Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!

Vierailija
21.01.2017 |

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Kommentit (331)

Vierailija
141/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1150 neliön tontti ja enimmäkseen nurmikkoa. Nurmen leikkuuseen menee kivaimman kasvukauden aikana vuoroviikoin 20 ja 40 minuuttia. Joka toinen kerta vain suuret alueet koneella ja joka toinen viikko vähän tarkemmin. Hankalampiin paikkoihin olen kylvänyt hitaammin kasvavaa nurmea, niin ei tarvi kovin usein leikata.  Ruohonleikkurin bensaa menee sellainen 4 litraa kesässä. Ei ole vielä rasittanut fyysisesti eikä taloudellisesti.

Vierailija
142/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaamaasi omakotitalon edut ovat totta. Omakotitaloon kannattaa muuttaa jos kaipaa omaa rauhaa ja mahdollisuutta päättää itse asioistaan. Toki omakotiasumistakin säädellään taajamissa ettei ihan miten sattuu voi elää mutta vapaammin kuitenkin. Omakotitalossa kuitenkin paljon vastuuta ja tekemistä. Viikottain saa tehdä jotain vaikka meillä viisi vuotias talo. Ilmanvaihtokonetta huoltaa ja suodattimia vaihtaa, keskuspölynimuria tyhjentää, maalämpöä seurata, tyhjentää tuhkia takasta, hoitaa sisä ja ulkopintoja, kattoa tarkastaa, rännejä, salaojia ym. Päälle kaikki pihatyöt. Omakotielämä on elämäntapavalinta. Voi toki ottaa löysin rantein mutta sitten oma omaisuus rappeutuu.

Rivitalo ja paritaloasuminen on mielestäni pahinta. Pienet piirit joissa voi olla kaikenlaisia sekopäitä naapureina. Taloyhtiössä voi olla outoja sääntöjä asioiden hoitamisesta. Välillä tarvitaan 100% yhteispäätös että voidaan toteuttaa taloyhtiössä jotain, välillä taas pieni piiri jyrää kaikki.

Kerrostalossa sentään voi olla osa massaa.

Ihan saman verran rivarissakin on työtä. Ero on vain siinä että omakotialossa minä päätä teenkö itse vai ostanko palveluna. Rivarissa enemmistö päättää että teetkö itse vai maksatko siitä 30-60€/h + ALV että joku muu tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Se on ihan totta että se on valinta kysymys käyttääkö huoltofirmaa vai ei, mutta kuten sanoin niin suomalainen omakotiasukki on pihi eli se raha menee kaiken vaivan edelle vielä silloinkin kun ei edes osata tehdä jotakin asiaa. Jostain syystä hyvin moni omakotiasuja kuitenkin valittaa että ensiviikonloppuna pitää leikata aidat sitten onkin pihalaatoitus edessä kun vain kerkiäisi niin ja terassia pitäisi huoltaa ja voi simpura öljypoltin hajos. No näitä viikosta toiseen kuunnellessa NAUTIN kun laitan kerrostaloni oven kiinni joko kotiini tullessa tai sieltä lähtiessä - niin kevein askelin =)

Vierailija
144/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla kerrostalossa ihan oma rauha on ollut. Ihmettelen aina näitä jotka saarnaavat että kerrostalossa on häiriöitä ja mekkalaa yms.yms. tuleeko nämä ennakkoluulot kaupungin vuokra-asunnoista jossa asuu jos jonkin moista ns. epämääräistäkin sakkia vai mistä? Itse olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa - ei ongelmia, kerrostalon omistusasunnossa - ei ongelmia, toisessa kerrostalon omistutsasunnossa - ei ongelmia. Vai onko mulla ollut vain hyvä tuuri =D

Onhan sitä omaa rauhaa rivarissa ihan eri tavalla. On esim.oma ulko-ovi, ei tarvi törmätä jatkuvasti naapureihin rapussa,hississä jne.

Naapureita on vain seinänaapurit,eikä ylä-ja alakerran naapureita ole. Omalla pihalla on myös vähän enemmän tilaa hengittää kuin parvekkeella.

Me asutaan kerrostalossa. Naapureita tasan saman verran kuin sinulla: Yksi seinänaapuri ja yksi naapuri yläpuolella. Rappukäytävän kautta toki pitää kulkea sisälle, mutta eipä tuo naapureihin "törmäily" ole pahemmin päässyt rasittamaan: Hyvä, jos kerran viikossa sattuu rappukäytävään yhtä aikaa. Välillä mietin missä ne kaikki edes ovat, kun en ollut lähes kuukauteen osunut kenenkään kanssa yhtä aikaa rappuun.

Vierailija
145/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kumpi on kellekin parempi, rivari vai okt, riippuu aivan niistä omista tarpeista ja elämäntavasta. Mutta muutamia asioita on syytä ottaa huomioon. Rivaria ostaessa ei voi liikaa korostaa taloyhtiön merkitystä. Onko yhtiö missä kunnossa, mitä remontteja on tehty mitä tulossa. Ja ennenkaikkea mikä on yleisilme pihalla, yhteisissä tiloissa, pidetäänkö paikoista huolta? Onko huoltoyhtiö vai huolehtiiko osakkaat itse kiinteistön ylläpitoon kuuluvista töistä. Pahimmillaan rivari voi olla okt:kin pahempi työleiri. Riippuu tosi paljon siitä taloyhtiöstä, ei voi suorilta sanoa että rivarit ovat aina vähempitöisiä kuin okt. Ja kaikkien tärkein: mitä pienempi taloyhtiö, sen merkittävämpää on se, millaista väkeä siinä asuu / osakkeita omistaa. Isossa kerrostalossa mahtuu joukkoon aina joku viiripää, mutta koska enemmistö on yleensä normaaleja ihmisiä, ei muutama erityistapaus yleensä pääse aiheuttamaan isoa vahinkoa. Pienessä taloyhtiössä ( joita rivarit usein ovat) yksikin hankala tyyppi saattaa aiheuttaa yhtiölle huomattavaa vahinkoa ja tehdä asumisesta yhtä h******iä. Okt:ssa voi tietysti huonolla tuurilla sattua huono naapuri, mutta rahallista vahinkoa se harvemmin pääsee samalla tavalla aiheuttamaan kuin sattuessaan samaan taloyhtiöön. Okt:ssa on tietenkin itse vastuussa talon hoidosta, eivätkä kaikki sellaista halua. Mutta ei se talon hoito nyt niin kummoista vaadi, jollei sitten osta jotain remonttikohdetta. Mutta muistakaa tsekata kunnolla sen asunnon lisäksi taloyhtiö ja ne ihmiset, minkälaisia tyyppejä ovat, jos päätätte osakkeen ostaa.

Vierailija
146/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Kerrostaloasujilla suurin murhe omakotitaloasumisen suhteen tuntuu olevan nuohous ja ruohonleikkurin bensat. Ruohonleikkuri maksaa noin 200€ ja kestää kymmenen vuotta. Taajamatontilla menee bensaa ruohonleikkurissa vajaa 5 litraa kesässä. Ruohonleikkuun konekulut on siis keskimäärin noin 3€ kuukaudessa, jos käyttää sikakallista pienkonebensaa. Nuohous tekee suunnilleen toisen mokoman.

Tavallisessa omakotikäytössä helposti 20 vuottakin.

Vierailija
147/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Ruohonleikkuria ei ole mutta siimaleikkuri kyllä, olisko ollut 10v sitten 129€? Nauha maksaa vuosittain jotain 20€.

Terassit (120m2) öljytään joka toinen vuosi, kalusteet samoin. Kulu pensseleineen alle 100€/vuosi. Uima-altaan kulut ehkä 200€/vuosi (+ veden täydennys 10 kuutiota n 35€).

Talon puuosia ei ole tarvinnut petsata vielä kertaakaan, 10 l petsitonkka lienee 100€ luokkaa.

Kukkia, taimia, lannoitteita ja multaa menee kyllä joka kesä. Oliskohan vuosittain n 300-500€ mikä menee?

Vierailija
148/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon huoltotöihin tarvii kaikenlaisia työkaluja ja välineitä. Kerran vuodessa saa siivota varaston, liiterin ja autotallin ja huoltaa noita laitteita. Aina kun alat tehdä jotain huoltohommaa esim. Rännien puhdistus, menee aikansa että kaivelee välineet esiin, vedät jatkojohto ja vesiletkut ja kokoat tikapuut. Itse huoltohomma voi olla yksinkertainen mutta esi- ja jälkityöt vie aikansa. Huoltoyhtiön miehet varmaan hoitaisi murto-osassa aikaa kun ajaisivat pihaan.

Vierailija
149/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasujilla suurin murhe omakotitaloasumisen suhteen tuntuu olevan nuohous ja ruohonleikkurin bensat. Ruohonleikkuri maksaa noin 200€ ja kestää kymmenen vuotta. Taajamatontilla menee bensaa ruohonleikkurissa vajaa 5 litraa kesässä. Ruohonleikkuun konekulut on siis keskimäärin noin 3€ kuukaudessa, jos käyttää sikakallista pienkonebensaa. Nuohous tekee suunnilleen toisen mokoman.

No sinähän se hienosti luit kommenttini.

Lueppa tämä yhtä hienosti. Kateutesi on kavala tauti.

Vierailija
150/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa, rivitalossa ja nyt omakotitalossa. Kerrostalossa häiritsi se, että äänet kuuluivat tosi selvästi, vessasta käynnistä asti. Ja näkymänä ikkunasta avautui toinen kerrostalo. Harmaata. Ruohonleikkuuta tosin ei ollut.

Rivitalossa asuessa pihatöihin kuului oman päätyasunnon piha-alueen ruohon leikkaaminen. Mutta asunnosta löytyi oma sauna ja ihan mukavat naapurit. Omaa puutarhapalstaa ei ollut. (Tämä voisi olla hyvä myyntikikka, eli oma pieni puutarhapalsta-alue saisi kuulua asuntokauppaan mukaan...) Koska olimme vuokralla, niin asunnon korjaamisvastuuta ei itsellä varsinaisesti ole, vaan puutteistahan kerrotaan vuokranantajalle.

Omakotitalossa asuessa löytyy eniten omaa rauhaa ja on kiva ihailla taloa, jonka on itse saanut suunnitella ja tehdä mieleisekseen. Isoa pihaa voi olla kiva haaveilla, mutta ruohonleikkuusta on sitten myös hyvä tykätä ja kaikki korjaamiset ja maalaamiset on joko itse tehtävä tai teetettävä vieraalla. Kannattaa myös miettiä, kuinka syrjässä todella haluaa pidemmän päälle asua. Esimerkiksi minä hauaisin nyt asua lähempänä taajama-aluetta, mutta asunnon myymisestä tuskin saisi niin paljon rahaa, että sillä saisi samanveroisen omakotitalon lähempää keskustaa.

Vierailija
151/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon huoltotöihin tarvii kaikenlaisia työkaluja ja välineitä. Kerran vuodessa saa siivota varaston, liiterin ja autotallin ja huoltaa noita laitteita. Aina kun alat tehdä jotain huoltohommaa esim. Rännien puhdistus, menee aikansa että kaivelee välineet esiin, vedät jatkojohto ja vesiletkut ja kokoat tikapuut. Itse huoltohomma voi olla yksinkertainen mutta esi- ja jälkityöt vie aikansa. Huoltoyhtiön miehet varmaan hoitaisi murto-osassa aikaa kun ajaisivat pihaan.

Aivan, ja niinkuin aiemmin on todettu niin ei niille talkkareille ja huoltofirmoille aiheetta liksaa makseta. Vain ok talon asukki ei sille duunille mitään arvoa anna, eli ei myöskään omalle työlleen.

Vierailija
152/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on kyllä se että sinun unelmasi tarkoittaa paljon työtä myös jollekulle muulle, eli miehellesi. Jos et osaa nikkaroida, asentaa, maalata ja korjata, oletat siis että miehesi tekee ne.

Jos mies ei halua sellaista työleiriä, niin hän ei ala sitä rakastaa seuraavaan kymmeneenkään vuoteen. Mieti mitä on kun v**,ttaa joka päivä.

Joka viikko on jotain pientä: joku termostaatti pitää vaihtaa, joku puu kaataa tai terassia maalata, keinu nostaa tai käydä rautakaupassa hakemassa jotain kiinnikkeitä.

Ei joka viikko"tilata huoltomiestä" asun omakotitalossa, enkä tiedä meidän kylillä yhtään firmaa jonne voisi soittaa.

Vierailija
153/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah yksi syy teillä "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" :D omakotitalossa niitä pihatöitä vasta pitääkin tehdä. Oma rauha tarkoittaa todellakin omaa rauhaa, kukaan ei tule teillä enää käymään ja pitkät matkat joka paikkaan ei oo kiva juttu. Lapsena asuin omakotitalossa enkä tykänyt yhtään, kerrostalo paljon parempi

Omakotitalossa  teet ne työt juuri silloin kuin haluat eikä silloin kun naapureita tai sitä kovaäänisintä rivitalon rouvaa kiinnostaa ne talkoot.  Asun naisena yksin leskirouvana omakotitalossa ja se ei todellakaan vaadi kummoista osaamista.  Kesällä ruohon ajo viikon-parin välein riippuen sataako.  Jos on kuiva kesä ei ruohokaan kasva.  Talvella lumitöitä jonkin verran.  Siihen voi kyllä palkata apua kuten minäkin olen tehnyt suurempien sateiden aikaan.  100 euron omavastuun jälkeen saat 45 % kotitalousvähennystä.  Lisäksi käytän apua korjauksiin ja raskaisiin töihin muutenkin.  Kuitenkin vuodessa aina on jäänyt alle 1000 euron yhteensä vaikka olisi ollut kovaluminen talvikin.  Riippuen siitä onko esim. muita korjauksia.  Eli ei ok-talossa asuminen ole vaikeaa, varsinkin jos asujina ovat nuoret ihmiset ja vielä kaksi aikuista.  Kiinteistövero on täällä kauempana pääkaupungista varsin kohtuullinen eli  n. 1000 m2:n tontista n. 300 euroa vuodessa.  Vakuutukset tietysti on maksettava mutta ei ole yhtövastikkeita.

Oma tupa oma lupa.

Vierailija
154/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap koskaan hoitanut isoa pihaa? Kovasti hommaa, varsinkin, jos kaikki kaatuu yhdelle ihmiselle. Jos puutarhakokemusta ei ole, kandee harjoitella pienellä rivaripihalla.

Puutarhanhoito ei ole pelkkää kukkienistuttelua. Suurin osa hommasta on rikkaruohojen kitkentää, nurmikonleikkuuta, pensaidenleikkuuta ja puutarhajätteen kuskaamista. Ja vaikka piha olisi pelkkää asfalttia, sekin pitää puhaltaa tai lakaista ainakin 3 krt vuodessa.

Sitä jäin myös miettimään, että ihanko oikeasti olet niin epäsosiaalinen, että haluat asua periferiassa? Ettei tarvitse nähdä ketään?

Höpönpöpönpöppö. Aivan täyttä tuubaa latelet. Puutarhanhoito vie tasan niin paljon aikaa, kun siihen haluaa kuluttaa.

Minulla on  pienehkö pottumaa ja vähän tilliä ja persiljaa. Sen lisäksi muutama omenapuu luumupuu sekä muutama marjapensas. Kaikki koristekasvit on monivuotisia. Ainut mitä nurmikonleikkuun lisäksi teen on se, että silloin tällöin ohimennessäni roiskasen vähän vettä noille tilleille ja persiljoille. Pottumaan muokkaukseen ja istutukseen menee alkukesästä semmonen parisen tuntia. Siinä kaikki.

Toki jos tykkää harrastaa puutarhanhoitoa, niin saahan ulkona olla persepystyssä vaikka kymmenen tuntia päivässä, mutta mikään pakko se ei ole. Pihan voi suunnitella vaikka sellaiseksi, että sille ei tarvi tehdä yhtään mitään, ei edes nurmikkoa leikata, eikä sen silloinkaan tarvi pelkkää asfalttia olla. Kaikki on ihan omasta halusta kiinni.

Kertoisitkö ystävällisesti esimerkin pihasta, jolla ei tarvitse tehdä mitään? Kiinnostaisi kovasti, koska luontoa ei saa blokattua yhdeltäkään pihalta pois kokonaan ja se yleensä aiheuttaa ne pakolliset työt. Lumi sataa kyllä ihan jokaiseen pihaan ja rikkaruohot kasvavat.

Tietysti jos ei tippaakaan välitä siitä että piha ja talo on niin ruokottomassa kunnossa että naapurit valittavat paikallislehden palstoilla ja antaa talonsa vaan ränsistyä pystyyn, niin sitten kyllä varmaan ei piha ja huoltotöitä löydykään. Mutta sekö sitten on toivottavaa toimintaa?

En ole edellinen mutta meillä tosiaan huollettavaa nurmikkoa 20m2/3000m2 pihasta. Loput kalliota, mustikkametsää ja muutama kukkapenkki. Ne on suunniteltu siten että peittokasvit estää rikkaruohojen kasvun joten kerran kuukaudessa siivoan ne. Siihen menee 4x1h.

Autopaikka on kivetty, n 50m2 ja sen voi pestä keväällä painepesurilla tai harjata. Muuten sille ei tehdä mitään ennen kuin syksyllä lakaistaan pudonneet lehdet. Haravointi suoritetaan suunnilleen lokakuussa ja loput keväällä ennen kasvukauden alkua.

Lumi on lapioitu autopaikalta - kuten mainitsin aiemmin - 2x, tien kohdalta hoitaa traktori.

Mä en koe tuota kyllä rasitteena, yllättävän helppohoitoinen on ja vieläkin helpommaksi voisi tehdä.

Vierailija
155/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Minä erosin edellisestä naisystävästäni, koska hän olisi halunnut muuttaa omakotitaloon keskelle metsää ja minä halusin asua keskellä kaupunkia.

Taloudelliselta kantilta ajateltuna rivitalo on varmasti järkevämpi vaihtoehto, koska se säilyttää arvonsa paremmin kuin omakotitalo. Moni kuitenkin haluaa rakennuttaa ihan oman talon jos muuttaa syrjäseudulle. 

Vierailija
156/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja niinkuin aiemmin on todettu niin ei niille talkkareille ja huoltofirmoille aiheetta liksaa makseta. Vain ok talon asukki ei sille duunille mitään arvoa anna, eli ei myöskään omalle työlleen.

Mutta eihän tuollaisia hommia kuin rännien puhdistuksia kannata  tehdä, makaa senkin ajan kerrostalossa sohvalla ja juo kaljaa.

Vierailija
157/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvii tietenkin pihan hoitoon välineitä, samoin kuin sen rivarin pihan hoitoon myös. Ainoa ero okt-asujalla on se, että ne välineet on omia ja omilta jäljiltä kun niitä tarvit. Ei käy niin kuin meidän taloyhtiössä kun menet hakemaan yhteisestä varastosta yhteisiä pihatyökaluja käyttöösi, niin minkä tahansa käteesi otat niin se on rikki, paskanen tai pilalle vääntynyt. Näitä taloyhtiön iloja! :/ Lisäksi huomautan että jos tykkää puutarhan hoidosta, okt on rivaria ehdottomasti parempi valinta. Jos taas inhoaa pihatöitä, niin silloin ei kannata pihallista taloa tietenkään laittaa. Edes sitä rivarin pätkää.

Vierailija
158/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarissa yleensä vain OSA porukasta hoitaa asioita ja toiset vapaamatkustelee. Johtaa yleensä siihen, että lopulta asioista ei pidä kukaan huolta ja rivitalon kunto heikkenee ja arvo laskee. Tai isännöitsijäkustannukset nousee ja siitä itketään, jos ylläpito maksaa.

Omakotitalossa jokainen huolehtii asioistaan itse. Rasittavaa tavallaan, mutta omastaan haluaa pitää huolta jolloin asioita tekee itseään varten. Meillä asumiskustannukset laski, kun muutettiin rivarista ok-taloon. Asutaan isossa kaupungissa.

Vierailija
159/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Se on ihan totta että se on valinta kysymys käyttääkö huoltofirmaa vai ei, mutta kuten sanoin niin suomalainen omakotiasukki on pihi eli se raha menee kaiken vaivan edelle vielä silloinkin kun ei edes osata tehdä jotakin asiaa. Jostain syystä hyvin moni omakotiasuja kuitenkin valittaa että ensiviikonloppuna pitää leikata aidat sitten onkin pihalaatoitus edessä kun vain kerkiäisi niin ja terassia pitäisi huoltaa ja voi simpura öljypoltin hajos. No näitä viikosta toiseen kuunnellessa NAUTIN kun laitan kerrostaloni oven kiinni joko kotiini tullessa tai sieltä lähtiessä - niin kevein askelin =)

Vaihda kaveripiiriäsi, jos sinun omakotitalokaverisi jutut tuollaisia on. Minä olen asunut koko ikäni omakotitalossa, enkä ole vielä koskaan valittanut mistään hommasta kellekään, ne vähäiset hommat kun ei minua rasita. Hyvin olet muuten osunut hollille sangen harvinaisten murheiden kuulijaksi. Vanhempani myivät juuri lapsuudenkotini, se kerkisi olemaan heillä 50 vuotta. Tuona aikana öljypoltin paragasi kerran ja silloin vaidettiinkin uusi tilalle. Pihalaatoitus laitettiin yli 30 vuotta sitten ja sama laatoitus on ihan hyvässä kunnossa edelleenkin. Muita terasseja ei ollut, kuin liuskekivestä tehty ja sille ei koskaan tehty mitään ja siellä se on yhä edelleenkin alkuperäisessä kunnossaan.

Vierailija
160/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tuollaisia hommia kuin rännien puhdistuksia kannata  tehdä, makaa senkin ajan kerrostalossa sohvalla ja juo kaljaa.

Näinpä voi tehdä vaikka sitä jos haluaa. Mulla on jalat kipeenä viikon treeneistä joten nyt on vapaata ja voin ottaa vaikka oluen, ei rännienpuhdistusta ei kolaamista ei mitään muutakaan tylsää ja ensiviikolla taas niitä treenejä ja hommia ja puuhia mistä tykkää. Minä en tykkää omakotitalon puuhailuista jotka niissä asuville sitä paitsi ovat pakollisia. No joku vääräleuka tietenkin voi sanoa että ei ole pakko kuin kuolla mutta se onkin sitten toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi