Kun mies ei vaan siivoa (ja tajua miten se väsyttää ja turhauttaa)
Pohjustuksena; suhteen alussa mies siivosi itsenäisesti, mutta se vaan "jäi" yhden työttömyyspätkäni aikana pois. Meillä on muuten rakastava suhde (mies kannustaa ja tukee minua, ymmärtää enimpiä oikkujani ja ongelmiani yms), mutta tämä jäytää pahasti. Tilannetta on jatkunut jo useamman vuoden eikä vaikuta olenko ollut työttömänä vai töissä tai sairaana.
Olen kertakaikkiaan kyllästynyt siihen että saan jatkuvasti patistaa miestä siivoamaan. Aina tulee lupaus että hän hoitaa, ja aina saan pettyä. Esimerkki tältä kuulta; mies lupasi kaksi viikkoa sitten että seuraavan kerran kun lämmitetään sauna, niin hän pesee sen. Mutta aina on tullut jokin painava este (oho meni näin myöhään, väsyttää, no huomenna, nyt heikottaa) miksi sitä ei ole nyt voinut hoitaa. Sama homma imuroinnissa, lupasi että hoitaa maanantaina. No kaivoi imurin esiin tiistaina ja imuroi yhden huoneen, tuli puhelu ja imuri on yhä tuossa odottamassa loppukämpän imurointia.
Ja tämä on kuitenkin jo edistystä, kun aiemmin hän vaan lupasi että joskus hoitaa eikä koskaan hoitanut. Sitten tajusin että pitää sopia päivämäärät milloin asiat hoidetaan (ja siltikin venkoillaan eikä mies edes tajua hävetä).
Mies hokee että ei jaksa viikolla siivota. No joo, on fyysinen työ, mutta kun ei hoida hommia edes viikonloppuna! Sovittiin että pyritään siivoamaan yhdessä lauantaisin aamupalan jälkeen. Aina tulee jotain "tärkeää" miksei voi hoitaa. Käytännössä minä hoidan viikkosiivoukset. Ollaan saatu sovittua tiski- ja pyykkivuorot jotka sentään on pitäneet.
Olen kokeillut jättää täysin siivoamatta. Ei toimi ja minua vaan alkaa oksettaa kun vessa haisee pistävälle virtsalle kuukauden jälkeen eikä mies herää. Joten olen siirtynyt takaisin omaan viikkosiivousrutiiniini ettei kämppä mene ihan paskaksi siivoamattomuuden takia. Olen kokeillut listoja, mutta mies ei niitä käytä ja katso. Ja nyt vähitellen sopinut vuoroja, mutta luistelee niistäkin tosiaan pois. Olen yrittänyt että yhdessä päätetään säännöt (kun valitti listojen kohdalla että yksin ne päätin), vaan ei ala keskustelemaan asiasta (koska aina on jotain "tärkeämpää").
Olen monet kerrat jutellut tästä miehelle, ja ei vaan näytä ymmärtävän miten turhautunut olen jatkuvasti patistamaan ja miten se loukkaa kun tuntuu että mies ei vaan välitä. Jos suutun, niin nalkutan. Jos itken niin silloin mies lupailee tyhjiä. Jos masennun taas siitä kun siivoan yksin niin käskee minun piristyä kun hänelle tulee huono omatunto.
Sentään tekee ruokaa puolet ajasta ja kesäisin ajaa pienen nurmikkomme. Mutta olen kyllästynyt olemaan se joka on päävastuussa ja orkesterinjohtaja siivouksessa. Olen hokenut että jos jotain haluaa lahjaksi antaa niin siivoaa spontaanisti kodin. Ei ole tapahtunut. Olen sanonut että lapsia en ala tehdä, ennenkuin näen että osaa olla omatoiminen siivouksen kanssa. Toteaa vaan että kyllä hän silloin kun lapsi on niin muuttaa tavat (joo niin varmaan). Joten mitä voin enää tehdä?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mies ei hän tietenkään siivoa eikä hänen tarvitsekaan.
Tiedätkö että jossainpäin maailmaa nainen saisi välittömästi keppiä mieheltään tuollaisesta valittamisesta ja kepin antaminen siellä jossain se on jopa miehen velvollisuus mikäli nainen alkaa rebellöimään.
Tiesitkö että näissä maissa mies myös elättää perheen mukisematta, usein nainen päätää perheen rahoista ja antaa miehelle taskurahaa.
Miehet myös arvostavat ihan eri tavalla naista ja myös perheellisyys on ihan eri tasoa. Näissä maissa myös usein jos mies ei kykene elätämään ja suojelemaan perhetään vaan nainen joutuu menemään töihin niin katsotaan miehen epäonnistuneen niin miehenä kuin aviomiehenä ja isänä.
Älä lässytä paskaa, noissa maissa nainen ei käsittele minkäänlaisia raha asioita eikä saa mennä töihin, se on ehdoton no go.
Oletko oikeasti tyhmä vai olitko mielestäsi nokkela?
Sinällään kyllä täytyy myöntää, että tuolla miehet ymmärtävät naista ja naisen sielunelämän erinomaisesti, vaikka en kaikesta olisikaan heidän kanssaan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että jossainpäin maailmaa nainen saisi välittömästi keppiä mieheltään tuollaisesta valittamisesta ja kepin antaminen siellä jossain se on jopa miehen velvollisuus mikäli nainen alkaa rebellöimään.
Tiesitkö että näissä maissa mies myös elättää perheen mukisematta, usein nainen päätää perheen rahoista ja antaa miehelle taskurahaa.
Miehet myös arvostavat ihan eri tavalla naista ja myös perheellisyys on ihan eri tasoa. Näissä maissa myös usein jos mies ei kykene elätämään ja suojelemaan perhetään vaan nainen joutuu menemään töihin niin katsotaan miehen epäonnistuneen niin miehenä kuin aviomiehenä ja isänä.Älä lässytä paskaa, noissa maissa nainen ei käsittele minkäänlaisia raha asioita eikä saa mennä töihin, se on ehdoton no go.
Oletko oikeasti tyhmä vai olitko mielestäsi nokkela?Sinällään kyllä täytyy myöntää, että tuolla miehet ymmärtävät naista ja naisen sielunelämän erinomaisesti, vaikka en kaikesta olisikaan heidän kanssaan samaa mieltä.
Niin siis on maita ja maita. Ja jos sinä ihailet jotain Pakistanin maailmaa niin se, että miehet rulaavat siellä, ei ole tuonut mitään hyvää mukanaan, koska kehitys on täysin jumissa eikä kukaan voi hyvin lukuun ottamatta jotain eliitin korruptoitunutta porhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se mies, jos joskus haluat onnellisen perheen. Tuo vain pahenee tuosta ajan mittaan (lapsen syntymän jälkeen ei tekisis kotona yhtään mitään), olet miehelle itsestään selvyys, eikä hän tule käsittämään, miksi jätit hänet.
Miehessä on suuri perusvika: ei osaa asettua sun asemaan ja on valmis käyttämään puolisoaan hyväkseen päästäkseen mahdollisimman helpolla.
Olen sanonut ihan suoraan että ennen lapsen tekoa pitäisi olla vankat rutiinit. Ei niitä minään vauvavuotena aleta luomaan. Vaan ei mene jakeluun. Mies ei tietenkään näe ongelmaa. Salaa toivoisin että vaikka katkaisisin jalkani tms jotta mies joutuisi ihan yksin hoitamaan kotia pidemmän aikaa ja joku lamppu välähtäisi päässä.
Ap
Niin kuin silloinkin kun olit uupunut...
Kahden aikuisen taloudessa voi sen viikkosiivouksen jättää väliinkin. Siivotkaa seuraavalla viikolla yhdessä
Älä nalkuta, komenna ym
Vierailija kirjoitti:
Joo tiiän tunteen. "Kyl mä siivoisin enemmän ja itsenäisesti jos sä et kokoajan patistais ja nalkuttais asiasta" juu niin vissiin.
Myöntänyt kyllä sen että ei häntä häiritse sotku niin paljoa. Mut en vaan ymmärrä kun edes pöytää ei osata pyyhkiä muruista!!!
Esim. leivän syönti on vain opittu tapa ja silleä ei ole mitään lisäarvoa niin sen syönnin voi jättä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet myös arvostavat ihan eri tavalla naista ja myös perheellisyys on ihan eri tasoa. Näissä maissa myös usein jos mies ei kykene elätämään ja suojelemaan perhetään vaan nainen joutuu menemään töihin niin katsotaan miehen epäonnistuneen niin miehenä kuin aviomiehenä ja isänä.Älä lässytä paskaa, noissa maissa nainen ei käsittele minkäänlaisia raha asioita eikä saa mennä töihin, se on ehdoton no go.
Oletko oikeasti tyhmä vai olitko mielestäsi nokkela?Sinällään kyllä täytyy myöntää, että tuolla miehet ymmärtävät naista ja naisen sielunelämän erinomaisesti, vaikka en kaikesta olisikaan heidän kanssaan samaa mieltä.
Niin siis on maita ja maita. Ja jos sinä ihailet jotain Pakistanin maailmaa niin se, että miehet rulaavat siellä, ei ole tuonut mitään hyvää mukanaan, koska kehitys on täysin jumissa eikä kukaan voi hyvin lukuun ottamatta jotain eliitin korruptoitunutta porhoa.
Mihin maihin itse viittasit nokkelana itseäsi pitäneellä vastauksellasi ?
Varaudu siihen ettei tilanne tule muuttumaan. Ex-mieheni ei siivonnut, pyykännyt, laittanut roskia roskiin tai vienyt astioitaan tiskiin tai edes keittiöön syötyään tietokoneen ääressä tai olohuoneessa. Yritin hyvällä ja pahalla saada hänet osallistumaan, mutta mikään ei auttanut. Lopulta teimme yhdessä listan kaikesta siitä mikä minimissään kuuluu kotitöihin ja vaadin miestä keskustelemaan kanssani jokaisesta kohdasta. Varmistin että listalla on hänenkin mielestään vain asioita jotka on pakko tehdä eikä mitään turhaa, joten esimerkiksi pölyjen pyyhkimisiä emme kirjanneet ylös. Sen jälkeen teimme kirjallisen sopimuksen siitä kuinka paljon kumpikin osallistuu ja miehellä oli aluksi n. kolmanneksen osuus kaikista töistä, koska tein silloin lyhyempää työpäivää.
Neljän kuukauden päästä mies ei ollut vielä tehnyt mitään, koska aina oli tullut jotain esteitä ja hyviä syitä ettei vaan voinut. Silti hän pitäytyi tiukasti mielipiteessään jonka mukaan minä sotken yhtä paljon ja tilanne on tasa-arvoinen.
Eromme jälkeen miehen äiti, joka asuu 200 kilometrin päässä, alkoi käymään siivoamassa poikansa asuntoa. En kadu eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku puhuu tuohon sävyyn toiselle henkilölle. Olkoonkin nimettömänä ja kasvottomana. Ilmentää jotenkin täydellisiä käytöstapojen puutetta ja lisäksi myös häiriintynyttä luonnetta, huonotapainenkaan ei välttämättä ole paha. Surullista ja vähän säälittävääkin. Elämässä täytyy olla paljon aihetta katkeruuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme varmaan poikkeus, mutta homma toimi meillä vauva-aikana. Mies jollain raivorutiinilla pyykkäsi jne teki kotitöitä. Vaikka oli kestotkin käytössä ja pyykkiä siksi paljon. En tiedä, mistä johtui. Oliko hommaa vaan niin paljon, että oli pakko tehdä. Tai mieskin orientoitui, että vauva-aikaan kuuluu kotityöt. En tiedä.
Nyt meillä riidellään kotitöistä. Mutta ehkä se meillä johtuu siistä, että parisuhteessa muitakin ongelmia. Kotityöt ja niiden tekemättömyys yksi keino kertoa, että minä voin huonosti. Mielenosoitus. Mieheni jättää myös pytyn kannen ylös auki, kun haluaa pahoittaa mieltäni.
En ole koskaan ymmärtänyt naisen logiikkaan tässä pyttynkansia asiassa. Miksi hitossa siitä pitää hikeä ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme varmaan poikkeus, mutta homma toimi meillä vauva-aikana. Mies jollain raivorutiinilla pyykkäsi jne teki kotitöitä. Vaikka oli kestotkin käytössä ja pyykkiä siksi paljon. En tiedä, mistä johtui. Oliko hommaa vaan niin paljon, että oli pakko tehdä. Tai mieskin orientoitui, että vauva-aikaan kuuluu kotityöt. En tiedä.
Nyt meillä riidellään kotitöistä. Mutta ehkä se meillä johtuu siistä, että parisuhteessa muitakin ongelmia. Kotityöt ja niiden tekemättömyys yksi keino kertoa, että minä voin huonosti. Mielenosoitus. Mieheni jättää myös pytyn kannen ylös auki, kun haluaa pahoittaa mieltäni.
En ole koskaan ymmärtänyt naisen logiikkaan tässä pyttynkansia asiassa. Miksi hitossa siitä pitää hikeä ottaa?
Koska se viemärivesi on oksettavaa. Miksi siinä pytyssä olisi kansi ihan turhaan koristeena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, mies maksaa. Maksaa tai tekee osansa kotitöistä. Jos on tiukkaa, tingitte muusta. Ei missään nimessä yhtään lasta ennen kuin homma on sujunut kitkatta muutaman vuoden. Jos lusmuilee muissakin asioissa, ei sittenkään.
Meillä on yhteiset rahat, joten ei toimi (onneksi raha-asioissa on samanlaiset mielipiteet). Ja edelleenkin mies pääsee itse luistelemaan vastuusta. Joku antoi jo loistavan vertauksen tuossa "se siivoaa ketä häiritsee". Miten siivoojan palkkaus korjaa sitä ongelmaa, että mies ei osallistu arkeen? Joo kämppä on siistimpi, mutta mies luistaa vastuusta. Se ei osoittaisi mitään kuinka tulisi auttamaan lapsen hoidossa. Palkkaisi siihenkin sitten hoitajan? Kaipaan arvostusta ja välitystä, ei sitä voi ostaa rahalla, vaan se tehdään ja näytetään! Muissa asioissa onneksi näyttää välityksensä, mutta tämä on vain jotenkin ylitsepääsemätön asia.
Ap
Katso peiliin. Tässä on hyvä esimerkki nuoresta naisesta, jolle kelpaa vain minun tapani. Kyse on siivouskäsityksestä. Ei siitä ettei mies välitä tai hoitaisi lasta.
Keskustelkaa mikä riittää. Ei vain sinun mielesi mukaan! Jousta ja jätä joskus väliin. Ei maailma siihen kaadu että joskus ei siivota.
Ostakaa siivousta.
Etsi ratkaisuja älä miehen "kouluttamista"
T. Tämän oppinut n48
Minäkään en ymmärrä turhautumistasi.
Jos parin viikon siivoamattomuus saa koko kylpyhuoneen haisemaan virtsalta, epäilisin että kylpyhuonekalusteiden käytössänne on jotain vikaa. Kusetteko te pitkin lattioita vai onko pöntön vetäminenkin jo siivoamista jota miehesi ei tee?
Asun kahden hengen taloudessa eikä meillä siivota kuin parin viikon välein. Silloin hommaan kuuluu pikainen imurointi, vessan siivous ja pölyjen pyyhkiminen. Eikä kämppä silloin edes ole näkyvästi sotkuinen saati likainen. Kyllä saa usempi parin viikon välinen siivouskerta jäädä väliin että alkaa asunto olemaan sellaisessa kunnossa että ahdistaisi.
Ymmärrän kuitenkin että on olemassa eri siisteyskäsityksiä. Jos miehesi edustaa enemmän minun kaltaistani ja sinä olet nipo, siivoa itse. Niin meilläkin tämä hoidetaan (itse en siis siivoa edes silloin parin viikon välein vaan mies hoitaa :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se viemärivesi on oksettavaa. Miksi siinä pytyssä olisi kansi ihan turhaan koristeena?
Miksi siitä pitää miehelle kiukutella? Ei kai se viemäriveden oksettavuus miehen vika ole? Ja onko itsenäiselle ja vahvalle naiselle kannen alas laskeminen liian raskas ponnistus? Kovin on ailahtelevaista tuo naisen vahvuus, kun ei yhtä kantta alas saa kiukuttelematta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä turhautumistasi.
Jos parin viikon siivoamattomuus saa koko kylpyhuoneen haisemaan virtsalta, epäilisin että kylpyhuonekalusteiden käytössänne on jotain vikaa. Kusetteko te pitkin lattioita vai onko pöntön vetäminenkin jo siivoamista jota miehesi ei tee?
Asun kahden hengen taloudessa eikä meillä siivota kuin parin viikon välein. Silloin hommaan kuuluu pikainen imurointi, vessan siivous ja pölyjen pyyhkiminen. Eikä kämppä silloin edes ole näkyvästi sotkuinen saati likainen. Kyllä saa usempi parin viikon välinen siivouskerta jäädä väliin että alkaa asunto olemaan sellaisessa kunnossa että ahdistaisi.
Ymmärrän kuitenkin että on olemassa eri siisteyskäsityksiä. Jos miehesi edustaa enemmän minun kaltaistani ja sinä olet nipo, siivoa itse. Niin meilläkin tämä hoidetaan (itse en siis siivoa edes silloin parin viikon välein vaan mies hoitaa :D)
Teillä ei todennäköisesti sotketa niin kuin monessa perheessä sottapyttyjen toimesta tehdään. Laitatteko roskat roskiin vai jätättekö lattialle ja huonekalujen päälle? Viettekö pyykit pyykkikoriin vai ripotteletteko niitä ympäri asuntoa? Kun laitatte ruokaa, jätetäänkö pakkaukset keittiön tasoille vai laitetaanko nekin roskiin? Jos jotain kaatuu, pyyhitäänkö se vai annetaanko olla? Onko tavaroilla omat paikat vai onko kaikissa komeroissa ja hyllyillä sikinsokin kaikenlaista tavaraa?
Eli tämä miehesi "tukeminen ja kannustaminen" on vaan sitä että hän osaa jauhaa paskaa, mutta todellisuudessa sun ahdistuneet fiilikset ei kiinnosta sen vertaa että tekis käytännössä yhtään mitään. Herätys!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitää miehelle kiukutella? Ei kai se viemäriveden oksettavuus miehen vika ole? Ja onko itsenäiselle ja vahvalle naiselle kannen alas laskeminen liian raskas ponnistus? Kovin on ailahtelevaista tuo naisen vahvuus, kun ei yhtä kantta alas saa kiukuttelematta.
En vaan tajua. Sen kannen kuuluu olla alhaalla ja se aukko avataan toimituksen ajaksi ja suljetaan taas. Kulkeeko mies sitten sepaluskin auki ja nainen sulkee sitten, kun sattuu omaa silmää häiritsemään? Olen kyllä toisaalta kuullut juttuja miehistä, jotka jättävät auki kaappienkin ovia. Itse en ole tällaista onnekseni nähnyt, joten en tiedä liiottelevatko jotkut vaimot.
Teidän parisuhteen ongelma ei ole siivous vaan jokin muu. Miehesi ei kunnioita eikä arvosta. Todennäköisesti sitä ei pitkään haittaisi jos lähtisit. Laiskuuttaan vaan ei lähde suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, mies maksaa. Maksaa tai tekee osansa kotitöistä. Jos on tiukkaa, tingitte muusta. Ei missään nimessä yhtään lasta ennen kuin homma on sujunut kitkatta muutaman vuoden. Jos lusmuilee muissakin asioissa, ei sittenkään.
Meillä on yhteiset rahat, joten ei toimi (onneksi raha-asioissa on samanlaiset mielipiteet). Ja edelleenkin mies pääsee itse luistelemaan vastuusta. Joku antoi jo loistavan vertauksen tuossa "se siivoaa ketä häiritsee". Miten siivoojan palkkaus korjaa sitä ongelmaa, että mies ei osallistu arkeen? Joo kämppä on siistimpi, mutta mies luistaa vastuusta. Se ei osoittaisi mitään kuinka tulisi auttamaan lapsen hoidossa. Palkkaisi siihenkin sitten hoitajan? Kaipaan arvostusta ja välitystä, ei sitä voi ostaa rahalla, vaan se tehdään ja näytetään! Muissa asioissa onneksi näyttää välityksensä, mutta tämä on vain jotenkin ylitsepääsemätön asia.
ApArkeen osallistuminen on muutakin kuin vain siivousta. Se on työssä käymistä, kaupassa käyntiä, ruunlaittoa, yhteiset harrastukset ja kiinostuksen kohteet, kumppanin kanssa laatuajan viettäminen ja ne pienet arjen teot. Entä sitten kun mies aktivoituu siivoksen osalta, etsitkö uuden syyn olla tyytymätön häneen? Se, että mies kuuraa vessanpönttöä ei tee miehestä kelvotonta isää ja asuinkumpania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku puhuu tuohon sävyyn toiselle henkilölle. Olkoonkin nimettömänä ja kasvottomana. Ilmentää jotenkin täydellisiä käytöstapojen puutetta ja lisäksi myös häiriintynyttä luonnetta, huonotapainenkaan ei välttämättä ole paha. Surullista ja vähän säälittävääkin. Elämässä täytyy olla paljon aihetta katkeruuteen?
Itse syyllistyt siihen mistä toista syytät ja vielä mitä törkeämmin, syyttämällä häntä katkeroituneeksi ja häiriintyneeksi.
Ja mitä käytöstapoihin tulee niin minusta hänen vastauksensa ei suinkaan ollut huonoa käytöstä, vaan ainoastaan kannanotto toisen kirjoittajan valehteluun.
Kanna siis ensin huolta omasta käytöksestäsi ennenkuin arvostelet muiden käyttäytymistä.
Ehkä niin, että jos elämä ei suju ennen lasta, miksi se alkaisi sujua sen myötä. Monilla toimivakin suhde menee raiteiltaan hetkeksi lapsien myötä.