Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta

Kristiina
17.01.2017 |

Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (207)

Vierailija
121/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne Gullitseenin vauvat muuten on, ei kai Gullicheneja?

Vierailija
122/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Hanna Gullichsen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat jos mini ei ole erikseen suojattu.

Vierailija
124/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, pirjo! Niin kuin täällä on jo monta kertaa kerrottu, ei ole olemassa mitään sukunimiä, jotka olisi erikseen "suojattuja". Ihan kaikki sukunimet on suojattuja. Toi on vaan joku ihme urbaani legenda. T. virtanen

Vierailija
125/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuollaisessa tilanteessa vaihtaisin oman tyttönimeni takaisin. Ei olisi epäreilua kenellekään.

Vierailija
126/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkin kumma että vielä tänä päivänä jaksetaan tapella jostain niin kummasta asiasta kuin siitä, mitä sukunimeä joku saa käyttää. Ennen ihmisillä oli vain etunimiä, sitten piti jotenkin niitä erotella kun saattoi olla kymmeniä matteja ja liisoja. Ne on vain nimiä. Olkoon kuka mikä on, säätyläisyyden ja hienostelun aika on ohi. Kyllä minullakin olisi oikeus ottaa mummoni tyttönimi jos tahtoisin, siinä olisikin nimi joita suomessa ei monta ole, mutta olen ennemmin tavallinen seppänen. Tämän nimen tahdoin itselleni ottaa.

Vierailija
127/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on täysi oikeus nimeen. Järkeväähän se on pitää sama nimi lapsen kanssa. Eksälle sanoisin, että jos häiritsee, niin vaihdan mielelläni tyttönimeeni, kunhan sama nimi vaihdetaan myös lapselle. :)

Vierailija
128/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT:

Kerron esimerkin, kaverini meni naimisiin pikkurikollis-Korhosen kanssa. Korhonen otti vaimonsa harvinaisen sukunimen Älypää, ettei vanhat konnakaverit helposti löydä.

Muutaman vuoden napojaan tuijotellessa tuli ero.

Meni hetki ja Rouva Älypää löysi toisen pikku konnan ja meni tämän kanssa naimisiin ja otti uuden miehensä sukunimen, joka oli vielä harvinaisempi kuin Älypää. Kaverista rva Älypäästä tuli nyt rva Hietahessu.

Hietahessu nimi oli tullutkin naimakaupan kautta tuolle miehelle. Hän oli alunperin vaan konna-Virtanen.

Tarina on tosi, vaikka nimet eivät.

Vierailija
129/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT:

Kerron esimerkin, kaverini meni naimisiin pikkurikollis-Korhosen kanssa. Korhonen otti vaimonsa harvinaisen sukunimen Älypää, ettei vanhat konnakaverit helposti löydä.

Muutaman vuoden napojaan tuijotellessa tuli ero.

Meni hetki ja Rouva Älypää löysi toisen pikku konnan ja meni tämän kanssa naimisiin ja otti uuden miehensä sukunimen, joka oli vielä harvinaisempi kuin Älypää. Kaverista rva Älypäästä tuli nyt rva Hietahessu.

Hietahessu nimi oli tullutkin naimakaupan kautta tuolle miehelle. Hän oli alunperin vaan konna-Virtanen.

Tarina on tosi, vaikka nimet eivät.

Naimakaupan kautta saatuja nimiä ei voi antaa uudelle puolisolle.

Vierailija
130/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kuvio. En hyväksyisi minäkään. Ex:n nimen pitämisen syy taitaa olla vain se, että nimi on harvinainen.

Harmi vaan kun kukaan ei kysy sun hyväksyntääsi. Eikä ap:n exän hyväksyntää. Ap sai avioliiton myötä oikeuden exän sukunimen käyttöön ja sille et voi sinä eikä exä yhtään mitään. Joten ihan rauhassa voitte olla hyväksymättä, sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
131/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lapsesi haluaisin että minulla olisi oikeiden lapsuuden vanhempieni sukunimi joka lukee myös ovessa kun kaverit tulevat käymään. Lapsille ei nimen muutos tuo lisäarvoa. päinvastoin. Ota itse yhdistelmänimi ja pidä lapsilla alkuperäinen nimi. He voivat ottaa myöhemmin itselleen yhdistelmänimen jos haluavat.

Vierailija
132/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin tyttönimeni naimisiin mennessä, ja lapset saivat sukunimeni. Olihan se appivanhemmille kova paikka, kun lapsenlapset olivat erinimisiä. Sinnikkäästi laittoivat aina synttärikortteihin isän sukunimen.  Omaa elämää erinimisyys ei haitannut mitenkään, eikä lapsia (ovat jo aikuisia). Eikä kukaan lasten kavereista ihmetellyt eri sukunimiä. No, emme tosin ole maaseudulta.

Vierailija
133/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas oisin kuvitellut, että nykyinen miehesi suuttuisi tosta, että kannat entisen miehen sukunimeä mukanasi.

Vierailija
134/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yhdistelmänimet ylipäätään on naurettavia, paitsi jos on esim akateeminen ura ja monia julkaisuja edellisellä nimellä niin voi olla järkevää kantaa sitä mukana, meriittien takia. Mutta onhan joku parturikampaaja jurvanainen-möttönen nyt ihan hassu ajatus 😃

Ja ap järki käteen etkai oikeasti halua olla rouva ex-nykyinen?? Hyvin pienellä todennäköisyydellä olet muutenkaan loppuelämää lasten niminen kun hekin voivat mennä naimisiin ja ottaa puolison nimen. Nolo tyyppi olet jos noin teet ja vielä tietäen että loukkaat lasten isää.

Vierailija
135/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulisi herättävän ihmetystä ja varmasti saa monen hymyn huulille. Kerätä nyt nimessään ex-puolisoiden nimiä.

Entä jos saatte uuden puolison kanssa yhteisen lapsen, syntyessään hän kulkee kaikissa papereissa sun ex-miehen ja nykyisen miehen nimissä, kunnes saa hen.tunnuksen.

Vierailija
136/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirjo kirjoitti:

Saat jos mini ei ole erikseen suojattu.

Nykyään kaikki käytössä olevat eli väestörekisteriin kirjatut sukunimet ovat nimilain mukaan suojattuja.

Eli saat valita nimen joka löytyy esivanhemmiltasi tai keksiä uuden itse.

Et siis voi valita sukunimeä jota ei suvussasi esiinny.

Vierailija
137/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tosiaan pitää exältään otetun nimen jos menee uusiin naimisiin? Kuulostaa tosi oudolta.

Voi pitää, mutta uusi puoliso ei voi ottaa exän suikunimeä.

Vierailija
138/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mielipidekysymys, sulla on yksiselitteinen oikeus nimeesi. Case closed.

Näinhän sitä olisi luullut, mutta asiasta saadaan vääntöä 10+  -sivua kuitenkin :DD

Vierailija
139/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuollaisen tapauksen ja ihmiset huvittuneina naureskelevat asialle. Todella irvokasta pitää exän nimi mennessään uuden ukon kanssa naimisiin. Erotessa ymmärrän, että pidetään lasten takia, mutta uuden kanssa naimisiin mennessä... huh huh

Ja kyllä ne ihmiset tietävät, sana kiirii nopeasti vitsinä ja naureskellaan sulle sekä uudelle miehelles. Ymmärrän exää todella. Sulla on virallinen oikeus tehdä mitä vaan, mutta mieti nyt vähän.

Se naureskelu kertoo enemmän teistä kuin nimensä pitäjästä. Kiertäisin sinut ja vastaavat kaukaa, toivittavasti muutkin fiksut jättää tuollaiset kiusaajat omaan arvoonsa.

Vierailija
140/207 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen95 kirjoitti:

Mielestäni on typerää, että on ylipäätään mahdollista pitää eron jälkeen toiselta saatu sukunimi, kun eihän silloin olla enää "samaa sukua". Minua esim. ärsyttää suunnattomasti, että veljeni ex-vaimo pitää edelleen 4 vuotta heidän eronsa jälkeen meidän suvun nimeä (todella harvinainen) ja kaiken lisäksi jo toinen lapsi tulossa toisen miehen kanssa. Kaiken lisäksi ero johtui hänestä, petti useamman kerran veljeäni, vaikka heillä oli kaksi pientä lasta. Veljeni elätti häntä, kun hän halusi jäädä kotiäidiksi/opiskella. Hänellä ei ole mitään oikeutta meidän suvun nimeen kaiken tämän jälkeen. 

Minuakin lähinnä hävettäisi pitää ex-miehen sukunimi eron jälkeen? Joten siis, ex-miehesi on täysin oikeassa. Vaikka laillista oikeutta hänellä ei ole estää sinua toteuttamasta tätä ideaa niin onhan se epäeettistä ex-miestäsi kohtaan. Olet nimen häneltä saanut, joten kunnioita hänen mielipidettään.

Jos sinä menet naimisiin, niin ilmeisesti pidät oman sukunimesi. Mitä teet, jos mies sanoo, että jos et ota hänen sukunimeään, häitä ei tule? Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että siirryt miehen sukuun naimisiin mennessäsi?

Itse olen sitä mieltä, että sukunimi ei ole kuin pusero, jota vaihdellaan miten saattuu. Olin innoissani, kun nuorena kuulin, että tulossa olevan sukunimilain mukaan naisen ei ole pakko vaihtaa nimeä. Mieheni loukkaantui, kun en halunnut vaihtaa nimeä eikä appivanhemmat ole hyväksyneet asiaa vieläkään. Joulukorttiin minut kirjoitetaan miehen sukunimellä ja onpa minut esiteltykin väärällä nimellä.

Ohi aiheen, mutta minusta on hassua, miten konservatiivisia 90-luvulla syntyneet ovat.