Aion puhua totta sateenkaariperheen lapselle!
Minä tein jokin aika sitten "radikaalin" päätöksen. Minulla on suvussa sateenkaariperhe, kaksi naista joilla ns. yhteisiä lapsia. Vanhempi lapsista puhuu välillä siitä kun ei ole isää ja hänelle sitten vastataan, että "mutta sulla on kaksi äitiä, jotka rakastaa sua" ja "perheet on erilaisia" ym...
Lapsesta on vähitellen kouluun menon jälkeen alkanut tulla jotenkin vihainen ja turhautunut. Vika ei ole varsinaisesti siinä että on kaksi äitiä. On muitakin perheistä, joissa lapsi ei asu äidin ja isän kanssa, yleensä eron takia. Mutta näissä muissa perheissä lapsi TIETÄÄ kuka hänen isänsä on. Ja tämä lapsi ei tiedä. Mutta ilmeisesti hän tietää, että isän voi saada myöhemmin selville, mutta kuitenkin vasta myöhemmin aikuisena! Sitä ennen ei voi muuta kuin arvailla, että millainen se isä mahtaa olla!
Tätä tilannetta olen kovasti miettinyt ja tämä "radikaali" päätökseni on se, että aion olla lapsen puolella ja rehellinen hänelle. Murrosiässä viimeistään lapset muutenkin kyseenalaistaa asioita eikä riidoilta voi välttyä. Tulen taatusti olemaan epäsuosittu tämän valinnan takia (voin arvata että tämä kommentti saa aika paljon miinusta täällä AV-palstallakin), mutta näin aion tehdä. Aion siis ihan suoraan sanoa lapselle, että on ihan OK olla asiasta vihainen. Se mitä äitisi ovat sulle tehneet ei ole sun parhaaksi. Sulla on oikeus isään ja oikeus tuntea muutkin sukulaisesi. Kenelläkään ei ole oikeutta tehdä lapselleen niin, että lapsi joutuu 18-vuotiaaksi pähkäilemään että kukahan mun isi on ja sitten vielä jännittämään tämän isän tapaamista myöhemmin! Ihan tosissaanko tuollainen on lapsen edun mukaista?!
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lahjoittanut munasolujani, eikä mua kiinnosta, miten niiden on käynyt. Jos mun ovelle ilmestyisi joku, joka väittäisi olevansa tämän perusteella mun lapseni, niin lähettäisin matkoihinsa. Ei se ole mun, vanhemmuus on muuta kuin biologiaa
Tuolla asenteella olisi parempi, jos et olisi luovuttajaksi ryhtynytkään. Et osaa olla ihminen ihmiselle, äitiyttähän tuollainen vieras ei olisi vaatimassa. Mutta toisaalta, ehkäpä lapsesi on perinyt kusipäisen luonteesi. joten no problem.
Älä nyt kauhistu, mutta minulla on kaksi äärettömän rakasta ja hyvinvoivaa lasta. Olen onnekas ja etuoikeutettu sen vuoksi, että pystyin saamaan lapsia. Olen seurannut läheltä, kuinka kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja etuoikeutettuja. Tämän vuoksi annoin munasoluja, jotta joku saisi mahdollisuuden olla vanhempi.
Luonne ei periydy, se opitaan siinä ymmäristössä, jossa kasvetaan ja läsnäolevilla vanhemmilla on suuri merkitys sille, millainen lapsesta kasvaa. Potentiaalinen jälkeläiseni ei ole minulle mitään, eikä se tee minusta huonoa. Ja siltä varalta, että kysyt, niin ei, en aioi kertoa lapsilleni, että olen lahjoittanut munasolujani. He eivät tee mitään sillä tiedolla
Ajattelit siis sanoa lapselle, että on törkeää, että vanhempasi "tekivät" sinut - paras olisi ollut, etteivät olisi ja ettet olisi syntynyt? Sillä lapsihan ei olisi syntynyt ilman niitä kahta äitiään...
Olemme heteropariskunta ja meillä on pohdinnassa lahjasukusolujen käyttö. Olemme olleet asiasta hiljaa sukulaisten suuntaan juuri sen takia, että meillä on näitä suurisuisia sukulaisia, jotka varmasti pitäisivät oikeutenaan möläytellä mahdolliselle lapselle hänen alkuperästä. Lapsettomuus on muutenkin raskas asia eikä törppöjen sukulaisten asenne helpota yhtään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Säteenkaari vanhemmat nyt hulluna puolustaa täällä ja uhkailee normaali perheiden vanhempia. Mutta voi voi se kun minun asia miten lapseni kasvatan. Ja mitä mieltä olen asioista. Jos mun mielestä kahden naisen perhe on on outo ja luonnoton niin kyllä saan sitä mieltä olla. Ja voin sen lapselleni myös opettaa ja sanoa. Aivan kun Kuvakit opettaa omille lapsilleen omaa näkemystään.
Eli et siis voi sietää työttömiä, maahanmuuttajia,homoja, ja mitä vielä ? Ai niin keski-ikäisiä, pienituloisia, vääränvärisiä,vasemmistolaisia, vihreitä, Jehovan todistajia,ateisteja, muslimeja, vegaaneja,vapaaehtoisesti lapsettomia,tai suurperheitä, sivareita....
Nämä, eri ihmisryhmistä pitämättömyytesi muodostavat siis sinun negatiivisen maailmankatsomuksesi reunat ja rajat. ... Etkä voi lisäksi ymmärtää niitä joilla ei ole ajokorttia,niitä jotka eivät asu juuri kuten sinä ja pukeudu kuin sinä ja hyväksymäsi kaverit,niitä,jotka asu siellä missä sinä,tai niitä asuvat liian lähellä sinua....
Etkä myöskään niitä jotka eivät harrasta samoja asioita kuin sinä,tai omaa samanlaista ystäväpiiriä kuin sinä.
Etkä myöskään....
Etkä myöskään.... jne. myöskään...
Vierailija kirjoitti:
Olemme heteropariskunta ja meillä on pohdinnassa lahjasukusolujen käyttö. Olemme olleet asiasta hiljaa sukulaisten suuntaan juuri sen takia, että meillä on näitä suurisuisia sukulaisia, jotka varmasti pitäisivät oikeutenaan möläytellä mahdolliselle lapselle hänen alkuperästä. Lapsettomuus on muutenkin raskas asia eikä törppöjen sukulaisten asenne helpota yhtään asiaa.
Eikö lapsella kuitenkin olisi oikeus tietää asiasta? Toki mieluummin teiltä kuin sukulaisiltaan, mutta aikamoisena järkytyksenä voi tulla, jos aikuisena saa tietää, ettei olekaan molempien vanhempiensa biologinen jälkeläinen. Sateenkaariperheissä ei tätä ongelmaa sinänsä ole, sillä vanhemmat eivät voi salata totuutta ja uskotella lapselle olevansa molemmat tämän biologisia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella kuitenkin olisi oikeus tietää asiasta? Toki mieluummin teiltä kuin sukulaisiltaan, mutta aikamoisena järkytyksenä voi tulla, jos aikuisena saa tietää, ettei olekaan molempien vanhempiensa biologinen jälkeläinen. Sateenkaariperheissä ei tätä ongelmaa sinänsä ole, sillä vanhemmat eivät voi salata totuutta ja uskotella lapselle olevansa molemmat tämän biologisia vanhempia.
Lapselle voi kertoa, jos haluaa, mutta teillä ei ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään sukulaisistanne tai muista tuttavista. Ei tuleville isovanhemmille, tädeille, serkuille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on nätisti sanottuna törkeetä että joku naisen kanssa seurusteleva nainen hankkii spermanluovuttajan avulla lapsen ja sitten väittää lapselle että sillä olisi kaksi äitiä. Ei ole. Se äidin naispuolinen kumppani ei ole yhtään sen enempää lapsen äiti kuin kukaan mukaan.
Niinpä, musta on törkeetä miten adoptiovanhemmatkin valehtelee lapselleen olevansa vanhempia. Pitäisi kertoa suoraan että "ei me oikeasti olla sun vanhempia, me vaan kasvatetaan sua".
Ai,että pitäisikö sanoa sitten ,että ' me vain ihan leikisti kasvatetaan ja ruokitaan ja huolehditaan leikisti kaikista sun tarpeistas Sun terveydestäs ja tulevaisuusuudestas ja että ihan leikkiä tää vaan on meille kaikki ,usko pois.
Vietiin sut ihan vaan leikisti sinne lääkärin vastaanotolle sairaalaan, kun sulla oli se keuhkokuume,muistathan sä ?
Eihän me mitään tosissaan tarkoiteta heh,heh...leikkiähän tää vaan kaikki on (????)
Vasemmisto on paha. Edes lapset ei ole turvassa niiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle voi kertoa, jos haluaa, mutta teillä ei ole mitään velvollisuutta kertoa kenellekään sukulaisistanne tai muista tuttavista. Ei tuleville isovanhemmille, tädeille, serkuille jne.
Sukulaisille ei tietenkään ole velvollisuutta kertoa, mutta lapsille mielestäni on, onhan kyse kuitenkin puolesta hänen perimästään. Mutta näitä asioita käsitellään sitten psykologin kanssa, ennen kuin tehdään hoitoja luovutettuilla soluilla.
Uskoisin, että enemmän lapsi kärsii, ettei ole sitä miespuolista isä-hahmoa kuin sitä, ettei tiedä kuka on biologinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sopiiko sinulle, että sinun perheesi asioihin puututaan ulkopuolelta? Tullaan kertomaan jotain "totuuksia"?
Niin, eihän mihinkään perheiden asioihin olivatpa ne millaisia tahansa, saa kukaan ulkopuolinen puuttua? Vittu että olet idiootti ja kaikki muut täällä kirjoittavat ja myötäilevät sekopäät. :( (alapeukkua sataa :)
Vasemmistolainen ajattelee vain itseään. Lapsista viis
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika huonoilla hoksottimilla varustettu tyyppi, jos ei tajua itse, että lesbovanhemmat on tarvinnet ulkopuolista apua lasten alulle saamiseksi. Eiköhän se lapsi ala jossain vaiheessa kysellä asiasta ihan itse, kun on riittävän kypsä.
Tätä ketjua kun lukee, niin ainut hyväksyttävä vastaus joittenkin mielestä taitaisi olla, että "haikara se on joka lapset tuo ja sillä selvä".
Ap tässä vielä. Olen hieman yllättynyt, että asia on herättänyt näin paljon keskustelua. Aluksi tosiaan mielessäni oli vain tämä yksi tapaus lähipiirissä, mutta keskustelu on laajentunut yleiselle tasolle. Ihan hyvä niin.
Ketjusta tulee melkein sellainen olo, että jotkut ovat hieman peloissaan siitä, että joku puhuu heidän lapselleen totta. En siis tietenkään tarkoita isän henkilöllisyyden kertomista tms. Sitähän ei kukaan tiedä. Tarkoitan toden puhumisella vain sitä, että kun lapsi miettii, että miksi hänellä on kaksi äitiä, ja missähän isä on jne. Niin sanotaan ihan suoraan, että kuule, ei sulla ole kahta äitiä. Sulla on äiti ja isä, ja sun äitisi on päättänyt ettet saa tuntea isääsi, koska hän elää mielummin naisen kanssa. Äiti ja äidin kumppani varmasti välittävät sinusta, mutta joskus äiditkin tekevät virheitä eikä äidilläkään ole oikeutta viedä lapselta isää.
Sen verran sanon vielä hedelmöityshoidoista, sateenkaariperheistä ym., etten kauheasti jaksa asiaa yleisellä tasolla vastustaa. Jo nyt on selvää, ettei sateenkaariperhemalli tule toimimaan ja seuraukset on edessä haluttiin tai ei. Ainoa keino miten tämä ideologia voisi toimia olisi se, että lapsi ihan oikeasti ei osaisi kaivata isää ja äitiä tai olla kiinnostunut juuristaan. Kokemuksesta jo tiedetään ettei näin ole, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin yrittää auttaa niitä lapsia, jotka ovat tällaisessa perhetilanteessa. Osa sopeutuu, osa tarvitsee erityistä tukea, osa haluaa heti täysi-ikäisinä pois sateenkaariperheistä... Nämä ongelmat vain pitää hoitaa.
En vihaa ketään lesboja, homoja tms. Monilla on itselläänkin vakavia hylkäämis- ja kiusaamiskokemuksia lapsuudessaan. Enkä usko, että kaikki on edes loppuun asti miettinyt mitä seurauksia lapselle on tällaisilla perhekokeiluilla. Ulkomaisilta sivuilta löysin jo sellaistenkin naisten kertomuksia, jotka ovat myöhemmin alkaneet katua sitä, että ovat tällaisen tilanteen aiheuttaneet. Ei siis ole välttämättä helppoa heilläkään.
No nyt on taas niin vähä-älyistä toimintaa.
Meinaako ap että lapselle ei ole kerrottu, että hän saa tuntea kaikkia tunteita mitä tuntee asiaa kohtaan? Varmasti on kuunneltu ja tuettu lasta, mutta samalla kerrottu että sukusolujaan (spermaa) luovuttanut mies on halunnut vain auttaa semmoisia ihmisiä samaan lapsia jotka siihen ei ilman apua pystyisi.
Itse en ikinä ole hetkeäkään ajatellut että hedelmällisyyshoidossa saatu lapsi olisi oikeasti sukusolujen luovuttajien lapsi. Miten jos käyttää luovutettuja munasoluja mutta nainen synnyttää lapsen itse? Luovuttaja olisi lapsen äiti vai?
Ap, älä mene sekoittamaan lapsen päätä yhtään enempää! Puhu hänen vanhemmilleen ja kerro tunteistasi heille, älä pienelle viattomalle lapselle. Niinkun huomaat kommenteista ja peukuista niin sinun mielipiteesi ei ole mikään TOTUUS niinkuin sinä haluat ajatella.
Suurin syy siihen miksi tuommoisten perheiden lapset halajavat tietää ja tuntea "isän" on juuri ap:n laiset ihmiset jotka saavat lapsen tuntemaan niin että heiltä uupuu jotain.
Hieman suuttuneena taisin ekan viestin kirjoittaa, koska yksinkertaisesti suututtaa tilanne, jonka olen nähnyt. Kokeilkaapa itse mielessänne samaistua sellaisen lapsen tilanteeseen. Siis jossakin on joku paperi, jossa lukee isän nimi, mutta sitä ei saa tietää ennen kuin 18-vuotiaana. Kukahan se isä on, olenkohan joskus törmännyt häneen, mitähän hän mahtaa ajatella minusta... Tähän päälle vielä se tosiasia, että tilanteen on aiheuttanut oma äiti, jota lapsi silti ehdoitta rakastaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. Olen hieman yllättynyt, että asia on herättänyt näin paljon keskustelua. Aluksi tosiaan mielessäni oli vain tämä yksi tapaus lähipiirissä, mutta keskustelu on laajentunut yleiselle tasolle. Ihan hyvä niin.
Ketjusta tulee melkein sellainen olo, että jotkut ovat hieman peloissaan siitä, että joku puhuu heidän lapselleen totta. En siis tietenkään tarkoita isän henkilöllisyyden kertomista tms. Sitähän ei kukaan tiedä. Tarkoitan toden puhumisella vain sitä, että kun lapsi miettii, että miksi hänellä on kaksi äitiä, ja missähän isä on jne. Niin sanotaan ihan suoraan, että kuule, ei sulla ole kahta äitiä. Sulla on äiti ja isä, ja sun äitisi on päättänyt ettet saa tuntea isääsi, koska hän elää mielummin naisen kanssa. Äiti ja äidin kumppani varmasti välittävät sinusta, mutta joskus äiditkin tekevät virheitä eikä äidilläkään ole oikeutta viedä lapselta isää.
Sen verran sanon vielä hedelmöityshoidoista, sateenkaariperheistä ym., etten kauheasti jaksa asiaa yleisellä tasolla vastustaa. Jo nyt on selvää, ettei sateenkaariperhemalli tule toimimaan ja seuraukset on edessä haluttiin tai ei. Ainoa keino miten tämä ideologia voisi toimia olisi se, että lapsi ihan oikeasti ei osaisi kaivata isää ja äitiä tai olla kiinnostunut juuristaan. Kokemuksesta jo tiedetään ettei näin ole, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin yrittää auttaa niitä lapsia, jotka ovat tällaisessa perhetilanteessa. Osa sopeutuu, osa tarvitsee erityistä tukea, osa haluaa heti täysi-ikäisinä pois sateenkaariperheistä... Nämä ongelmat vain pitää hoitaa.
En vihaa ketään lesboja, homoja tms. Monilla on itselläänkin vakavia hylkäämis- ja kiusaamiskokemuksia lapsuudessaan. Enkä usko, että kaikki on edes loppuun asti miettinyt mitä seurauksia lapselle on tällaisilla perhekokeiluilla. Ulkomaisilta sivuilta löysin jo sellaistenkin naisten kertomuksia, jotka ovat myöhemmin alkaneet katua sitä, että ovat tällaisen tilanteen aiheuttaneet. Ei siis ole välttämättä helppoa heilläkään.
Voi höpönassu Ap, kai sä nyt sellaisia sateenkaariperheitä vastustavia linkkejä ja tutkimuksia löydätkin, jos hakusanat palvelee sun ennakkokäsitystä :D
Kyllä nämä menneen maailman änkyrät on hauskaa porukkaa, mielelläni väittelisin tällaisen tyypin kanssa kasvotusten, jos olis vaikka naapurina.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on taas niin vähä-älyistä toimintaa.
Meinaako ap että lapselle ei ole kerrottu, että hän saa tuntea kaikkia tunteita mitä tuntee asiaa kohtaan? Varmasti on kuunneltu ja tuettu lasta, mutta samalla kerrottu että sukusolujaan (spermaa) luovuttanut mies on halunnut vain auttaa semmoisia ihmisiä samaan lapsia jotka siihen ei ilman apua pystyisi.
Itse en ikinä ole hetkeäkään ajatellut että hedelmällisyyshoidossa saatu lapsi olisi oikeasti sukusolujen luovuttajien lapsi. Miten jos käyttää luovutettuja munasoluja mutta nainen synnyttää lapsen itse? Luovuttaja olisi lapsen äiti vai?
Ap, älä mene sekoittamaan lapsen päätä yhtään enempää! Puhu hänen vanhemmilleen ja kerro tunteistasi heille, älä pienelle viattomalle lapselle. Niinkun huomaat kommenteista ja peukuista niin sinun mielipiteesi ei ole mikään TOTUUS niinkuin sinä haluat ajatella.
Suurin syy siihen miksi tuommoisten perheiden lapset halajavat tietää ja tuntea "isän" on juuri ap:n laiset ihmiset jotka saavat lapsen tuntemaan niin että heiltä uupuu jotain.
Lain mukaan lapsi saa tietää täysi-ikäisenä isän henkilöllisyyden. Jos isä ja lapsi haluavat, isä voidaan vahvistaa juridisestikin lapsensa isäksi eli voi ottaa isänsä sukunimen, perii hänet jne. Tietysti voi olla tulossa se äitiyslaki, jonka tavoitteena on estää tämä mahdollisuus.
Mielenkiinnosta: Kuinka moni on sitä mieltä, että isyyttä ei pitäisi voida vahvistaa vaikka sekä lapsi että isä niin haluavat? Miksi äidillä/toisella äidillä olisi oikeus kieltää tämä?
Vierailija kirjoitti:
Mun sielu tekee kuolemaa tätä lukiessa.
Voi ap...
En edes tiedä mitä sulle voi sanoa, muuta kun että anna sen lapsen olla rauhassa. Viimeinen asia mikä sitä lasta auttaa on se että sinä menet puhumaan alentavasti hänen äidistään hänelle. Luoja mä en käsitä mitä ihmisen päässä edes liikkuu kun tuommoista ajattelee.
Kyllä ihan varmana lapsi on tietoinen siitä että kaksi naista ei voi saada keskenään lapsia ja sen takia joku mukava mies on luovuttanut siittiöitä että tämmöisetkin perheet pystyy lapsia saamaan. Siinä ei mitään isää salailla tai isää ryöstetä lapselta pois vaan lapsella ihan oikeasti ei vain ole isää. Se mies on vain luovuttanut siittiöitä ilman että on mitenkään ollut yhteydessä yhtään kehenkään kyseisestä perheestä.
Jotkut yhdenillan jutusta lähtöisin olevat raskaudet ymmärrän koska silloin isä on oikeasti ollut tekemässä sitä lasta mutta hedelmöityshoidot on sitten ihan eri asia.
Ai että terveisiä Iranista vaiko Saudi-Arabiasta ? Pysy sinä sitten vaan ihan vaan siellä, kun olet kerran sieltä paratiisisi löytänyt, mutta älä tule enää takaisin.