Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET: miten toimitte, jos vanhempien kasvatusperiaatteet poikkeavat kovasti yleisistä käsityksistä? (tai pikenminkin, kuinka välttää kaheliksi tulo?)

Vierailija
23.01.2017 |

Eli luokallani on oppilas, jonka kotona ei lapselle aseteta rajoja ja tämä näkyy tietysti luokassa kaikessa toiminnassa. Kun tapasin vanhemmat arviointikeskustelun merkeissä, kävi myös ilmi, että vanhemmat halveksuvat ja vähätelevät koulua. Vanhemmat myös uskovat kaiken, mitä laspi sanoo ja suhtautuivat vihamielisesti, kun kerroin muutamasta asiasta, jossa heidän lapsensa oli toiminut ikävästi toista oppilasta kohtaan vapaa-ajalla (ei siis tietysti kuulu opettajalle virallisesti, mutta ainakin itse haluaisin tietää, jos oma lapseni käyttäytyisi huonosti)

Tämän lapsen asenne myrkyttää osaltaan luokan ilmapiiriä, enkä ilman vanhempien tukea pysty sitä muuttamaan, vai voinko? Onko jollakulla hyväksi havaittuja keinoja toimia tällaisen lapsen kanssa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä oikein mikään auta, kuin purra hammasta ja pysyä open roolin sisällä. Pitää vaan jaksaa vaatia samoja käytöstapoja, kuin muilta, vaikka saisi koko ajan ylenkatsetta osakseen. On oikeasti tosi kuluttavaa, mutta onneksi oppilaat kasvavat ja näistä pääse jossain vaiheessa eroon.

Ja joo, alanvaihto on ruvennut käymään entistä useammin mielessä...

Vierailija
2/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eroaa "yleisistä käsityksistä"? Ei kai koulu voi sanella, miten kukakin lapsensa kasvattaa. Koulu opettakoon asioita ja koti sitten saa kasvattaa kuten parhaaksi katsoo ja haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu opettajille pätkääkään kuinka lapseni kasvatan.

Vierailija
4/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriökäyttäytymisestä annan istumista, mutta muuten ei jaksa kiinnostaa sen enempää

Vierailija
5/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eroaa "yleisistä käsityksistä"? Ei kai koulu voi sanella, miten kukakin lapsensa kasvattaa. Koulu opettakoon asioita ja koti sitten saa kasvattaa kuten parhaaksi katsoo ja haluaa.

Nimim. Pikku paskiaisen wt-äiti.

Vierailija
6/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on parikin esim. näiden "elämäm koululaisten" lasta, jotka on tosi rasistisia, huonokäytöksisiä jne. ja kun tapaa vanhempia, huomaa, mistä ovat tapansa perineet. Olen sitten vain ajatellut, että en ala päätäni hakkaamaan seinään, tää on vaan työ, josta en saa yhtään enempää palkkaa, vaikka teksin mitä. En myöskään jaksa alkaa kasvattamaan vanhempia.

Vierailija
7/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kuulukaan mulle, mutta kasvattaisit siitä lapsestasi edes sitten yhteiskuntakelpoisen. T. Ope

Vierailija
8/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ainoastan kuulu vaan myös näkyy. Jos tunnista menee iso osa tenavan hiljaiseksi saamiseen, niin siinä kärsii koko luokka, myös se *mun ei tartte totella ketään ja äiti uskoo kaiken mitä kerron* tenava.

Vierailija
9/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli luokallani on oppilas, jonka kotona ei lapselle aseteta rajoja ja tämä näkyy tietysti luokassa kaikessa toiminnassa. Kun tapasin vanhemmat arviointikeskustelun merkeissä, kävi myös ilmi, että vanhemmat halveksuvat ja vähätelevät koulua. Vanhemmat myös uskovat kaiken, mitä laspi sanoo ja suhtautuivat vihamielisesti, kun kerroin muutamasta asiasta, jossa heidän lapsensa oli toiminut ikävästi toista oppilasta kohtaan vapaa-ajalla (ei siis tietysti kuulu opettajalle virallisesti, mutta ainakin itse haluaisin tietää, jos oma lapseni käyttäytyisi huonosti)

Tämän lapsen asenne myrkyttää osaltaan luokan ilmapiiriä, enkä ilman vanhempien tukea pysty sitä muuttamaan, vai voinko? Onko jollakulla hyväksi havaittuja keinoja toimia tällaisen lapsen kanssa?

Minä vanhempana hermostuisin jos sinä opettajana puuttuisit lapseni vapaa-aikaan ja "rankaisisit" lasta siitä miten hän käyttäytyy koulun ulkopuolella. Arviointikeskustelussa käydään läpi lapsen kouluasiat, ei vapaa-aika. Jos joku kielii sinulle vapaa-ajalla tapahtuvasta niin sinä sanot että asia pitää kertoa huoltajalle, koulu ei voi siihen puuttua. Voit olla yhteydessä kertojan kotiin.

Vierailija
10/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle.

Just tän takia mä vaihdoin alaa. Nyttemmin mulla on pidemmät työpäivät ja vähemmän lomaa, mut silti en koskaan enää haluis tohon paskaan takaisin.

Lapsissa ei yleensä ole mitään vikaa, mut liian suuri osa vanhemmista on ihmisperseitä.

Ex-ope

Vierailija
11/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opet puuttuvat maahanmuuttajien rasistiseen käytökseen?

Vierailija
12/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei määrää vanhemmat vaan koulussa koulun tavalla. Eli vedän koulun yhteisten isojen linjojen mukaan ja en ihan pienistä ala kotiin ottamaan yhteyksiä. Jos yhteistyötilanteessa on eriävä mielipide niin se on ihan ok ja kerron jämäkän rauhallisesti miten toimimme asian tiimoilta ja miksi. Jankkaamaan en ala vaan hyvin nopeasti ehdotan isoa palaveria jossa mukana kuraattori ja rehtori. Harvoin haluavat kuulla samat monesta suusta vaan tyytyvät sitten vaan olemaan eri mieltä mutta hyväksyvät pakon edessä että koulussa on koulun tavat myös heidän mussukallaan. Eli kasvattakoon mukulansa niinkun lystäävät mutta koulussa ollaan niinkun koulussa olla kuuluu.

Vierailija
13/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vanhempana hermostuisin jos sinä opettajana puuttuisit lapseni vapaa-aikaan ja "rankaisisit" lasta siitä miten hän käyttäytyy koulun ulkopuolella. Arviointikeskustelussa käydään läpi lapsen kouluasiat, ei vapaa-aika. Jos joku kielii sinulle vapaa-ajalla tapahtuvasta niin sinä sanot että asia pitää kertoa huoltajalle, koulu ei voi siihen puuttua. Voit olla yhteydessä kertojan kotiin.

Mistä saa muiden vanhempien yhteystiedot, että voi kertoa heille miten heidän oma pieni sössöhössö haukkuu ja tönii. Miten saat mitään järkeä jollekin wt-parille taottua, kun käytöstavat on heillä itselläänkin hukassa? Ja luuletko, ettei koulun ulkopuolella kiusaava kiusaa koulussa.

Vierailija
14/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa muiden vanhempien yhteystiedot, että voi kertoa heille miten heidän oma pieni sössöhössö haukkuu ja tönii. Miten saat mitään järkeä jollekin wt-parille taottua, kun käytöstavat on heillä itselläänkin hukassa? Ja luuletko, ettei koulun ulkopuolella kiusaava kiusaa koulussa.

En tiedä mutta sen tiedän että opettaja ei saa tuolla tavoin puuttua vapaa-ajan käytökseen. Hän ei voi tietää mikä siitä on totta ja mikä ei eikä voi selvittää niitä asioita koululla. Hänen valtuudet ei riitä siihen. Ihan open oman jaksamisen kannalta kannattaa hoitaa vain ne hommat jotka työhön kuuluu. En minäkään tiedä joka jannun nimeä tai kotiosoitetta mutta en silti huutele koululle niistä.

Opettaja puuttuu käytökseen koulussa ja se riittää.

Vierailija
15/21 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta sen tiedän että opettaja ei saa tuolla tavoin puuttua vapaa-ajan käytökseen. Hän ei voi tietää mikä siitä on totta ja mikä ei eikä voi selvittää niitä asioita koululla. Hänen valtuudet ei riitä siihen. Ihan open oman jaksamisen kannalta kannattaa hoitaa vain ne hommat jotka työhön kuuluu. En minäkään tiedä joka jannun nimeä tai kotiosoitetta mutta en silti huutele koululle niistä.

Opettaja puuttuu käytökseen koulussa ja se riittää.

Eli huonokäytöksinen lapsi jatkakoon kiusaamista, koska kukaan ei edes kerro vanhemmille mitään? Kunhan muistaa kiusata koulun ulkopuolella. No käsittääkseni lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös tiedolla etunimi, luokka ja koulu. Lastensuojelulla on oikeus tietää loputkin. Kannattaa kertoa hyvin maalailevasti perheen oletetuista ongelmista ja tehdä useampi ilmoitus tietyin väliajoin. Jos vanhemmat eivät kasvata lapsia

hyville käytöstavoille, on parasta, että lapsi muuttaa pois terveempään ympäristöön.

Vierailija
16/21 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä samat vanhemmat, joiden mielestä opettaja ei saa puuttua mihinkään, eivät myöskään hyväksy sitä, että kiusatun vanhempi itse puhuttelee kiusaajaa. Koska kyllä he itse osaavat kasvattaa lapsensa... Paitsi kun eivät tee edes sitä.

17/21 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoituksen paikka jos vanhemmat eivät todellakaan aseta rajoja lapselleen.

Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään maailmanloppu. Oikea apu säästäisi tällaista lasta monelta myöhemmältä murheelta.

Tuleeko opettajalle muuten joku sanktio jos luokka jää jälkeen tällaisen häirikön kasvatuksen vuoksi?

Vai onko kyse siitä että tuntuu siltä että kaikki lapset putoavat kelkasta ja joutuvat turmioon koska häirikkö? Koska ei välttämättä mene niin.

Eiks toi mene vähän niin että se paukkujen käyttäminen häirikköön todella maksaa vaivan, koska jos se on dialohissa sinun kanssasi, se ei ole dialogissa koko luokan kanssa ja valtaosa voi edistyä omin voimin.

18/21 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä samat vanhemmat, joiden mielestä opettaja ei saa puuttua mihinkään, eivät myöskään hyväksy sitä, että kiusatun vanhempi itse puhuttelee kiusaajaa. Koska kyllä he itse osaavat kasvattaa lapsensa... Paitsi kun eivät tee edes sitä.

Kyllä vaan.

Rajaton kasvatus tekee kiusaajia, kova kontrolli taas kiusattuja.

Vierailija
19/21 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Aika ikävä ja vaativa tilanne opettajalle. Tunnen itsekin perheen, jossa suhtautuminen kouluun ja opiskeluun on täysin hälläväliä. Pahinta on, että he ovat menestyneet erinomaisesti ilman koulutusta, jos siis menestyksen mittarina pidetään hyvää työuraa ja isoja tuloja. (Onhan Trumpkin miljonääri sekä presidentti.)

Itse en varmaan ryhtyisi muuta kuin minimikeskusteluun vanhempien kanssa. Eivät he kumminkaan tule muuttamaan asennettaan, johon heiltä taatusti löytyy vankat perusteet. Minkäs sille voi.

Lasta sen sijaan käy sääli. Kamala tilanne, että maailmankuva menee aivan metsään heti alusta alkaen, plus että koulutuksen arvostamattomuus ja koulun vähättely on tosi vanhanaikaista.

Ehkä yrittäisin vain sinnikkäästi pitää kiinni siitä, mikä on oikein ja koulun sääntöjen mukaista, riippumatta siitä, tukevatko vanhemmat näitä ajatuksia vaiko eivät. Siis joka ikinen kerta puhuttelu ja rangaistus, kun sääntöjä rikotaan yms. Sinä olet opettaja ja sinulla on opettajan velvollisuudet sekä oikeudet, lisäksi myös koko koulusysteemin ja opetussuunnitelman yms. tuki ja oikeutus takanasi.

Pysytään toiveikkaina, että vähitellen lapsi havahtuu huomaamaan, että hittolainen, täällä koulussahan on eri säännöt kuin kotona ja näiden mukaan mennään täällä!

Vierailija
20/21 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tee rikosilmoitus  pahoinpitelystä tai lastensuojeluilmoitus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan