Jäämässä kotihoidon tuelle ja riita rahasta..
Eli olen kohta jäämässä kotihoitamaan vauvaamme, ongelma on kuitenkin raha. Miehestä käytän häntä hyväksi jos en maksa puolia perheemme menoista, vaikka tienaa vain sen 400e kuukaudessa..
Kotona minä hoidan kotityöt ja ruuat koska mies käy töissä.
Maksan myös miehelle vuokraa, koska minä ja lapsi asumme hänen talossaan, mutta ei noin vähästä rahasta pysty enää maksamaan sitäkään :(
Miten teillä on toimittu?
Kommentit (249)
En tiiä olenko idioottina tässä, mutta itselläni on se mentaliteetti ollut aina ja on toiminut, että kaikki rahat "samaan kasaan", eri tileillä toistaseks ainakin ja maksetaan laskut ja autetaan toista jos ei riitä. Avoin puhe ei ainakaan pahenna tilannetta jos rahat ei riitä omiin menoihin, jotka olet suunnitellut tai pitää hoitaa.
Ruuat ostetaan miten sattuu vuoron perään. Eikä näistä ole tarvinnut keskustella juurikaan. Taulukkolaskentaohjelmalla vähän etukäteen suunnittelua, että ei isompia ylläreitä tule.
Jos on parisuhteessa, niin omasta mielestäni asiat on yhteisiä, oli ne joltain kannalta eriarvoisia vaikka.
Maksanut pari pitkää (kallista) ulkomaanreissua yhteisolon aikana (n. 3v) ja en edes odota siitä avopuolisolta mitään kompensaatiota.
Asun hänen omistamassaan talossa maksamatta vuokraa, mutta teen esim. remppaa, kun on vanhempi ok-talo ja sitähän remppaa riittää, ostan työkalut ja tarvikkeet remppoihin, hoidan/kuskaan hänen lapsiaan, harrastan ja leikin myös, hyvät lahjat s.päivinä, jouluna yms. Tuonut ison kasan huonekaluja yms. edellisestä elämästä meidän kotiin.
Ihmiset on erilaisia ja jokainen parisuhde on erilainen, mutta jotenkin olen tämän mallin saanut toimimaan rahan suhteen kahdessa erittäin pitkässä suhteessa.
Rakastakaa parisuhteessa, jolloin ei ole ongelmaa tai erotkaa!
T. M37
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mihin te käytätte niitä vain omia rahojanne? Matkailetteko te ilman muuta perhettä? Syöttekö eri ruokia? Käytättekö palveluja itseenne? Ihan mielenkiinnosta kun meillä tehdään asiat perheenä. Vaatteet nyt jokaisella on omansa ja sellaiset pienet, mutta reissut tehdään yhdessä ja samat sapuskat syödään kaikki.
Ne säästää! Tiedän porukan, jossa miehellä säästöjä, joista maksaa taloyhtiön määräämiä remontteja. Muijansa ottaa velkaa niihin. Kolme yhteistä lasta. Naiselle ei jää mitään, miehellä uusi auto, naisella vanha.
Ulkomaanmatkoihin säästetään niin kauan, että muijalla on varaa maksaa oma puolensa.
Ainoa hyvä tossa on, et vaikka eukko on aina perse auki, niin sillä on status.. Rikas mies ja puheet eukolla sen mukaiset...
Vierailija kirjoitti:
Rakastakaa parisuhteessa, jolloin ei ole ongelmaa tai erotkaa!
Siinä tuli mielestäni koko asian ydin. Jos oikeasti rakastaa, haluaa hyvää koko perheelle, jakaa mielellään myös rahansa eikä tällaisia ongelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kiitos kaikista vastauksista, saimme sovittua miehen kanssa että voin olla puoli vuotta hoitovapaalla niin, että hän maksaa enemmän kuluja. Tämä sen jälkeen kun oli puhunut äitinsä kanssa puhelimessa.... En tiedä mitä puhuivat. Tuon puolen vuoden jälkeen katsomme sitten taas uudestaan! :)
-Ketjun aloittaja
Eli mies kunnioittaa äitinsä mielipidettä, mutta ei sinun? Eikä ajattele ensisijaisesti teidän parasta?
Onkohan teillä hyväkin parisuhde noin niinkuin muuten, ei siltä kuulosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saimme vielä illalla kunnon riidan aikaiseksi, kun kerroin miehelle että ihmisten mielestä se on epäreilua jos hän vaatii minua msksamaan koska ei ole varaa maksaa enempää kuin se 400e. Mies on sitä mieltä että jos minä laskutan häntä kotitöiden tekemisestä, hän alkaa laskuttaa minua esim. Auton käytöstä, lamppujen vaihtamisesta, sulakkeista (??) tai niistä kerroista kun hän leikkii iltaisin lapsen kanssa.. Eli ei toiminut tämä..
-Ketju aloittaja
Hehheh...mies laskuttaa lamppujen ja sulakkeiden vaihdosta.
Ja niissä menee muutama minuutti vuodessa.
Meillä vaihtaa se joka ensin ehtii. Energia säästölamput kun vaihdetaan 1-2 vuoden välein, sulakkeet vielä harvemmin. Ja lapsikin ne osaa vaihtaa.Vauvalta vuokra? Tämä mies on niin pohjanoteeraus kuin olla ja voi. Alhaisinta sakkia. Eroa, vaadi kunnon elarit. Pärjäät taloudellisesti peremmin yksin eikä ole tuommoinen psykopaatti riesana. Terveisiä vaan jos tuo olento lukee näitä viestiä. Jos olisi poikani niin häpeäisin silmät päästäni.
Ja jos jo nyt maksat auton käytöstä puolen kuluista, luulen samalla hinnalla tulevan taksin käyttö tulevan halvemmaksi, jos satunnaisia ajoja. Mieshän voi tehdä itse omat ruokaostoksensa.
Jos mies on lapsen biologinen isä, niin lienee itsestään selvän hänelle kuuluvan lapsen hoitovastuu. Vai mikä ääliö hän on. Sä hoidat lasta päivisin ja mies iltaisin. Näin toimitaan normaalissa perheessä, joka teillä ei ole, vaan kuulostaa kimppa-asumiselta ja miehelle lapsi on riesa ja hän tekee jopa kylmä verisesti bisnestä, perimällä vauvalta vuokraa.
Herää nainen, kotisi ei ole lintukotosi eikä mies sinun tai vauvan turva, vaan häikäilemätön oman edun tavoittelija, joka on laittanut oman hyödyn ja edun tavoittelun, lapsen ja perheen hyvinvoinnin edelle.
Ihan uskomaton mies. Ala periä panomaksua, satanen kerrasta. Miettii sitten enemmän niitä lapsenhankkimiskuluja kun noin konkretisoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen kohta jäämässä kotihoitamaan vauvaamme, ongelma on kuitenkin raha. Miehestä käytän häntä hyväksi jos en maksa puolia perheemme menoista, vaikka tienaa vain sen 400e kuukaudessa..
Kotona minä hoidan kotityöt ja ruuat koska mies käy töissä.
Maksan myös miehelle vuokraa, koska minä ja lapsi asumme hänen talossaan, mutta ei noin vähästä rahasta pysty enää maksamaan sitäkään :(
Miten teillä on toimittu?
Mitähän aktuaalista vittua? Jos ruvetaan pennejä laskemaan niin yhteiset menot tulee jakaa suhteellisesti sen mukaan mitä kumpikin tienaa. Eli rautalangasta väännettynä jos toisen nettotulot on 500e/kk ja toisen 2000e/kk, niin toinen maksaa 20% yhteisistä menoista ja toinen 80%.
Jos/kun toinen vanhemmista jää hoitovapaalle, niin toiselle tulee automaattisesti isompi vastuu perheen menoista koska ei se hoitoraha kummoinen ole. Mutta teidän pitää yhteisesti sopia siitä että kumpi jää hoitovapaalle, ja kuinka kauan sillä hoitovapaalla ollaan ts. missä vaiheessa lapsi on tarpeeksi vanha menemään päiväkotiin.
Meillä ei ole laskettu pennejä, vaan minä miehenä ja huomattavasti enemmän tienaavana olen maksanut suurimman osan menoista, käytännössä kaiken silloin kun vaimoni oli hoitovapaalla lasten kanssa. Lapset menivät meillä päiväkotiin kun nuorempi oli 1v9kk.
Saako kysyä mihin te käytätte niitä vain omia rahojanne? Matkailetteko te ilman muuta perhettä? Syöttekö eri ruokia? Käytättekö palveluja itseenne? Ihan mielenkiinnosta kun meillä tehdään asiat perheenä. Vaatteet nyt jokaisella on omansa ja sellaiset pienet, mutta reissut tehdään yhdessä ja samat sapuskat syödään kaikki.