Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäämässä kotihoidon tuelle ja riita rahasta..

Vierailija
15.01.2017 |

Eli olen kohta jäämässä kotihoitamaan vauvaamme, ongelma on kuitenkin raha. Miehestä käytän häntä hyväksi jos en maksa puolia perheemme menoista, vaikka tienaa vain sen 400e kuukaudessa..
Kotona minä hoidan kotityöt ja ruuat koska mies käy töissä.
Maksan myös miehelle vuokraa, koska minä ja lapsi asumme hänen talossaan, mutta ei noin vähästä rahasta pysty enää maksamaan sitäkään :(
Miten teillä on toimittu?

Kommentit (249)

Vierailija
221/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi onko ap ehdottanut rakkaalle lapsen isukille mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle? Jos siis molemmat on sitä mieltä että lapsen olisi hyvä olla vielä kotona. Jos apila ei ole varaa jäädä kotiin niin isukki sitte. Kyllä hänellä varmaan on varaa kun vaatii sitä apltakin.

Itse jäin hoitamaan lapsia kotona ja mies jatkoi työelämässä. Oltiin vielä samoissa töissä kun tutustuttiin. Nyt minä olen pitkäaikaistyötön jolle ei ole eläkettä juuri kertynyt ja mies puolestaan on tehnyt ihan hyvän uran. Toisaalta kaikki on yhteistä. Keskusteltiin eilen jos olisin hakenut yhtä pätkähommaa joka tosi rankka työ ja siinä ei mahdollisuutta pitempään työhön. Mies vain totesi että ole mielummin kotona ja hoida lapset ja koti. Pärjätään taloudellisestikin nyt ja kun miehellä paljon ulkomaanreissuja töissä ja muuten rankkaa niin helpottaa miestä paljon kun minä kuskaan lapset, huolehdin läksyt, hoidan sairauspäivät jne. Mies ei ole joutunut kieltäytymään perheen takia mistään työreissusta eikä olemaan yhtään päivää pois töistä sairaan lapsen takia. Onneksi mieheni ymmärtää ja arvostaa tätä.

Ja ennen ulisijoita tarjosin aikanaan kyllä miehelleni mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle kotiin ja itse olisin mennyt töihin. Mutta miehen mielestä töissä oli helpompaa joten päädyimme tähän. Pihin ja ilkeän miehen kanssa en olisi suostunut olemaan 10vuotta kotona mutta nyt se on ollut kummallekin ok. Ja vinkkinä meidän lapsia ei olisi ollut helppo laittaa hoitoon pienenä ym koska pienet ikäeroa ja paljon pitkäaikaissairauksia. Nyt lapset jo koululaisia mutta oma ammattiosaaminen jo niin vanhentunut että edessä opiskelu.

Onneksi meillä on hyvä "meidänperhe Oy" jossa pyritään tekemään toisille hyvää ja tehdään yhdessä elämästä hyvää euroja laskematta. Eipä niitä euroja kuitenkaan mukaansa saa kun lähtö tulee.

Vierailija
222/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n pitäisi maksaa lampunvaihdosta tai sulakkeista? Asuntohan on miehen, joten hän maksaa :-)

Onko autokin miehen nimissä? Mies voi ruveta käyttämään vauvan neuvolassa uhan yksin...

Nyt on ap:n kasvatettava selkäranka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sai minut ensimmäistä kertaa miettimään vanhempiani uudelta kantilta. Aloin epäillä, onko isäni ollut tuollainen perheen elatuksesta kieltäytyvä henkilö ja jos oli, täällä on varoittava esimerkki. 

Äiti palasi töihin, kun olin 2 kk, silloin ei ollut sen pidempiä äitiyslomia. Olivat naimisissa, olin ihan yritetty ja toivottu lapsi. Isä touhusi juttuja kanssani, mutta kun vanhemmat erosivat, isä katosi elämästä kokonaan. En muista, että isä olisi koskaan ostanut minulle lahjoja tai mitään muutakaan. Koska erosivat virallisesti vasta aikuistuttuani, ei minusta tarvinnut maksaa elareitakaan. Arvostan äitiä suuresti, hän elatti ja huolsi minut aikuisuuteen eikä koskaan haukkunut isää minun kuulteni.  

Vierailija
224/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos kaikista vastauksista, saimme sovittua miehen kanssa että voin olla puoli vuotta hoitovapaalla niin, että hän maksaa enemmän kuluja. Tämä sen jälkeen kun oli puhunut äitinsä kanssa puhelimessa.... En tiedä mitä puhuivat. Tuon puolen vuoden jälkeen katsomme sitten taas uudestaan! :)

-Ketjun aloittaja

Vierailija
225/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta mitä saat "liitostanne"? Mikä ihme saa ihmisen pysymään noin sairaassa suhteessa?

Ajattele edes lastasi

Vierailija
226/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli ketju. Olen ana yhtä tyrmistynyt, miten niin monelle palstalaiselle tasa-arvo merkitsee ensisijaisesti sitä, että mies kaivaa kuvetta.

Itse olen hoitovapailla osallistunut perheen menoihin (meillä isohko lainanlyhennys) säästöilläni. Samoin on tehnyt mieheni, joka on ollut hoitovapailla suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin.

Lyhytaikaista taloudellista tukea olennaisempaa tasa-arvon toteutumisen kannalta on mielestäni se, kuinka vastuu perheen arjesta jakautuu pitkällä tähtäimellä. Siksi miehet pitäisi saada perhevapaille, touhuamaan lasten kanssa, suunnittelemaan aterioita, käymään neuvolassa, pyörittämään arkea - ja ennen kaikkea nauttimaan omien lastensa seurasta. Sehän se tärkein syy hoitovapaalla oloon on, tai ainakin pitäisi olla.

Vierailija
227/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon pitänyt huolen että mulla on omat rahat ja periaate että maksetaan puoleksi. 

Vierailija
228/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän tuo ole tervettä, että yhteisten lasten kotona hoitamisesta jää velkaa puolisolleen

Joo, samaa mieltä! Aivan käsittämätön ajatus!!

Vierailija
229/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan oli ketju. Olen ana yhtä tyrmistynyt, miten niin monelle palstalaiselle tasa-arvo merkitsee ensisijaisesti sitä, että mies kaivaa kuvetta.

Itse olen hoitovapailla osallistunut perheen menoihin (meillä isohko lainanlyhennys) säästöilläni. Samoin on tehnyt mieheni, joka on ollut hoitovapailla suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin.

Lyhytaikaista taloudellista tukea olennaisempaa tasa-arvon toteutumisen kannalta on mielestäni se, kuinka vastuu perheen arjesta jakautuu pitkällä tähtäimellä. Siksi miehet pitäisi saada perhevapaille, touhuamaan lasten kanssa, suunnittelemaan aterioita, käymään neuvolassa, pyörittämään arkea - ja ennen kaikkea nauttimaan omien lastensa seurasta. Sehän se tärkein syy hoitovapaalla oloon on, tai ainakin pitäisi olla.

Joo. Meillä on aina kaikki mitä on tullut, on mennytkin. Kummallakaan ei ole säästöjä, kaikki on käytetty yhteiseen autoon tai taloon.

Mies ei halua, että lapset menee 9 kk iässä hoitoon joten kyllä, odotan hänen sitten kustantavankin tämän lystin, natisematta.

Vierailija
230/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Meillä on aina kaikki mitä on tullut, on mennytkin. Kummallakaan ei ole säästöjä, kaikki on käytetty yhteiseen autoon tai taloon.

Mies ei halua, että lapset menee 9 kk iässä hoitoon joten kyllä, odotan hänen sitten kustantavankin tämän lystin, natisematta.

Tuota juuri tarkoitin. Omien lasten kanssa olemista ei nähdä etuoikeutena, vaan se on "tämä lysti", josta pääsee helpoimmalla ryhtymällä kustantavaksi osapuoleksi.

Teilläkin osataan käyttää rahat yhteiseen autoon tai taloon, mutta ei osata jakaa yhteisten lasten kotihoitoa.

Vierailija
231/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa muuten ketjuun niin tuo 400 euroa on tarkoitettu helpottamaan koko perheen elämää ja siinä oletetaan että se joka käy töissä niin huolehtii perheestään, sekä vaimosta (avovaimosta) että lapsesta pääasiassa. Muualla maailmassahan siis ei perhe saa mitään kodinhoitotukea vaan katsotaan ykisoikoisesti että perheen kodista ja lapsista huolehtijalle kuuluu automaattisesti puolet työssäkäyvän ansioista. Tästä on käyty myös oikeutta ja se kotirouva voittaa aina.

Mä olen aikanani ollut neljän lapsen kanssa kotona miehen tienatessa rahaa perheelle. Ei puhettakaan siitä että mun pitäis rahallisesti osallistua perheen huolehtimiseen tuona aikana vaan nimenomaan tein oman osani hoitamalla perheen ja kodin itseni lisäksi. Minulla oli omat menot myös. Nyt kun lapset eivät enää tarvitse huolehtijaa niin huolehdin kodista ja miehestä sekä teen töitä. Mies tekee ja on aina tehnyt kotihommia vaihtelevasti myös itse. Hän huolehtii myös minusta. 

Ap. Sun mies vittuilee sulle niin pahasti että kuule en näe muuta tapaa sulle kuin lähteä ja alkaa huolehtimaan itse itsestäsi ja lapsesta. Jätä tuollainen extrahankaluus elämästäsi pois ja tee valintasi seuraavaksi järkevämmin.

Vierailija
232/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota juuri tarkoitin. Omien lasten kanssa olemista ei nähdä etuoikeutena, vaan se on "tämä lysti", josta pääsee helpoimmalla ryhtymällä kustantavaksi osapuoleksi.

Teilläkin osataan käyttää rahat yhteiseen autoon tai taloon, mutta ei osata jakaa yhteisten lasten kotihoitoa.

Paskat. Mies tienaa paremmin kuin minä, ja minä osaan hoitaa hommat kotona paremmin kuin se. Ihan tasa-arvon takia pitäisi sitten vaihtaa?

Ainoa järkevä juttu, mitä suomessa voisi tehdä, on saksan perheverotus.

Vierailija
233/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanot minä ja lapsi asumme miehen talossa, niin kuulostaa kuin ette olisi perhe eikä lapsi ole miehen?

Vierailija
234/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat. Mies tienaa paremmin kuin minä, ja minä osaan hoitaa hommat kotona paremmin kuin se. Ihan tasa-arvon takia pitäisi sitten vaihtaa?

Ainoa järkevä juttu, mitä suomessa voisi tehdä, on saksan perheverotus.

Saksan perheverotus ei korjaa rakenteellista epätasa-arvoa. Siksi Ruotsin perhevapaamalli on parempi. Siitä hyötyvät nekin naiset, jotka eivät koskaan perhettä halua.

Vierailija
235/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi ole teidän yhteinen juttu? Eikö lapsen aiheuttamat kustannukset kuulu kummallekin? Miten voit joutua maksamaan lapsen puolesta vuokraa? Ehdota, että myös mies jää hoitovapaalle ja maksaa kaikesta puolet, jotta kaikki menee tasan.

Muuten kimppaan täysin vastaajaa nro 4. Ap, ymmärtänet itsekin, että tuolla teidän tyylillä ei voi elää perheenä.

Siis maksan vuokraa oman osuuteni ja puolet lapsen osuudesta. Eli vuokra jaettuna kolmella ja se yksi osa noin siitä vielä puolet.. Sehän on tasan.

Siis mikä lapsen osuus? Kertyykö sille lapselle velkaa vaipoista asti? Ja kai sinulla on sitten ihan vuokrasopimus? Ja mies on hoitanut veronsa tästä ylimääräisestä tulosta? Tiedän ettei ole, mutta kysyinpähän kuitenkin. Tuo systeemi on älytön. Ymmärrät varmaan ap, kuka tuossa pissaa kenenkin muroihin.

Vierailija
236/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun kht ja lapsilisät menevät omaan puolikkaaseeni asuntolainasta, joten minulle ei itselleni jää sen jälkeen "mitään".. Mies laittaa yhteiselle tilille ruokarahaa 500-600 euroa kuussa, maksaa asunnon vastikkeen, sähkön, vakuutukset ym. yhteiset laskut. Minä maksan omat ostokseni esim. vaatteet ja puhelinlaskun omista säästöistäni. Ihan hyvin on mennyt näin, yhteisellä sopimuksella. Mitään ei säästöön jää mutta pärjätään ihan hyvin 😊

Vierailija
237/249 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe päättää itse, miten rahat jaetaan ja yhteinen talous hoidetaan. Malleja on varmaan monenlaisia.

Mutta siitä olisin huolissani, että aikuiset ihmiset menevät parisuhteisiin ja perustavat perheitä ilman, että raha-asioista on puhuttu riittävästi ja että niistä on selvästi sovittu. Se ei ole vain tyhmää vaan ihan helvetin tyhmää. Ja ihan varmasti siitä seuraa ongelmia.

Vierailija
238/249 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas meillä ollut helppoa!

Meillä on aina ollut yhteinen tili, jonne kummankin rahat menee ja josta kumpikin käyttää sen minkä haluaa. Ei minun tarvitse mieheltä kysyä, jos haluan ostaa vaikka uuden ompelukoneen. Kun bookkaan loman ja lentoliput itselleni jonnekin, on se vain ilmoitusluonteinen asia. Yhtälailla mies voi käydä ostamassa uudet stereot, auton tai mitä nyt lystää.

Ja koska olen hoitanut lapset kotona, on mies maksanut minulle yksityistä eläkettä runsain mitoin. Meillä ei ole avioehtoa, sen sijaan lainmukaisesti vahvistettu sopimus siitä, että kaikki menee tasan, myös miehen eläkkeestä osa tulisi minulle, koska se on huomattavasti suurempi. Samoin hänellä olisi eron sattuessa elatusvelvollisuus myös minusta -koska olemme olleet pitkään naimisissa ja YHTEISESTÄ sopimuksesta minä ole ollut kotona ja hoitanut lapset, kodin ja miehenkin siinä sivussa 😉. Jos ero tulisi, ei minulla taloudellisesti olisi hätäpäivää,

Arvatenkaan emme asu Suomessa 😜.

Vierailija
239/249 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkakirjamalli meilläkin käytössä, vaikkakin sillä erolla, ettei meillä ole lapsia, vaan mies vaihtoi alaa ja alkoi opiskelemaan lääketiedettä 30+ vuotiaana.

Itse olen työelämässä ja tienaan ihan hyvin, joten lainaan hänelle 1000€ kuussa (osa menee yhteisen asuntolainan lyhennykseen ja ruokaan). Maksaa sitten ajan kanssa takaisin valmistuttuaan tai jos ero tulee niin silloin heti.

Voisin myös kuvitella, että sama järjestely toimisi toiseen suuntaan, jos saamme lapsen ja jään itse hoitovapaalle. Tosin luultavasti pärjäisin ihan säästöilläni.

Ihan luonnollista, että aikuisilla ihmisillä on omat rahansa ja henkilökohtaista omaisuutta halutaan kartuttaa. Sen varassa voi vaikka jäädä pois töistä sitten aiemmin, tai pitää erilaisia sapatteja.

Vierailija
240/249 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs lasten menot? Haluu jätskin, hakee isiltä puolet, äidiltä toisen puolen.

Isommat hankinnat, täytyykö fillari jättää ostamatta, jos äidiltä ei löydy puolikasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme