Jäämässä kotihoidon tuelle ja riita rahasta..
Eli olen kohta jäämässä kotihoitamaan vauvaamme, ongelma on kuitenkin raha. Miehestä käytän häntä hyväksi jos en maksa puolia perheemme menoista, vaikka tienaa vain sen 400e kuukaudessa..
Kotona minä hoidan kotityöt ja ruuat koska mies käy töissä.
Maksan myös miehelle vuokraa, koska minä ja lapsi asumme hänen talossaan, mutta ei noin vähästä rahasta pysty enää maksamaan sitäkään :(
Miten teillä on toimittu?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Saimme vielä illalla kunnon riidan aikaiseksi, kun kerroin miehelle että ihmisten mielestä se on epäreilua jos hän vaatii minua msksamaan koska ei ole varaa maksaa enempää kuin se 400e. Mies on sitä mieltä että jos minä laskutan häntä kotitöiden tekemisestä, hän alkaa laskuttaa minua esim. Auton käytöstä, lamppujen vaihtamisesta, sulakkeista (??) tai niistä kerroista kun hän leikkii iltaisin lapsen kanssa.. Eli ei toiminut tämä..
-Ketju aloittaja
Olet kynnysmatto, jota kusipäämiehesi polkee. Näytä hänelle tämä ketju kokonaisuudessaan, jos oikeasti on niin tyhmä ettei tajua. Hän ei paljon taida välittää sinusta/lapsesta.
Eikä sinulle ap tule mieleen, että jos kohtelee puolisoaan noin, ei ehkä parisuhteessa ole ihan asiat kunnossa?
Mielestäni tuo dynamiikka kertoo siitä, että mies pitää eroa hyvin todennäköisenä, joten ei halua investoida perheen hyvinvointiin.
Ei edes halua tai yritä olla reilu ja huolehtia perheestä.
Ehkä kannattaisi käydä vähän syvempiä keskusteluja parisuhteestanne ja sen jatkosta.
Vierailija kirjoitti:
Selvä provo ja näyttää silti uppoavan kuin häkä....
Olet onnekas jos et ole törmännyt 50 / 50 mieheen..
Juttu on nyt niin, että onko miehen kanssa yhdessä sovittu, jäät hoitovapaalle? Jos niin mies osallistuu elatukseen. Jos päätös on yksin ap, niin silloin miehen ei kyllä myöskään tarvitse samalla lailla elatukseen osallistua.
Saksassa muuten miehen tulee maksaa lastensa äidille menetetyistä eläketuloista kompensaatiota, jos äiti jää kotiin hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen kohta jäämässä kotihoitamaan vauvaamme, ongelma on kuitenkin raha. Miehestä käytän häntä hyväksi jos en maksa puolia perheemme menoista, vaikka tienaa vain sen 400e kuukaudessa..
Kotona minä hoidan kotityöt ja ruuat koska mies käy töissä.
Maksan myös miehelle vuokraa, koska minä ja lapsi asumme hänen talossaan, mutta ei noin vähästä rahasta pysty enää maksamaan sitäkään :(
Miten teillä on toimittu?
Pohditteko te yhdessä näitä talouasioita, kun äitiyslomasi alkoi lähestyä loppuaan, vai ilmoititko vain miehelle, että jäät kotiin? Mites se miehen palkan laita on?
Meillä jäi mies kotiin, ja kävi heittämässä keikkaa töissään. Minä hoidin vähän isomman osan laskuista. Jos minä olisin jäänyt kotiin.. ei meillä ollut varaa siihen.
Ihmettelen suuresti, että mihin se mies sitä omaisuutta tahtoo kerryttää? Hän on itse halunnut perheen, mutta ei kuitenkaan halua elättää sitä.
Okei, mies kerryttää omaisuutta ja nainen jää hänelle velkaa hoitaessaan miehen jälkeläisiä.
Sitten vuodet kuluvat, lapset lentävät pesästä ja jäätte eläkkeelle. Miehellä on tässä vaiheessa rahaa niin ettei paskalle taivu ja nainen on paljon köyhempi. Makseleeko vaimo edelleen miehelle vuokraa, koska eihän miehen häntä tarvitse elättää? Kertooko vaimo aikuisille lapsilleen, että hän nyt makselee iskälle vieläkin sitä lainaa takasin, mikä jäi sillon kun hoidin teitä, kun olitte pieniä? Mites lastenlasten hoito? Eihän miehen heille tarvitse mitään tarjota, koska ei elättänyt omiakaan lapsia.
Kuluvatko eläkepäivät siten, että mies reissaa yksin maailman ympäri ja lähettelee vaimolle postikortteja reissuiltaan? Vaimon tehtävä on kastella kukat miehen kodista sillä aikaa.
Mies syö sisäfilettä ja vaimokaalisoppaa takuueläkkeestään?
Sitten mies kuolee ja lapset ja vaimo ovatkin sitä jo kauan odottaneet, että milloin tuo narsistinen saituri heittää lusikan nurkkaan.
Itse halveksin lähes 80-kymppistä isääni, joka käyttäytyi tuolla tavoin. En ole koskaan ollut isälleni muuta kuin taloudellinen riesa.
Ymmärrätkö ap. että sun mies vedättää sua mennen tullen, jos maksat puolet kuluista ja miehelle vielä vuokraa itsestä ja vauvasta. Eli jos sun vuokra on 100€ ja puolet vauvan osuudesta 50€ yht..150€ eli mies tekee bisnestä sulla ja vauvalla. Ja tuo on tuottoa miehelle, josta lain mukaan pitäisi maksaa pääomavero.
Jäte tuo mies hyvän sään aikana, sillä tuossa teidän mallissa on tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus kaukana ja perheenjäsenillä eri elintaso. Teetkö jo nyt eri ruuat kaikille - mies syö pihviä ja sinä makaronia ja lapsen kasvaessa hän saa makaronin ja pihvin väliltä.
Ap. mies kuuluu samaan sarjaan kuin IltaSanomien/vauva.fi "tuntemani pihimmät ja saidat ihmiset". Todennäköisesti tuo itselleen wc-paperitkin kotiin työpaikalta ja vie kukat sukulaistensa haudoille, toisten haudoilta.
Järkyttävää. Etsi ap hyvä itsellesi ja vauvelille ihan oma koti. Saat enemmän tukia niin etkä joudu niin tiukille. Aika hurja suhtautuminen minusta miehellä ja jäin myös miettimään, kuten joku toinenkin aiemmin, että Mites vanhoina eläkkeet ja kulut sitten?
Meillä mies toivoi, että jäisin kotiin. Maksaa asunnon ja auton ja suurimmat hankinnat ja laskut ja minä maksan mitä pystyn. Omat tilit kyllä käytössä, mutta yhteiset rahat. Kun hän valmistuu opinnoistaan alkaa maksamaan minulle eläkettä tilille tms mitä päätämmekään.
Vierailija kirjoitti:
Juttu on nyt niin, että onko miehen kanssa yhdessä sovittu, jäät hoitovapaalle? Jos niin mies osallistuu elatukseen. Jos päätös on yksin ap, niin silloin miehen ei kyllä myöskään tarvitse samalla lailla elatukseen osallistua.
Eikö vastuu ja lapsen hyvinvointi kuulu molemmille vanhemmille, myös miehelle.
Ja Suomen lain mukaan on rikos, jättää lapsi oman onnensa nojaan ja lasun.paikka.
Eikä noin pieni lapsi välttämättä saa edes päiväkotipaikkaa ja harvoin se on edes lapselle hyväksi.
Aikuisen miehen luulisi ymmärtävän, vanhemmuus tuo velvollisuuksia ja monista asioista luopumista, myös omasta elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Saimme vielä illalla kunnon riidan aikaiseksi, kun kerroin miehelle että ihmisten mielestä se on epäreilua jos hän vaatii minua msksamaan koska ei ole varaa maksaa enempää kuin se 400e. Mies on sitä mieltä että jos minä laskutan häntä kotitöiden tekemisestä, hän alkaa laskuttaa minua esim. Auton käytöstä, lamppujen vaihtamisesta, sulakkeista (??) tai niistä kerroista kun hän leikkii iltaisin lapsen kanssa.. Eli ei toiminut tämä..
-Ketju aloittaja
Hehheh...mies laskuttaa lamppujen ja sulakkeiden vaihdosta.
Ja niissä menee muutama minuutti vuodessa.
Meillä vaihtaa se joka ensin ehtii. Energia säästölamput kun vaihdetaan 1-2 vuoden välein, sulakkeet vielä harvemmin. Ja lapsikin ne osaa vaihtaa.
Ja jos jo nyt maksat auton käytöstä puolen kuluista, luulen samalla hinnalla tulevan taksin käyttö tulevan halvemmaksi, jos satunnaisia ajoja. Mieshän voi tehdä itse omat ruokaostoksensa.
Jos mies on lapsen biologinen isä, niin lienee itsestään selvän hänelle kuuluvan lapsen hoitovastuu. Vai mikä ääliö hän on. Sä hoidat lasta päivisin ja mies iltaisin. Näin toimitaan normaalissa perheessä, joka teillä ei ole, vaan kuulostaa kimppa-asumiselta ja miehelle lapsi on riesa ja hän tekee jopa kylmä verisesti bisnestä, perimällä vauvalta vuokraa.
Herää nainen, kotisi ei ole lintukotosi eikä mies sinun tai vauvan turva, vaan häikäilemätön oman edun tavoittelija, joka on laittanut oman hyödyn ja edun tavoittelun, lapsen ja perheen hyvinvoinnin edelle.
Mahtavaa miten ihmiset ihan oikeasti menee naimisiin ja tekee lapsia psykopaattien kanssa. Ei minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Mennään suinpäin ensimmäisen vastaantulevan miehen kanssa naimisiin hyvin lyhyen tuntemisen jälkeen. Sitten ruvetaan valittamaan kun se ei ollutkaan se unelmien prinssi. On kyllä tyhmää porukkaa.
Eihän siinö mitään jos olisi omaa rahaa ja varallisuutta sen verran, että ongelmatilanteessa voisi sanoa toiselle, että soronoo ja hommata samantien oman asunnon ja elämän. Mutta ei, ollaan myös taloudellisesti riippuvaisia toisesta osapuolesta. Kyllä tässä tapauksessa voi syyttää vain itseään typerästä toiminnasta.
Henkilökohtaisesti en ole itse menossa ikinä naimisiin, enkä tule maksamaan kenenkään muun ihmisen asumista. Oli hän kuinka hoitovapaalla hyvänsä.
Onko miehellä todellisuudessa varaa elättää teidät? Jos on niin sitten kuulostaa aika kusipäiseltä. Minä menin töihin kun lapsi oli 10 kk, koska ei ollut muuta vaihtoehtoa. Erinäisiä lainoja (auto jne) mitä piti maksaa ja Helsingissä 1000 e vuokra.. Eihän se kivaa ollut, mutta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa miten ihmiset ihan oikeasti menee naimisiin ja tekee lapsia psykopaattien kanssa. Ei minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Mennään suinpäin ensimmäisen vastaantulevan miehen kanssa naimisiin hyvin lyhyen tuntemisen jälkeen. Sitten ruvetaan valittamaan kun se ei ollutkaan se unelmien prinssi. On kyllä tyhmää porukkaa.
Eihän siinö mitään jos olisi omaa rahaa ja varallisuutta sen verran, että ongelmatilanteessa voisi sanoa toiselle, että soronoo ja hommata samantien oman asunnon ja elämän. Mutta ei, ollaan myös taloudellisesti riippuvaisia toisesta osapuolesta. Kyllä tässä tapauksessa voi syyttää vain itseään typerästä toiminnasta.
Henkilökohtaisesti en ole itse menossa ikinä naimisiin, enkä tule maksamaan kenenkään muun ihmisen asumista. Oli hän kuinka hoitovapaalla hyvänsä.
Oletkin itsekäs paska, onnea valitsemallesi tielle, yksinäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että te naiset sitten tyytyväisenä säästitte omista palkoistanne rahaa, että saatte lainanlyhennykset maksettua hoitovapaan ajalta? Ja mies sai pitää palkkansa kuten ennenkin? Eik se nyt kuulosta vähän kummalta? Jos mulle olisi mies sanonut että mun on tingittävä omista menoistani lapsen takia, mut hänen ei, olisin mennyt töihin, jolloin päivähoitomaksut olisi puolitettu ja hoitovuorot kotona puolitettu. Ja jos toi oli tullu ilmi ennen sen lapsen tekoa, olisin eonnut ja etsinyt paremman miehen.
Millaisia palkkoja sinä kuvittelet tavan miesten saavan? Se miehen koko palkka meni hoitovapaani ajan lainaan, bensaan, laskuihin ja ruokaan. Hän ei saanut pennin hyrrää säästöön sinä aikana, kaikki meni mikä tuli ihan siihen tavalliseen elämään. Minun oli pakko säästää etukäteen, jotta pystyimme maksamaan asuntolainan kokonaisuudessaan (maksamme siis puolet ja puolet). Hoitovapaa oli minun oma päätökseni ja minun mielestäni se oli todellakin minun ihan itseni kustannettava.
Ehkä sinun tilanteesi on eri, koska sinulla ja miehelläsi on varmaan nämä tyypilliset av-palkat eli 10 000 kuussa nettona ja siihen päälle maksettu omakotitalo jo kaksikymppisenä ja viisi sijoitusasuntoa ja molemmilla tuliterät hybridiautot.
Mä en siis vaan pysty ymmärtämään, että jos se lapsi on molempien vanhempien yhteinen, niin silloinhan toinen vanhemmista jää häntä kotiin hoitamaan ja toinen käy töissä, eikä se tarkoita sitä että kotona olevan vanhemman työ olisi yhtään sen arvottomampaa kuin palkkatyökään. Mutta jos haluatte olla noinkin avokätisiä, että kituutatte pelkällä hoitovapaan rahoilla samalla kun puoliso tienaa töissä, eikä maksa lapsen hoidosta latin latia, siis hyväksikäyttää teitä. Koska se on OMA PÄÄTÖS... Tää on asia, jota en koskaan tule ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti, että mihin se mies sitä omaisuutta tahtoo kerryttää? Hän on itse halunnut perheen, mutta ei kuitenkaan halua elättää sitä.
Okei, mies kerryttää omaisuutta ja nainen jää hänelle velkaa hoitaessaan miehen jälkeläisiä.
Sitten vuodet kuluvat, lapset lentävät pesästä ja jäätte eläkkeelle. Miehellä on tässä vaiheessa rahaa niin ettei paskalle taivu ja nainen on paljon köyhempi. Makseleeko vaimo edelleen miehelle vuokraa, koska eihän miehen häntä tarvitse elättää? Kertooko vaimo aikuisille lapsilleen, että hän nyt makselee iskälle vieläkin sitä lainaa takasin, mikä jäi sillon kun hoidin teitä, kun olitte pieniä? Mites lastenlasten hoito? Eihän miehen heille tarvitse mitään tarjota, koska ei elättänyt omiakaan lapsia.
Kuluvatko eläkepäivät siten, että mies reissaa yksin maailman ympäri ja lähettelee vaimolle postikortteja reissuiltaan? Vaimon tehtävä on kastella kukat miehen kodista sillä aikaa.
Mies syö sisäfilettä ja vaimokaalisoppaa takuueläkkeestään?
Sitten mies kuolee ja lapset ja vaimo ovatkin sitä jo kauan odottaneet, että milloin tuo narsistinen saituri heittää lusikan nurkkaan.
Itse halveksin lähes 80-kymppistä isääni, joka käyttäytyi tuolla tavoin. En ole koskaan ollut isälleni muuta kuin taloudellinen riesa.
Tämä. Todella hyvin sanottu, en voisi olla enempää samaa mieltä. Jos mies ei halua edes hoitovapaan ajan puoliksi elättää vaimoaan, joka siis hoitaa myös miehen jälkeläisiä kotona (ja samalla he säästyvät hoitomaksuilta), niin silloin voi kysyä, miksi alunperin on parisuhteessa tai on hankkinut lapsia. Jos kerran kuitenkin haluaa kaiken maallisen mammonan itselleen vaikka sillä kustannuksella että vaimolla ei rahaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat onnittelut täältäkin, yksinäisyys kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat onnittelut täältäkin, yksinäisyys kutsuu.
Ja yksinäisyys ei voi osua teidän kohdalle syytä, että ____?
Millaisia palkkoja sinä kuvittelet tavan miesten saavan? Se miehen koko palkka meni hoitovapaani ajan lainaan, bensaan, laskuihin ja ruokaan. Hän ei saanut pennin hyrrää säästöön sinä aikana, kaikki meni mikä tuli ihan siihen tavalliseen elämään. Minun oli pakko säästää etukäteen, jotta pystyimme maksamaan asuntolainan kokonaisuudessaan (maksamme siis puolet ja puolet). Hoitovapaa oli minun oma päätökseni ja minun mielestäni se oli todellakin minun ihan itseni kustannettava.
Ehkä sinun tilanteesi on eri, koska sinulla ja miehelläsi on varmaan nämä tyypilliset av-palkat eli 10 000 kuussa nettona ja siihen päälle maksettu omakotitalo jo kaksikymppisenä ja viisi sijoitusasuntoa ja molemmilla tuliterät hybridiautot.