Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...
Tuon verran vastike on ehkä jossain 60-70-luvun öljylämmitteisessä rivarissa, joten ei ole ihan pätevä vertailu uuteen omakotitaloon. Tee sama vertailu saman ikäluokan rivariin ja saman lämmitysmuodon omaavaan rivariin.
Meillä 90-luvun alun 100-neliöinen rivari ja vastike 170 euroa. Lämmitys ja vesi maksetaan itse käytön mukaan ja tekee keskimäärin ehkä 120 euroa kuussa. Eli asumiskulut tekee sen reilu 290 euroa kuussa ja vieläpä sähkölämmitys.
Totta uudet on vielä paljon kalliimmat!
Tässä 6v vanhempi kuin meidän talo ja vastike 376€ + 20€/nuppi (eli 3 asukkaalla 76€ kalliimpi)
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13071102
Tässä saman vuoden rivari ja vastike 486€ + 15€/hlö (3 asukkaalla 171€/kk kalliimpi!!)
Ja tosiaan vain 100m2 pintaan! Älyttömän kallista asumista!
11
Toinen linkki unohtui: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13596047
No totta kai se vuokratontti Espoossa maksaa.
Sitä en kyllä keksi mikä tuossa ekassa maksaa mutta nuo ovat vain yksittäisiä esimerkkejä. Muistaakseni keskimääräinen vastike on 3e/neliö eli 100 neliötä maksaisi keskimäärin 300 euroa. Ei minusta se ole kovinkaan paha, kun se yleensä juuri sisältää kaikki kiinteistöverot, jätehuollot, lämmityksen, vakuutukset, yleensä vähintään parkkipaikkojen auraukset talvisin jne.
Olethan sinä huomioinut tuossa 360 eurossa myös mm. jätehuollon, kiinteistön vakuutukset kiinteistöverot ja/tai tonttivuokran? Nehän maksetaan myös vastikkeessa. Onko teillä maalämpö vai miten ihmeessä pääsette 250-neliöisessä omakotitalossa noin halvalla?
Noista yksittäisistä esimerkeistä - en vain jaksanut laittaa enempää esimerkkejä: 10 vm 2000 tai uudempaa katsoin ja hoitovastikkeet 300-600€ (sis veden). Mun mielestä todella kallista kun meilläkin kuuluu kaikki samaan mutta neliöitä on yli tuplasti
Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.
Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.
Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?
Tehkää kompromissi ja ostakaa omakotitalo alueelta, missä niitä on tyyliin 100m välein :D Ikkunasta voi vilkuttaa naapurille mut seinässä ei oo silti kiinni toisen kämppää. Tai paritalon puolikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...
Tuon verran vastike on ehkä jossain 60-70-luvun öljylämmitteisessä rivarissa, joten ei ole ihan pätevä vertailu uuteen omakotitaloon. Tee sama vertailu saman ikäluokan rivariin ja saman lämmitysmuodon omaavaan rivariin.
Meillä 90-luvun alun 100-neliöinen rivari ja vastike 170 euroa. Lämmitys ja vesi maksetaan itse käytön mukaan ja tekee keskimäärin ehkä 120 euroa kuussa. Eli asumiskulut tekee sen reilu 290 euroa kuussa ja vieläpä sähkölämmitys.
Tässä 6v vanhempi kuin meidän talo ja vastike 376€ + 20€/nuppi (eli 3 asukkaalla 76€ kalliimpi)
Tässä saman vuoden rivari ja vastike 486€ + 15€/hlö (3 asukkaalla 171€/kk kalliimpi!!)
11
Toinen linkki unohtui: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13596047
Sitä en kyllä keksi mikä tuossa ekassa maksaa mutta nuo ovat vain yksittäisiä esimerkkejä. Muistaakseni keskimääräinen vastike on 3e/neliö eli 100 neliötä maksaisi keskimäärin 300 euroa. Ei minusta se ole kovinkaan paha, kun se yleensä juuri sisältää kaikki kiinteistöverot, jätehuollot, lämmityksen, vakuutukset, yleensä vähintään parkkipaikkojen auraukset talvisin jne.
Olethan sinä huomioinut tuossa 360 eurossa myös mm. jätehuollon, kiinteistön vakuutukset kiinteistöverot ja/tai tonttivuokran? Nehän maksetaan myös vastikkeessa. Onko teillä maalämpö vai miten ihmeessä pääsette 250-neliöisessä omakotitalossa noin halvalla?
Tonttivuokraa meillä ei ole, oma tontti. Jos kiinteistöveron ja nuohouksen splittaa vuodelle silti asumiskulut jää n 450€/kk. Maalämpö on. Kaikki kulut: vesi, jätevesi, jäte, lämmitys, käyttösähkö, turvajärjestelmä sisältyy laskelmaan.
Vakuutuksia on vaikea tähän laskea koska meillä on samassa kodin ja perheen kaikki vakuutukset, ne joutuu ottamaan myös rivarissa ja on siis yksilölliset eikä liity talon asumiseen suoranaisesti.
Noniin, eli eihän ne teidän asumiskulut olleet 360 euroa vaan 450 euroa kuussa. Joku täällä tarjosikin lukuja, että 2000-luvun rivareissa vastike on keskimäärin 2,89 e/neliö/kk, jolloin 100-neliöisessä rivarissa se tekee 289 euroa keskimäärin kuukaudessa. Jos laitetaan vaikka 50 euroa vesilaskua päälle niin se tekee 340 euroa.
Alkuperäinen väitteesi olisi siis ihan valhetta kun vertaillaan likimain samanlaisia asuntoja. Vähän sama kun minä rivariasujana väittäisin että omakotitaloasuminen on kallista ja ottaisin esimerkiksi jonkin rintamamiestalon kustannukset, mutta näin en tietenkään tee.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo ei ole mikään onnela. Laskekaa verot ja lämmitys ja sähkö.
Itse asuisin yksikerroksisessa talossa, mutta niitä ei ole. Ja vähän syrjässä. Hyvä päätyrivari on ok.
Talkoisiin (rivari) ei tarvitse mennä - pysyy poissa kotoa sen päivän. Heh.
Myös rempattu kolmio hyvien liikuntamahdollisuuksien lähellä ok ratkaisu. Esim Tampereella Hervanta on jees. Isot asunnot edullisia, kaupat ja luonto lähellä!
oon asunut 13 vuotta rivarissa ja ei ole ollut ainuttakaan talkousta.
Ap vastailee viestille 81;
En kyllä yhtään tiedä. :( Mies on aina ollut huono puhumaan, ja olen nyt koittanut syyllistämättä asiasta kysellä ja saada aikaan keskustelua mutta kun ei. Tuntuu, että kanta on kiveen hakattu. Kyselin sitten että onko hän luopunut haaveistaan nikkaroida pihalla, istuttaa omenapuu ja kasvimaa ja rakentaa se oma kivigrilli.. mutisi jotain ja kohautteli olkiaan ja näytti kivaa rivarinpätkää netistä. :(
Sanoin, että jos häntä työmäärä pelottaa niin minä voin sitoutua tekemään asiat x ja hän tekisi vähemmän, vaikka asiat y. Mutta ei kuulema ole siitä kyse.
Aion kyllä selvittää asiaa, ansaitsen kuulla kunnollisen syyn. Kyllä se mies aina lopulta avautuu...
Asumme pk-seudulla nyt, mutta mies haluaisi talon jostain hieman syrjemmältä, esim. Klaukkala. Asia sopii minulle.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Tonttivuokraa meillä ei ole, oma tontti. Jos kiinteistöveron ja nuohouksen splittaa vuodelle silti asumiskulut jää n 450€/kk. Maalämpö on. Kaikki kulut: vesi, jätevesi, jäte, lämmitys, käyttösähkö, turvajärjestelmä sisältyy laskelmaan.
Vakuutuksia on vaikea tähän laskea koska meillä on samassa kodin ja perheen kaikki vakuutukset, ne joutuu ottamaan myös rivarissa ja on siis yksilölliset eikä liity talon asumiseen suoranaisesti.
Noniin, eli eihän ne teidän asumiskulut olleet 360 euroa vaan 450 euroa kuussa. Joku täällä tarjosikin lukuja, että 2000-luvun rivareissa vastike on keskimäärin 2,89 e/neliö/kk, jolloin 100-neliöisessä rivarissa se tekee 289 euroa keskimäärin kuukaudessa. Jos laitetaan vaikka 50 euroa vesilaskua päälle niin se tekee 340 euroa.
Alkuperäinen väitteesi olisi siis ihan valhetta kun vertaillaan likimain samanlaisia asuntoja. Vähän sama kun minä rivariasujana väittäisin että omakotitaloasuminen on kallista ja ottaisin esimerkiksi jonkin rintamamiestalon kustannukset, mutta näin en tietenkään tee.
Ks vastaukseni nro 83
Äkkiä kävin läpi 10 kpl 2000 -luvun rivaria tästä 20 km säteeltä ja hoitovastike 300-600€/kk (plus tietty käyttösähkö ja monissa myös vesi mittarin mukaan - tämän unohdin!!).
Eli on todellakin kalliimpaa jos vertaa että meillä saa 450€ /250m2 tai em mainitulla vastikkeella n 100m2!
Aloittaja koittaa siis väen väkisin päästä omakotitaloon asumaan, vitut miehen mielipiteestä?
Ihana suomimuija.
Rivitalossa asutaan ja tykätään mutta paikkaa ollaan saatu hakea tässä yhteisössä. Vitunmoista riitaa aina. Nyt saadaan olla rauhassa, kun lapset isoja ja koiraa ei ole.
Missään ei riidellä niin paljon kun rivarissa.
Eli tuurilla voi löytyä riidaton taloyhtiö. Kerrostalossa taas muiden möykkä.
Ok-talo siksi että saa olla rauhassa ja ei tule ketään naapuria sun pihalle länkyttämään. Varsinkin jos lapset pieniä ja ulkoilee niin ok- talo on paras. Voi vähän meteliäkin pitää eikä kytätä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.
Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.
Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?
En ole yksin hoitanut isoa pihaa, mutta auttanut lapsena/teininä kyllä. (Ja nyt aikuisiällä oikeastaan enemmän kun isä on jo vanha.) Siellä ei hommaa niin paljoa ollut, ruohonleikkuu, lumenluonti, kuistin lakaisu, haravointi, ränninalustynnyrin tyhjennys, muutamien rikkaruohojen noukkiminen marjapensaiden vierestä jne. :)
Mä en siitä puutarhasta haaveile vaan mies. :D Mulle riittää se omenapuu ja sen harventaminen, mätien omppujen maasta poimiminen ja lehtien haravointi. Olen luvannut kyllä auttaa jos mies tosissaan sen puutarhan haluaa, mutta yksin en rupea. :)
Ja kyllä, olen niin epäsosiaalinen.
-AP
Jos ajatus pihatöistä, ylläpitoremonteista ja omakotiasujan vastuista tuntuu vastenmieliseltä, ei tosiaankaan kannata muuttaa omakotitaloon. Olen kasvanut omakotitaloissa, ja vaikka on totta, että uusissa ei ole yhtä aljon laitettavaa kuin vanhoissa, mikään talo ei pysy uutena ja menee huonoon kuntoon, jos siitä ei pidetä huolta. Pihaakaan ei ole pakko laittaa, mutta haluaako laittamatonta pihaa sitten katsella joka päivä, se on toinen juttu. Vaikka omakotitalo ei veisi montaa tunta viikosta, se on silti aina pois jostakin muusta. Kyllä siitä omakotiasumisesta on saatava itsessään jotain kiksejä, että niitä kompromisseja jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?
t: maalla asuva omakotitaloasukas
Joten rivari tuntuisi riittävän.
Mikä nyt siis mättää?
Teillä on siis vasta lapset haaveissa? Ok, silloin kannattaa odottaa vielä. Me mentiin ensin yksiöön miehen kanssa, sieltä kaksioon, jossa asuimme esikoisen kanssa. Toisen lapsen saatua muutimme kerrostalokolmioon, josta bongasimme pienen myytävän rivitaloasunnon ja ostimme ensimmäisen omistusasuntomme. Sen myimme 10 vuoden jälkeen pienellä voitolla ja saimme ostettua omakotitalon, josta on nyt ihan kohtuullinen velka. Meillä ei olisi ollut varaa muuttaa suoraan nykyiseen omakotitaloomme. Myös molempien vanhempien työpaikka-asiat pitää olla kunnossa ennen kuin kannattaa ottaa isot lainat. Tietysti voitte olla rikkaita perijöitä, joilla ei ole rahapulmia, mutta harva nuoripari on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Ks vastaukseni nro 83
Äkkiä kävin läpi 10 kpl 2000 -luvun rivaria tästä 20 km säteeltä ja hoitovastike 300-600€/kk (plus tietty käyttösähkö ja monissa myös vesi mittarin mukaan - tämän unohdin!!).
Eli on todellakin kalliimpaa jos vertaa että meillä saa 450€ /250m2 tai em mainitulla vastikkeella n 100m2!
No sinä voit käydä vaikka 20 kpl läpi rivareita Oikotieltä mutta se ei muuta faktaa että se keskimääräinen vastike on 2,89 e/neliö! Se keskimääräinen luku huomioi kyllä nuo sinun löytämät kalliit esimerkit Espoossa, jossa saatetaan maksaa kallista tonttivuokraa, on kaikkeen mahdolliseen otettu huoltoyhtiö jne.
Varmasti tulee omakotitalossa per neliö halvemmaksi asua kuin rivitalossa mutta ei ne rivitalossa maksettavat vastikkeet ole mitään avaruuteen katoavaa rahaa, vaan niillä maksetaan niitä jätemaksuja, kiinteistön vakuutuksia (kyllä, aikaisempaan viitaten myös sinä maksat omakotitalossa myös sen kiinteistön vakuutuksesta, rivitalossa asuja maksaa vastikkeessa kiinteistön vakuutuksen, irtaimisto maksetaan itse), kiinteistöverot, lumitöiden ulkoistus maksetaan jne. Rahaa menee jonkin verran erilaisiin palkkioihin mitä omakotitalossa ei mene, mutta ei se raha tyhjyyteen katoa vaan sillä saa jotain vastineeksikin. Johan se nimi vastike viittaa siihen.
Kyllä, sinulla varmasti tulee omakotitalossa asuessa halvemmaksi asua per neliö, mutta 2000-luvun rivarissa asuminen kaikkine asumiskuluineen maksaa siis näillä lähtötiedoilla keskimäärin n. 350 euroa kuussa, sinulla 250-neliöisessä omakotitalossa 450 euroa. Ei niin että sinulla menee 360 euroa asumiskuluihin ja rivariasujalla vain 360 euroa vastikkeeseen. Alkuperäinen väitteesi oli siis edelleen valhetta niin kuin jo sanoin. Meillä esimerkiksi 100-neliöisessä rivarissa asuminen (ilman lainoja) maksaa vajaa 300 euroa, enkä yleistä omaa tapaustani koskemaan kaikkia.
En viitsi asiasta enää vängätä, lainauksetkin menevät jostain syystä päin peetä ja varsinkin kun olen jo väitteeni perustellut.
Kiinnitin huomiota seuraavaan kohtaan: Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla.
Aloittajalla kysymys: Mitä tämä kohdallanne käytännössä tarkoittaisi?
Ja jatkoksi: Mitä teette työksenne eli onko teille varmuudella tarjolla työtä "syrjäisemmällä seudulla"?
Jos ei, niin oletteko ottaneet huomioon, että sryjäisemmällä seudulla asuessanne työssäkäyntinne saattaa edellyttää kahden henkilöauton hankintaa ja ylläpitoa? Se ei ole mitään halpaa lystiä?
Vierailija kirjoitti:
Isossa pihassa riittää ruohonleikkuuta ja lumenkolausta ihan mukavasti. Kaikkia ei kiinnosta.
Mikä on mukavasti? Itselläni on kohtuu iso piha, eli 2000 neliötä. Nurmikon leikkuussa menee noin tunti. Viime kesänä leikkasin nurmikon 12 kertaa (ensimmäisellä viikolla kaksi kertaa, sen jälkeen kerran viikossa ja loppu kesästä enää joka toinen viikko, viimeinen leikkaus syyskuussa), eli koko vuonna kuluin nurmikon leikkuuseen kokonaista puolivuorokautta. Lumityöt tehnyt tänä tavena vasta neljä kertaa. Kolattava alue noin 60 neliötä ja kerralla mennyt aikaa 10 minuuttia. Eli 40 minuuttia mennyt tähän mennessä kun talvi on jo reilusti yli puolenvälin.
Tietenkään maalla asuvana ei välttämättä nurmikkoa tarvi leikata juuri yhtään, jos ei halua ja lumityötkin voi ostaa naapurin maajussilta, jos ei nekään kiinnosta.
Kerrostalossahan noista samoista palveluista maksetaan yhtiövastikkeissa. Ei kukaan kiellä ostamasta niitä palveluina myöskään omakotitalossa.
Haluan kiittää kaikista ihanista kommenteista. :) Lisää otetaan mielellään vastaan. Vastailen huomenna lisää jos ehdin, nyt on mentävä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?
t: maalla asuva omakotitaloasukas
Mistä ne massiiviset vedit?
Tietysti omakotitalo on halvempi asua. Typerää väittää muuta.