Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi (lastensuojelu), kätilö vai ensihoitaja?

Vierailija
18.01.2017 |

Olen 19-vuotias nuori nainen ja mietin mitä hakisin opiskelemaan nyt keväällä. Pohjalla on turha amistutkinto, jolla en halua työskennellä kun valmistun nyt keväällä (miten sitä noin 15-vuotiaana edes tietäisi mitä haluaa tehdä sitten "aikuisena"), joten alan vaihdos kyseessä.

Tällä hetkellä nuo kolme ovat suosikkijärjestyksessä.
Opsikeluihin vaikuttavia asioita:
- Olen surkea fysiikassa ja kemiassa, matematiikka ok (meneeko ensihoitajan opinnot tässä, pystynkö opiskelemaan kätilöön huonolla fykella?)
- Olen laitosnuori, vaikuttaako sosionomin opiskeluun?

Minulla on loppukuusta opon kanssa tapaaminen jatko-opinnoista ja siellä selvittelemme eri aloja, jonne voisin hakea, mutta haluaisin miettiä näitä jo etukäteen.

Minne minun kannattaisi hakea ja miksi? Työllisyys? Palkkaus? Ammattien hyvät ja huonot puolet? Jos täällä on joku sossu, kätilö tai ensihoitaja, niin saa kertoa oman mielipiteen alasta!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jämpti, toimintavalmis ja pystyt tekemään nopeita päätöksiä, mene ensihoitajaksi.

Myös kätilöltä vaaditaan näitä ominaisuuksia. Lisäksi empatiakyky ja rauhallisuus ovat tärkeitä, mielestäni kätilön tulee myös olla helposti lähestyttävä. Näin itse kätilöopiskelijana voin todeta kyllä sen verran, että jokaisessa kätilössä on tiettyä samankaltaisuutta. Käymme hyvin porukalla yhteen ja kätilöhenki on meissä vahvana, vaikka opinnot vielä kesken ovatkin :) Työssämme pääsemme kohtaamaan elämää alusta loppuun, suurin osa on alalla erittäin vahvan kutsumuksen vuoksi ja se kyllä näkyy. Töitä voi tehdä laidasta laitaan, myös sairaanhoitajan hommia. En vaihtaisi!

Kiva kuulla! :) Koen olevani helposti lähestyttävä, koska ihmiset avautuvat minulle helposti ja kätilön ammatti kiinnostaisi enemmän kuin noin muuten sh, että jonkin sortin kutsumustakin löytyy.

Ap

Vierailija
22/23 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut siltä että olet jo päätöksesi tehnyt niin miksi kyselet asiaa täällä? Moni aloja tietävä on sinulle jo vastannut mielipiteensä ja kerrot kuitenkin tietävän nämä asiat paremmin ja torppaat heidän vinkkinsä... Asenteesi kertoo ehkä myös siitä oletko valmis näihin aloihin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepas ensialkuun opiskella avoimessa amk:ssa noita sosionomin tutkintoon kuuluvia opintoja, niin saat hieman käsitystä, onko se ala oikeasti sinua varten. Ne opinnot hyväksiluetaan sitten, jos pääset sisään varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi. Työkokemus lasten ja nuoreten parissa ei myöskään olisi pahitteeksi. Tällaisten asioiden parissa voisit mielestäni hyvin viettää vuoden tai pari ennen opintoja, samalla itse kypsyä ja kuulostella oikeaa suuntaa elämällesi. Olet kovin nuori vielä, eikä sinulla ole ikäsi puolesta mikään kiire opiskelemaan. Harkitsemillasi aloilla elämänkokemus ja kypsyys on kultaakin kalliimpaa. Välivuosien varalle kannattaa senkin puolesta suunnitella jotakin, koska sisäänpääsy amk:hon noille aloille ei ole mikään läpihuutojuttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi