en raaski itkettää lastani ja käskeä kampaajaa leikkaamaan ihan poikatukkaa, vaikka se olisi paras ratkaisu :/
tyttö 5v, haluaa pitkät hiukset kun äidillä ja siskollakin on. olen muuten tyypillinen suomalainen pottunokka, mutta hiukseni ovat paksut ja hiukan kiharat, tämä periytyi esikostyttärelle. mutta nuorempi tyttö taas.. hiukset ovat hyvin pehmeät, hennot ja silkkiset..ja menevät jatkuvasti takkuun ! tytön päiväkodin lokerossa on selvityssuihku ja harja koska tädit eivät kestä katsella sitä peikkolookkia :D ehkä epäilivät jopa etten hoida tytön hiuksia, no nytpä näkevät itse ! 20 min harjaamisen jälkeen pää on täynnä klimppejä .
eikä anna laittaa pinnejä tai ponnareita. auki pitää olla. tänään on kampaaja ja tiedän että lyhyt tukka olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta, mutta en halua itkettää lastani ja kävellä tämän päätösvallan yli ! niin ja sen pitäisi tosiaan olla ihan poikamallia, polkka ei toimi ! vähänkin pituutta latvoissa, niin solmussa on...
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, miten kaikissa näissä keskusteluissa ratkaisu on "laadukkaat tuotteet". Jotka ovat ihan samaa höttöä kuin markettikamatkin.
Marketeistakin saa hyviä tuotteita. Mut mielummin joku hyvä tuote, kuin rainbow...
Yleensä se mamma käyttää tukkaansa niitä laadukkaita, ja ostaa lapsilleen jotain kakkaa..
Sim sensitive esim. on laadukas ja hyvät ainesosat ja " vähä myrkkyinen"
Kiva että on "vähä myrkkyinen", mutta eikö myrkytön olisi parempi. Itse jättäisin ainakin pois parabeenit, kun lapsesta kysymys. Itsestä ei niin väliä, jos lapsiluku täynnä.
Jos teistä on tärkeää että pojaksi itsensä tunteva transtyttö saa halutessaan lyhyen poikatukan niin kyllä tytöiksi tuntevilla tytöillä on oikeus pitää pitkät hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, miten kaikissa näissä keskusteluissa ratkaisu on "laadukkaat tuotteet". Jotka ovat ihan samaa höttöä kuin markettikamatkin.
Itselläsi taitaa olla aika helppo hiuslaatu tai sitten lyhyt kananperse kun puhut tuollaisia? Itselläni ei todellakaan auta mitkään rainbow-shampoot. Ainoa millä mun tukka näyttää kiiltävältä on Tigin kiiltoa tuova shampoo ja hoitoaine.
Oma tukkani on todella hento ja luonnonkihara, se menee noilla silikoneilla ihan lyttyyn. Mutta ei tässä nyt puhuta minun tai sinun hiuksista, vaan pienten lasten. Heidän kohdallaan en yhtään ymmärrä tuota "tuotteiden" ihannointia. Puhuttaisiin edes inci-listoista, mutta kun puhutaan mainostajien luomista mielikuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marketeistakin saa hyviä tuotteita. Mut mielummin joku hyvä tuote, kuin rainbow...
Yleensä se mamma käyttää tukkaansa niitä laadukkaita, ja ostaa lapsilleen jotain kakkaa..
Sim sensitive esim. on laadukas ja hyvät ainesosat ja " vähä myrkkyinen"Kiva että on "vähä myrkkyinen", mutta eikö myrkytön olisi parempi. Itse jättäisin ainakin pois parabeenit, kun lapsesta kysymys. Itsestä ei niin väliä, jos lapsiluku täynnä.
No noi parabeenit taitaa olla poistettu kaikista muista, paitsi halvimmista tuotteista.
Tarkoitin, että kaikissa kemikaaleissa on jonkin verran ylimääräisiä aineita, mut ei voi mitään. Valitaan huonoista paras.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hiukset siitä paksuuntuu. Huolehdit vain, että hiukset leikataan säännöllisesti, jotta saadaan lirulatvat pois (ne jos mitkä menee takkuun ja on rumat).
Minun tytöllä oli just noin. Kasvoi ohutta hiusta ja oli takussa koko ajan. Pidettiin suosiolla polkkapituisena siihen asti, kunnes saatiin kaikki hiukset saman pituisiksi (4-5v tienoille) ja paksummiksi.
Nyt 8v on pitkät ja upeat hiukset. Yli puolen selän. Paksuuntuu koko ajan 😊
Ja lisään vielä, että meillä toimi oliiviöljyshampoo ja -hoitoaine. Kosteuttaa hentoja hiuksia ja ei ole hiukset takussa. Saa luontaistuotekaupoista ( Idea Toscana, prima spremitura). Käytän itsekin. Hoitoainetta tosin en niin usein. Suihkutettavat hiuksiin jätettävät hoitoaineet teki hiukset sähköisiksi ja entistä vaikeammin hoidettaviksi.
T: Tämän 8v tytön äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sim sensitive esim. on laadukas ja hyvät ainesosat ja " vähä myrkkyinen"Kiva että on "vähä myrkkyinen", mutta eikö myrkytön olisi parempi. Itse jättäisin ainakin pois parabeenit, kun lapsesta kysymys. Itsestä ei niin väliä, jos lapsiluku täynnä.
No noi parabeenit taitaa olla poistettu kaikista muista, paitsi halvimmista tuotteista.
Tarkoitin, että kaikissa kemikaaleissa on jonkin verran ylimääräisiä aineita, mut ei voi mitään. Valitaan huonoista paras.
Siis tarkoitatko, että parabeenit ovat shampoiden kaikkein halvimpia ainesosia? Vai millä logiikalla ne ovat jäljellä kaikkein halvimmissa tuotteissa?
Mulla on tässä edessäni sattuneesta syystä Erittäin hienoa suomalaista shampoota (ei parabeeneja) ja Paul Mitchellin hoitoainetta (kolmenlaisia parabeeneja). Paul Mitchellin täytyy siis olla sikaräkähalpaa.
Mitä jos ne hiukset olis letillä/saparoilla yötä ja päivät? Välillä harjattais ja laitettais uudet nätit pampulat.
Mulla on näin aikuisena sellanen samperin peikkotukka, takussa heti. Joku aika sitte vaihtanut shampoot ja hoitoaineet soodaan ja omenaviinietikkaan. Aikaa vie pestä, ja siltikin kampaaminen vie aikaa, mutta kun kerran viikossa (ja urheilun jälkeen) tekee kunnolla, käyttää palmikoita ja nutturoita, niin helpottanut paljon. Hoitoaineista vaikka miten huuhteli, niin silti jäi jämiä hiuksiin ja ne jämät sitte vielä lisäs niitä takkuklimppejä. Vaihtoehtoja on muitakin kuin leikkaus ja vahvat aineet, mutta ei poista sitä, että pitkä, helposti takkuuntuva tukka on paras pitää kiinni. Päiväkodissa luulis olevan suotavaakin, kun siellä täitä liikkuu.
Tuon lapsena kokemani julmuuden myötävaikuttamana 25 vuoteen minulla ei ole ollut poikatukkaa. Eikä tule enää kuin kuolleen ruumiini ylitse. Kyllä äiti vielä yrittää vihjaiilla että leikkasin mutta sitä iloa en hänelle suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että kaikissa kemikaaleissa on jonkin verran ylimääräisiä aineita, mut ei voi mitään. Valitaan huonoista paras.Siis tarkoitatko, että parabeenit ovat shampoiden kaikkein halvimpia ainesosia? Vai millä logiikalla ne ovat jäljellä kaikkein halvimmissa tuotteissa?
Mulla on tässä edessäni sattuneesta syystä Erittäin hienoa suomalaista shampoota (ei parabeeneja) ja Paul Mitchellin hoitoainetta (kolmenlaisia parabeeneja). Paul Mitchellin täytyy siis olla sikaräkähalpaa.
Erikoista että istut niiden kanssa.
Ikävää että olet valinnut tuollaisen tuotteen, jossa parabeeneja. Mut en kyllä pesisi hiuksiani hienolla suomalaisella.. Ei aukeisi enää ikinä.
Eli valkkaa laadukas, parabeeniton tuote.
Vierailija kirjoitti:
hei vinkatkaapa nyt joku hyvä hoitosuihke ! olen kokeillut Muumi-selvityssuihketta ja jotain toista, muistaakseni Rainbow-merkkistä mutta olivat suoraan sanoen paskoja .(
ap
Mä ostaisin kampaamosta jonkun luonnonkiharoille hiuksille tarkoitetun hoitoaineen ja selvityssuihkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että kaikissa kemikaaleissa on jonkin verran ylimääräisiä aineita, mut ei voi mitään. Valitaan huonoista paras.Siis tarkoitatko, että parabeenit ovat shampoiden kaikkein halvimpia ainesosia? Vai millä logiikalla ne ovat jäljellä kaikkein halvimmissa tuotteissa?
Ikävää että olet valinnut tuollaisen tuotteen, jossa parabeeneja. Mut en kyllä pesisi hiuksiani hienolla suomalaisella.. Ei aukeisi enää ikinä.Eli valkkaa laadukas, parabeeniton tuote.
Kuka sanoi, että olen valinnut nuo tuotteet tai että käytän niitä?
Ja palataanpas alkuperäiseen asetelmaan. Miksi sanoit, että parabeeneja on vain halvimmissa tuotteissa? Selvästikään se e pidä paikkaansa.
Minä, äiti itkin taannoin kun silloin 4v ja 3v tytöt parturoivat toistensa hiukset. Toisella oli paksut korkkiruuvikiharat vyötäisille, toisella myös pitkät mutta ohuet suorat hiukset. Nuoremmalle jouduttiin siili vetämään, otsalle sai vaan yhden töyhtön jätettyä.
Mutta positiivista oli se että nuoremmallekin kasvoi tukka sitten paksuna takaisin kun "vauvatukka" lähti kertaheitolla :)
Jos parabeeneja kaihtaa, Timoteilla näytti olevan parabeeniton shampoo ja hoitoaine. Itse en kyllä osaa olla huolissani, jos kerran viikossa hieron aineita lapseni latvoihin?
Ja mitä tuohon "onko pakko väkisin olla pitkät hiukset" -kysymykseen tulee, niin ei toki ole. Ollaan puhuttu, että pojilla voi ihan hyvin olla pitkät hiukset ja tytöillä lyhyet, mutta jos oma tyttö haluaa pitkät hiukset, ei mulla ole tarvetta väen vängällä kannustaa tyttöäni olemaan "rohkea" ja "poikkeamaan massasta" ja "haistattamaan putkä steretypioille" 5-vuotiaana. Sen hän ehtii tekemään halutessaan myöhemminkin ;)
Terv. Kakkonen
Täällä myös yksi, joka on ikuisesti katkera siitä että lapsena leikattiin aina väkisin hirveä pottakampaus. Halusin niin kovasti kasvattaa pitkät hiukset ja tunsin itseni aina tosi rumaksi ja huonommaksi kuin muut tytöt. Lapsuudenkuvissakin näytän ihan pojalta ja pojaksi minua myös usein luultiin. Kyllähän tuo jättää jälkensä. En ole aikuisiällä pystynyt käymään ollenkaan kampaajalla, traumat jäi. Nipsin itse kaksihaaraiset pois ja hoidan hiukset huolellisesti. Hiukset ovat alaselkään asti, eivät kasva sen pidemmiksi.
Sama asia onli esillä jokunen kuukausi sitten. Eli vieläkään et ole saanut otettua auktoriteettia lapselta. Ei, auktoriteetti ei tarkoita että lasta alistetaan tai väheksytään. Mutta auktoriteetti on sitä, että aikuinen päättää, lapselle voi antaa vaihtoehtoja. Edelisessä ketjussa joku kk sitten sinua rohkaistiin antamaan lapselle vaihtoehdoksi, että jos haluaa pitää pitkän tukan, se ON PIDETTÄVÄ kiinni tietyissä tilanteissa just tuon takkuuntumisen takia. Mutta näköjään lapsi päättää vieläkin.
No, tee miten teet. Ei sille polkkaa tarvii leikata, mutta suosittelen lyhentmään sen veran että takut on helpommin hallittavissa ja hiukset ei takkuunnu niin helposti. Tämän kerrot lapsellesi, ja teette niinkuin sinä päätät.
Hiuksiinjätettävät hiusöljyt toimivat myös! Voin suositella ainakin Schwarzkopfin Gliss Daily Oil Elixiria ja Garnier Respons Marvellous nectar oilia. Pienenä määränä (1 pumppaus) latvoihin levitettynä öljy tekee hiuksista sileät liukkaat, eikä kuitenkaan jätä niitä roikkumaan pitkin päätä limaisen näköisenä. Liukkaat hiukset eivät takkuunnu yhtä helposti.
t. aikuinen harvahapsi takkutukka
Meillä on 6-vuotiaalla käytössä Dermosilin lasten shampoo ja hoitoaine, ei mikään muumisuihke ole estänyt takkuja ja sähköisyyttä enää kahden ikävuoden jälkeen. Suosittelen! Enkä leikkaisi hiuksia jos tyttö ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että olet valinnut tuollaisen tuotteen, jossa parabeeneja. Mut en kyllä pesisi hiuksiani hienolla suomalaisella.. Ei aukeisi enää ikinä.Eli valkkaa laadukas, parabeeniton tuote.
Kuka sanoi, että olen valinnut nuo tuotteet tai että käytän niitä?
Ja palataanpas alkuperäiseen asetelmaan. Miksi sanoit, että parabeeneja on vain halvimmissa tuotteissa? Selvästikään se e pidä paikkaansa.
No ei, valkkaa sieltä hyllystä se rainbow ihan vapaasti.
Itselläsi taitaa olla aika helppo hiuslaatu tai sitten lyhyt kananperse kun puhut tuollaisia? Itselläni ei todellakaan auta mitkään rainbow-shampoot. Ainoa millä mun tukka näyttää kiiltävältä on Tigin kiiltoa tuova shampoo ja hoitoaine.