Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!

Vierailija
21.01.2017 |

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Kommentit (331)

Vierailija
121/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah yksi syy teillä "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" :D omakotitalossa niitä pihatöitä vasta pitääkin tehdä. Oma rauha tarkoittaa todellakin omaa rauhaa, kukaan ei tule teillä enää käymään ja pitkät matkat joka paikkaan ei oo kiva juttu. Lapsena asuin omakotitalossa enkä tykänyt yhtään, kerrostalo paljon parempi[/quote

]Omakotilatlo voi olla lähellä palveluja ja tontin valinnasta riippuu töiden määrä.

Meillä esim. kalliotontti, joten ei ole oikeasti pihatöitä. autokatoksesta on 5 m tielle(siinä lumityöt, jos paljon lunta, muuten ajetaan vaan autolla litteäksi)

Kaikki palvelu max 1km.

Samat maksut joutuu aina omistusasunnosta maksamaan, toiset ei vain tajua sitä.

Luulevat, että esim.  kiinteistöveroa ei ole kerrostaloissa:DDDDDDD

Vierailija
122/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mies eikä mikään joka ei yhtä omakotitaloa hoida!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

Vierailija
124/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen joka osaa osakehuoneiston ostaa tai omakotitalon niin tiedä että kyseiseen kiinteistöön kohdistuu kiinteistövero. No ehkä ne parikymppiset vasta kotoa muuttaneet eivät tiedä, mutta ne nyt eivät tiedä paljon muutakaan esim. kerrostalossa vesi on kuulemma ilmaista =D

Vierailija
125/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meluta saa omakotitalossa enemmän ja turvallisempaa pitää autoa omassa pihassa.

Vierailija
126/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.

Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.

Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?

Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.

Minulla on  pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.

Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.

Kertoisitkö ystävällisesti esimerkin pihasta, jolla ei tarvitse tehdä mitään? Kiinnostaisi kovasti, koska luontoa ei saa blokattua yhdeltäkään pihalta pois kokonaan ja se yleensä aiheuttaa ne pakolliset työt. Lumi sataa kyllä ihan jokaiseen pihaan ja rikkaruohot kasvavat.

Tietysti jos ei tippaakaan välitä siitä että piha ja talo on niin ruokottomassa kunnossa että naapurit valittavat paikallislehden palstoilla ja antaa talonsa vaan ränsistyä pystyyn, niin sitten kyllä varmaan ei piha ja huoltotöitä löydykään. Mutta sekö sitten on toivottavaa toimintaa?

No nythän sä vedit tähän lumityötkin, kun tuossa puhuttiin puutarhanhoidosta. Mutta siis nurmikkohan ei ole pakollinen ja jos ei ole lehtipuita, niin ei ole lehtien haravointiakaan. Ja tietenkin myös kaikki voi ostaa palveluina, ihan niin kuin kerrostalossakin tehdään. Itse maksan läheiselle maajussille tienpätkäni linkoamisesta ja kovan taistelun jälkeen hän suostuu ottamaan koko talvesta viiskymppiä, kun hänen mielestään noin mitätttömästä hommasta parikymppiäkin riittäis. Mulla siis lingottavaa tietä noin sata metriä, jonka hän likoa siinä sivussa, kun linkoaa tuon ohitseni menevän yksityistienkin ja siihen menee aikaa vähän reilu minuutti. No jos tämä talvi menee näin harvalla aurausvälillä kuin tähän asti niin varmaan se parikymppiä riittääkin, sillä tänä talvena hänen ei ole tarvinut lingota tietäni vielä kertaakaan!

Vierailija
127/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep nämä mölyperheet voivat asuakkin omakotitalossa.

Kun taas meillä kerrostalossa on sekä pihassa autopaikkoja että autotalleja joten en näe niitä yhtään sen turvattomammiksi kuin omakotitalon piha.

Vierailija
128/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?

Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?

t: maalla asuva omakotitaloasukas

Omasta puolestani voin vain puhua, mutta kyllä tuo kevät/alkukesä aina melkoista haipakkaa on. Kasvimaat ja kukkapenkit kuntoon, kasvihuoneen puhdistus ja kuntoonlaitto, terassien puhdistus+öljyäminen, kaiteet ym. puhdistus, puutarhakalusteiden puhdistus ja öljyäminen, grillin huolto, nurmikon lannoitusta ja leikkaamista, haravointia ja roskien/risujen/kaiken kerääminen, pensaiden ja puiden leikkuuta, marjapensaisiin pitää tehdä uudet tuet, hoitaa nurmikon ja maiden lannoitukset, talon ikkunoiden peseminen (200m2) ja tänä vuonna pitää ulkopuolelta jotenkin puhdistaa myös nurkkalaudat ja ikkunan laudat, kaiteiden maalausta, kukkapenkin kivetys pitää tehdä, puutöitä, pitäisi kaataa yksi puu, ruohonleikkurin huoltoa, jätekatoksen hankkiminen ja asennus.

Huoh, tässä siis huoltohommia jotka tuli muutamassa minuutissa mieleen, jotka eivät siis ole isoja remontteja vaan ihan yleisiä töitä, joilla ylläpitää omakotitalon kuntoa. Kyllä näihin uppoaa aika monta tuntia vapaa-aikaa.

Tämä. Ja koska ei ole talkoita, teette kaiken kaksin. Tai siis yksin koska joko mies tekee ja sinä hoidat lasta ja laitat ruokaa, tai sinä teet koska miehellä on joku saunaremontti kesken.

Vierailija
129/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Vierailija
130/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?

Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?

Mistä ne massiiviset vedit?

Kyllä kai ne aika massiivisia on jos ne on niin toistuvia, että niihin tarvii oikein erikseen sitoutua. Mutta kerro nyt edes ne vähemmän massiiviset toistuvat huolto ja ylläpitotyöt?

No, meillä oli ison kaupungin keskusta-alueella liki satavuotias, kaavasuojeltu talo (ulkokuori säilytettävä ennallaan): toistuvia esim. huoltomaalaukset, laudoituksen uusinta (alareunasta), rännien putsaukset, nuohous, polttopuut (ilmalämpöpumppu ei vaan jaksa kovilla pakkasilla), pihalla hiekoitus, lumityöt, ruohonleikkuu, kitkeminen, pensasaidat....Ehkä näitä ei sitten tarvitse tehdä maalla?

Enkä minäkään olisi tehnyt, mutta bisnes on bisnestä. Tuon myynnillä (ostettiin asumiskelvottomana, myytiin hyväkuntoisena muutamaa vuotta myöhemmin) saatiin velat nollille plus se kerrostaloasunto, jonka sohvalla kirjoittelen tätä. Nyt se elämänvaihe on jo lokeroitu kansioon "asioita, joita en tekisi enää".

Kaivoit sitten esimerkiksi satavuotiaan suojellun talon. Siinäpä oikein tyyppiesimerkki perusomakotiasumisesta :D

Niin siis maalasitte joka kevät jotain laudoituksia uusiksi? Ei kovin onnistunutta maalaustyötä, jos joka kevät sai olla uudestaan maalaamassa. Jos tekee pohjatyöt kunnolla ja maalaa oikealla asiaan kuuluvalla maalilla, niin kyllähän sen kuuluu kestää vuosia. Jos taas puhut jostain vuosien saatossa rapistuneiden maalien uusimisesta, niin eihän se silloin jokavuotista ole. Ja nyt tulee se olennaisin. Ei maalaustyötä ole pakko tehdä itse, eikä sitä monet teekkään. Sen voi aivan hyvin ostaa ostopalveluna, jos ei itse tekeminen nappaa, tai ei muuten vaan kerkiä . Niinhän ne kyseiset hommat tehdään kerros ja rivitalossakin. Ei omakotilaossa tarvi tehdä kaikkea itse jos ei halua.

Vierailija
131/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Vierailija
132/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Vierailija
133/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

"-ei ärsyttäviä pihatalkoita"  :DD Ok, sulla ei oo mitään käsitystä omakotitaloista. Omakotitalo on yhtä työleiriä vuoden ympäri ja kukaan ei auta vaan itse pitää tehdä kaikki.

Mikä kaikki? Ja se kaikki mitä pitää tehdä, osakeyhtiössä sen tekee maksullinen palvelu.

Vierailija
134/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla kerrostalossa ihan oma rauha on ollut. Ihmettelen aina näitä jotka saarnaavat että kerrostalossa on häiriöitä ja mekkalaa yms.yms. tuleeko nämä ennakkoluulot kaupungin vuokra-asunnoista jossa asuu jos jonkin moista ns. epämääräistäkin sakkia vai mistä? Itse olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa - ei ongelmia, kerrostalon omistusasunnossa - ei ongelmia, toisessa kerrostalon omistutsasunnossa - ei ongelmia. Vai onko mulla ollut vain hyvä tuuri =D

Onhan sitä omaa rauhaa rivarissa ihan eri tavalla. On esim.oma ulko-ovi, ei tarvi törmätä jatkuvasti naapureihin rapussa,hississä jne.

Naapureita on vain seinänaapurit,eikä ylä-ja alakerran naapureita ole. Omalla pihalla on myös vähän enemmän tilaa hengittää kuin parvekkeella.

Vierailija
135/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! mihin tulokseen olet tullut näiden keskustelujen jälkeen?

Oletko jo vaatinut mieheltäsi selvitystä miksi kerrostalo miksi ei omakotitalo?

Vierailija
136/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Kerrostaloasujilla suurin murhe omakotitaloasumisen suhteen tuntuu olevan nuohous ja ruohonleikkurin bensat. Ruohonleikkuri maksaa noin 200€ ja kestää kymmenen vuotta. Taajamatontilla menee bensaa ruohonleikkurissa vajaa 5 litraa kesässä. Ruohonleikkuun konekulut on siis keskimäärin noin 3€ kuukaudessa, jos käyttää sikakallista pienkonebensaa. Nuohous tekee suunnilleen toisen mokoman.

Vierailija
137/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihaa pitää vähän kitkeä, ruopsuttaa ja siistiä joka päivä. Haravoi, leikkaa, lannoita, lakaise, harjaa,

Nypi, kitke, kitke, kitke, nosta, istuta, kärrää.

Vierailija
138/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne massiiviset vedit?

Kyllä kai ne aika massiivisia on jos ne on niin toistuvia, että niihin tarvii oikein erikseen sitoutua. Mutta kerro nyt edes ne vähemmän massiiviset toistuvat huolto ja ylläpitotyöt?

No, meillä oli ison kaupungin keskusta-alueella liki satavuotias, kaavasuojeltu talo (ulkokuori säilytettävä ennallaan): toistuvia esim. huoltomaalaukset, laudoituksen uusinta (alareunasta), rännien putsaukset, nuohous, polttopuut (ilmalämpöpumppu ei vaan jaksa kovilla pakkasilla), pihalla hiekoitus, lumityöt, ruohonleikkuu, kitkeminen, pensasaidat....Ehkä näitä ei sitten tarvitse tehdä maalla?

Enkä minäkään olisi tehnyt, mutta bisnes on bisnestä. Tuon myynnillä (ostettiin asumiskelvottomana, myytiin hyväkuntoisena muutamaa vuotta myöhemmin) saatiin velat nollille plus se kerrostaloasunto, jonka sohvalla kirjoittelen tätä. Nyt se elämänvaihe on jo lokeroitu kansioon "asioita, joita en tekisi enää".

Kaivoit sitten esimerkiksi satavuotiaan suojellun talon. Siinäpä oikein tyyppiesimerkki perusomakotiasumisesta :D

Niin siis maalasitte joka kevät jotain laudoituksia uusiksi? Ei kovin onnistunutta maalaustyötä, jos joka kevät sai olla uudestaan maalaamassa. Jos tekee pohjatyöt kunnolla ja maalaa oikealla asiaan kuuluvalla maalilla, niin kyllähän sen kuuluu kestää vuosia. Jos taas puhut jostain vuosien saatossa rapistuneiden maalien uusimisesta, niin eihän se silloin jokavuotista ole. Ja nyt tulee se olennaisin. Ei maalaustyötä ole pakko tehdä itse, eikä sitä monet teekkään. Sen voi aivan hyvin ostaa ostopalveluna, jos ei itse tekeminen nappaa, tai ei muuten vaan kerkiä . Niinhän ne kyseiset hommat tehdään kerros ja rivitalossakin. Ei omakotilaossa tarvi tehdä kaikkea itse jos ei halua.

Kyllä kaivoin, sillä jos Luoja suo, se säilyy ainoana omistamani omakotitalona elämäni varrella. Lapsuudessa olen asunut rintamamiestalossa (perinnerakentajan kanssa, toisenlainen työleiri), mutta en laske sitä tähän. Sijainnista, pykälistä ja naapureista johtuen tietyt asiat oli pidettävä tietyssä mallissa.

Meidän talomme ulkoseinät oli maalattu alunperin jollakin öljymaalilla, jolle RTV:n analyysi ei löytänyt koostumusta ja jonka lähin nykyvastine on Uula-tuotteen pellavaöljymaali. Tuon ikäistä taloa on maalattu vuosikymmenten varrella monta kertaa, ja jokin sopimaton vanha välimaalikerros sai maalin hilseilemään itäpäädystä, ja sitä tosiaan korjailtiin vuosittain, koska niin pääsi helpommalla. Osansa oli tietysti ilmansuunnilla ja isolla puulla talon vieressä (kaatokielto maisemallisista syistä).

Koska meidän oli alun perinkin tarkoitus tehdä tuolla rahaa, ja tarvittavaa osaamista löytyi, ei joka pikkuremonttiin/huoltoon viitsinyt ottaa ulkopuolista tekijää, etenkin kun meillä oli samaan aikaan peruskorjaus menossa - sekä työn että rakennustarvikkeiden hinta lähti rajuun nousuun prosessin aikana, kotitalousvähennyksistä huolimatta (ja niitäkin on veivattu monta kertaa).

Kyllähän sen oIisi varmaan kestänyt, mutta minä jäin yksin niiden hommien kanssa puolison sairastuessa. Jokusen vuoden hoidin häntäkin. Enkä kyllä oikeasti kaipaa sitä elämäntapaa muutenkaan, ne muutamat vuodet riittivät. Kukin tyylillään. Nyt ei tarvitse myöskään miettiä pihan räjähtämistä, kun lähtee pidempään reissuun. Oi niitä aikoja.

Vierailija
139/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Kun on ostettu niin kallis talo kuin pystytään niillä tuloilla. Kaikki rahat menee asuntolainaan, niin ei sillä lopulla makseta monen tonnin maalausfirmaa, ostetaan maalit, lainataan jostain telineitä, ja isäntä käyttää kesälomansa autotallin raapimiseen ja maalaamiseen.

Vierailija
140/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaamaasi omakotitalon edut ovat totta. Omakotitaloon kannattaa muuttaa jos kaipaa omaa rauhaa ja mahdollisuutta päättää itse asioistaan. Toki omakotiasumistakin säädellään taajamissa ettei ihan miten sattuu voi elää mutta vapaammin kuitenkin. Omakotitalossa kuitenkin paljon vastuuta ja tekemistä. Viikottain saa tehdä jotain vaikka meillä viisi vuotias talo. Ilmanvaihtokonetta huoltaa ja suodattimia vaihtaa, keskuspölynimuria tyhjentää, maalämpöä seurata, tyhjentää tuhkia takasta, hoitaa sisä ja ulkopintoja, kattoa tarkastaa, rännejä, salaojia ym. Päälle kaikki pihatyöt. Omakotielämä on elämäntapavalinta. Voi toki ottaa löysin rantein mutta sitten oma omaisuus rappeutuu.

Rivitalo ja paritaloasuminen on mielestäni pahinta. Pienet piirit joissa voi olla kaikenlaisia sekopäitä naapureina. Taloyhtiössä voi olla outoja sääntöjä asioiden hoitamisesta. Välillä tarvitaan 100% yhteispäätös että voidaan toteuttaa taloyhtiössä jotain, välillä taas pieni piiri jyrää kaikki.

Kerrostalossa sentään voi olla osa massaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme