Oletteko tavanneet sivistynyttä, mutta kouluttautumatonta ihmistä?
Itse olen tavannut pari fiksua ja sivistynyttä ihmistä, mutta hekin kuuluivat niihin, jotka ovat keskeyttäneet yliopiston. Itse en ole kouluja käynyt, mutta opettelen paljon asioita kotona. Onko asia niin, ettei tavallisia kouluttautumattomia duunareita asiat hirveästi kiinnosta? Sivistyneellä en tarkoita sellaista, jolla on paljon tietoa yhdestä asiasta, esim politiikasta, vaan tutkii kaikkea muutakin.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Se on periaattessa totta, että netistä voi etsiä itse tietoa melkein mistä vaan aiheesta, mutta käytännössä ei toimi kuitenkaan ihan niin hyvin. Suurin osa tieteellisistä artikkeleista on valitettavasti edelleen maksumuurien takana eikä niihin pääse käsiksi kuin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta, tai rikkaat, joilla on varaa maksaa jokaisesta artikkelista. Itseopiskelussa on myös se huono puoli, että kukaan ei ole kritisoimassa. Yksin voi helposti ajautua etsimään tietoa yksipuolisesti, kun ei ole luokkakavereita ja opettajia, jotka kertoisivat oman mielipiteensä. Yliopistossa myös opetetaan kriittistä ajattelua ja vaikka tässä asiassa yliopistoilla on paljon parantamisen varaa, on itseopiskelussa vielä suurempi riski siihen, että ei osaa katsoa kriittisesti löytämäänsä tietoa.
Hohhoijaa. Taidat olla töissä jossain yliopistolla?
Olen, useitakin. Varsinkin maaseudulla tapaa monesti ihmisiä, jotka ovat monipuolisesti kiinnostuneita asioista ja saattavat lukea ja tietää paljon, vaikka eivät välttämättä ole kouluttautuneita. Myös oma mieheni kuuluu tähän kategoriaan. Hän on monessa asiassa sivistyneempi kuin minä, vaikka minä olen maisteri ja hän on ylioppilas.