Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiolaisen poissaolot ~20 h per jakso - mitä hittoa teen?

Vierailija
27.01.2017 |

Tällä tyylillä lähti meidän nuoriso lukiota suorittamaan. Kolmas jakso menossa ja noin 20 tuntia poissaoloja per jakso, tässä jaksossa vielä enemmän. Useampi kurssi on jo jäänyt kesken poissaolojen/tekemättömien tehtävien/tekemättömien korvaavien tehtävien vuoksi. Kahdelta ekalta jaksolta sai suoritettua yhteensä 8 kurssia, tässä jaksossa piti tulla 7 kurssia, joista kolmelta on on 5-6 tuntia poissaoloja ja lopuista 1-3 tuntia poissaoloja. Neljän tunnin poissaolo on koulun ohjeiden mukaan sellainen, että opettaja voi katsoa kurssin keskeytetyksi tai teetättää lisätehtäviä.

On siis oikein pätevä tiedollisesti, mutta opiskelutaidot ja -motivaatio eivät näytä olevan kohdillaan. Puhuin tästä jo ysiluokalla, otin puheeksi syksyllä lukion alkaessa ja ennen joululomaa. Olen ehdottanut vanhempien avun vastaan ottamista, koululta tuen hankkimista (omatoimisesti tai vanhemman kanssa), olen ehdottanut puhelimella ja läppärillä vietetyn ajan rajaamista ensisijaisesti kouluhommiin jne. Ei auta, eikä myöskään auta se toinen vanhempi, jonka mielestä "niitten opettajien kanssa käsittääkseni voi sopia lisäsuorituksista" (jotka jäivät jo syksyllä tekemättä -> ei oikeutta osallistua kokeeseen) ja "no jos nyt vaan vielä ootellaan ja katotaan".

Mihin asti pitää katsoa? Mitä teen?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän minun tilanteeltani. Oli kytevät, pahat, mielenterveys ongelmat joita en itse ollut edes huomannut, ennen kuin romahdin täysin.

Voi tietty olla motivaation puutettakin, mutta ei lukiolaiset välttämättä ilkeyttään tai laiskuuttaan jää pois koulusta, saattaa voida henkisesti todella huonosti.

Vierailija
2/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli saman verran poissaoloja ja kirjotuksista LLEEM ja keskiarvo 9,3. Ei fyysinen läsnäolo koulussa ole ainoa tapa opiskella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mokoman laiskimuksen ottaa itse vastuu. Jos haluaa löysäillä, sen kun löysäilee. Kyllä äkkiä harmittaa kun on kaverit pian suorittamassa 2. vuosikurssin juttuja ja itse jäljessä.

Kyllä opiskelumotivaation pitää löytyä itsestä. Kyllä minulla oli tuon ikäisenä jo sen verran älliä, että tajusin että lukiosta pääsee läpi vain kurssit käymällä.

N26

Vierailija
4/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin. Välivuosi ja töihin. Kun alkaa töitten teko kyllästyttämään, niin samalla yleensä löytyy opiskelumotivaatiotakin. Ei ole maailmanloppu, jos pari vuotta käyttää elämästään normaalista poikkeavasti.

Vierailija
5/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mokoman laiskimuksen ottaa itse vastuu. Jos haluaa löysäillä, sen kun löysäilee. Kyllä äkkiä harmittaa kun on kaverit pian suorittamassa 2. vuosikurssin juttuja ja itse jäljessä.

Kyllä opiskelumotivaation pitää löytyä itsestä. Kyllä minulla oli tuon ikäisenä jo sen verran älliä, että tajusin että lukiosta pääsee läpi vain kurssit käymällä.

N26

olet niitä joiden mielestä kaikki ihmiset on samanlaisia? Lukion sisällä jotkut ovat henkisesti 50 vuotiaita ja jotkut 11 vuotiaita. ei kaikilla ole sisäistä motivaatiota. siksi lukion oppilaan ohjauksen pitäisi olla 300% parempaa kuin nyt. Huonosti lukion suorittaminen murhaa kaikki tulevaisuuden toiveet.

Vierailija
6/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lukiossa aikanaan sellainen sääntö, että jos kurssilta tuli enemmän kun 4 tuntia selvittämättömiä poissaoloja, lensi kurssilta ulos ja se kurssi oli sitten käytävä vuoden päästä uudelleen. Selvittämättömäksi poissaoloksi luokiteltiin aivan mikä tahansa poissaolo, johon ei oltu selvistystä annettu.

Vierailija
7/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lukiossa aikanaan sellainen sääntö, että jos kurssilta tuli enemmän kun 4 tuntia selvittämättömiä poissaoloja, lensi kurssilta ulos ja se kurssi oli sitten käytävä vuoden päästä uudelleen. Selvittämättömäksi poissaoloksi luokiteltiin aivan mikä tahansa poissaolo, johon ei oltu selvistystä annettu.

Haha :D en olisi siis ikinä valmistunut lukiosta ja yliopistokin olisi jäänyt haaveeksi. Kukahan noita sääntöjä oikein keksii

2

Vierailija
8/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sairasta lintsata koulusta ja samalla olla käyvinään sitä. Myöntäisi suoraan itselle, ettei ikinä saavuta mitään. Se, että joutuu menemään joka tunnille kasvattaa luonnetta.

Vierailija
9/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin lukion kesken kun motivaatio lopahti tai mielenterveys petti, en tiedä kumpi. Jännä juttu kuinka sellainen sitten määrittääkin koko loppuelämän erittäin kiviseksi tieksi.

Vierailija
10/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli saman verran poissaoloja ja kirjotuksista LLEEM ja keskiarvo 9,3. Ei fyysinen läsnäolo koulussa ole ainoa tapa opiskella

Mulla oli myös varmaan lähemmäs 30 tuntia/jakso, kun olin "kipeänä". En vain jaksanut mennä sinne, tuntui turhalta. Tein kyllä kaikki annetut tehtävät kotona eikä yksikään kurssi edes meinannut keskeytyä poissaolojen takia. Kirjoitin LLLEE, keskiarvo tosin oli jotain 8,5.

Vierailija
11/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

olet niitä joiden mielestä kaikki ihmiset on samanlaisia? Lukion sisällä jotkut ovat henkisesti 50 vuotiaita ja jotkut 11 vuotiaita. ei kaikilla ole sisäistä motivaatiota. siksi lukion oppilaan ohjauksen pitäisi olla 300% parempaa kuin nyt. Huonosti lukion suorittaminen murhaa kaikki tulevaisuuden toiveet.

Jos ei sen vertaa löydy sitä motivaatiota hoitaa hommaa edes jokseenkin kohtuullisesti maaliin, niin ehkä ei ole vielä tarpeeksi kypsä lukioon. :)

Vierailija
12/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tilanteesi. Abi lintsaa yhä koko ajan rimaa hipoen. Tosin on sen verran älykäs, että keskiarvo on vielä yli kahdeksan, mutta ihmettelen tulevien yliopisto-opintojen sujuvuutta, kun ei opi perustaitoja. Siis, että kun opiskellaan niin se vaatii pientä itsekuria. Käsittämätöntä minulle, kun olin lukioiässä ylpeä siitä, että selvitin kaikki itse ja hyvin. Mutta olinkin siis tyttö.

Vierailija
13/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos motivaatio on tuo, oliko lukio ihan varmasti nuoren oma ykkösvalinta?

Jos ei, sano, että on OK vaihtaa ammattikouluun. Ei se nuori välttämättä vaihda tai edes halua vaihtaa, riittää, että tietää sen olevan mahdollista ja hyväksyttyä. Pitkää pinnaa :)

Vierailija
14/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä älyttömän tarkkaa. Itse amiksessa opiskelin vähän aikaa sitten ja nyt AMKssa. Amiksessa ei paljon poissaoloista kyselty, kyllä ne wilmaan merkittiin mutta ei niistä mitään koskaan seurannut.

Nyt AMKssa ei tietysti edes seurata mitään poissaoloja, voi olla pois niin paljon kuin haluaa mutta saattaa sitten tietysti olla ettei pärjää kokeissa. Ei sillä, että itse olisin paljon poissa mutta välillä tulee tietysti tilanteita että on pakko olla poissa.

Vierailija
15/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha :D en olisi siis ikinä valmistunut lukiosta ja yliopistokin olisi jäänyt haaveeksi. Kukahan noita sääntöjä oikein keksii

2

Kyse oli nimenomaan selvittämättömistä poissaoloista. Vai pitäisikö mielestäsi oikeus olla lukiosta pois oman mielen mukaan miten huvittaa? Jo lukiolain 25. pykälä velvoittaa osallistumaan opetukseen, ellei vapautusta opetuksesta ole myönnetty, eli läsnäolo ei silloin ole vapaaehtoista.

Lukiolain 25. pykälä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629

"25 §

Opiskelijan velvollisuudet

Opiskelijan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta."

Vierailija
16/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Jos ei sen vertaa löydy sitä motivaatiota hoitaa hommaa edes jokseenkin kohtuullisesti maaliin, niin ehkä ei ole vielä tarpeeksi kypsä lukioon. :)

vastaavia naisia ja miehiä on työelämässä yliopistonkin jälkeen. miten selität tämän? Ainoa aika jolloin ihmiseltä vaaditaan kypsyyttä on lukio :D  muuten  saa perseillä miten haluaa. oikeastihan lukiolaiset ovat lapsia.

Vierailija
17/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaja.

Ei lukio ole mikään päivähoitopaikka. Se on toisen asteen oppilaitos, jossa on meno hiukkasen erilainen kuin lakisääteisessä peruskoulussa. Sieltä potkitaan pois, jos ei siellä ole paikalla. Jos lapsen on annettu lintsailla yläkoulussa ja paikkailtu poissaolot "päänsäryksi", tuskin meno siitä muuttuu lukion puolellakaan. Lukiossa täytyy tehdä paljon enemmän hommia arvosanojen eteen.

Sanoisin, että ap:n on syytä haudata haaveet äidinlyyrasta.

Vierailija
18/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Kyse oli nimenomaan selvittämättömistä poissaoloista. Vai pitäisikö mielestäsi oikeus olla lukiosta pois oman mielen mukaan miten huvittaa? Jo lukiolain 25. pykälä velvoittaa osallistumaan opetukseen, ellei vapautusta opetuksesta ole myönnetty, eli läsnäolo ei silloin ole vapaaehtoista.

Lukiolain 25. pykälä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629

"25 §

Opiskelijan velvollisuudet

Opiskelijan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta."

Pitäisi, koska oppivelvollisuus on suoritettu ja lukio on vapaaehtoista. Lisäksi on selvää, että eri ihmisille sopii erilaiset oppimismenetelmät ja -ajankohdat

Vierailija
19/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on huudella että "minä kirjoitin neljä ällää vaikka oli samanverran poissaoloja!!", kun apn ongelma on siinä että teini lentää ulos kursseilta eikä tee annettuja lisätehtäviä, vaikka älliä apn mukaan olisikin.

Joo, fyysinen läsnäolo ei ole ainoa tapa suorittaa lukiota, kuten joku tuolla sanoi, mutta jos tehtävien tekeminen kotonakaan ei maistu niin mitäs sitten? Ei niitä kursseja läpi saa vaan ilmaantumalla tenttiin. Ja vaikka älliä olisi kirjoittaa ällät jokaisesta aineesta, jää kirjoitukset haaveeksi käymättömien kurssien vuoksi.

Keskustele ap lapsesi kanssa vaihtoehdoista. Ehkä lukio ei vain ole häntä varten?

Vierailija
20/41 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli myös paljon poissaoloja lähes joka jaksossa, johtui siitä etten tykännyt olla koulussa kun ei ollut kavereita ja tuntui ettei enää jaksa pelkästään suorittaa. Suoriuduin lukiosta hyvin arvosanoin normaaliajassa eli siinä kolmessa vuodessa, en jäänyt jälkeen koskaan sillä kysyin aina läksyt ja tuntitehtävät ja tein ne sitten kotona. Suosittelen puhumista nuoren kanssa, taustalla voi olla ongelmia (mielenterveys, uupumus/masennus, ei kavereita, päihdeongelma tms) tai ihan vaan motivaation puutetta (esim. ei itse halunnut lukioon). Toisaalta itseäni jäi harmittamaan se, etten jaksanut suorittaa enempää kursseja, tein usein niin että järjestin jaksoihin paljon hyppyjä ja lyhyitä koulupäiviä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme