Mikä on paras säästövinkkinne
Kiinnostaisi tietää, mitkä ovat parhaat säästövinkkinne. Eli käyttekö kirppareilla, dyykkaatteko ruokaa tai säästättekö ostamalla vaan tarjoustuotteita tms.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat vinkit ovat: Käyttä vain sen verran rahaa kuin pystyt, älä osta osamaksulla, älä ota pikavippejä, tee ostoslista etukäteen ja tee ostokset sen mukaan. Osta vain sitä mitä tarvitset. Sijoita säästöön jäävä raha vaikka rahastoihin.
Eikö osakkeisiin olis fiksumpaa sijottaa? Rahastossa joku vetää aina välistä.
OT, mutta pikällä aikavälillä erilaiset indeksirahastot ovat tuottavampia. Toki, jos seuraa aktiivisesti osakemarkkinoita, niin voi päästä paremmille tuloille.
Aktiivisella osakesijoittamisella voi päästä paremmille tuloille, mutta todennäköisimmin ei. Ja mitä pidempi on aktiivinen sijoitusaika, sitä todennäköisempää on, että häviää indeksilleen (passiivinen sijoittaminen)
Kuten täällä on jo monesti mainittu, osta vain tarpeeseen. Joskus voi niitä mielitekojakin toteuttaa, mutta sekin tuntuu ihanimmalta kun ei sitä ihan kauhean tiheästi tapahdu.
Mulla ainakin oli ennen hyvin erilainen käsitys siitä, mikä oli tarpeellista. Ennen saatoin ostaa vaikka puseron kun se oli kiva, koska ainahan sellaiset on tarpeen. Nykyisin ajattelen ennemmin niin, että jos mulla on kymmenkunta hyvää puseroa, en tarvi uutta vaikka kuinka parilla eurolla saisi. Nykyisin riittää yksi huulikiilto, yksi meikkivoide jne.
Nuorempana sitä jotenkin eli sellaista naistenlehtielämää. Sitten sellainen vain lakkasi olemasta tärkeää. Nykyäänkin ostan mieluista vaan lähinnä silloin kun sitä tarvitsee. Ne samat kivat verhot ovat olleet viisi vuotta, seiniin heitän uuden maalikerroksen kun ne sitä kaipaavat, tukkamalli ja -raidoitus on sellaiset että huolto 3 kk välein riittää jne.
Ruokakin on nykyisin simppelimpää mutta edelleen sellaista mistä pidän. Enää ei ole sitä naistenlehtimaailman velvoitetta kokeilla kaikkea uutta ja trendikästä.
Minimoi toistuvat kulut:
- Vakuutukset vain tarpeen mukaan, kilpailuta ja arvioi saatko todella vakuutuksesta merkittäviä korvauksia vahinkotapauksessa, jos et niin pienennä vakuutusturvaa. Esim. jos koti-irtaimistosi on pääosin yli 3v vanhaa peruslaatua (ei arvotavaraa), vakuutuksen ikävähennykset pudottavat korvaukset suurelta osin olemattoman pieniksi joka tapauksessa. Sama pätee vanhan auton kaskovakuutukseen tms.
- Kaikki toistuvat (kk maksulliset ym) kulut minimiin. Lehtitilaukset pois, netti- ja puhelinliittymiksi halvimmat mahdolliset, maksu-tv tilaukset pois, kaikki yhdistysten ja "kirjakerho" tyyppiset jatkuvat maksulliset jäsenyydet pois, ellei niille ole välttämätöntä tarvetta. Käytä sen sijaan nettiä ja kirjastoa (niitäkin on vielä olemassa) viihteen ja tiedon hakuun.
Isoihin hankintoihin malttia:
- Älä osta velaksi mitään mikä ei ole välttämättömyys. Ts. jos pesukone hajoaa eikä rahaa ole niin osamaksu on ihan ok, mutta kalliin puhelimen tai telkkarin hankinta osamaksulla ei. Sama toisin muotoiltuna, jos sulla ei ole varaa ostaa kivoja juttuja käteisellä, niin sulla ei ole varaa ostaa niitä ollenkaan.
- Auton hankinnassa laske realistisesti arvonaleneman vaikutus, äläkä tuijota tässä merkkiliikeen vaihtohyvityksiä vaan käteishintoja. Näin siksi että merkkiliikkeen ylisuuret hyvitykset toimivat hyödyksesi vain niin kauan kuin olet valmis ja kykenevä vaihtamaan auton uuteen muutaman vuoden välein. Käyttökuluja voi pienentää fiksusti toimimalla, mutta suuren säästön voit saada ostamalla halvimman käytetyn tarvettasi vastaavan auton uudemman kalliimman sijaan. Esim. uuden 25k€ auton arvo saattaa alussa pudota yli 2 t€ vuodessa, kun 5v vanhan 10t€ käytetyn arvo putoaa enää ehkä 1 t€ vuodessa.
- Asumiskulut: säännöllisten kuukausimenojen kasautuminen on tässäkin se juttu. 100€ pienennys vuokrassa säästää yli tonnin vuodessa, joka vuosi tästä eteenpäin, ja ainakin isommissa kaupungeissa samalla alueella samantasoisten asuntojen vuokrissa voi hyvinkin olla jopa satojen eurojen hajonta. Jos naapurustossasi on tarjolla nykyistäsi vastaava asunto 200 tai vaikka 100 euroa halvemmalla vuokralla, niin harkitse muuttoa. Mieti myös tarvitsetko kaikki käytössäsi olevat neliöt, jos asuntosi on täytetty pääosin tavaralla ihmisten sijaan niin pärjäisit ehkä pienemmässäkin kun karsisit tavaran määrää?
- Älä kuitenkaan unohda nautintoja, mutta koeta miettiä voitko tehdä itseäsi ilahduttavia asioita halvemmalla. Tähän liittyen, kaikki rahaavievät jutut mitä teet vain "imagon" vuoksi eli enemmän muita kuin itseäsi (/lähimpiäsi) varten ovat pohjimmiltaan turhaa rahanmenoa.
- Älä myöskään säästä käyttötavaroista väärässä kohtaa. Nyrkkisääntönä "tingi näyttävyydestä ja lisäominaisuuksista, älä laadusta". Pätee niin vaatteisiin, kodin käyttötavaroihin, työvälineisiin kuin autoon.
Hanki iso kattila ja tee keittoruokia pakastimeen. Suunnittelu, että on aina hiukan säästössä.
Vaatteita vasta kun kaikki muu hankittu.
Eurolleenkin joskus jouduttu laskemaan, aina ensin huolehdi ruokaan riittävästä rahasta, koska laskuihin on usein mahdollista saada maksuaikaa.
Ei muovikasseja, rahapelejä, muutama kymppikin merkitsee.
Monet olutta läträävät voisivat ostaa hienon puvun vaikka joka vuosi niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tee realistinen budjetti ja kirjaa kaikki menosi. Ota kuitit ostoksistasi.
Tämä on hyvä. Yllättävän monella aikuisella ei ole tarkkaa tietoa siitä, mihin ne omat rahat oikeasti menevät. Voisit siis aloittaa siitä, että kirjaat kaikki (siis ihan oikeasti kaikki) menot exceliin. Siitä huomaat suurimmat menoerät. Jos huomaat, että sinulla menee suhteessa paljon rahaa esimerkiksi ruokakauppoihin ja marketteihin, voisi olla hyvä tarkemmin kirjata ylös, mitä kaikkea ostat sieltä. Monelle marketeista tarttuu mukaan turhuuksia (jokainen määritelköön itse, mutta esimerkkinä vaikka lehtiä, karkkipatukoita, lenkkarit lapselle, sointuvat käsipyyhkeet kylppäriin jne), mitä ei oikeasti tarvitse.
Kun on jonkin aikaa pitänyt tarkkaa listaa menoistaan, niin voi itse katsoa, missä olisi mahdollisuus säästää ja mikä tärkeintä, mistä on valmis luopumaan! Osalle se voi olla lehtitilaukset, jollekin auto, kolmas päättää olla tarkempi ruokaostosten kanssa ja joku lakkaa ostamasta joka aamu ärrältä takeaway-kahvin! Mutta jotta voi järkevästi lähteä säästämään ja karsimaan kuluista on hyvä tietää, mitä ne rahat tällä hetkellä kuluvat. Tämän jälkeen myös tarkemman budjetin laatiminen on aika helppoa :)
Laita palkasta aina tietty summa säästöön ja mieti, mihin rahasi käytät. Kuukausibudjetin suunnittelu/tarkkailukaan ei ole paha idea.
Eroa muista pankeista ja avaa S-pankissa tili. Säästät noin 5euroa /kk palvelumaksuissa.
Jätin lapset tekemättä ja asun kommuunissa. En käy kahviloissa, ostan -30% tuotteita, vaatteet alennuksesta.Sijoituksissa tällä hetkellä 600 000 euroa.
Vaatteet, huonekalut, elektroniikan ostan alesta, kun on tarve. Suunnittelee etukäteen paljonko saa ruokakauppaan mennä kuussa (sisältäen kaikki hygieniatarvikkeetkin) ja suunnittelee sen mukaan viikon ruokalistan. Voi laskea suunnilleen paljonko millekkin aterialle tulee hintaa ja sen mukaan höylätä sitä. Ostoslista, ennen kun lähtee sinne kauppaan eikä osta mitään ylinmääräistä.
Mä löysin nopealla googlailulla paljon tästä aiheeta käytyä keskustelua. Laitan tähän, niin ei tarvitse sitten toistella noita:
Näistä ainakin on varaa valita:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000469350.html
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/tili_taas_tyhja_tassa_6_…
aikaisempien keskustelujen antia täällä:
http://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/talous_tiukilla_tassa_59_paras…
huumoria:
https://www.metropoli.net/lifestyle-uutiset/toimi-nain-haluat-saastaa-v…
ja loppuun järkyttävä 101 kohdan lista:
Vierailija kirjoitti:
Jätin lapset tekemättä ja asun kommuunissa. En käy kahviloissa, ostan -30% tuotteita, vaatteet alennuksesta.Sijoituksissa tällä hetkellä 600 000 euroa.
Mitä sillä rahalla sitten tekee, jos sitä ei voi käyttää? No kai se on hupi leuhkiminenkin.
En osta mitään jos ei ole pakko. Ja jos ostan vaatteita tms, ostan vain sen minkä oikeasti haluan. Jos näen kalliin vaatteen, en etsi siitä halvempaa kopiota vaan ostan juuri sen mistä haaveilen.
Palkasta menee suoraan joka kk 500€ rahastoihin ja käteistilille 200€, olen käytännössä automatisoinut kaiken tililiikenteeni siten, että käyttötililläni on joka kuun alussa 600€ jonka on riitettävä kaikkeen ja hyvin on riittänytkin. Minulla on erikseen bussikorttitili jonne menee automaattisesti 110€ seutulippua varten ja sieltä taas maksu on ajastettu valmiiksi joka kuukausi, tämän tilin "ylijäämäeurot" siirrän kaksi kertaa vuodessa käteistilille. Asumismenot on myös automatisoitu siten, että vastikkeet menevät automaattisesti ja lainanlyhennykset menevät automaattisesti.
Lasken etukäteen budjetin ja jos näiden edellämainittujen lisäksi jää löysää rahaa, siirrän ne käteistilille josta teen muutaman kerran vuodessa osakeostot. Jos tilaan jotain tai teen avoimen ostotilauksen kauppaan, maksan aina luotolla ja sitten tuotteen saatuani maksan luottokortille summan samantien takaisin.
Käytännössä minulla on kiinteä budjetti jota noudatan ja automatisoin kaiken, tilillä on aina tietty summa ja olen siihen tottunut. Olen peruspirjo +- 3k liksallani julkisella sektorilla lisistä riippuen ja minulla jää aina hyvin säästöön rahaa. Lapsia ei ole ja mies käy töissä ja maksaa oman elämisensä joten minulla ei ole lompakkoloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä rahalla sitten tekee, jos sitä ei voi käyttää? No kai se on hupi leuhkiminenkin.
sillä rahalla elää huoletonta elämää kun raha tekee töitä ja tuottaa pääomatuloja, jos iskee työttömyys tai muutenvaan alkaa työt tökkiä, voi irtisanoutua huoletta ja jäädä kotiin. Taloudellinen turva ja taloudellinen riippumattomuus on semmoisia asioita, jotai kaikkien kannattaisi tavoitella. Ihana elää stressitöntä ja rentoa elämää kun oma talous ja tulevaisuus on turvassa vaikkapa sairastumisen tai työttömyyden varalta. Itse olin aiemmin aina stressaantunut ja kärttyinen, kunnes sain sijoitusportfolioni siihen kuntoon että se mahdollisti tuotoillaan töistä poisjäämisen. Muutuin ihmisenä täysin ja minusta tuli rento :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu. Sillä voi vaikkapa ostaa itselleen taloudellisen riippumattomuuden. Mutta miksi olla vapaa, kun voi sen sijaan syytää rahansa latteen ja laukkuihin. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu. Sillä voi vaikkapa ostaa itselleen taloudellisen riippumattomuuden. Mutta miksi olla vapaa, kun voi sen sijaan syytää rahansa latteen ja laukkuihin. Jep.
No jokainen tekee tietysti omat valintansa. Itse haluan kuitenkin pystyä elämään täyttä elämää jo nyt, en vasta 10 tai 20 vuoden päästä. Ja kyllä, minulle täyteen elämään kuuluu mahdollisuus käydä kahvilla tai ostaa laukku itselleni.
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään jos ei ole pakko. Ja jos ostan vaatteita tms, ostan vain sen minkä oikeasti haluan. Jos näen kalliin vaatteen, en etsi siitä halvempaa kopiota vaan ostan juuri sen mistä haaveilen.
Palkasta menee suoraan joka kk 500€ rahastoihin ja käteistilille 200€, olen käytännössä automatisoinut kaiken tililiikenteeni siten, että käyttötililläni on joka kuun alussa 600€ jonka on riitettävä kaikkeen ja hyvin on riittänytkin. Minulla on erikseen bussikorttitili jonne menee automaattisesti 110€ seutulippua varten ja sieltä taas maksu on ajastettu valmiiksi joka kuukausi, tämän tilin "ylijäämäeurot" siirrän kaksi kertaa vuodessa käteistilille. Asumismenot on myös automatisoitu siten, että vastikkeet menevät automaattisesti ja lainanlyhennykset menevät automaattisesti.
Lasken etukäteen budjetin ja jos näiden edellämainittujen lisäksi jää löysää rahaa, siirrän ne käteistilille josta teen muutaman kerran vuodessa osakeostot. Jos tilaan jotain tai teen avoimen ostotilauksen kauppaan, maksan aina luotolla ja sitten tuotteen saatuani maksan luottokortille summan samantien takaisin.
Käytännössä minulla on kiinteä budjetti jota noudatan ja automatisoin kaiken, tilillä on aina tietty summa ja olen siihen tottunut. Olen peruspirjo +- 3k liksallani julkisella sektorilla lisistä riippuen ja minulla jää aina hyvin säästöön rahaa. Lapsia ei ole ja mies käy töissä ja maksaa oman elämisensä joten minulla ei ole lompakkoloisia.
Kuulostaa siltä, että kohta automatisoit itsesikin! Ei siinä, kuulostaa kyllä ihan fiksulta ja puheidesi perusteella toimivalta. Itse en ole lähtenyt samalle automaation tielle, mutta muuten järjestelyni ovat suurin piirtein samanlaisia. Omassa tapauksessani summat elävät hieman kuukauden mukaan.
nittanen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että kohta automatisoit itsesikin! Ei siinä, kuulostaa kyllä ihan fiksulta ja puheidesi perusteella toimivalta. Itse en ole lähtenyt samalle automaation tielle, mutta muuten järjestelyni ovat suurin piirtein samanlaisia. Omassa tapauksessani summat elävät hieman kuukauden mukaan.
heh, joo olisin voinut oikolukea ja olla toistamatta samaa sanaa.. ehkä keskustelupalstalle saa kirjoittaa vähän tajunnanvirtamaisemmin :D Olen kyllä pitänyt toimivana ratkaisuna, olin nuorempana tuhluri ja vanhempani käytännössä pakottivat säästämään 70% palkasta kun asuin vielä kotona ja sittemmin olen modannut tuota nuoruuteni mallia nykytilannetta paremmin vastaavaksi :) edelleenkin tulee joskus ostettua "turhuuksia" mutta huomattavasti harvemmin ja minulla ostoshimoihin auttoi yksinkertaisesti se että ostin vain sen minkä oikeasti halusin, enkä etsinyt tilalle halvempia korvikkeita. Jos näin arvokkaan laukun lehdessä, aloitin usein etsimään siitä edullisempaa versiota ja saatoin päätyä ostamaan muutamankin "melkein hyvän" laukun. Sitten päätin että ostan sen minkä oikeasti haluan enkä mitään muuta ja nyt ostoksia tulee tehtyä oikeasti yhden käden sormien määrä vuodessa ja summatkaan eivät kohoa niin korkeaksi kun tarjoushaukkailee :)
Jos on alottamassa säästämistä ja ei tiedä miten aloittaa, kannattaa laittaa joku pieni summa menemään automaattisesti palkkapäivänä esim rahastoon, josta rahaa ei saa nostettua samassa sekunnissa kuin tililtä. Rahastoissa voi kestää helposti 1-2 pankkipäivää että rahan saa ulos sieltä ja jotenkin itse ainakin mietin sitä nostamista tarkemmin kuin tililtä. Säästämisessä tärkeintä on aloittaminen!
Osta vain se mitä tarvitset. Tämä vaatii sen, että erotat halun ja tarpeen toisistaan.
Ruokaostosten suunnittelu säästää takuuvarmasti.
Motivoi itsesi asettamalla tavoite. Mulla oli ison rahallisen satsauksen vaativa haave, jonka toteuttaminen vaati säästämistä. Ei tuntunut kituuttamiselta vaan palkitsevaa kun tiesin, miksi säästän.
Kävin tämän ketjun innostamana tekemässä S-pankin sopimuksen, että bonukset menee korkean riskin rahastoon.
Se nyt ei ole selvä vielä oliko tämä säästö vai rahan menetys.
Hanki pakastin. Vaikka pakastin maksaakin rahaa, niin saat pitkällä aikavälillä säästöä, kun voit tehdä isompia ruokannoksia pakkaseen ja syödä siletä pikkuhiljaa.
Ruuassa surimman säästön saa leipomalla itse. Varsinkin makeat leivonnaiset ovat paljon halvempia itse tehtynä ja useimmiten myös paremman makuisia.
Jos on oikeasti aikaa ja energiaa niin katso viimeisen vuoden rahanmenosi ja tarkista mitkä ovat suurimmat kuluerät. Mieti voitko saada niihin säästöä.
Kilpailuta / vertaa kaikki mahdolliset asiat: vakuutukset, sähkö, puhelinliittymät etc.