Asuntolaina ollut n 7v lyhennysvapaalla, 1v jäljellä, jos pian tärppää niin vuosi siihen päälle :o)
ei kannata taloutta kiristää turhanpäiten liian tiukalle, kun on mahdollisuuksia
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten AP maksaa korkoa, jos kerran ansaitsee tällä hetkellä lainallaan? Rautalangasta vääntäen APN marginaali on sama tai suurempi kuin viitekorko ja sen lisäksi OP maksaa 0,25 % bonusta. Jos AP maksaisi lainansa pois, hän ei saisi siitä bonusta. Lisäksi lainan poismaksuun käytettävät rahat tuottavat tällä hetkellä (hyvin) sijoitettuna. Onneksi olkoon AP!
Marginaali tulee kylläkin viitekoron päälle. Vaikka viitekorko olisikin ja yleensä onkin tällä hetkellä nolla niin ap maksaa kokoajan pankilleen lainasta marginaalia. Typerää maksaa vaikkapa esim 1% marginaalia lainasta vuodesta toiseen ja kun viitekorko nousee niin laina ei ole lyhentynyt yhtään ja sitten maksetaankin vielä kovempaa korkoa.
Onneksi olkoon pikemminkin Osuuspankille kun ihmiset maksavat lainastaan korot pankille useampaan otteeseen. Lainaa lyhentäessä korkoja maksettaisiin vähemmän. Pitkässä juoksussa ap maksaa siis pankille vain enemmän korkoja kuin asiakas joka lyhentää sitä lainaa kokoajan. Fiksu lyhentäisi lainaa nyt kun sen hoitokulut (eli korot) ovat alhaalla, ei silloin kun lyhennyksen lisäksi maksetaan isoja hoitokuluja eli ts. kovia korkoja.
Meidän asuntolainan korko on 36e kuukaudessa. Ihan ilomielin makselen ja pidän pari vuotta lyhennysvapaata, sen jälkeen asuntolaina on maksettu 5 vuodessa pois.
t. hoitovapaalainen jolla olisi varaa maksaa laina poiskin
Vierailija kirjoitti:
meillä tulot 4000€ nettona ja lyhennys on 1000€/kk tiukkaa tekee vaikka molemmat on töissä. Nyt jäljellä 179 000€ lainasta 97 000€
Iso lyhennys. Asutteko omakotitalossa vai osakehuoneistossa? Usein ihmiset yllättyvät (verratessaan lainalyhennysta vuokraan) että ne muut asumisen kulut vastike, vakuutukset, sähkö ja vesi ovat iso menoerä varsinkin perheasunnoissa. Minulla vielä muutama vuosi asuntolainaa ja myönnän, että vuosi vuodelta lyhennys tuntuu enemmän. Asumisen kulut ja hinnat kaupoissa nousseet merkittävästi siitä kun laina otettu 10 vuotta sitten. Myös perhe kasvanut. En voi suositella liian isoa lainaa ja sitä myöten liian isoa lyhennystä. Kun olin sinkku lyhensin nopeasti asuntolainan, koska asunto oli pieni ( asumisen kulut pienet) ja minulla ei ollut perhettä. Perheen myötä asuntolainan lyhentäminen on todellakin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä tulot 4000€ nettona ja lyhennys on 1000€/kk tiukkaa tekee vaikka molemmat on töissä. Nyt jäljellä 179 000€ lainasta 97 000€
Iso lyhennys. Asutteko omakotitalossa vai osakehuoneistossa? Usein ihmiset yllättyvät (verratessaan lainalyhennysta vuokraan) että ne muut asumisen kulut vastike, vakuutukset, sähkö ja vesi ovat iso menoerä varsinkin perheasunnoissa. Minulla vielä muutama vuosi asuntolainaa ja myönnän, että vuosi vuodelta lyhennys tuntuu enemmän. Asumisen kulut ja hinnat kaupoissa nousseet merkittävästi siitä kun laina otettu 10 vuotta sitten. Myös perhe kasvanut. En voi suositella liian isoa lainaa ja sitä myöten liian isoa lyhennystä. Kun olin sinkku lyhensin nopeasti asuntolainan, koska asunto oli pieni ( asumisen kulut pienet) ja minulla ei ollut perhettä. Perheen myötä asuntolainan lyhentäminen on todellakin erilaista.
Meillä on lyhennys + korko 950e/kk neljäntonnin nettotuloilla. Minusta se ei ole mitenkään iso. Asumiskulumme ovat 1250e kuukaudessa omakotitalossa (sis. lyh. + korko + muut kulut). Tuolla rahalla emme saisi vuokrattua hyvää ja kunnollista/tilavaa perheasuntoa. Laina on maksettu kuuden vuoden päästä pois.
Agressiiviset lainanmaksajat katosi palstalta(?) Hallitusta riskien hallinnasta tässä on kyse. On osunut hyvään saumaan tuo lyhennysvapaa ja olen jaksanut, periaattenkin vuoksi, vääntää noista asioista siten ettei ole tullut lisäkulua.
Tilanne on nyt hyvä, avopuolison osuus on jo maksettu ja omasta puolikkaasta jaljella enaan kolmasosa oman puolikkaan arvosta. Sijoitettuna on oman velan monikerta osakkeisiin. AP
Nyt on kyllä mennyt KTM:n koulutus hukkaan.