Kysymys feministeille! Millä tavalla sukupuolten välinen tasa-arvo ei toteudu Suomessa?
Fakta kun on, että lain mukaan naiset ovat miehiä paremmassa asemassa muutamassa asiassa, mutta muuten sukupuolten välinen tasa-arvo on jo saavutettu.
Kommentit (100)
Palkat ei ole tasa-arvoiset. Lasten tekemisen kulut ei mene tasan työelämässä, eikä aina kotonakaan.
Parisuhdeväkivalta ei ole tasa-arvoista.
Naisia vähätellään monessa paikassa ja asiassa, naiset tekee enemmän kotitöitä eli "naistentöitä" vieläkin vaikka nykyaikana "miestentöitä" ei enää juuri ole kuten ennenvanhaan.
Siinä nyt pari juttua.
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Vierailija kirjoitti:
Palkat ei ole tasa-arvoiset. Lasten tekemisen kulut ei mene tasan työelämässä, eikä aina kotonakaan.
Naisia vähätellään monessa paikassa ja asiassa, naiset tekee enemmän kotitöitä eli "naistentöitä" vieläkin vaikka nykyaikana "miestentöitä" ei enää juuri ole kuten ennenvanhaan.
Siinä nyt pari juttua.
Parisuhde on ihmisten välinen juttu, johon ole edes pakko osallistua. Parisuhde ei ole yhteiskunnan asia. Älä tuo valtiota parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Mikä näistä on pakollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Missä laissa nämä on määrätty pakollisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Täysin vapaaehtoisia ja yksilön omia valintoja. Armeija ei ole sitä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä nyt pari juttua.
Katsoin, että viestiketjussa ei vielä ollut juuri vastauksia ja meinasin tulla sanomaan, että ei ap kannata tuhlata aikaasi, koska pian tänne ilmestyy idiootteja toistelemaan moneen kertaan kumottuja myyttejä palkkojen epätasa-arvoisuudesta ym. Kukas muuten niitä naisia pakottaa niihin "naistentöihin" ?
Vierailija kirjoitti:
Siinä nyt pari juttua.
Olisi kiva tietää mitä kotitöitä yksin asuvana sinkkumiehenä mun ei tarvitse tehdä verrattuna yksin asuvaan sinkkunaiseen
Saako esim. miespuolinen sairaanhoitaja järjestäen 25% enemmän palkkaa kuin nainen, vai millä perusteella palkat ei ole tasa-arvoiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Kaikki jos meinaa ettei ihmiskunta kuole sukupuuttoon. Monissa maissa se on pakollista kun naisilla ei ole oikeutta edes käyttää ehkäisyä tai tehdä aborttia.
Vierailija kirjoitti:
Saako esim. miespuolinen sairaanhoitaja järjestäen 25% enemmän palkkaa kuin nainen, vai millä perusteella palkat ei ole tasa-arvoiset?
Luultavasti saa. Naisille maksetaan tarkasti tessin mukaan, mutta miehille tarjotaan heti alkuun enemmän kuin mitä tessissä sanoo... Niin se on joka paikassa, sitä ei vaan miehet myönnä. Minä olen ihan satavarma että meidänkin työpaikassa miehet saa parempaa palkkaa, vaikka meillä on naistoimitusjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Kaikki jos meinaa ettei ihmiskunta kuole sukupuuttoon. Monissa maissa se on pakollista kun naisilla ei ole oikeutta edes käyttää ehkäisyä tai tehdä aborttia.
No sehän ei ole yksilön ongelma jos ihmiskunta kuolee sukupuuttoon. Kohta 2 ei koske Suomea.
No kyse on Suomen kaltaisissa maissa lähinnä hienosäädöstä, aina voi toki jotain parantaa. Suomi on maiden vertailussa tasa-arvon suhteen aina top3 paras maa äideille ja naisille, 1 sijakin on monta kertaa tullut.
Palkkaerot on monta kertaa selitetty sukupuolieroilla, mutta feministille ei kelpaa.
Miehille ura on ainut keino parantaa asemaa lisääntymismarkkinoilla ja myös pitää puoliso tyytyväisenä. Pitäisi ymmärtää, että totta kai se, jonka on pakko kilpailla, menestyy eri tavalla kuin se, jolle ura on lähinnä "tapa toteuttaa itseään".
Miehet ovat valmiita vuorotöihin, yötöihin, matkustamaan ja hyppimään pomon pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti saa. Naisille maksetaan tarkasti tessin mukaan, mutta miehille tarjotaan heti alkuun enemmän kuin mitä tessissä sanoo... Niin se on joka paikassa, sitä ei vaan miehet myönnä. Minä olen ihan satavarma että meidänkin työpaikassa miehet saa parempaa palkkaa, vaikka meillä on naistoimitusjohtaja.
Tarkoitin kyllä ihan faktoja. Mutta luulen että miehet yleensä uskaltaa/kehtaa pyytää korkeampaa palkkaa kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä pilata luulosi.
"Uuden laajan kansainvälisen tutkimuksen mukaan sukupuolten välinen palkkojen epätasa-arvo on 17,6 prosenttia.
Ero kuitenkin kutistuu lähes olemattomiin tarkasteltaessa palkkausta samoissa tehtävissä. Silloin palkkaero vain 1,6 prosenttia.
Suomessa tilanne on hieman parempi kuin keskimäärin kansainvälisesti, mutta esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat Suomea tasa-arvoisempia."
http://www.talouselama.fi/uutiset/miesten-ja-naisten-palkkaero-on-17-6-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä nyt pari juttua.
Olisi kiva tietää mitä kotitöitä yksin asuvana sinkkumiehenä mun ei tarvitse tehdä verrattuna yksin asuvaan sinkkunaiseen
Monilla sinkkumiehillä äitemuori tekee... Munkin mies sinkkuna ollessaan kävi usein vanhan äitinsä luona syömässä, ja samaa teki hänen kuusikymppinen veljensä kun erosi. Kuulemma äiti pyysi... ja mun mies ei osaa tehdä ruokaa, nyt kun meillä on lapsia ja minä olen myöhään töissä, on ollut pakko jotain opetella tekemään.
Isäpuoleni veli oli pitkään sinkkuna, ja kävi töissä esim. Ruotsissa ja Norjassa hitsarina, kotiin tuli aina järkyttävien pyykkisäkkien kanssa, ja äitimuorihan pyykkäsi.
Kun mun tytär tuli käymään kotona jouluna (opiskelee ulkomailla) niin hän pyykkäsi meidän pyykit, teki ruokaa, kävi ruokakaupassa ja hoiti pikkusisaruksia... kuinkahan moni mies tekee niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan foliohattujuttua. Työantajat eivät maksaisi mielellään yhtään mitään oli sukupuoli mikä tahansa. Todellakaan ei makseta mitään pippelilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija
Raskaus
Synnytys
Imettäminen
Kuka typerys tällaista vastaa? Kas kun et sanonut että parrankasvu ja penis puuttuu. Tässä puhutaan tasa-arvosta, ei biologiasta.
Armeija