Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaisi opiskella, jos on melko älykäs? Mikä mulle sopisi?

Vierailija
14.01.2017 |

Haluaisin jonkun muun kuin pelkän ns. suorittavan työn, ja fyysisiä rajoitteita on siten, ettei fyysinen työ oikein sovi. Matemaattisesti en ole kovin lahjakas, mutta olen aika hyvä syy-seuraussuhteiden ja kokonaisuuksien hahmottamisessa, olen nopea hoksaamaan ja lukemaan ja minulla on hyvä muisti. Työn pitäisi olla itsenäinen, ihmiskohtaamisia saa olla, mutta mieluummin asiapitoinen kuin erityisesti empatiaa vaativa. Tuleeko jollekin jotakin mieleen?
Olen miettinyt oikeustiedettä, mutta tuntuu vähän epämielekkäältä opetella järjestelmää, joka on tavallaan niin keksitty. Fysioterapeutti saisi ratkoa ihmisten ongelmia, mutta mietin onko se liian ihmisläheistä ja ruumiillisesti raskasta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinusta mihinkään ole.

Vierailija
2/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinusta mihinkään ole.

Jaahas eli sossupummiksi suosittelisit ryhtymään ? Saahan siinäkin kikkailla ja käyttää aivojaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fysioterapeuttikin saa pitää huolta omasta kunnostaan. Lisäksi työ vaatii erittäin paljon empatian kykyä ja etenkin pitkäjännitteisyyttä, jos ei kuntoutuja ole kovin motivoitunut tai tilansa vuoksi ymmärrä, että kuntouttaja on Häntä varten paikalla.

Miten ois IT-ala tai hyvinvointiteknologian insinööri?

Vierailija
4/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja muuten mutta joutuu tekemisiin ihmisten kanssa. Lääketieteessä esim patologi tai muu labra-ala.

Vierailija
5/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala? Itse olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja  koodaan ammatikseni. Tosi mukava työ, jossa saa pääosin tehdä itsekseen ja nykyään paljon etänäkin. Vastoin yleisiä luuloja sillä matematiikalla ei tee näissä töissä käytännössä mitään. Itselläkin oli lukiossa lyhyt matematiikka ja sekin oli vaikean tuntuista. Silti selvisin opinnoista, joissa kieltämättä matematiikan appro tuotti työtä ja ahdistusta, ja työelämässä matemaattisten lahjojen puutteista ei ole ollut koskaan mitään haittaa.

Vierailija
6/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräinen akateeminen tutkinto sopinee, esim. valtiotiede. Sitten hallinnollisiin hommiin. 

Melko hyvällä älyllä (mitä sitten tarkoittaneekaan) pääsee kaikkea lukemaan paitsi nyt jotain ydinfysiikkaa. 

Vierailija
7/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmisten luomat järjestelmät ovat "keksittyjä". Oikeustieteessä mielekkyys tulee varmaan enemmän lain soveltamisesta erilaisiin tapauksiin kuin järjestelmän opettelemisesta sinänsä. Pohjimmiltaan siinä kyse isoista ihmisyyden peruskysymyksistä, oikeasta ja väärästä jne. Hakeudu vaan oikikseen, jos yhtään kiinnostaa!

Vierailija
8/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-ala? Itse olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja  koodaan ammatikseni. Tosi mukava työ, jossa saa pääosin tehdä itsekseen ja nykyään paljon etänäkin. Vastoin yleisiä luuloja sillä matematiikalla ei tee näissä töissä käytännössä mitään. Itselläkin oli lukiossa lyhyt matematiikka ja sekin oli vaikean tuntuista. Silti selvisin opinnoista, joissa kieltämättä matematiikan appro tuotti työtä ja ahdistusta, ja työelämässä matemaattisten lahjojen puutteista ei ole ollut koskaan mitään haittaa.

Ei sovi, jos ei ole matemaattisesti lahjakas.

Vierailija
9/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehti. Pitää haluaa kokonaisuuksia, pääosin asiakeskeistä, työtehtävästä riippuen jonkin verran asiakastyötä.

Vierailija
10/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*hahmottaa kokonaisuuksia.

Sisäänpääsy oli lyhyen matikan tasoinen, opinnoissa ei matikkaa tarvittu.

Vierailija
11/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja? :) Saat oikeasti olla aika rauhassa, potilaat vain piipahtavat ja vaikeammin vairioituneilla on saattaja. Toisinaan kuvattavana ei ole edes eläviä ihmisiä, saattaa olla tapaturmaisesti irronnut raaja tai pääkin. Erittäin siisti ja itsenäinen työ.

Vierailija
12/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustiede voisi sopia kuvauksen perusteella.

Vierailija
13/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi, jos ei ole matemaattisesti lahjakas.

Sopii erinomaisesti. Suurin osa työstä on sellaista perus webbisoftan tekoa, jossa jotain haetaan tietokannasta, tuodaan näytölle, käsitellään vähän. Itse en ole 16 vuoden koodarinurani aikana tarvinnut mitään matematiikkaa, jota ei olisi jo ala-asteella opittu. Ja senkin käytännön laskennan hoitaa ohjelmointikieliin toteutetut valmiit funktiot.

Mutta joo, sen verran voi matematiikkaa tarvita että jos tekee vaikka verkkokauppaa, niin ymmärtää että tuotteiden hinnat pitää laskea yhteen ostoskorissa, tai että jos kaupassa on päällä 20% alennus, niin miten se lasketaan loppuhinnasta. Tähän ei kauheasti lahjakkuutta tarvita ;)

Vierailija
14/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteopaatti tai optikko. Miksei vaikka lennonjohtaja.

Vierailija
15/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että älykäs ihminen osaa hoitaa ammatinvalintansa itse.

Vierailija
16/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitaja? :) Saat oikeasti olla aika rauhassa, potilaat vain piipahtavat ja vaikeammin vairioituneilla on saattaja. Toisinaan kuvattavana ei ole edes eläviä ihmisiä, saattaa olla tapaturmaisesti irronnut raaja tai pääkin. Erittäin siisti ja itsenäinen työ.

Yök. Minkä ihmeen takia sitä irronnutta raajaa tai päätä pitää kuvata?

Vierailija
17/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kemian ala, vaikkapa farmaseutti tai laborantti? Mielenkiintoistaa puuhaa, ja työtehtäviä on hyvin laajalla skaalalla. Pitää olla tarkka ja hoksaavainen, ja hallita paitsi kemia, myös fysiikka ja matikka hyvin, mutta ei vaadi erityisen syviä taitoja matikasta. 

Jos aloitat tuolla, niin voit myös myöhemmin jatkaa kemistiksi jos kiinnostut, tosin siihen tarvitaan enemmän matikkaa. 

Vierailija
18/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kemian ala, vaikkapa farmaseutti tai laborantti? Mielenkiintoistaa puuhaa, ja työtehtäviä on hyvin laajalla skaalalla. Pitää olla tarkka ja hoksaavainen, ja hallita paitsi kemia, myös fysiikka ja matikka hyvin, mutta ei vaadi erityisen syviä taitoja matikasta. 

Jos aloitat tuolla, niin voit myös myöhemmin jatkaa kemistiksi jos kiinnostut, tosin siihen tarvitaan enemmän matikkaa. 

Ja käteen 1600€/kk, sama kuin työskentelisi laitoshuoltajana paitsi ettei niiden tarvitse osata mitään

Vierailija
19/30 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yliopistotutkinto.

Vierailija
20/30 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan osaaminen pitää olla merkittävän hyvä jos arkkitehdiksi pyrkii. Jo pääsykokeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme