Syntyneisyyden alenemiselle pitäisi tehdä jotain ja äkkiä
52 000 lasta 5,5 miljoonan väestölle on liian vähän. Sen sijaan 55 000-60 000 on se vähimmäismäärä mikä pitäisi syntyä vuosittain, mieluiten tuotakin enemmän. Vauvabonus käyttöön, toisesta lapsesta 10 000€ verotonta rahaa jonka voi käyttää miten haluaa ja kolmannesta 15 000€. Moni yksilapsinen tekisi varmasti toisen lapsen jos siitä saisi rahaa. Myös verovähennykset lapsista mutta vasta toisesta alkaen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin itsellä jarruttaa sitä lapsen hankkimista lähinnä hoitomaksut, jotka nousevat jatkuvasti ja lapsiperheiden etuuksien leikkaukset. Ei vaan kannata tässä tilanteessa. Kohta onkin jo liian myöhäistä muutenkin.
Opiskele historiaa. Minkälaisia etuja oli 1950 luvulla?
Silloin syntyi lapsia paljon
Suosittelen itsellesi sitä historian opiskelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin itsellä jarruttaa sitä lapsen hankkimista lähinnä hoitomaksut, jotka nousevat jatkuvasti ja lapsiperheiden etuuksien leikkaukset. Ei vaan kannata tässä tilanteessa. Kohta onkin jo liian myöhäistä muutenkin.
Opiskele historiaa. Minkälaisia etuja oli 1950 luvulla?
Silloin syntyi lapsia paljon
Silloin ei ensinnäkään ollut ehkäisyä, joten kyseessä ei ollut valinta. Ja esimerkiksi hieman aiemmin eli 1940-luvun lopulla toisen maailmansodan jälkeen syntyivät suuret ikäluokat rintamamiesten kotiutumisen jälkeen. Ihan tyypillinen ilmiö sotien jälkeisessä maailmassa.
Luonto on järjestänyt asiat niin, että suurten katastrofien, kuten sotien ja kulkutautien, jälkeen naiset ja miehet käyvät toistensa kimppuun silmät kiiluen. Sitten taas kun syntyvyys on maapallon kantokyvylle liiallista, tulee joku tuhoisa tappava tauti. Luonto yrittää pitää tasapainoa yllä.
Eutanasia toisi säästöjä ja karsisi toisesta päästä. Enkä tällä tarkoita mitään "piikki peppuun kun täyttää 70"-meininkiä vaan sitä, että tuolla on hoitolaitokset täynnä vanhuksia ja sairaita, joita pidetään vaan lääkkeiden avulla hengissä, jotka makaavat vaipoissaan eivätkä ymmärrä maailmasta enää mitään. Nämä pois ja säästö on jo suuri. Ihan oikeasti. Ja ennenkuin jeesustelette, haluisitteko itse tuollaista elämää itsellenne tai läheisillenne?
Omalta osaltani en halua vielä hankkia lapsia koska...
A) koen, että tällä hetkellä en osaisi olla hyvä äiti. Haluan panostaa omaan kehitykseeni ja hyvinvointiin, jotta jonain päivänä olisin mahdollisesti hyvä äiti.
B) haluan uuden koulutuksen. Se on aika hidasta mukuloiden kanssa.
C) teen opintojen ohessa vuorotyötä. Ei kovin kiva juttu lapsiperheessä.
D) olen pitkässä parisuhteessa, mutta haluan naimisiin ennen lapsia. Olen harkinnut kosivani miestä, kun yhteisen (omistus)asunnon hankkiminen tulee ajankohtaiseksi joskus.
E) rahatilanne ei mikään ihmeellinen. Mies vakipaikassa, paskalla palkalla. Minä vuorotöissä ja opiskelemassa, resurssit niin henkisesti, fyysisesti ja varallisesti on meillä juuri nyt aika vähissä. Ei tähän mitään vauvaa kannata sekoittaa.
F) kaipaan vakautta elämään, etenkin jos lapsia aion hankkia. Se tarkoittaa, että pitäisi ehtiä luomaan uraakin näiden opiskelujen välissä jne.
N23
Vierailija kirjoitti:
Maapallo ei todellakaan kestä tätä ihmismäärää. Tarvittaisiin 3-4 maapalloa ruokkimaan ja elättämään tämäkin määrä ja te haluatte tehtailla vielä lisää.
Tyhmempää en ole kuullut.
Se ei ole ongelma muualla, kuin kehitysmaissa. Se ei tule olemaan ongelma muualla, kuin kehitysmaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä raha noihin vauvabonuksiin?
Säätämällä lisävero lapsettomille
En pysy saamaan lapsia. Rangaistaanko minua siis itsestäni riippumattomasta syystä?
Ei. Mikäli lääkäri on todennut sut hedelmättömäksi niin sun ei tarvitse maksaa veroa, toki todistus siitä pitää olla.
Lisää lapsia tänne äkkiä maista missä niitä porsitaan ylenmäärin. Isänmaa on vaarassa.
Itse hankkisin lisää lapsia jos vain mahdollisat vaikka tulot olisi mitä on. Aina on mahdollsta ostaa ihan hyviä vaatteita ja varusteita kirppareilta kun vaan näkee vaivaa, ja pienellä ikäerolla lapset voi olla samassa huoneessa jne. Ihmettelen miten niin suuri osa suomessa, jossa perheessä esim vain toinen henkilö käy kokopäivä työssä ei muka olisi rahaa pitää lasta? Meillä minä äippälomilla, mise opiskelija ja osa-aikatyössä. Silti kaikki mahdollista (ainot mitä emme tee on reissaaminen ulkomailla, siihen varmasti saisi palamaan rahaa). Sitä tehtiin ennen lapsia muutama reissu.
Loppujen lopuksi kaikki nistit sikiäis ihan v*tusti :D
Mä olen jo tehnyt oman osani, kaksi lasta joista toinen syntyi viime keväänä, ja ikääkin on jo 37 vuotta.
Aika paljon pitää mulle maksaa jos vielä lapsia teen koska töitäkin pitäisi tehdä.
Kannabiksen laillistaminen ja sen hallittu myynti toisivat lisäveroja Suomeen. Ehkä jopa avaisivat uusia firmoja. En itse käytä, mutta siitä saattaisi saada vuosittain miljardeja euroja verotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi saada miehet ja naiset vakaisiin, tarpeeksi hyvin palkattuihin työsuhteisiin. Ei kukaan uskalla perustaa perhettä nykyisessä nollasopimusten ja määräaikaisuuksien suossa vaikka lapsesta saisi rahaa koska ei se kauaa lohduta. Lisäksi pk-seudulle enemmän uudisrakentamista (myös neliöitä ja isompia asuntoja) ja asuntokuplan romahdus.
:D
Suorastaan naurattaa nämä vastaukset, jotka perustelevat Suomen alhaista syntyvyyttä aina vain heikolla taloustilanteella. :D
Mitenköhän esim. noin/reilut 100 vuotta sitten? Silloin oli tavallisen ihmisen elintaso ja varallisuus aika hiton paljon matalammalla tasolla kuin nykyään, mutta silti Suomeen syntyi paljon jopa niitä 10-lapsisia tai isompiakin perheitä. Edes mitään lapsilisiä ei tuolloin maksettu. Tavallinen suomalainen olisi sen ajan tavalliseen suomalaiseen verrattuna rikas porho. Vetoaminen taloustilanteeseen on siis selittelyä.
Minulle raha-asiat ja yhteiskunnan tila on ihan yksi hailee, jos haluaisin lapsia. Mutta en halua, ja siksi en niitä tee.
Minä en tee lapsia koska en halua synnyttää :)
N27
En halua tehdä lapsia:
- Ura kärsisi ainakin jotenkin
- En halua niin suurta vastuuta
- Lapset ei kiinnosta
- Raha-asiat vaikeutuvat ja paljon, talous kärsii
- maailman tilanne
- en halua olla raskaana ja synnyttää
Niin kauan kun sektion saanti on kiven alla, en tee lapsia :)
Jos joku voisi luvata minulle suunnitellun sektion jo ENNEN raskautta, tekisin kaksi lasta. Muussa tapauksessa nolla.
Synnytyspelko on suuri ongelma. Monissa maissa nainen päättää raskauden alussa, synnyttääkö alateitse vai sektiolla. Päättää siis itse synnytystapansa ja se on sillä selvä kukaan ei siitä ala marmattamaan. Tämä Suomeenkin kiitos. Kaiken maailman kalliita toimenpiteitä täällä kyllä tehdään ja rahaa laitetaan palamaan kaikkeen, mutta synnytyspelkoisten naisten mahdollisuuteen hankkia jälkikasvua ei edelleenkään suostuta kunnolla. Keskiaikaista. Ihan oikein kun väkiluku laskee vuodesta toiseen.
EIkös sektion saa yksityisyllä iham pyytämällä?
Maapallo on jo ylikansoittunut. Turha perustella sillä, että me olemme pieni kansa, koska liikakansoitus vaikuttaa meihin siinä kuin muihinkin. Liikakansoitus on joka ikisen meistä vastuulla. 2/3 maailman väestöstä pitäisi saada steriloitua, maksaa vaikka kunnon palkkio, joka suurenee sitä mukaa mitä vähemmän lapsia on ennen stresilisaatiota.