Onko oikein että 14vee pesee omat pyykkinsä?
Mitä mieltä olette? Onko oikein että 14vee tyttö joutuu pesemään omat pyykkinsä?
Kommentit (87)
Kuka pesee samaan aikaan normi päivävaatteet, alusvaatteet ja pyyhkeet?
Pyyhkeet pestään väh. 60 asteessa , samoin liinavaatteet. Alusvaatteet taas 40 asteessa. Ja jos kaikki on vielä erivärisiä, niin jepjep.
Jos teinille opetetaan tällä tavalla vaatehuoltoa, periaatteella, että jokainen pesee omat pyykkinsä, niin pieleen on menty, sanon minä.
Kyllä sekä 14 v tytölle että pojalle pitäisi olla opetettu pesukoneen käyttö ja pyykin lajittelu (sekä että kannattaa pestä esim kaikkien farkut samalla koneellisella ettei sen koneen tarvi koko ajan käydä.
Meillä ainoat vaatteet mitä nuoret pesee vain omiansa on tyttöjen alusvaatteet (usein pitää pestä käsin) ja pojan treeniaat, jotka hän heittää 'sporttipesuun' aina kotiutuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tosi paljon vaatteita vai tosi pieni pyykkikone? Meillä on 8 kilon kone ja se pyörii kerran viikossa pesten meidän kolmen ihmisen viikon pyykit. Toisen kerran se pyörii, jos pestään lakanoita tai pyyhkeitä. Jos pitäisi odottaa täyttä koneellista vain yhden ihmisen vaatteita, loppuisi kyllä vaatteet hyllystä ennen.
Sinänsä kyllä olen samaa mieltä muiden kanssa siinä, että teinin on hyvä oppia pyykkikoneen käyttö ja vaatteiden kuivaus (sekä rummussa että narulla).
Sekä että. 5 kilon kone. Teinipojan vaatteet ovat jo aikuisen kokoa. Pari hupparia, yhdet farkut tai vastaavat housut, 2-3 päivän alusvaatteet ja t-paidat sekä kylpypyyhe täyttää pesukoneen.
Oikeastiko on olemassa ihmisiä, jotka pesevät farkut, hupparit, alusvaatteet ja pyyhkeet sekaisin? Toivottavasti pesette ne edes kuumalla vedellä, yökötys jos jossain 30-40 asteen vedessä huljutellaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tosi paljon vaatteita vai tosi pieni pyykkikone? Meillä on 8 kilon kone ja se pyörii kerran viikossa pesten meidän kolmen ihmisen viikon pyykit. Toisen kerran se pyörii, jos pestään lakanoita tai pyyhkeitä. Jos pitäisi odottaa täyttä koneellista vain yhden ihmisen vaatteita, loppuisi kyllä vaatteet hyllystä ennen.
Sinänsä kyllä olen samaa mieltä muiden kanssa siinä, että teinin on hyvä oppia pyykkikoneen käyttö ja vaatteiden kuivaus (sekä rummussa että narulla).
Sekä että. 5 kilon kone. Teinipojan vaatteet ovat jo aikuisen kokoa. Pari hupparia, yhdet farkut tai vastaavat housut, 2-3 päivän alusvaatteet ja t-paidat sekä kylpypyyhe täyttää pesukoneen.
Siis te pesetettyä nuo samassa koneellisessa? Ok, no meillä lajiteltaisiin kaikkien pyyhkeet 60• kaikkien farkut 40• jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko on olemassa ihmisiä, jotka pesevät farkut, hupparit, alusvaatteet ja pyyhkeet sekaisin? Toivottavasti pesette ne edes kuumalla vedellä, yökötys jos jossain 30-40 asteen vedessä huljutellaan!
Kyllä vain. Kaikissa on pesumerkintä 60 astetta. Naisten vaatteethan yleensä vaativat matalamman pesulämpötilan, mutta miesten vaatteista löytyy noita 60 asteen pesun kestäviä paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en henk.koht halua että mun pyykkeihin kosketaan. Haluan pestä ne itse. Vaihtoehdoiksi jää, että mä pesen samalla 14veen pyykkei myös. Pyykkiä tulee teinillä sen verran paljon, että saa kyllä täyden koneellisen helposti omistakin pyykeistä.
Jos ja kun olen tota tapaa käyttänyt, että pesen teininkin pyykit, saan olla pesemäs kokoajan pyykkejä, eikä teini tule ymmärtämään sitä, että on syytä vähän ennakoida jos haluaa esim jonkun vaatteen just joskus päällensä. Pelkästään pesukoneen käyttö tuntui olevan vähän hakusessa ja edellee missä asteessa mikäkin jne ei ole kyllä tiedossa. Eli on syytä alkaa opettelemaan näitäkin asioita.. Teini siis muuttanut meille äidiltänsä. -Ap-
Oikein. Kumminkin alapeukutusta ????
Tuon pitäisi olla sanomattakin selvää.
Ihmettelen, miksi Suomessa ihannoidaan lapsen mahdollisimman aikaista itsenäistymistä ja suoriteperusteista kasvatusta.
Luulisi ihmisen elämässä edes lapsuuden ja nuoruuden olevan leppoista ja huoletonta aikaa ja vanhempien ottavan vetovastuun lapsen elämässä, ei, vaan jo 10-14 vuotiaalta odotetaan aikuisen työsuoritusta.
Olisiko se yksi syy, lasten ja nuorten pahoinvointiin ja aikuisiän mielenterv.ongelmiin.
Ennnen kuin joku älähtää, kyllä ennenkin lapset osallistuvat kotitöihin, mutta ne tehtiin aikuisen kanssa Yhdessä ja monet taidot siirtyivät sukupolvelta toiselle ja samalla hoidettiin vanhempi-lapsi suhteet, mutta nykyajan lapsi laitetaan yksin ja itsenäisesti tekemään kotityöt, kun sillä aikaa vanhemmat roikkuvat netissä tai viettävät omaa aikaa ja lapsi on yksinsuorittaja, omassa yksinäisyydessään.
Ainoastaan siinä tapauksessa, että haluaa pestä itse pyykkinsä erikseen. Mielestäni lasten ei tarvitse juurikaan kotitöitä tehdä. Kunhan oppivat kaikki asiat, niin vanhemmat kyllä hoitavat loput.
Heh...
Meillä 20v kundi pesee omat pyykkinsä, tehnyt niin yli 5 vuotta. Ihan omasta halustaan. Ei siksi että hänen vaatteet olisi mennet pilalle vaan siksi että ihan itse halusi niin tehdä. Käy muuten pesutuvassa pesemässä koska siellä on kuivuri jota kotona ei ole.
Pesee n. kerran kuussa vaatteensa.
Nuoremmat sisaruksensa myös pesevät pyykkiä, kolmen lapsen vaatteet täyttää jo koko 7kgn koneen. He myös laittavat telineelle kuivumaan ja vievät kuivat omiin kaappeihinsa. Toki tekevät tuon kaiken osin avustettuna ja osin itsenäisesti. Ja ihan omista haluistaan.
Me vanhemmat pestään omat pyykkimme, ja minä vielä kaikkien aremmat pyykit, eli villat, silkit tms.
Ja kyllä, meillä pestään lakanat, pyyhkeet ja muut vaatteet 60 asteessa. En edes erottele ppahemmin värejä. Valkoisia vaatteita meillä ei edes ole niin paljoa että niistä tulis koneellinen, värillisiä ja tummia riittää.
Kerran parissa kuussa pyöritän lakana, pyyhe yms pyykin 95 asteessa.
Miksi ihmeessä hankkisin edes sellaisia vaatteita joiden pyykkihuoltoon menee aikaa???
6 hengen perheessä riittää muutenkin tekemistä...
Miten tää voi olla ees keskustelun aiheena.
Tietenkin pitää pestä pyykkinsä, ja muun perheen pyykkejä myös samassa koneessa.
Alle 10v alkoi siivouksessa ja pyykinpesussa mukana olo. Itsellä kaksi vanhempaa sisarusta (6 ja1vuoden vanhemmat minua). Ei ollut mitään viikkoraha tapaa perheessä, koskaan. Koin olevani itsenäisempi/kypsempi kuin olin, kun tein näitä aikuisten elämään kuuluvia normi- juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en henk.koht halua että mun pyykkeihin kosketaan. Haluan pestä ne itse. Vaihtoehdoiksi jää, että mä pesen samalla 14veen pyykkei myös. Pyykkiä tulee teinillä sen verran paljon, että saa kyllä täyden koneellisen helposti omistakin pyykeistä.
Jos ja kun olen tota tapaa käyttänyt, että pesen teininkin pyykit, saan olla pesemäs kokoajan pyykkejä, eikä teini tule ymmärtämään sitä, että on syytä vähän ennakoida jos haluaa esim jonkun vaatteen just joskus päällensä. Pelkästään pesukoneen käyttö tuntui olevan vähän hakusessa ja edellee missä asteessa mikäkin jne ei ole kyllä tiedossa. Eli on syytä alkaa opettelemaan näitäkin asioita.. Teini siis muuttanut meille äidiltänsä. -Ap-Joku ongelmaisen äidin hoteissa varttunut ongelmanuori siis. En päästäisi omaan koneeseeni kyllä tuollaista käsiksi, rikkoo sen vaan. Miehen menneisyyden hankinta tai sijoitettu lapsi sama se, jos kaikki ei ole päänupissa normaalilla mallilla, valitettavasti pitää passata eri tavalla kuin normaalin perheen normaalia lasta.
Sun kirjotuksesta päätellen joku normaali saa korjata sunkin jälkiä...idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi Suomessa ihannoidaan lapsen mahdollisimman aikaista itsenäistymistä ja suoriteperusteista kasvatusta.
Luulisi ihmisen elämässä edes lapsuuden ja nuoruuden olevan leppoista ja huoletonta aikaa ja vanhempien ottavan vetovastuun lapsen elämässä, ei, vaan jo 10-14 vuotiaalta odotetaan aikuisen työsuoritusta.
Olisiko se yksi syy, lasten ja nuorten pahoinvointiin ja aikuisiän mielenterv.ongelmiin.
Ennnen kuin joku älähtää, kyllä ennenkin lapset osallistuvat kotitöihin, mutta ne tehtiin aikuisen kanssa Yhdessä ja monet taidot siirtyivät sukupolvelta toiselle ja samalla hoidettiin vanhempi-lapsi suhteet, mutta nykyajan lapsi laitetaan yksin ja itsenäisesti tekemään kotityöt, kun sillä aikaa vanhemmat roikkuvat netissä tai viettävät omaa aikaa ja lapsi on yksinsuorittaja, omassa yksinäisyydessään.
Eihän se tarkoita että pitää itsenäistyä, jos pesee omat pyykit. Positiivinen palaute on toki muistettava, kehua, varsinkin jos vielä siivoaa. Tietenkin on neuvottava.
Oli itsestään selvää minun nuoruudessani.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pesee samaan aikaan normi päivävaatteet, alusvaatteet ja pyyhkeet?
Pyyhkeet pestään väh. 60 asteessa , samoin liinavaatteet. Alusvaatteet taas 40 asteessa. Ja jos kaikki on vielä erivärisiä, niin jepjep.
Jos teinille opetetaan tällä tavalla vaatehuoltoa, periaatteella, että jokainen pesee omat pyykkinsä, niin pieleen on menty, sanon minä.
Olen samaa mieltä. Lapsesta kasvatetaan vain omaan napaansa tuijottavia, epatiakyvyttömiä ja itsekkäitä, joiden ei tarvitse huomioida millään tavalla läheisiä, kunhan vain omat tarpeet on huomiotu.
On samantekevää tekeekö lapsi kotitöitä vai ei, sillä ne eivät yleensä vaadi erityistä osaamista ja taitoa, vaan lähes kaikki ne oppii aikanaan ja lapsethan ottavat esimerkin vanhemmiltaan, niin hyvässä kuin pahassa ja siirtävät ne omaan aikuisuuteen ja kotiin. Jos lapsuuden kodissa siivotaan viikottain, sama siirtyy myös lapsuuden kotiin, elleivät vanhemmat ole tappaneet lapsen luovuutta ja aloitekykyä liialla kotitöillä.
Vierailija kirjoitti:
14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?
Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon teinin pitää osallistua muihin kotitöihin. Jos teinin koko perheen pyykkihuollon lisäksi tarvitsee lähinnä siivota oma huoneensa, viedä omat astiansa tiskikoneeseen ja osallistua satunnaisesti ruuanlaittoon ja siivoukseen, niin minusta tuo on täysin kohtuullinen työnjako.
Mutta jos tuon pyykkihuollon lisäksi teini esim. laittaa koko perheelle ruokaa pari kertaa viikossa, tyhjentää tiskikoneen pari kertaa viikossa ja imuroi talon yhteiset tilat pari kertaa kuukaudessa, niin sitten ei mene oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarkoita että pitää itsenäistyä, jos pesee omat pyykit. Positiivinen palaute on toki muistettava, kehua, varsinkin jos vielä siivoaa. Tietenkin on neuvottava.
Oli itsestään selvää minun nuoruudessani.
Minulle ei ollut. Jätän vieläkin astiat tiskaamatta lavuaariin vanhemmillani vieraillessa, enkä yleensä osallistu siivoamiseen. Aivan sama jos vanhemmat vierailevat minun luona. Saavat jättää lautaset vaikka pöytään jos haluavat. Jos minä hankin lapsia, niin opetan heille kotityöt, mutta en minä laita heitä niitä tekemään elleivät halua. Jos jossain tarvitsen apua niin silloin tietenkin pyydän apua.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko sinä yhdessä teinisi kanssa otat pyykkikorista tietyssä pesulämpötilassa pestävät vaatteet, kumpikin vuorollaan laittaa vaatteita pesukoneeseen, toinen laittaa pyykinpesuaineen, toinen huuhteluaineen, toinen säätää pesulämpötilan ja toinen painaa Start-nappia? Ennen vanhaan pyykinpesu oli vähän erilainen homma ja silloin olikin varmaan ihan kiva, kun äiti pyykkää järvenrannassa lakanaa ja tytär pyyheliinaa, mutta en mä nyt pesukoneiden aikakautena näe edes järkeväksi ajankäytöksi täyttää ja käynnistää pyykkikonetta yhdessä.
No meillä näin: lapset pesevät itse omat lakanat (siis kaikki lasten lakanat yhdessä), koko perheen lakanat eivät mahdu kerralla. Tämän ovat aloittaneet vanhimman ollessa 8-v, pyytävät apua, jos eivät saa niitä itse sänkyyn takaisin (onnistunut kaikilta pikkukoululaisena). Pyyhkeet heitän yleensä minä tai mies koneeseen, koska kaikkien mahtuu yhtäaikaa. Vähän vettä käyttävällä koneella ei voi pestä pyyhkeitä ja muuta pyykkiä yhtäaikaa.
Minä pesen ja lajittelen omalla tavallani teiniä lukuunottamatta perheen vaatteet. Jos koneeseen mahtuu, niin kysyn teiniltä haluaako hän laittaa sinne pyykkejään. Yleensä teini pesee itse omat jaettuna tummat ja värilliset. Valkoisia taas ei tule niin paljoa, että lisää ne meidän koneeseen tai laittaa valkoiseen pyykkikoriin. Farkkuja pesen aina koneellisen silloin tällöin ja se tuntuu olevan teinille liian harvoin joten hän pesee omiaan tarvittaessa. Hienopesuja tehdään tarvittaessa. Aiemmin teini siivosi huoneensa lattialta kaikki vaatteet, niin likaiset, puhtaat kuin puoliksi käytetyt pyykkikoriin ja vastuu omasta vaatehuollosta on parantanut tämän tavan :) Samoin meillä käytiin keskusteluja kuinka usein farkkuja tarvii pestä, nyt pesee itse niin usein kuin haluaa. Lisäksi teini auttaa siivouksessa, jos on silloin kotona (koko perhe siivoo, kukaan ei makaa sohvalla katsomassa), pitää itse oman huoneensa kohtuullisessa kunnossa ja pyydettäessä voi viedä roskis tai auttaa tiskien kanssa. Enempää ei oikein kerkeäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?
Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon teinin pitää osallistua muihin kotitöihin. Jos teinin koko perheen pyykkihuollon lisäksi tarvitsee lähinnä siivota oma huoneensa, viedä omat astiansa tiskikoneeseen ja osallistua satunnaisesti ruuanlaittoon ja siivoukseen, niin minusta tuo on täysin kohtuullinen työnjako.
Mutta jos tuon pyykkihuollon lisäksi teini esim. laittaa koko perheelle ruokaa pari kertaa viikossa, tyhjentää tiskikoneen pari kertaa viikossa ja imuroi talon yhteiset tilat pari kertaa kuukaudessa, niin sitten ei mene oikein.
Niin, mutta kotityöt ei rajoitu pyykkäämiseen. Vähintään kerran viikossa koko talon imuroiminen. Syöttää pikkusiskoaan ja toimii lapsenvahtina paljon, osin jopa kasvattaa
Ei ole jaettu. Menee niin että muut auttaa joskus, jos auttaa. Oli kyseessä homma mikä tahansa