Kun mies ei vaan siivoa (ja tajua miten se väsyttää ja turhauttaa)
Pohjustuksena; suhteen alussa mies siivosi itsenäisesti, mutta se vaan "jäi" yhden työttömyyspätkäni aikana pois. Meillä on muuten rakastava suhde (mies kannustaa ja tukee minua, ymmärtää enimpiä oikkujani ja ongelmiani yms), mutta tämä jäytää pahasti. Tilannetta on jatkunut jo useamman vuoden eikä vaikuta olenko ollut työttömänä vai töissä tai sairaana.
Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen että saan jatkuvasti patistaa miestä siivoamaan. Aina tulee lupaus että hän hoitaa, ja aina saan pettyä. Esimerkki tältä kuulta; mies lupasi kaksi viikkoa sitten että seuraavan kerran kun lämmitetään sauna, niin hän pesee sen. Mutta aina on tullut jokin painava este (oho meni näin myöhään, väsyttää, no huomenna, nyt heikottaa) miksi sitä ei ole nyt voinut hoitaa. Sama homma imuroinnissa, lupasi että hoitaa maanantaina. No kaivoi imurin esiin tiistaina ja imuroi yhden huoneen, tuli puhelu ja imuri on yhä tuossa odottamassa loppukämpän imurointia.
Ja tämä on kuitenkin jo edistystä, kun aiemmin hän vaan lupasi että joskus hoitaa eikä koskaan hoitanut. Sitten tajusin että pitää sopia päivämäärät milloin asiat hoidetaan (ja siltikin venkoillaan eikä mies edes tajua hävetä).
Mies hokee että ei jaksa viikolla siivota. No joo, on fyysinen työ, mutta kun ei hoida hommia edes viikonloppuna! Sovittiin että pyritään siivoamaan yhdessä lauantaisin aamupalan jälkeen. Aina tulee jotain "tärkeää" miksei voi hoitaa. Käytännössä minä hoidan viikkosiivoukset. Ollaan saatu sovittua tiski- ja pyykkivuorot jotka sentään on pitäneet.
Olen kokeillut jättää täysin siivoamatta. Ei toimi ja minua vaan alkaa oksettaa kun vessa haisee pistävälle virtsalle kuukauden jälkeen eikä mies herää. Joten olen siirtynyt takaisin omaan viikkosiivousrutiiniini ettei kämppä mene ihan paskaksi siivoamattomuuden takia. Olen kokeillut listoja, mutta mies ei niitä käytä ja katso. Ja nyt vähitellen sopinut vuoroja, mutta luistelee niistäkin tosiaan pois. Olen yrittänyt että yhdessä päätetään säännöt (kun valitti listojen kohdalla että yksin ne päätin), vaan ei ala keskustelemaan asiasta (koska aina on jotain "tärkeämpää").
Olen monet kerrat jutellut tästä miehelle, ja ei vaan näytä ymmärtävän miten turhautunut olen jatkuvasti patistamaan ja miten se loukkaa kun tuntuu että mies ei vaan välitä. Jos suutun, niin nalkutan. Jos itken niin silloin mies lupailee tyhjiä. Jos masennun taas siitä kun siivoan yksin niin käskee minun piristyä kun hänelle tulee huono omatunto.
Sentään tekee ruokaa puolet ajasta ja kesäisin ajaa pienen nurmikkomme. Mutta olen kyllästynyt olemaan se joka on päävastuussa ja orkesterinjohtaja siivouksessa. Olen hokenut että jos jotain haluaa lahjaksi antaa niin siivoaa spontaanisti kodin. Ei ole tapahtunut. Olen sanonut että lapsia en ala tehdä, ennenkuin näen että osaa olla omatoiminen siivouksen kanssa. Toteaa vaan että kyllä hän silloin kun lapsi on niin muuttaa tavat (joo niin varmaan). Joten mitä voin enää tehdä?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se mies, jos joskus haluat onnellisen perheen. Tuo vain pahenee tuosta ajan mittaan (lapsen syntymän jälkeen ei tekisis kotona yhtään mitään), olet miehelle itsestään selvyys, eikä hän tule käsittämään, miksi jätit hänet.
Miehessä on suuri perusvika: ei osaa asettua sun asemaan ja on valmis käyttämään puolisoaan hyväkseen päästäkseen mahdollisimman helpolla.
Olen sanonut ihan suoraan että ennen lapsen tekoa pitäisi olla vankat rutiinit. Ei niitä minään vauvavuotena aleta luomaan. Vaan ei mene jakeluun. Mies ei tietenkään näe ongelmaa. Salaa toivoisin että vaikka katkaisisin jalkani tms jotta mies joutuisi ihan yksin hoitamaan kotia pidemmän aikaa ja joku lamppu välähtäisi päässä.
Ap
Sopikaa, että mies siivoaa kesällä ja talvella, sä keväällä ja syksyllä. Sopikaa ne yhteiset säännöt etukäteen, että mitä pitää siivota ja tehkää niistä perustellut (eikä naurettavia "no kun kyllähän ovenkahvoja kuuluu hinkata koska äitikin niin sanoi joskus ja netissä tuntematon tätikin ohjeisti niin"). Jos esimerkiksi olette yhtä mieltä siitä, että ruoka-asioita ei jätetä pöydälle vaan laitetaan suoraan tiskikoneeseen, niin se täytyy erikseen olla sovittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, mies maksaa. Maksaa tai tekee osansa kotitöistä. Jos on tiukkaa, tingitte muusta. Ei missään nimessä yhtään lasta ennen kuin homma on sujunut kitkatta muutaman vuoden. Jos lusmuilee muissakin asioissa, ei sittenkään.
Meillä on yhteiset rahat, joten ei toimi (onneksi raha-asioissa on samanlaiset mielipiteet). Ja edelleenkin mies pääsee itse luistelemaan vastuusta. Joku antoi jo loistavan vertauksen tuossa "se siivoaa ketä häiritsee". Miten siivoojan palkkaus korjaa sitä ongelmaa, että mies ei osallistu arkeen? Joo kämppä on siistimpi, mutta mies luistaa vastuusta. Se ei osoittaisi mitään kuinka tulisi auttamaan lapsen hoidossa. Palkkaisi siihenkin sitten hoitajan? Kaipaan arvostusta ja välitystä, ei sitä voi ostaa rahalla, vaan se tehdään ja näytetään! Muissa asioissa onneksi näyttää välityksensä, mutta tämä on vain jotenkin ylitsepääsemätön asia.
Ap
Jäin miettimään saunan pesua. Miksi sitä erityisesti pestään?
Toinen juttu on, että eihän teillä ole samanlaiset käsitykset rahankäytöstä, jos mies olisi (jos siis olisi) valmis mielummin ulkoistamaan oman osansa siivouksesta. Nyt hän on ulkoistanut sen ilmaiseksi sinulle. Kun lakkaat tekemästä, hänen pitää valita tekeekö hän itse vai maksaako siitä jollekin. Minua ainakin rasittaisi, jos joku kieltäisi minua ostamasta arkeeni apua vaan vaatisi tekemään omin pikkukätösin. Syön ravintolassakin, jos en ehdi tai halua valmistaa ruokaa. Olisi ahdistavaa, että joku vaatisi tekemään ruuan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tiiän tunteen. "Kyl mä siivoisin enemmän ja itsenäisesti jos sä et kokoajan patistais ja nalkuttais asiasta" juu niin vissiin.
Myöntänyt kyllä sen että ei häntä häiritse sotku niin paljoa. Mut en vaan ymmärrä kun edes pöytää ei osata pyyhkiä muruista!!!
Ei ne muruset siinä päydällä ruokaa pyydä.
Se siivoaa kumpaa sotku häiritsee.
No ei! Se siivoaa joka on sotkenut. Ap:n on turha odottaa että mies alkaisi aktiivisemmaksi lastenteon jälkeen. Pahemmaksi se yleensä menee.
Olen samaa mieltä, pahemmaksi menee lasten myötä. Voin sanoa, että tämä on painajaista. Meillä on ihan tismalleen samanlaista kuin ap:lla paitsi että meillä on monta lasta. Silloin, kun mies oli sinkku hän kykeni siivoamaan omatoimisesti. Mutta jostain syystä (en ole aivan tietoinen itsekkään mistä) pikkuhiljaa kaikki siivous jäi minulle, vaikka kaikkeni tein, kuten ap:kin on tehnyt, ettei niin kävisi. Mies ei osaa enää korjata edes lautastaan pöydästä kun on syönyt. Tuntuu todella typerältä patistaa aikuista ihmistä.
Sanomattakin on selvää, että olemme tekemässä eroa. Kun mikään ei enää auta, enkä minä enää jaksa taipua, vaan olen täysin katkennut, niin ei ole enää mitään muuta mahdollisuutta kuin laittaa toi yksi iso jättivauva pellolle. Eläköön sitten miten parhaakseen näkee. Surullista, mutta rajansa on ihan kaikella.
Vierailija kirjoitti:
voisitteko te antaa miehelle jonkun muun vastuualueen? esim pyykit ja ruuan? koska niiden tekemättäjättämisen todella huomaa. Sitten kun pyykit loppuu niin peset itsellesi (ja todellakin valitat että miehen osuus on taas tekemättä) tai haet/teet yhden hengen annoksen itsellesi. Ja kerrot miehelle selväsanoin, että olet erittäin pettynyt ja vihainen. kun mies ajaa sut tuohon.
Itselläni piti vetäistä vielä pidemmälle (nykyään jo ex-mies muutti kanssani asumaan suodan äitinsä luota)- Kerroin miehelle monta kertaa, että en jatka tätä suhdetta kohta enää. Yksi lauantai sitten aloin lauttautumaan ja sanoin miehelle, että olen sopinut Tinder treffit ja toivon, että hän löytää oman asunonta 1-2kk sisään. Että olen nyt etimässä aikuista miestä itselleni.
Ja menin. 3 viikkoa niin mies alkoi ottaa asioita puheeksi ja annoin vielä yhden mahdollisuuden. sitten heitin miehen ulos.
Minä en kenenkään äidiksi ala ja tuo oli viimeinen kerta, kun tuollaiseen lähden. Sen jälkeen kysyin kaikilta miehiltä, että ovathan he asuneet yksin ja tietysti vähän sen asunnon kunnon mukaan mietin yhteenmuuttoa....
Tuota on jo tavallaan kokeiltu. Molemmilla on tiski- ja pyykkivuorot ja niitä suunnilleen hoitaa. Vaan nyt imurointi ja pölyvuorot on tuottanut ongelmaa (ja tätä on nyt puolivuotta "harjoiteltu"). Miehen vastuualueet kodissa mitä säännöllisesti hoitaa on siis tiskaus/pyykkäys ja ruoka. Kaikki muu on hirveän muistuttelun, anelun, vaatimisen ja tuskan takana. Nuistakin saan muistutella, mutta sentään hoitaa oma-aloitteisestikin.
Ja olen useaan otteeseen monin sanakääntein sanonut miten pettynyt ja turhautunut olen, kun ei ole hoitanut sovittua asiaa. En hoida hänen puolestaan, ennen kuin on minun vuoroni, ja silloin edelleenkin sanon vihaisesti että jätti sitten omat siivottavansa minulle. Olen ottanut nollalinjan, että kun on toisen vuoro hoitaa jotain (ja yleensä tämä on kuukauden vuoro) niin silloin ei kumpikaan hoida toisen puolesta. Poikkeuksena jos on ihan jäätävän sairas (ei sellainen että nyt vähän varvasta kivistää vaan sen hetken että hoidat puolestani tämän).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tiiän tunteen. "Kyl mä siivoisin enemmän ja itsenäisesti jos sä et kokoajan patistais ja nalkuttais asiasta" juu niin vissiin.
Myöntänyt kyllä sen että ei häntä häiritse sotku niin paljoa. Mut en vaan ymmärrä kun edes pöytää ei osata pyyhkiä muruista!!!
Ei ne muruset siinä päydällä ruokaa pyydä.
Se siivoaa kumpaa sotku häiritsee.
No ei! Se siivoaa joka on sotkenut. Ap:n on turha odottaa että mies alkaisi aktiivisemmaksi lastenteon jälkeen. Pahemmaksi se yleensä menee.
Olen samaa mieltä, pahemmaksi menee lasten myötä. Voin sanoa, että tämä on painajaista. Meillä on ihan tismalleen samanlaista kuin ap:lla paitsi että meillä on monta lasta. Silloin, kun mies oli sinkku hän kykeni siivoamaan omatoimisesti. Mutta jostain syystä (en ole aivan tietoinen itsekkään mistä) pikkuhiljaa kaikki siivous jäi minulle, vaikka kaikkeni tein, kuten ap:kin on tehnyt, ettei niin kävisi. Mies ei osaa enää korjata edes lautastaan pöydästä kun on syönyt. Tuntuu todella typerältä patistaa aikuista ihmistä.
Sanomattakin on selvää, että olemme tekemässä eroa. Kun mikään ei enää auta, enkä minä enää jaksa taipua, vaan olen täysin katkennut, niin ei ole enää mitään muuta mahdollisuutta kuin laittaa toi yksi iso jättivauva pellolle. Eläköön sitten miten parhaakseen näkee. Surullista, mutta rajansa on ihan kaikella.
No ne lautaset nyt on helppo jättää siihen pöydälle. Kai sitä mieskin herää, kun alkaa omalla paikalla olla viisi lautasta haisemassa. Toisaalta, en tajua miksi hänen pitäisi nostaa pelkästään oma lautanen ja lasi pöydästä. Joko hoitaa puolet tai kaiken, mutta ihan älytöntä nostaa joku yksi lautanen tiskikoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisitteko te antaa miehelle jonkun muun vastuualueen? esim pyykit ja ruuan? koska niiden tekemättäjättämisen todella huomaa. Sitten kun pyykit loppuu niin peset itsellesi (ja todellakin valitat että miehen osuus on taas tekemättä) tai haet/teet yhden hengen annoksen itsellesi. Ja kerrot miehelle selväsanoin, että olet erittäin pettynyt ja vihainen. kun mies ajaa sut tuohon.
Itselläni piti vetäistä vielä pidemmälle (nykyään jo ex-mies muutti kanssani asumaan suodan äitinsä luota)- Kerroin miehelle monta kertaa, että en jatka tätä suhdetta kohta enää. Yksi lauantai sitten aloin lauttautumaan ja sanoin miehelle, että olen sopinut Tinder treffit ja toivon, että hän löytää oman asunonta 1-2kk sisään. Että olen nyt etimässä aikuista miestä itselleni.
Ja menin. 3 viikkoa niin mies alkoi ottaa asioita puheeksi ja annoin vielä yhden mahdollisuuden. sitten heitin miehen ulos.
Minä en kenenkään äidiksi ala ja tuo oli viimeinen kerta, kun tuollaiseen lähden. Sen jälkeen kysyin kaikilta miehiltä, että ovathan he asuneet yksin ja tietysti vähän sen asunnon kunnon mukaan mietin yhteenmuuttoa....
Tuota on jo tavallaan kokeiltu. Molemmilla on tiski- ja pyykkivuorot ja niitä suunnilleen hoitaa. Vaan nyt imurointi ja pölyvuorot on tuottanut ongelmaa (ja tätä on nyt puolivuotta "harjoiteltu"). Miehen vastuualueet kodissa mitä säännöllisesti hoitaa on siis tiskaus/pyykkäys ja ruoka. Kaikki muu on hirveän muistuttelun, anelun, vaatimisen ja tuskan takana. Nuistakin saan muistutella, mutta sentään hoitaa oma-aloitteisestikin.
Ja olen useaan otteeseen monin sanakääntein sanonut miten pettynyt ja turhautunut olen, kun ei ole hoitanut sovittua asiaa. En hoida hänen puolestaan, ennen kuin on minun vuoroni, ja silloin edelleenkin sanon vihaisesti että jätti sitten omat siivottavansa minulle. Olen ottanut nollalinjan, että kun on toisen vuoro hoitaa jotain (ja yleensä tämä on kuukauden vuoro) niin silloin ei kumpikaan hoida toisen puolesta. Poikkeuksena jos on ihan jäätävän sairas (ei sellainen että nyt vähän varvasta kivistää vaan sen hetken että hoidat puolestani tämän).
Ap
Laita siivouskomeron oveen nimilappu, jossa toisella puolella on sun nimesi ja toisella sen hepun. Se, kenen nimi näkyy siinä lapussa, joutuu seuraavaksi siivoamaan, kun siivottavaa on. Siivoamisen jälkeen lappu kääntyy. Ei mitään idioottimaisia "nyt olis siivouspäivä" tai "on mennyt viikko viime imuroinnista" -vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Imurointiko mättää? Hankkikaa robotti-imuri.
Ruoho kasvaa pihalla? Robottiruohonleikkuri.
Muruja pöydällä? Lopettakaa murustavan ruoan syöminen tai laittakaa pöydälle joku tabletti, johon ne kerääntyvät, josta ne voi kaataa pois. Samoin muun sotkun voi sellaisesta huuhtaista hanan alla tarvittaessa.
Pölyjä kertyy hyllyille? Hyllyt pois (tai jotain lasivitriiniä tilalle), pölyttävät tekstiilit pois, ilmanpuhdistin käyttöön, tai vain lopeta pölystä stressaaminen.
Vessa haisee? Tähdätkää pönttöön. Meillä riittää kun kusitahrat huuhtaisee kolmessa sekunnissa käsisuihkulla, jos osa olisikin osunut reunoille. Kannellinen roskis verisiä hygistuotteita varten.
Hyviä ehdotuksia, mutta mikään noistakaan ei toimi itsestään. Jonkun pitää ne asentaa ja huoltaa ja tyhjentää ja pestä. Mikään imuri ei toimi kuukausikaupalla vain niin että sen heittää lattialle. Murut eivät kaadu itsestään tableteilta, lavuaarit eivät puhdistu itsestään jos sinne kaataa muruja. Kannelliset roskikset eivät tyhjennä itseään. Kaikessa on kuitenkin loppujen lopuksi taas kysymys siitä vastuunkannosta ja oma-alotteisuudesta. Joko niitä asioita tekee tai ei tee, ihan sama kuinka monta konetta siihen valjastetaan avuksi. Jonkun pitää katsoa että ne koneet toimii ja että ne roskikset tyhjenee.
Meillä ei myöskään mies siivoa... Ei ole koskaan siivonnutkaan. Mä olen asiasta monesti nalkuttanut ja herra kehtaa vielä loukkaantua. Pahintahan on se, että sotkee vieläpä sitä mukaa kun saa siivottua. Mä jäin työttömäksi pari kuukautta sitten ja on ihan kohtuullista että mä pidän kodista huolta silloin kun mies on töissä. Mutta se sama rumba toistuu heti kun mies on tullut töistä. Ensimmäisenä heittää likaiset työvaatteensa lattialle. Sitten syö olohuoneessa ja astiat jää sinne. Käyttää nuuskaa ja ne ällöt nuuskapussit ja kasat jää tietty pöydälle, vaikka olohuoneessa on mun inhoama roskakori juuri niitä varten.
Mä hoidan kotona kaiken. Ihan kaiken. Ja mua ottaa niin päähän. Ja mies ei ymmärrä. Ihmettelee vielä kun olen ärsyyntynyt jatkuvasta sotkusta vaikka koko ajan siivoisi. Täytyy varmaan palkata oikeesti siivooja juoksemaan miehen perässä keräämässä sotkuja pois
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei myöskään mies siivoa... Ei ole koskaan siivonnutkaan. Mä olen asiasta monesti nalkuttanut ja herra kehtaa vielä loukkaantua. Pahintahan on se, että sotkee vieläpä sitä mukaa kun saa siivottua. Mä jäin työttömäksi pari kuukautta sitten ja on ihan kohtuullista että mä pidän kodista huolta silloin kun mies on töissä. Mutta se sama rumba toistuu heti kun mies on tullut töistä. Ensimmäisenä heittää likaiset työvaatteensa lattialle. Sitten syö olohuoneessa ja astiat jää sinne. Käyttää nuuskaa ja ne ällöt nuuskapussit ja kasat jää tietty pöydälle, vaikka olohuoneessa on mun inhoama roskakori juuri niitä varten.
Mä hoidan kotona kaiken. Ihan kaiken. Ja mua ottaa niin päähän. Ja mies ei ymmärrä. Ihmettelee vielä kun olen ärsyyntynyt jatkuvasta sotkusta vaikka koko ajan siivoisi. Täytyy varmaan palkata oikeesti siivooja juoksemaan miehen perässä keräämässä sotkuja pois
Mä kyllä olisin se, joka juoksee. Ja pois enkä miehen perässä luudan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurointiko mättää? Hankkikaa robotti-imuri.
Ruoho kasvaa pihalla? Robottiruohonleikkuri.
Muruja pöydällä? Lopettakaa murustavan ruoan syöminen tai laittakaa pöydälle joku tabletti, johon ne kerääntyvät, josta ne voi kaataa pois. Samoin muun sotkun voi sellaisesta huuhtaista hanan alla tarvittaessa.
Pölyjä kertyy hyllyille? Hyllyt pois (tai jotain lasivitriiniä tilalle), pölyttävät tekstiilit pois, ilmanpuhdistin käyttöön, tai vain lopeta pölystä stressaaminen.
Vessa haisee? Tähdätkää pönttöön. Meillä riittää kun kusitahrat huuhtaisee kolmessa sekunnissa käsisuihkulla, jos osa olisikin osunut reunoille. Kannellinen roskis verisiä hygistuotteita varten.
Hyviä ehdotuksia, mutta mikään noistakaan ei toimi itsestään. Jonkun pitää ne asentaa ja huoltaa ja tyhjentää ja pestä. Mikään imuri ei toimi kuukausikaupalla vain niin että sen heittää lattialle. Murut eivät kaadu itsestään tableteilta, lavuaarit eivät puhdistu itsestään jos sinne kaataa muruja. Kannelliset roskikset eivät tyhjennä itseään. Kaikessa on kuitenkin loppujen lopuksi taas kysymys siitä vastuunkannosta ja oma-alotteisuudesta. Joko niitä asioita tekee tai ei tee, ihan sama kuinka monta konetta siihen valjastetaan avuksi. Jonkun pitää katsoa että ne koneet toimii ja että ne roskikset tyhjenee.
Kyse onkin siitä, että ne siivoustehtävät pitää saada järkevämmiksi tehokkuudeltaan ja niiden tarpeellisuus pitää näkyä muuallakin kuin jossain turhassa kalenterissa. Kyllä se äijä tyhjentää sen robotti-imurin, kun se imuri vinkuu täydestä säiliöstä eikä liikahda ennen tyhjennystä.
Kaappien asentelu ja rakentelu on aivan varmasti helppo homma äijällesi, eikä sitä tarvitse tehdä kuin kerran. Jos Ikeassa käyt, niin pinoat ne tarvikkeet telkkarin eteen. Ovellisia/ikkunallisia kaappeja ei tarvitse tämän jälkeen pestä tai siivota ikinä.
Jos roskiksessa on sun siteitä, niin voinet itse hoitaa sen (mitäpä se äijä sinne edes laittaisi, ehkä pari vanupuikkoa satunnaisesti, jotka täytyisi tyhjentää kerran 10 vuodessa).
Hanki valkoiset tabletit, joista näkyy murut ja lika välittömästi, niin että heppu ymmärtää ne siivota. Ruokapöydän läheisyyteen rikkaimuri, joka entisestään helpottaa hommaa, jos kerta sua ahdistaa murut lavuaarissa (jotka mun mielestä vois heittää roskikseen mieluummin, eikä kyllä itseäni haittaisi lavuaarin murut).
Lavuaarejakin varmaan jo saa nanopinnoitteella, joka estää roskien ja lian tarttumisen siihen, jolloin pelkkä vesihanan nopea käyttäminen putsaa sisällön.
Olemme varmaan poikkeus, mutta homma toimi meillä vauva-aikana. Mies jollain raivorutiinilla pyykkäsi jne teki kotitöitä. Vaikka oli kestotkin käytössä ja pyykkiä siksi paljon. En tiedä, mistä johtui. Oliko hommaa vaan niin paljon, että oli pakko tehdä. Tai mieskin orientoitui, että vauva-aikaan kuuluu kotityöt. En tiedä.
Nyt meillä riidellään kotitöistä. Mutta ehkä se meillä johtuu siistä, että parisuhteessa muitakin ongelmia. Kotityöt ja niiden tekemättömyys yksi keino kertoa, että minä voin huonosti. Mielenosoitus. Mieheni jättää myös pytyn kannen ylös auki, kun haluaa pahoittaa mieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Ota pöytä pois olkkarista. Heitä lattialla olevat vaatteet ulos kämpästä. Kyllä se oppii, kun opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme varmaan poikkeus, mutta homma toimi meillä vauva-aikana. Mies jollain raivorutiinilla pyykkäsi jne teki kotitöitä. Vaikka oli kestotkin käytössä ja pyykkiä siksi paljon. En tiedä, mistä johtui. Oliko hommaa vaan niin paljon, että oli pakko tehdä. Tai mieskin orientoitui, että vauva-aikaan kuuluu kotityöt. En tiedä.
Nyt meillä riidellään kotitöistä. Mutta ehkä se meillä johtuu siistä, että parisuhteessa muitakin ongelmia. Kotityöt ja niiden tekemättömyys yksi keino kertoa, että minä voin huonosti. Mielenosoitus. Mieheni jättää myös pytyn kannen ylös auki, kun haluaa pahoittaa mieltäni.
Laita jousi siihen kanteen, että sulkeutuu käytön jälkeen automaattisesti tai revi se kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pöytä pois olkkarista. Heitä lattialla olevat vaatteet ulos kämpästä. Kyllä se oppii, kun opettaa.
Lähtisin pois kotoa ja sanoisin tulevani takaisin vasta kun se näyttää säädylliseltä ja tavalliselta keskiluokkaiselta kodilta, jossa ei ole vaatteita lattialla tai nuuskaa tai roskista olohuoneessa. Varautuisin olemaan pari viikkoa poissa ja sinä aikana myös selvittelisin asuntovaihtoehtoja mahdollista lopullista muuttoa varten. En jaksaisi elää tuollaisessa läävässä porsaan kanssa.
heebo kirjoitti:
Miehet miehet miehet.. paitsi meillä nuo roolit on täysin päinvastaiset. Siitäkin saa ärsytystä aikaa kun tyttöystävä tekee ruokaa, mutta samalla sotkee lattiat ja kaikki muutkin pinnat sooseilla ja tiskaus jätetään äijän vastuulle -> omat ruoanlaittotaidot ovat edistyneet huimasti tässä jokusen vuoden yhteiselon aikana, koska se on yksinkertaisesti omalta kannalta helpompaa.
Ai niin, ja imuroida ei kuulemma voi kun se kuulostaa niin ärsyttävältä. Pyykkäystä ei voi suorittaa, koska pyykkikone on kellarissa pyykkikassit kuulemmat painavat niin paljon. Olen myös se joka tuo rahat talouteen ja viettää about kolme kertaa vähemmän aikaa kotona. Lupauksia lupauksia, "lomaviikolla teen enemmän", mutta eipä sekään ikinä toteudu.
Piti vähän purkautua kun näissä ketjuissa aina näkee näitä miesyleistyksiä. Ollaanko me yleisesti ottaen niin paskoja?
No, tämä taitaa olla naisten suosima palsta ja täällä naiset ovat puhuneet omista miehistään, niin eikai se ihme ole että tähän keskusteluun kertyy kommentteja siivoamattomista miehistä. Ei tässä keskustelussa nyt mielestäni pahoja yleistyksiä ole tehty. Eikä sovikaan tehdä, sillä ihmiset on erilaisia. On mullakin eksä jonka mielestä oli sotkuista kun oli muutama tiski, sänky petaamatta ja pari tavaraa väärissä paikoissa. En älynnyt yhtään. Ei oltu yhdessä niin kauaa että olis päästy kokeilemaan päästäänkö riitelemään kotitöistä.
Mutta niin, ei miehet ole paskoja. Ei munkaan mies paska ole, vaikka se sais useamminkin siivota.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mies ei hän tietenkään siivoa eikä hänen tarvitsekaan.
Tiedätkö että jossainpäin maailmaa nainen saisi välittömästi keppiä mieheltään tuollaisesta valittamisesta ja kepin antaminen siellä jossain se on jopa miehen velvollisuus mikäli nainen alkaa rebellöimään.
Tiesitkö että näissä maissa mies myös elättää perheen mukisematta, usein nainen päätää perheen rahoista ja antaa miehelle taskurahaa.
Miehet myös arvostavat ihan eri tavalla naista ja myös perheellisyys on ihan eri tasoa. Näissä maissa myös usein jos mies ei kykene elätämään ja suojelemaan perhetään vaan nainen joutuu menemään töihin niin katsotaan miehen epäonnistuneen niin miehenä kuin aviomiehenä ja isänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, mies maksaa. Maksaa tai tekee osansa kotitöistä. Jos on tiukkaa, tingitte muusta. Ei missään nimessä yhtään lasta ennen kuin homma on sujunut kitkatta muutaman vuoden. Jos lusmuilee muissakin asioissa, ei sittenkään.
Meillä on yhteiset rahat, joten ei toimi (onneksi raha-asioissa on samanlaiset mielipiteet). Ja edelleenkin mies pääsee itse luistelemaan vastuusta. Joku antoi jo loistavan vertauksen tuossa "se siivoaa ketä häiritsee". Miten siivoojan palkkaus korjaa sitä ongelmaa, että mies ei osallistu arkeen? Joo kämppä on siistimpi, mutta mies luistaa vastuusta. Se ei osoittaisi mitään kuinka tulisi auttamaan lapsen hoidossa. Palkkaisi siihenkin sitten hoitajan? Kaipaan arvostusta ja välitystä, ei sitä voi ostaa rahalla, vaan se tehdään ja näytetään! Muissa asioissa onneksi näyttää välityksensä, mutta tämä on vain jotenkin ylitsepääsemätön asia.
Ap
Oiot mutkat suoriksi koska et näe muutakuin omat näkemyksesi.
Perustele millä tavalla oman lapsen hoitaminen ja siivoaminen ovat verrannollisia?
Vinkki: perusteluksi ei käy "koska mä niin haluun"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hankala oppia rutiini ihan tyhjästä, mutta pidin omaa siivouskalenteria, jotta muistan mitä siivotaan milloinkin.
Toisin sanoen teillä ei edes ole mitään siivottavaa, mutta siivoat, koska kalenteri käskee?
Jos sä jotain bakteereita luulet hinkkaavasi pois, niin se on täydellisen turhaa.
Siivoaminen käy nopeammin ja helpommin, kun sen tekee ajoissa eikä sitten, kun näyttää likaiselle ja pölyiselle. Itse siirrän helposti siivousta ja niinpä nyt kirjahyllyssä on sellainen pölykerros, että sitä ei enää pyyhkäistä tomuhuiskalla vaan se pitää imuroida. Puhtaalta näyttävän vessanpytyn pesaisee hetkessä ja paljon mieluummin mitä sellaisen, jossa pönttö näyttää kasvavan levää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOiot mutkat suoriksi koska et näe muutakuin omat näkemyksesi.
Perustele millä tavalla oman lapsen hoitaminen ja siivoaminen ovat verrannollisia?
Vinkki: perusteluksi ei käy "koska mä niin haluun"
En ole ap, mutta onhan se selvä, että lapsen myötä sitä siivottavaa ja pyykättävää tulee tuplasti enemmän, mitä yksi aikuinen saa aikaan. Jos vauvan pyllyn pesaisee ja vaihtaa vaipan, niin likaista vaippaa ja märkää pyyhettä ei voi jättää hoitotasolle vaan nekin pitää laittaa paikoilleen. Sama asia, jos syötyään jättää likaiset astiat pöytään.
Sillä tienatun pätäkän määrällä ei muuten ole kotihommien kanssa mtn tekemistä. Tienatun pätäkän määrä ei korreloi mihinkään kotihommiin varsinkaan jos sitä käyttää lähinnä vain itseensä eikä kyllä muutenkaan se oleperuste kotihommien jakamiselle jos kummatkin käyvät töissä. Kaikkien kuuluu siivota omat jälkensä ja osallistua yhtäläisesti kodinhoitoon. Kodin ulkopuolella tehdyn työn määrälläkään ei voi perustella mtn siivousjuttuja.Niillä ei ole mitään tekemistä kodin siisteyden kanssa, vain sillä kuka siellä kotona sotkee.