Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
hanska kirjoitti:
Jos ajatus pihatöistä, ylläpitoremonteista ja omakotiasujan vastuista tuntuu vastenmieliseltä, ei tosiaankaan kannata muuttaa omakotitaloon. Olen kasvanut omakotitaloissa, ja vaikka on totta, että uusissa ei ole yhtä aljon laitettavaa kuin vanhoissa, mikään talo ei pysy uutena ja menee huonoon kuntoon, jos siitä ei pidetä huolta. Pihaakaan ei ole pakko laittaa, mutta haluaako laittamatonta pihaa sitten katsella joka päivä, se on toinen juttu. Vaikka omakotitalo ei veisi montaa tunta viikosta, se on silti aina pois jostakin muusta. Kyllä siitä omakotiasumisesta on saatava itsessään jotain kiksejä, että niitä kompromisseja jaksaa.
Mistä ihmeen kompromisseista sä höpiset? Ja avaa nyt vähän, että mitä ihmettä nuo monta tuntia viikossa aikaa vievät mystiset hommat omakotitalossa oikein on, mitä minä tyhmä omakotitaloasukas en ole oivaltanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?
t: maalla asuva omakotitaloasukas
Mistä ne massiiviset vedit?
Kyllä kai ne aika massiivisia on jos ne on niin toistuvia, että niihin tarvii oikein erikseen sitoutua. Mutta kerro nyt edes ne vähemmän massiiviset toistuvat huolto ja ylläpitotyöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?
Omasta puolestani voin vain puhua, mutta kyllä tuo kevät/alkukesä aina melkoista haipakkaa on. Kasvimaat ja kukkapenkit kuntoon, kasvihuoneen puhdistus ja kuntoonlaitto, terassien puhdistus+öljyäminen, kaiteet ym. puhdistus, puutarhakalusteiden puhdistus ja öljyäminen, grillin huolto, nurmikon lannoitusta ja leikkaamista, haravointia ja roskien/risujen/kaiken kerääminen, pensaiden ja puiden leikkuuta, marjapensaisiin pitää tehdä uudet tuet, hoitaa nurmikon ja maiden lannoitukset, talon ikkunoiden peseminen (200m2) ja tänä vuonna pitää ulkopuolelta jotenkin puhdistaa myös nurkkalaudat ja ikkunan laudat, kaiteiden maalausta, kukkapenkin kivetys pitää tehdä, puutöitä, pitäisi kaataa yksi puu, ruohonleikkurin huoltoa, jätekatoksen hankkiminen ja asennus.
Huoh, tässä siis huoltohommia jotka tuli muutamassa minuutissa mieleen, jotka eivät siis ole isoja remontteja vaan ihan yleisiä töitä, joilla ylläpitää omakotitalon kuntoa. Kyllä näihin uppoaa aika monta tuntia vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.
Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.
Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?
Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.
Minulla on pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.
Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.
Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.
Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.
Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.
Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.
Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.
Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.
Ei helvetti. Ollaan vaimon kanssa mietitty omakotitaloa kun kerrosneliö on suht maksettu. Mutta siinähän tosiaan joutuu töihin ja ei paljon nappaa työpåivän jälkeen vielä muita pakoloisia hommia tehdä. Joo, iso rivari kai sitten. Se oma rauha olisi taas ok talossa valtava plussa.
Kyllä mulla kerrostalossa ihan oma rauha on ollut. Ihmettelen aina näitä jotka saarnaavat että kerrostalossa on häiriöitä ja mekkalaa yms.yms. tuleeko nämä ennakkoluulot kaupungin vuokra-asunnoista jossa asuu jos jonkin moista ns. epämääräistäkin sakkia vai mistä? Itse olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa - ei ongelmia, kerrostalon omistusasunnossa - ei ongelmia, toisessa kerrostalon omistutsasunnossa - ei ongelmia. Vai onko mulla ollut vain hyvä tuuri =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani voin vain puhua, mutta kyllä tuo kevät/alkukesä aina melkoista haipakkaa on. Kasvimaat ja kukkapenkit kuntoon, kasvihuoneen puhdistus ja kuntoonlaitto, terassien puhdistus+öljyäminen, kaiteet ym. puhdistus, puutarhakalusteiden puhdistus ja öljyäminen, grillin huolto, nurmikon lannoitusta ja leikkaamista, haravointia ja roskien/risujen/kaiken kerääminen, pensaiden ja puiden leikkuuta, marjapensaisiin pitää tehdä uudet tuet, hoitaa nurmikon ja maiden lannoitukset, talon ikkunoiden peseminen (200m2) ja tänä vuonna pitää ulkopuolelta jotenkin puhdistaa myös nurkkalaudat ja ikkunan laudat, kaiteiden maalausta, kukkapenkin kivetys pitää tehdä, puutöitä, pitäisi kaataa yksi puu, ruohonleikkurin huoltoa, jätekatoksen hankkiminen ja asennus.
Huoh, tässä siis huoltohommia jotka tuli muutamassa minuutissa mieleen, jotka eivät siis ole isoja remontteja vaan ihan yleisiä töitä, joilla ylläpitää omakotitalon kuntoa. Kyllä näihin uppoaa aika monta tuntia vapaa-aikaa.
Hehheh. Haluasin nähdä sen omakotitalon jossa nuo kaikki hommat tehdään joka kevät :D
Mitä ihmeen huoltamista teidä ruohonleikkurissa oikein on? Minun vanha ruhonleikkurini on yli 20 vuotta vanha, eikä sille ole koskaan tehty mitään huoltotöitä ja on edelleen varmatoiminen peli. Briggs&Strattonin mottihan on käytännössä ikuinen. Teillä myös joka kevät maalaillaan kaiteita? Mahtaa olla hyvässä maalissa :) Minä en ole maalannut sen kummemmin pirttiä, kun se kaiteitakaan yli kymmeneen vuoteen, eikä ole suunnitelmissakaan lähitulevaisuudessa, ne kun ovat ihan hyvässä maalissa edelleen.
Kasvimaat, kukkapenkit ja kasvihuoneet on sitten taas sellaisia harrasteita, jotka ei ole lainkaan pakollisia omakotitaloasujallekaan. Ikkunat täytyy pestä myös kerros- ja rivitalossa.
Me muutettiin rivitalon päätyyn ja kyllä me ainakin saadaan pihatyöt tehdä silloin kun itseä huvittaa. Mutta tosiaan, vaikka piha ei suuren suuri olekaan, kertyy tietyille vuodenajoille haravointia, rännien puhdistusta ym. ihan kivasti. Tässä asuessa on huomannut myös, että omakotitaloon muuttamista kannattaa harkita aika tarkkaan. Ainakin meillä on mennyt pihan kunnostamiseen välinpitämättömien entisten asukkaiden jäljiltä aika paljon rahaa: multa, lannotteet, laatat ym maksavat aika paljon. Ja meidän ei tarvitse ruohonleikkureista, pensasleikkureista, niiden polttoaineesta, vedestä ym. tässä taloyhtiössä huolehtia. Töitäkin saa kuitenkin tehdä ihan riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.
Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.
Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?
Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.
Minulla on pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.
Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.
Kertoisitkö ystävällisesti esimerkin pihasta, jolla ei tarvitse tehdä mitään? Kiinnostaisi kovasti, koska luontoa ei saa blokattua yhdeltäkään pihalta pois kokonaan ja se yleensä aiheuttaa ne pakolliset työt. Lumi sataa kyllä ihan jokaiseen pihaan ja rikkaruohot kasvavat.
Tietysti jos ei tippaakaan välitä siitä että piha ja talo on niin ruokottomassa kunnossa että naapurit valittavat paikallislehden palstoilla ja antaa talonsa vaan ränsistyä pystyyn, niin sitten kyllä varmaan ei piha ja huoltotöitä löydykään. Mutta sekö sitten on toivottavaa toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne massiiviset vedit?
Kyllä kai ne aika massiivisia on jos ne on niin toistuvia, että niihin tarvii oikein erikseen sitoutua. Mutta kerro nyt edes ne vähemmän massiiviset toistuvat huolto ja ylläpitotyöt?
No, meillä oli ison kaupungin keskusta-alueella liki satavuotias, kaavasuojeltu talo (ulkokuori säilytettävä ennallaan): toistuvia esim. huoltomaalaukset, laudoituksen uusinta (alareunasta), rännien putsaukset, nuohous, polttopuut (ilmalämpöpumppu ei vaan jaksa kovilla pakkasilla), pihalla hiekoitus, lumityöt, ruohonleikkuu, kitkeminen, pensasaidat....Ehkä näitä ei sitten tarvitse tehdä maalla?
Enkä minäkään olisi tehnyt, mutta bisnes on bisnestä. Tuon myynnillä (ostettiin asumiskelvottomana, myytiin hyväkuntoisena muutamaa vuotta myöhemmin) saatiin velat nollille plus se kerrostaloasunto, jonka sohvalla kirjoittelen tätä. Nyt se elämänvaihe on jo lokeroitu kansioon "asioita, joita en tekisi enää".
Mies ei halua sitoutua sinuun enää. Suunnittelee lähtöä todennäköisesti, uusi nainen? Tiedän muutaman miehen, jotka ovat juuri alkaneet vastustaa kaikkea tuollaista ennen eroa, vaikka asioista on aiemminkin puhuttu. Esimerkiksi yksi mies keksi puoli vuotta joka asunnosta vikaa, kun olivat myyneet vanhan ja rouva etsi kiireellä uutta. Asuivat väliaikaisesta vuokralla. Mies kertoi myöhemmin, että monet asunnot oli hyviä, mutta kun ei aikonut koko asuntoa edes hommata enää eksänsä kanssa ja piti keksiä tekosyitä, kun keräsi rohkeutta erota. Eikä ole ainoa mies, jolla tuollaiset asiat on juuri olleet syynä yhtäkkiseen haluttomuuteen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh. Haluasin nähdä sen omakotitalon jossa nuo kaikki hommat tehdään joka kevät :D
Mitä ihmeen huoltamista teidä ruohonleikkurissa oikein on? Minun vanha ruhonleikkurini on yli 20 vuotta vanha, eikä sille ole koskaan tehty mitään huoltotöitä ja on edelleen varmatoiminen peli. Briggs&Strattonin mottihan on käytännössä ikuinen. Teillä myös joka kevät maalaillaan kaiteita? Mahtaa olla hyvässä maalissa :) Minä en ole maalannut sen kummemmin pirttiä, kun se kaiteitakaan yli kymmeneen vuoteen, eikä ole suunnitelmissakaan lähitulevaisuudessa, ne kun ovat ihan hyvässä maalissa edelleen.
Kasvimaat, kukkapenkit ja kasvihuoneet on sitten taas sellaisia harrasteita, jotka ei ole lainkaan pakollisia omakotitaloasujallekaan. Ikkunat täytyy pestä myös kerros- ja rivitalossa.
Me pidämme huolta omaisuudestamme, tarkoittaa että laitteet ja koneet/välineet huolletaan,niihin vaihdetaan tarvittaessa osia ja ne puhdistetaan ja säilytetään kunnolla, jotta ne kestäisivät mahdollisimman pitkään.
Josko miehen pitäisi maksaa se omalla rahallaan ja sitten siitä tulisi heti yhteistä omaisuutta, niin en ihmettele miksei kiinnosta.
Kyllä mä muistan nuo kevät ja syksy kiireet, asuin lapsuuteni omakotitalossa ja juurikin kaikkea tuota oli tehtävä. Pensasaidat leikata, omenapuut leikata, kuistit öljytä, rännit tyhjentää katolta valuneista lehdistä, maalausta sieltä ja täältä, piippu, katto tsekata, lehdet haravoida, pihakalusteet ulos ja puhdistus ja kottikärrystäkin oli rengas talven aikana jostan kumman syystä puhjennut. Pikku hommia joo mutta kun ne on joka syksy ja kevät ja niitä pikku hommia on paljon niin kyllä siihen duunia uppoaa. Vai miksi te kuvittelette että talkkareille oikeen palkkaa maksetaan.
Meidän kokemus...Olimme ennen asuneet kerrostalossa sekä rivitalossa. Haaveena oli rakennuttaa omakotitalo. Sopivaa tonttia ei hyvältä alueelta, palveluiden läheltä löytynyt joten päätimme ostaa valmiin omakotitalon. Päätöstä joudutti ikävät rivitalonaapurit joiden kanssa yhteiselämä oli piinaavaa. Omakotitalo jonka ostimme oli n. 15v. vanha joten pintoja piti uudistaa. Myös rakennusvirhe paljastui muutaman kuukauden päästä taloon muuttamisesta. Remppakuluihin mennyt useita kymppitonneja. Vieläkin 5v. asumisen jälkeen on pintoja uusimatta. Tuntuu että kokoajan jotain saa olla korjaamassa/remppaamassa. Iso piha vie paljon aikaa (lumityöt, nurmikonleikkuu, marja- ja kukkapuskat...). Parasta on kumminkin oma rauha. Itse en kuitenkaan pystyisi mihinkään korpeen muuttamaan vaan palvelut pitää olla lähellä. Aikaa ja rahaa omakotiasuminen vie. Kun nuorimmainen saa koulunsa käytyä, myymme talon ja muutamme takaisin "helpon elämän pariin" uudehkoon kerros- tai rivitaloon jossa toivottavasti mukavat naapurit ;)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana.
Mun ruohonleikkuri maksoi aikoinaan 90-luvulla alle tuhat markkaa, eli alle parisataa euroa. On siis palvellut jo yli 20 vuotta, eli kuukautta kohden alle euron. Mulla on sangen suuri piha-alue leikattavana, koska tykkään ruoholeikkuusta se kun on tehokasta hyötyliikuntaa. Voisin siis aivan hyvin pitää vain puolta tuosta määrästä nurmikolla. Noin litra menee per kerta kun leikkaan ruohon. Vuodessa leikkaan noin 12 kertaa, eli sen 12 litraa kuluu vuodessa, eli noin 1,5 euroa kuukaudessa tulee tuosta kustannuksia, eli ruohonleikkuun kokonaskustannukset noin pari euroa kuukaudessa. Mutta toisaalta sekin on hyötyliikuntaa ja nostaa kuntoa ja vähentää tarvetta maksulliseen liikuntaharrastukseen, eli plusmiinusnollaan varmaan menee.
Mitä lumitöihin tulee, niin itse en tunne ainuttakaan omakotitaloasujaa, joka olisi pelkän omakotitalopihan lumitöihin hommannnut lumilingon. Itse olen 39 euron kolallani pärjännyt vallan mainiosti jo toistakymmentä vuotta. Mitäköhän tuosta tulee hintaa per kuukausi... no jääköön ne sentit laskematta.
Pensasleikkuria en tarvitse, samoin kun en monia muitakaan vempaimia, mitä en muutenkin tarvitsisi, asuisin missä tahansa. Aitaa tarvii malata niin rivarissa, kuin kerrostalossakin, eikä sitä sielläkään joka vuosi tehdä, kuten ei tarvi tehdä omakotitalossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun se mies pudotti pommin, huusiko se ALLAHU AKBAR!
HUUTISTA
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä muistan nuo kevät ja syksy kiireet, asuin lapsuuteni omakotitalossa ja juurikin kaikkea tuota oli tehtävä. Pensasaidat leikata, omenapuut leikata, kuistit öljytä, rännit tyhjentää katolta valuneista lehdistä, maalausta sieltä ja täältä, piippu, katto tsekata, lehdet haravoida, pihakalusteet ulos ja puhdistus ja kottikärrystäkin oli rengas talven aikana jostan kumman syystä puhjennut. Pikku hommia joo mutta kun ne on joka syksy ja kevät ja niitä pikku hommia on paljon niin kyllä siihen duunia uppoaa. Vai miksi te kuvittelette että talkkareille oikeen palkkaa maksetaan.
Ai niin, hyvä kun mainitsit. :D
Kumpikin olisi kiva. Olen yh-äiti ja asun lasten kanssa kerrostalossa enkä varmaan uskalla muuttaa yksin maan tasalle. Lapset onneksi kasvaa niin muutaman vuoden päästä ei enää kukaan pihalla leikkisi muutenkaan. Täällä on ohuet seinät ja pelkään kyllä että naapurit valittaa lasten huudosta. Lasten isällä on talo ja piha mutta naisystävä ei halua meidän lapsia sinne ollenkaan niin tapaamiset on loppuneet.