HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.
Kommentit (184)
Helsinki-Lahti, juna aikataulussa. Juna lähtee liikkeelle ja se on ihan jees. Kun se kiihdyttää vauhtiaan, vihreät penkit, konduktööri, mahdollisesti lipuntarkastaja. Pois hsl alueelta, päämäärä Lahti. Lipuntarkastaja. Pelko. Kauhu. Kylmä hiki. Jalat tärisee vaunun lattiassa. Nousen. Jään pois Keravalla. Astun ulos junasta. Helpotus. Puristan lippua takin taskussa. Ihmiset tuijottaa, odotan seuraavaa junaa.
Itselleni jäi artikkelista mieleen eniten tämän tutkijan asenteellisuus vääränlaista sushia syöviä kohtaan. sekä antipatiat lehtikaalia kohtaan :D
Sushia on saanut syödä aitiopaikalla sushin kotimaassa ilmeisesti ravintoloissa/muiden valmistamana. = varmasti loistavaa
Suomi: Oli omin kätösin tehnyt lehtikaalisipsejä koska niitä hehkutettiin niin paljon. Ihmetteli kuinka hirveitä ne ovat ja kuinka kukaan voi oikeasti niistä pitää. :D
Ajattelemattomuutta, jos tarvitsee syödä statusta saadakseen. Itse olen tiedostanut tuon ajatuksen välillä itsessäni, että "olisi syötävä jotain tiettyä" ollakseen trendikäs. Sushin kohdalla se näyttäytyi selvimmin. Maistoin sushia, enkä juuri pitänyt siitä, koska totesin sen haaleaksi riisiksi. Lopuksi mietin koko ajatusta, että miksi pitäisi syödä jotain ollakseen jotain. Nykyisin lähinnä huvittaa koko kuvio, jossa monet ihmiset eivät tajua, että he itse asettavat itselleen kaikenlaisia pitää-juttuja. Toisin sanoen ihmiset uskovat ajatuksiinsa ja antavat ajatusten viedä heitä. Ego kahlitsee.
Lähes ainoa trendikäs (?) ruoka, josta pidän ja joka vie kielen mennessään on intialainen ruoka. Parasta, mitä tiedän oikeastaan.
Käyttäjä2676 kirjoitti:
Lähes ainoa trendikäs (?) ruoka, josta pidän ja joka vie kielen mennessään on intialainen ruoka. Parasta, mitä tiedän oikeastaan.
Todella on vaan niin hyvää! Upeasti maustettua ja lisäksi tosi tuhtia, siinä olisi oikeasti potentiaalia kebab/pizza-annosten haastajaksi kotiinkuljetettuna taivaallisena mättöruokana ym. Briteissä tämä "Curry" on käsite. Väestön rakenne toki vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan se sushibuffetti 9,90 €. On kyllä sellaista snobbailua että oksat pois. /sarkasmi
Sillä tosin ei ole mitään tekemistä sushin kanssa. Eikä hinta ole mikään ainoa snobbailun peruste. Tuolla 9,90e monessa maassa elätetään koko perhe pari viikkoa vaikka se sinusta ei summa eikä mikään olekaan. Sarkasmiksi naamioitu passiivisagressiivisuus otettu huomioon.
En ole ylempi mutta Suomessa ei tuolla 9,90 eurolla kyllä elä edes yksi ihminen paria viikkoa. Tuo on ihan normaali ulkonasyödyn lounaan hinta. Miksi ei vaihteen vuoksi voisi syödä sushia, jos siitä tykkää?
Tämä tutkija on kyllä nyt ihan pöperöt sekaisin. Siis kun tuon jutun lukee, niin paljastuu, että hän itse on erittäin snobi sen sushinsa kanssa, ei kelpaa mikään ns. "tavallinen" sushi. Kun hän sitten on tällaiseen snobbailusushiin erikoistunut, niin sitten hän on etsinyt ihmisiä, jotka söisivät sushia, vaikkeivat siitä pidä jne. Eli yrittänyt kaikin tavoin todellakin tehdä sushista oman näkemyksensä mukaisen snobiruoan.
Minä ja muutama ystävänikin syömme sushia. Meistä Aschanin sushibuffet on hyvää, Lidlinkin salmon lover menee ihan hyvin ja itse haen mielelläni ihan paikallisen Sokoksen kahvilasta. On toki huonojakin valmissusheja kuten esimerkiksi Viikkarin laivojen buffeteissa, missä ne kovat käkkyrät ovat ilmeisestikin suoraan jääkaapista. Mutta on myös hyvää ja edullista sushia. Ollaan myös tehty itse. Ja toki käyty joskus sushiravintoloissa. Nekin ovat varsin edullisia moneen muuhun paikkaan verrattuina.
Tunnen myös useita ihmisiä, jotka eivät suostu sushia syömään. Yleensä nämä samat eivät suostu syömään silliä tai graavikalaakaan. Mistään hienostelun vastustuksesta ei ole kyse vaan näistä eri ruoka-aineita nirsostelevista.
Sushi on nykyään ihan sama asia kuin joku pitsa. Ei ole enää sushirajaa. En minäkään missään pääkaupunkiseudulla asu. On naurettavaa, että joku omassa sushin syönnissään todellakin snobiksi alkanut nainen yrittää nyt tehdä siitä jotain snobbailutuotetta muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.
En ymmärrä...
mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.
Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.
Juot pienpanimo-oluita vaihtelun vuoksi? Mille se siis on vaihtelua? Koffille? Miksi olutta pitää ylipäätään juoda niin paljon, että oikein kaipaa vaihtelua?
Ja oletko sitä mieltä, että lapset/nuoret eivät voi syödä pihviä, koska sitähän ei voi veden tai maidon kanssa juoda? Tällainen selittely on minun mielestäni vain huvittavaa.
Ja paras kohta tuossa haastattelussa oli se, että miten kukaan voi pitää brunsseista ihan aidosti (siis ilmeisesti niin, ettei snobbaile). Tuo tutkija on ihan sekaisin: Siis kuinka kukaan nyt tosiaan haluaisi mennä johonkin ravinteliin syömään seisovasta pöydästä kaikenlaiset hyvät pöperöt viikonloppuna. Nii-in. Selvää snobbailuahan se.
Minusta tuo on jotenkin uskomatonta, että ihmisparka syö vaikka ei pidä. Itse asiassa tunnen yhden tällaisen ihmisen, joka ei pidä sushista mutta syö sitä säännöllisesti. Samoin käy usein eri paikoissa brunsseilla.
Minulle ei tulisi mieleenkään syödä jotain inhoamaani ruokaa, eikä edes sellaista keskinkertaista. Haluan nauttia ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiiriini kuuluu noita "erikoisoluiden" kanssa läträäjiä. Naamioivat käsistä riistäytynyttä tissuttelua ja orastavaa alkoholismia "tutustumisella pienpanimotuotteisiin". Tästä harrastuksesta ei pidetä välipäiviä ja pirkka-olutta juovat ovat tietysti suomijuntteja pahimmasta päästä. Oivoi.
Samoin on näitä "oikein hyvä, laadukas kuiva siideri työpäivän jälkeen kun oli niin rankkaa" naisia.. Aina puhutaan hyvin korostetusti yhdestä siideristä, tai siitä kuinka "meillä ei mene siiderit/alkoholi kaupaksi" ja silti on jääkaapit täynnä sitä alkoholia ja jatkuvasti pitää ostaa "koska laadukas kuiva siideri työpäivän.."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.
En ymmärrä...mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.
Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.Juot pienpanimo-oluita vaihtelun vuoksi? Mille se siis on vaihtelua? Koffille? Miksi olutta pitää ylipäätään juoda niin paljon, että oikein kaipaa vaihtelua?
Ja oletko sitä mieltä, että lapset/nuoret eivät voi syödä pihviä, koska sitähän ei voi veden tai maidon kanssa juoda? Tällainen selittely on minun mielestäni vain huvittavaa.
En ole ylempi mutta samaa mieltä hänen kanssaan. Etkö tosiaan osaa keksi mitään muuta olutmerkkiä kuin tuota jokaisen räkälän hanasta saatavaa kissankusta? Normaalisti juon esim. saksalaisia vehnäoluita mutta joskus on kiva valita tuollainen kotimainen pienpanimotuote.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tutkija on kyllä nyt ihan pöperöt sekaisin. Siis kun tuon jutun lukee, niin paljastuu, että hän itse on erittäin snobi sen sushinsa kanssa, ei kelpaa mikään ns. "tavallinen" sushi. Kun hän sitten on tällaiseen snobbailusushiin erikoistunut, niin sitten hän on etsinyt ihmisiä, jotka söisivät sushia, vaikkeivat siitä pidä jne. Eli yrittänyt kaikin tavoin todellakin tehdä sushista oman näkemyksensä mukaisen snobiruoan.
Minä ja muutama ystävänikin syömme sushia. Meistä Aschanin sushibuffet on hyvää, Lidlinkin salmon lover menee ihan hyvin ja itse haen mielelläni ihan paikallisen Sokoksen kahvilasta. On toki huonojakin valmissusheja kuten esimerkiksi Viikkarin laivojen buffeteissa, missä ne kovat käkkyrät ovat ilmeisestikin suoraan jääkaapista. Mutta on myös hyvää ja edullista sushia. Ollaan myös tehty itse. Ja toki käyty joskus sushiravintoloissa. Nekin ovat varsin edullisia moneen muuhun paikkaan verrattuina.
Tunnen myös useita ihmisiä, jotka eivät suostu sushia syömään. Yleensä nämä samat eivät suostu syömään silliä tai graavikalaakaan. Mistään hienostelun vastustuksesta ei ole kyse vaan näistä eri ruoka-aineita nirsostelevista.
Sushi on nykyään ihan sama asia kuin joku pitsa. Ei ole enää sushirajaa. En minäkään missään pääkaupunkiseudulla asu. On naurettavaa, että joku omassa sushin syönnissään todellakin snobiksi alkanut nainen yrittää nyt tehdä siitä jotain snobbailutuotetta muillekin.
Niin sushi on nykyajan pizza, sekin oli joskus uutta ja ihmeellisen eksoottista
Vierailija kirjoitti:
Ja paras kohta tuossa haastattelussa oli se, että miten kukaan voi pitää brunsseista ihan aidosti (siis ilmeisesti niin, ettei snobbaile). Tuo tutkija on ihan sekaisin: Siis kuinka kukaan nyt tosiaan haluaisi mennä johonkin ravinteliin syömään seisovasta pöydästä kaikenlaiset hyvät pöperöt viikonloppuna. Nii-in. Selvää snobbailuahan se.
Jep. Sama juttu tuon lehtikaali-heiton kanssa: "tein kerran ja oli tosi pahaa. Miten helvetissä joku voi tällaisesta pitää? Pakko olla vaan snobeja erikoisuuden tavoittelijoita."
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on jotenkin uskomatonta, että ihmisparka syö vaikka ei pidä. Itse asiassa tunnen yhden tällaisen ihmisen, joka ei pidä sushista mutta syö sitä säännöllisesti. Samoin käy usein eri paikoissa brunsseilla.
Minulle ei tulisi mieleenkään syödä jotain inhoamaani ruokaa, eikä edes sellaista keskinkertaista. Haluan nauttia ruuasta.
Kertokaa nyt hyvät ihmiset, mitä teillä on niitä brunssejakin vastaan? Tämä päättely tuntuu nyt menevän jotenkin kummallista kehää ihan niin kuin sillä "tutkijallakin". Eli ensin omassa pikku mielessä todetaan, että on parempaakin sushia/brunssia/sipsiä kuin se, mitä joku toinen syö. Joten kun se toinen sitten kuitenkin sitä omasta mielestä huonompaa sushia/brunssia/sipsiä pupeltaa, niin kysehän täytyy olla snobbailusta.
Kävin viime viikonloppuna brunssilla. Hyvää oli. Vedin överit jälkiruokapöydästä. En tuntenut itseäni snobiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä...
mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.
Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.
Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis
Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.
Ei pihvien makua kuulu pilata viineillä. No mistäpä sitä juntti tietäisi. T: Steakhousen kokki
Mitä steakhousen kokki sitten suosittelee juomaksi, karhua varmaan? Minä nautin kyllä tournedosini raakana ja hyvän punaviinin kanssa jossa molemmat korostavat toistensa makua. Harvoin valitettavasti Suomessa saa oikein paistettua pihviä pyynnöstä huolimatta. Yleensä ne paistetaan yli. Ei se liha siitä pilalle mene ja en ala palauttamaan jos hiukan yli on paistunut mutta voi olla etten samassa paikassa käy toistamiseen, tai en ainakaan ala maksamaan pihvistä jota ei osata paistaa oikein. Jos taas kypsyys on oikein niin muistan kyllä kiittää keittiötä.
Mä en ole hyväosainen. Syön aasialaista ruokaa koska se on HYVÄÄ RUOKAA.
Vierailija kirjoitti:
Sushirajasta voisin olla vähän eri mieltä, pienillä maalaispaikkakunnilla (esim lapsuuden kotikaupunkini) ei sushipaikkoja vielä välttämättä löydy, vaikka muut ravintolatyypit olisikin edustettuina. Esim. omalta lapsuudenpaikkakunnaltani löytyy Heset, kebabbilat, kiinalainen, "se-vähän-parempi-ravintola" jopa Subway, mutta sushia ei tarjoilla missään. Tällaisissa paikoissa se sushin syöminen ei ole arkipäivää vaan erikoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Viini ei kuulu suomalaiseen ruokakulttuuriin. Sitä voi erikoisuuden tavoittelijat lipittää, mutta viiniköynöksiä ei luonnosta löydy.
Ei löydy hedelmiäkään, valtaosaa nykyään myytävistä kasviksista, nautaa, sikaa taikka broileria. Kyllä aika köyhäksi menee jos tuo mitä Suomen luonnosta löytyy on ainoa "sallittu" ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sushi on nykyajan pizza, sekin oli joskus uutta ja ihmeellisen eksoottista
Ja tämä asia taitaa nimenomaan olla se, mikä tätä Tokiossa käynyttä ja AITOA OIKEAA sushia syönyttä tutkijaa ärsyttää. Hän on niin special snowflake kun on oikein Jaaappanissa asti käynyt syömässä tätä erikoisuutta. Sushissa ei ole mitään ihmeellistä ja tavallinen myynti-Jamppakin voi valita työpaikan kanttiinin ja läheisen sushiravintolan väliltä joka
päivä. Se on nykyään ihan ruoka muiden joukossa, jota saa jokaisesta marketista ja ravintolasta. Eritasoisina, mutta myös ihan laadukkaina vaihtoehtoina.
Viini ei kuulu suomalaiseen ruokakulttuuriin. Sitä voi erikoisuuden tavoittelijat lipittää, mutta viiniköynöksiä ei luonnosta löydy.