mulle pahimpaan himoon. Toki jos saatavilla on vaikka runebergin torttu syön senkin. Mutta katson sitten mitä muuta syön päivän aikana. Harvoin tulee päivässä enempää energiaa kuin 1300-1500 kcal.
Tuokin oli hyvä neuvo että suhtaudu himoon kuten esim keliakiaa sairastavat viljoihin - mistä tulee huono olo (vs kiloja) ei kannata syödä.
Annoskoon pienentäminen?
Mistään ei tarvitse luopua täysin kunhan ei vedä kaksin käsin. Hedonisti voi olla myös suupala kerrallaan.
No mä olen tosin normaalipainoinen mutta tosiaan pari kuivattua taatelia tai pala tummaa suklaata kyllä riittää mulle pahimpaan himoon. Toki jos saatavilla on vaikka runebergin torttu syön senkin. Mutta katson sitten mitä muuta syön päivän aikana. Harvoin tulee päivässä enempää energiaa kuin 1300-1500 kcal.
Tuokin oli hyvä neuvo että suhtaudu himoon kuten esim keliakiaa sairastavat viljoihin - mistä tulee huono olo (vs kiloja) ei kannata syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kevyempiä herkkuja:
- Hedelmäsalaattia ja siihen vähän (kevyt) jäätelöä päälle tai vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
-Suklaassa kevyesti dipatut hedelmäpalat tai esim. mansikat. Näistä saa tosi kauniita jos vaikka jaksaa nähdä vähän vaivaa ja koristelee vaikka juhlatarjottavaksi
-Rahkaa itse tehtynä kaupan sokeripommirahkojen ja -jogurttien tilalle. Rasvaton rahka, vaahtoutuva vaniljakastike ja makeutusaine + hedelmät/marjat
-Rasvaton rahka + sokeroimaton mehukeitto ja tarvittaessa makeutusaine sotketaan sopivan laihaksi esim. juotavaksi juomaksi kätevä ottaa mukaan vaikka töihin välipalaksi
-Pahaan karkintuskaan ostan joskus sokerittomia karkkeja, nykyäänhän on myös paljon karkin makuisia xylitol-purukumeja, esim. ihana hopeatoffee tms. kyllä mulla nekin auttaa mässyhimoon.
Lisäksi teen niin, että jos on pakko saada jotain tiettyä juttua, esim. jotain karkkia tai keksiä, niin ostan sen pussin ja vien töihin tarjottavaksi ja samalla otan siitä itsekin pari palaa, mutta ei tule syötyä kaikkea itse.
Makeaa makean tilalle! Ei järjen häivää.
Siis eikö muut ihmiset syö hedelmiä? Mun käsityksen mukaan se on suositeltavaa. Samoin xylitol-purkkaa mulle on hammaslääkäri suositellut, ei kai nyt kaikesta makeasta tarvitse luopua, vaikka laihduttaa. Jos joutuisin luopumaan makeista, repsahtaisin mässäilyyn melko pian.
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse yhteensä 30 kg laihtuneena voin sanoa, että eihän niitä samoja kiksejä saa mistään. Se mässääminen täytyy vain lopettaa, ja pian sitä ei enää niin kaipaakaan. Yksi vaihtoehto on pitää kerran viikossa läskipäivä, jolloin saat syödä mitä vaan. Joillain toimii tämä - myös itselläni tuo toimi laihdutusvaiheessa. Itselläni tärkeä rooli oli myös synteettisesti makeutetuilla juomalla, eli Fun Lightilla, light-colalla ja muilla. Niitä tuli juotua ja paljon makeanhimoon.
Myös rahkaa tai raejuustoa Fun Lightilla maustettuna kannattaa kokeilla.
Fun light? Oikeasti? Ja tyypit yläpeukuttaa.
Ei ole todellista...
Sitten voit tietysti keskittyä muihin mukavuutta lisääviin asioihin ruuan sijasta. Sohvalle käpertyminen hyvän leffan ja herkkujen kanssa on eräänlainen rituaali. Tätä rituaalia vois kehittää siten, että otat esiin mukavimmat viltit, säädät valaistuksen sopivaksi, laitat ehkä tuoksukynttilän palamaan tai muuta vastaavaa. Teet ympäristön mahdollisimman mukavaksi. Lisäksi teet lämpimän kupin teetä tai kaakaota. Otat esiin sen vihon johon teet muistiinpanoja.