Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Mä yksinäisenä naisena en kyllä pidä tosi tarkkaan kirjaa mistään kuluista ja jutuista :D. Joo nuohoojan kutsun välillä ja verimittarin lukeman ilmoitan kun tulee asiasta lappu. Jos jotain menee rikki niin korjaan, jos en osaa niin kutsun korjaajan. Hyvin yksinkertaista
Omakotitalo ei ole mikään onnela. Laskekaa verot ja lämmitys ja sähkö.
Itse asuisin yksikerroksisessa talossa, mutta niitä ei ole. Ja vähän syrjässä. Hyvä päätyrivari on ok.
Talkoisiin (rivari) ei tarvitse mennä - pysyy poissa kotoa sen päivän. Heh.
Myös rempattu kolmio hyvien liikuntamahdollisuuksien lähellä ok ratkaisu. Esim Tampereella Hervanta on jees. Isot asunnot edullisia, kaupat ja luonto lähellä!
Vierailija kirjoitti:
Mies (vai poika?) vain pelkää ettei osaa hoitaa omakotitaloa.
Mielestäni erittäin hyvä tiedostaa se jos ei ole kiinnostunut sellaisesta.
Ei kaikki ole omakotitalotyyppejä.
Omakotiasuminen vaatii kyllä jotain, mutta ei mitään ihmeitä.
Työt puoliksi, ettei mies joudunyksin hoitamaan pihaa ja lämmitystä yms.
Juuri kuuntelin kaverin juttua siitä, kuinka hänen talossaan ei mikään onnistu. Pitäisi kerrostalon osakaskokouksessa päättää ulkoseinien väri (maalaus edessä), rempataanko sauna (70-luvulta, mätänemässä), lisätäänkö autokatokseen lukolliset ovet ja uusitaanko ikkunat. Rempparahaa on siis kerätty vastikkeen yhteydessä jo pitkään, mutta nyt kun pitäisi tehdä päätöksiä, aina joku haraa vastaan. Raja-aita-asia meni jo persiilleen, kun naapurustossa muiden taloyhtiöiden kanssa piti tehdä yhteinen aita sillä lailla kimpassa, että olisi tullut halvemmaksi, niin kaverin talossa änkyrät kaatoivat asian. Muilla on nyt aidat, heidät talonsa pihan ympärillä ei. Vilkasliikenteinen katu vieressä.
Lisäksi naapurustosta ei tunge hajuja omakotitalon sisälle.
Kerrostaloasuminen on loistava ratkaisu ihan tasan niin kauan, kun ne kaikki muutkin asukkaat ovat fiksuja ja samanmielisiä.
Hahhah yksi syy teillä "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" :D omakotitalossa niitä pihatöitä vasta pitääkin tehdä. Oma rauha tarkoittaa todellakin omaa rauhaa, kukaan ei tule teillä enää käymään ja pitkät matkat joka paikkaan ei oo kiva juttu. Lapsena asuin omakotitalossa enkä tykänyt yhtään, kerrostalo paljon parempi
Vierailija kirjoitti:
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Jos et oo mihinkään Lappiin muuttamassa niin Etelä-Suomessa nuo ominaisuudet ovat mahdottomuuksia. Aina täältä maaseudulta joku vähintään kilometrin säteellä löytyy kyttäämään naapureiden asioita.
Ostakaa ekaksi rivari ja siitä sitten myöhemmin isompaan. Omassa talossa ja pihassa on paljon työtä, varsinkin jos alkuun remontoi ym.
Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...
Ap täällä!
Hyviä pointteja, kiitos vastauksista!
Haluan ymmärtää mieheni kantaa. Harmi kun se jörö ei puhu minulle tästä asiasta.
Toki OKT on kalliimpi kun oikein paperille alkaa laskea veroja, lämmitystä ja muita kuluja. Rivitalossa tosiaan on sitä "apua" ja varmuutta kuten mies sanoi.
Itse olen siis asunut koko lapsuuteni wanhassa omakotitalossa ja siellä tosiaan viikonloput korjailtiin millon mitäkin. Mutta se talo tosiaankin oli vanha. Mies on koko ikänsä asunut kerrostalossa, mökillä käynyt.
Vieläkö tulisi lisää kommentteja? :)
-AP
Niin ja tarkennan, "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" tarkoitti siis sitä, että saan hoitaa pihahommat kuten ruohonleikkuut ja rännintyhjennykset yksin omassa rauhassani silloin kun minulle sopii. :D Ei sitä että inhoaisin pihatöitä. :)
-AP
Isossa pihassa riittää ruohonleikkuuta ja lumenkolausta ihan mukavasti. Kaikkia ei kiinnosta.
Jos teille tulee lapsia, niin unelma kaukana kaikesta tietää pitkiä koulumatkoja ja kavereita/harrastuksia ei naapuristossa ole.
Vanhassa talossa eli siis rintsikassa riittää korjaamista ja yllättävää rahanmenoa. Uudessa talossa ei ole muuta kuin nurtsinleikkuuta ja lumen kolaamista. Tietenkin pitää katsoa ettei mikään paikka ole hajonnut, mutta ei uusi talo todellakaan mikään Birkenau ole.
No rivitalossa pitää ehdottomasti selvittää myös sen taloyhtiön tilanne. Ostaa sellaisen missä yhtiötä on hyvät hoidettu ja tarpeelliset remontit tehty ajallaan.
Me asumme rivarissa, päädyssä ja yli 100 neliötä yhdessä tasossa. Ei kaivata tästä ainakaan toistaiseksi omakotitaloon. Asunto on iso ja hieno, taloyhtiö on remontoineet kylppärit alle 10 vuotta sitten. Päätyasunnon etuina on sekä taka- että sivupiha, jotka rajoittuvat metsään ja vain yksi seinänaapuri, josta ei ole ikinä kuulunut minkäänlaista ääntä.
Ainakin meillä on tässä omakotitalon hyvät puolet rivitalossa. Suosittelen teillekin ostamaan metsään rajoittuvan päätyasunnon jos rivitaloon päädytte. Kyllä tässä saa todellakin sitä omaa rauhaa. Itse en ole mikään kovakaan viherpeukalo joten tuo pienempi piha riittää meille ainakin hyvin, kyllä siinäkin riittää laittamista. Rivitaloasumisen etuihin kuuluu tietysti se yhtiömuotoinen asuminen, joku toinen (tai asukkaat yhdessä) on velvoitettu pitämään huolta siitä yhtiöstä ja remontit tulee oikeastaan väkisinkin tehtyä ja jos tapahtuisi jotain niin yhtiö vastaa rakenteista.
Minä liputan rivitaloasumista, mutta joskus tulevaisuudessa mekin ehkä aiomme ostaa omakotitalon, sitten joskus kun ollaan rikkaampia että voidaan ostaa melko uusi tai rakennuttaa itse ja lapsia on enemmän. :)
"-ei ärsyttäviä pihatalkoita" :DD Ok, sulla ei oo mitään käsitystä omakotitaloista. Omakotitalo on yhtä työleiriä vuoden ympäri ja kukaan ei auta vaan itse pitää tehdä kaikki.
Mies on siis kerrostaloeläjä. Olisiko kyse vastuusta (kerrostalossa soitetaan huoltomies, ok-talossa lähdetään rautakauppaan) tai siitä, ettei miestä kiinnosta opetella omakotiasumiseen liittyviä asioita "liikaa hommaa hänelle"?
Jos on aina asunut kerrostalossa, ei ihan oikeasti ole koskaan joutunut opettelee omakotitalon töitä. Osaatko itse esim. huoltaa ilmanvaihdon, huoltaa lämmitysjärjestelmää tai vastaavaa?
Koska vaikka olisi uusi talo, johon ei varsinaisia korjauksia tarvitse tehdä niinkuin vanhaan taloon, huoltotoimet, kuten rännien puhdistukset, salaojien tarkistukset, ilmanvaihdon/lämmön tasapainotukset ja huollot on vaan tehtävä tai ostettava joku tekemään. Ostettuna ei ole halpaa ja jos tykkää enemmän rennosta olosta ja harrastelusta, voi tuo omakotitalon vaatima työmäärä tuntua ihan oikeasti painajaiselta, jos ajattelee että itse pitäisi kaikki hommat tehdä.
Toisaalta, omakotitalon oma piha ja se, ettei ole seinänaapureita, on sellaisia juttuja ettei rivarissa asuminen ole yhtään sama asia. Rivarin pihat on lähes aina aika pieniä plänttejä, siinä omassa pihassa ei lapset juoksentele tai pelaile pihapelejä, koska ei ole tilaa.
Musta rivari on useimmiten se huono kompromissi, missä on omakotitalon ja kerrostalon molempien huonot puolet, usein rivarissa lumityöt tehdään osakkaiden kesken ym, ja seinänaapuritkin on.
Huonoa okt:ssa
- lumityöt on ihan pakko tehdä itse niinä superlumisinakin talvina.
- jos on iso piha, siinä on valtavasti työtä, jos sen haluaa pitää kukoistavana
- Jos molemmat eivät ole sitoutuneita näihin, niin se käy toiselle raskaaksi pidemmän päälle ja aiheuttaa eripuraa
- jos talo metsikössä, niin lapsilla ei ole leikkikavereita ja trust me, se on aika syvältä
- lasten kuskaamienen päiväkotiin, eskariin ja harrastuksiin on perseestä
Mies (vai poika?) vain pelkää ettei osaa hoitaa omakotitaloa.