Mistä teidän kotiruoasta Hans Välimäki järkyttyisi?
Hans Välimäestä on jäänyt mulle sellainen ruokasnobin mielikuva. Muistan että jossain haastattelussa sen vaimo sanoi hakevansa aina aamulla leipomosta tuoretta leipää kun Hans ei muuta voi syödä. Plaah.
Aloin miettiä että mikä teidän kodin arkiruoista sais Hanssin kirkumaan kauhusta?
Mietin tätä samalla kun tein nuudeleita ja jauhelihaa...
Kommentit (146)
Mun on kysyttävä, että onko mitään mistä hän pitäisi mun laittamana. Olen mikrotason kokki. No, ehkä kohteliaisuudesta söisi hiljaa bravuurini lihapullat ja muusin uunikasvisten kera.
Pitäisiköhän tuo....
Haukut tulisi ainakin hernekeitosta. Se on halvinta purkkihernekeittoa, johon paistan jauhelihaa ja lisään soppaan sekaan.( Pari kertaa vuodessa keitän kunnon rokkasoppakattilallisen savuluista. Niitä vaan saa niin harvoin)
Pasta ei ole meillä ikinä al dente. Keitän kuten 122.
Vihannekset ei ole ikinä puoliraakoja. Ne on joko raakoja tai kypsiä. (Ei siltä väliltä, yäk. Eihän perunaakaan syödä puoliraakana!)
Liha ei ole ikinä "vain tunti uunissa", vaan hitaasti haudutettua ja syödessä hajoaa haarukkaan. Ällistyin kun lehdissä ja telkassa alettiin mainostaa ah niin muodikasta nyhtöpossua, jota meillä on syöty aina. Tapasin haukkua kaikki kokkiohjelmat ennen nyhtöpossun muotiintuloa, että kumma kun ammattikokit syöttävät ihmisille sitkeää lihaa eivätkä keitä kypsäksi.
Muuten en keksi mitään, koska inhoan esim. peruna-sipulisuikaleita, ja teen kiusaukset ja keitot raakaperunasta ja juureksista. Makuero on sen verran selvä, ja kun sattuu olemaan kasvimaa, maakellari ja kylmäkellari. (Juurespuoli on siis meillä luomua ja loppukesällä 5 minuuttia sitten maasta nostettua. Tomaateissakin ollaan omavaraisia heinäkuulta marraskuulle. )
Leipä on joskus tuoretta ja joskus ei. Käytän aika paljon leipäkonetta, mutta meillä syödään paljon sihtiruisleipää, jota ei täällä Etelä-suomessa saa uunituoreena, kuten Pohjois-Karjalassa. Enkä jaksa leipoa sitä. Ruisleipä taipuu huonosti leipäkoneeseen. Joskus onnistuu, joskus ei.
Ainoa, mistä Välimäki ei järkyttyisi, on se että käytämme paljon Lidlin kivennäisvettä.
Ne lihatassut vai mitä ne nyt on? Joskus kesällä niitä on mahtavaa grillailla.
Tonnikala suoraan purkista ja täysin väärin tehty, kuivahko "hummus".
Ei ole Välimäki ei kukaan muukaan julkkiskokki mikään Ukko Ylijumala ruoanvalmistuksenkaan suhteen. Jos meikäläisen keittiö vatsantäytteineen järkyttää, on hän yhtä väärällä alalla kuin kirurgi, joka kavahtaa verta.
Ja varmasti kekseliäänä kaverina aivan juuri tällä hetkellä hän miettii, miten normista Junttiruoasta voi tehdä busineksen. Siihen suuntaanhan jo on hivenen liikuttu Välimäen lansseeraamassa Pasta Box-pikaruokaravintolassa.
Kysymys oli valtavan hauska. Tuli mieleen kun kerran pohdin, että mitähän sisustajasnobi Marko Paananen mahtaisi sanoa astuessaan meidän kotiovelle, ennen kuin jalat menisi alta päätä huimatessa. Näitä normikoteja, joissa ei kurinalaisesti noudateta sisustus- ja naistenlehtien trendejä on miljoonia. Ei näitä voi dissata sellainen, joka sisustuksen alalla työkseen puurtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne lihatassut vai mitä ne nyt on? Joskus kesällä niitä on mahtavaa grillailla.
Siis grillitassut!
Mac and cheese on mulle makaroni jonka päälle on ripoteltu juustoraastetta. :D
Yks nopea lemppariruokani on keitetty makaroni jonka päälle ketsuppia ja sweet chili-kastiketta. Maistuu tosi hyvälle, mutta on niin huonot ravintoarvot että syön tosi harvoin.. Keksin ruokalajin opiskeluaikoina ja syön sitä nykyäänkin jos on tosi nälkä enkä ole päässyt kauppaan, nämä ainekset löytyy yleensä kaapista. Mutta varmasti H.V järkyttyisi jos näkisi tuon ruoan, ei ole mikään gastronominen luomus :D Toinen lemppari välipala, joka voisi järkyttää Välimäkeä, on keitetyt kananuudelit (MAMA-merkki) ja pakaste wok-vihannekset.. Joskus on pakko saada ruokaa nopeasti :)
Tämänhetkinen bravuurini:
- kattilaan 7,5 desiä vettä, kiehuvaksi
- lisätään lihaliemikuutio, annetaan sulaa
- kiehuvaan veteen pikanuudeleita ja Koskenlaskija-ruoanlaittojuustoa
- lisäksi reippaasti murskattua viherpippuria
vedetään pahvilautaselta tai suoraan kattilasta maidon kanssa. Ei vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kypsäksi, oikean kokin mielestä ylikypsäksi, paistettu lohi.
Tämä pisti silmään heti ketjun alusta, paistaako joku oikeasti lohen kypsäksi? Jos paistaa, niin miksi?
Kunnolla paistettu kala maistuu paljon paremmalta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maillard-reaktio
Loimulohi olisi parasta, mutta sitä saa liian harvoin.
Noh...
Kananriekaleita yksi iso paketti. Maustamattomia.
Pakastevihanneksia pari isoa pussia.
Uncle Bens valmiskastikepurkki.
Ruskistan kananriekaleet voissa.
Lisään vihannekset ja kastikepurkillisen.
Odotan ja sekoitan välillä.
Lisään sekaan ketsuppia (sitä tuli vahingossa ostettua liikaa ja neljästä purkista pitäisi päästä eroon)
Kun kaikki on varmasti kunnolla pehmennyttä niin syön.
Loput pakastan ja sitä on moneksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pisti silmään heti ketjun alusta, paistaako joku oikeasti lohen kypsäksi? Jos paistaa, niin miksi?
Minä ainakin. Inhottaa jos lohi jää limaiseksi ja maistuu liikaa "kalamaiselta". Jos kala on todella tuore, silloin voi vähentää kypsennysaikaa, mutta harvoin sattuu eteen niin tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin. Inhottaa jos lohi jää limaiseksi ja maistuu liikaa "kalamaiselta". Jos kala on todella tuore, silloin voi vähentää kypsennysaikaa, mutta harvoin sattuu eteen niin tuoretta.
Eikä pidä paistaa kuivaksi. Ällötti kun Sukula sanoi jossain ohjelmassa, että lohen täytyy jäädä sisältä vähän punertavaksi. Ei kiitos. Selkeästi kypsänä minun lohi, kiitos.
Lohta ei kannata syödä ollenkaan vaan kalastaa itse tuoretta kalaa(jos osaa). Onneksi suomessakin on nykyään näkyvillä monessa paikkaa kuinka vanhoja tiskin kalat on. T. kalastaja.
Järkyttyisi varmaan mun kinkkukiusauksesta. Kaupan pakasteesta sipuli-perunasekoitusta, niitä halvimpia "kinkku"suikaleita, vähän porkkanaa sekaan ja sitä 5% "ruokakermaa". Mausteeksi vain lihaliemikuutio.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttyisi varmaan mun kinkkukiusauksesta. Kaupan pakasteesta sipuli-perunasekoitusta, niitä halvimpia "kinkku"suikaleita, vähän porkkanaa sekaan ja sitä 5% "ruokakermaa". Mausteeksi vain lihaliemikuutio.
Laita 10 % kermaa niin tulee parempaa.
Mä teen kerran viikossa tällaista lapsille:
ostetaan kirsikkatomaatteja (ei pakko), kanasuikaleita, nuudeleita ja wok-pakastevihanneksia. Ei ole kovin kallistakaan. Kotona vesi kiehumaan, ja kypsennetään kana paistinpannulla. Maustetaan broilerimausteella ja currylla. Siirretään lautaselle. Nuudelit kattilaan, ja sillä välin ne vihannekset paistinpannulle. Kun sulat, kanat taas sekaan. Sitten nuudelikattilasta kipataan sitä mausteista keitinvettä pannulle, ja halotaan muutama kirsikkatomaatti sekaan. Kun vesi on haihtunut, nuudeleista loppuvesi viemäriin ja eikun pannulle sekaan. Tää valmistuu noin 15 minuutissa, on syötävää (en tiedä Hansista) ja sitten pääsee tekemään jotain ihan muuta.
Ehkä nyt pahin Gurmee on makaroni-siskonmakkarapata -> siis siskonmakkarat ja makaronit kiehuu yhtä aikaa, ja silti pata suunnattoman "ponnisteluni" jälkeen muistutti teini-ikäiseni kommentoimana lähinnä kikkelinpäämössöä. Meni kyllä ketsupin kera. Tämä ruuanlaittotaidon huipentuma pääsi tapahtumaan, kun minun piti lukea tenttiin ja puoliso oli reissussa. Paljonko Hans veloittaisit tästä?
Olen nähnyt Hans Välimäen lähikaupassaan ruokaostoksilla. Ihan samaa osti, mitä muutkin. Joo, myönnän, että varta vasten uteliaisuudesta katsoin, yritin toki silleen huomaamattomasti vilkaista.
Kaikista niistä ruoista, joissa käytän Kariniemen hunajamarinoituja broilerin fileeleikkeitä. Sekä mun veitset. Ne hän haukkuisi.
Kari Aihinen haukkuisi minun nakkikeiton, koska laiskuuttani käytän peruna-keittojuurespussia. *nolo*
Molemmat haukkuisivat minun ruokakerman käytön ja lohen ylikypsentämisen. Mun vain on pakko paistaa se kypsäksi niin että tiedän sen olevan kypsä. Graavilohi on eri asia.
Sukula saisi paskahalvauksen minun pastankeitosta. Keitän ajallisesti minuutin vähemmän kuin ohjeissa, mutta se ei ole al dente.