Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Vastasyntyneen tsh-arvo?

Vierailija
15.01.2017 |

Paljonko teidän vauvoilla on ollut TSH-verikokeen tulos (kilpirauhasarvo) vastasyntyneenä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitataanko se kaikilta?

Vierailija
2/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitä mitattaisi ilman syytä? Hyvin vähän olen ottanut TSH-näytteitä vauvoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni joo, kai? Tai en oo ihan varma. Mulla on itelläni kilpirauhasen vajaatoiminta ja meidän lapsi syntyi 2014. Helsingissä se ainakin silloin mitattiin. Meillä se oli 5,8 muistaakseni. Normaaliksi tuota sanottiin, mutta mietin, onko kuitenkin normaalia vähän korkeampi? Ap

Vierailija
4/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitä mitattaisi ilman syytä? Hyvin vähän olen ottanut TSH-näytteitä vauvoilta.

??????

Ainakin tämän mukaan se seulotaan:

"Sen vuoksi Suomessa on vuodesta 1979 lähtien seulottu joka vastasyntyneen kilpirauhastoiminta määrittämällä napaverestä TSH, joka kiihdyttää kilpirauhasta tuottamaan tyroksiinia."

http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/lasten-k…

Vierailija
5/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä. Yhdellä lapsellamme todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 12-vuotiaana, mutta ei mulla ole hajuakaan, mikä hänen TSH-arvonsa oli vastasyntyneenä. 12-vuotiaana se oli jotain 8 ja risat, mikä oli jo vajaatoiminnan puolella. Lapsilla nuo arvot saavat olla korkeammat kuin aikuisella. 

Vierailija
7/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mullekin sanottiin, että lapsilla on korkeammat rajat kuin aikuisilla. Miksiköhän näin muuten on?

Ja mitkä on eri ikäisten lasten viiterajat? Onkohan niissä kuitenkin tulkinnanvaraa, kun aikuisillakin tuntuu olevan paljon eri käytäntöjä eri lääkärien kesken?

Entä voisiko olla aihetta kontrolloida tuota silloin tällöin? Siksi haluaisin kuulla muiden arvoista, että onkohan ne yleensä himpun verran matalampia ja onkohan meidän lapsen arvo ollut pikkuisen yläkanttiin, vaikka normaali olikin?

Mitä oireita teidän lapsilla on ollut ennen vajaatoimintadiagnoosia?

Vierailija
8/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
9/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdyppä vähän. Harvoin te niitä otatte, kun kätilö ottaa sen napaverestä. Jokaisesta vastasyntyneestä otetaan ihan rutiinisti.

Vierailija
10/14 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
11/14 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla lääkäri. Se otetaan synnytyksen jälkeen kaikilta!!!!!!!!!

Vierailija
12/14 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se otetaan kaikilta vastasyntyneiltä heti syntymän yhteydessä napanuorasta. Vastasyntyneelle hypothyreoosi aiheuttaa kehitysvammaisuutta ja kasvuhäiriöitä.

Vierailija
13/14 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se otetaan joka ikiseltä vauvalta napaverestä. Synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa pysyvän aivojen kehityksen häiriön, jos hoitoa ei aloiteta pikaisesti.

Vierailija
14/14 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääkseni joo, kai? Tai en oo ihan varma. Mulla on itelläni kilpirauhasen vajaatoiminta ja meidän lapsi syntyi 2014. Helsingissä se ainakin silloin mitattiin. Meillä se oli 5,8 muistaakseni. Normaaliksi tuota sanottiin, mutta mietin, onko kuitenkin normaalia vähän korkeampi? Ap

Vastasyntyneellä tsh:n raja on 35mU/l, eli teidän vauvanne arvo on ollut loistava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi