Onko oikein että 14vee pesee omat pyykkinsä?
Mitä mieltä olette? Onko oikein että 14vee tyttö joutuu pesemään omat pyykkinsä?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?
Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon teinin pitää osallistua muihin kotitöihin. Jos teinin koko perheen pyykkihuollon lisäksi tarvitsee lähinnä siivota oma huoneensa, viedä omat astiansa tiskikoneeseen ja osallistua satunnaisesti ruuanlaittoon ja siivoukseen, niin minusta tuo on täysin kohtuullinen työnjako.
Mutta jos tuon pyykkihuollon lisäksi teini esim. laittaa koko perheelle ruokaa pari kertaa viikossa, tyhjentää tiskikoneen pari kertaa viikossa ja imuroi talon yhteiset tilat pari kertaa kuukaudessa, niin sitten ei mene oikein.
Niin, mutta kotityöt ei rajoitu pyykkäämiseen. Vähintään kerran viikossa koko talon imuroiminen. Syöttää pikkusiskoaan ja toimii lapsenvahtina paljon, osin jopa kasvattaa
Ja lisään vielä, että tiskikoneen käyttökin on aika vahvasti teinin kontolla
Sitten kyllä kuulostaa siltä, että teinille on sälytetty liikaa kotitöitä. Oletan nyt, että teini ei ole vapaaehtoisesti sopinut esim. saavansa ylimääräistä taskurahaa sillä, että hän tekee ylimääräisiä kotitöitä.
56, kolmen nuoren aikuisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Ihan vitun surullista että Suomen nettikulttuuri on tätä :( Muuten tosi hyvä, puhutteleva ja aesteettisesti miellyttävä video. Ja biisi on rautaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vitun surullista että Suomen nettikulttuuri on tätä :( Muuten tosi hyvä, puhutteleva ja aesteettisesti miellyttävä video. Ja biisi on rautaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?
Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon teinin pitää osallistua muihin kotitöihin. Jos teinin koko perheen pyykkihuollon lisäksi tarvitsee lähinnä siivota oma huoneensa, viedä omat astiansa tiskikoneeseen ja osallistua satunnaisesti ruuanlaittoon ja siivoukseen, niin minusta tuo on täysin kohtuullinen työnjako.
Mutta jos tuon pyykkihuollon lisäksi teini esim. laittaa koko perheelle ruokaa pari kertaa viikossa, tyhjentää tiskikoneen pari kertaa viikossa ja imuroi talon yhteiset tilat pari kertaa kuukaudessa, niin sitten ei mene oikein.
Niin, mutta kotityöt ei rajoitu pyykkäämiseen. Vähintään kerran viikossa koko talon imuroiminen. Syöttää pikkusiskoaan ja toimii lapsenvahtina paljon, osin jopa kasvattaa
Tuosta tuli mieleeni, että olen säälinyt ystävääni, koska hän teininä joutui lämmittämään ruoan itselleen ja pikkuveljelleen, kuulustelemaan pikkuveljen läksyt jne., koska vanhemmat ovat olleet iltaisin pois. Pikkuveljen kasvatus oli siis pitkälti teini-ikäisen ystäväni harteilla...minusta se ei ollut ihan oikein. Tuo tapahtui 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi Suomessa ihannoidaan lapsen mahdollisimman aikaista itsenäistymistä ja suoriteperusteista kasvatusta.
Luulisi ihmisen elämässä edes lapsuuden ja nuoruuden olevan leppoista ja huoletonta aikaa ja vanhempien ottavan vetovastuun lapsen elämässä, ei, vaan jo 10-14 vuotiaalta odotetaan aikuisen työsuoritusta.
Olisiko se yksi syy, lasten ja nuorten pahoinvointiin ja aikuisiän mielenterv.ongelmiin.
Ennnen kuin joku älähtää, kyllä ennenkin lapset osallistuvat kotitöihin, mutta ne tehtiin aikuisen kanssa Yhdessä ja monet taidot siirtyivät sukupolvelta toiselle ja samalla hoidettiin vanhempi-lapsi suhteet, mutta nykyajan lapsi laitetaan yksin ja itsenäisesti tekemään kotityöt, kun sillä aikaa vanhemmat roikkuvat netissä tai viettävät omaa aikaa ja lapsi on yksinsuorittaja, omassa yksinäisyydessään.
Eihän se tarkoita että pitää itsenäistyä, jos pesee omat pyykit. Positiivinen palaute on toki muistettava, kehua, varsinkin jos vielä siivoaa. Tietenkin on neuvottava.
Oli itsestään selvää minun nuoruudessani.
Minulle ei ollut. Jätän vieläkin astiat tiskaamatta lavuaariin vanhemmillani vieraillessa, enkä yleensä osallistu siivoamiseen. Aivan sama jos vanhemmat vierailevat minun luona. Saavat jättää lautaset vaikka pöytään jos haluavat. Jos minä hankin lapsia, niin opetan heille kotityöt, mutta en minä laita heitä niitä tekemään elleivät halua. Jos jossain tarvitsen apua niin silloin tietenkin pyydän apua.
Mielipidekysymys. En hyväksy jos vain äiti raataa.
Olennaisinta että he osaavat ja opetetaan myönteisesti. Paljon tätäkin että jokaisesta pikkuasiasta tehtiin numero, onnellinen se joka kokee työn myönteiseksi, itsensä hyväksi kotitöitä tehdään.
Ajattelen asiat vain näin, on noloa kun 30-vuotias ei pese itse alusvaatteitaan.
Mun 14- vuotias poika pesee itse pyykkinsä, olen sillä lailla lepsu. Voisi hyvin pestä koko perheen pyykit, eikä vaan omiaan, mutta olen huono delegoimaan. Hän osaa käyttää tietokoneita ja älykännykkää, kyllä siis pesukonettakin. Tekee sitä mieluummin kuin imuroi.
Mistä teillä riittää noin paljon kotitöitä, jos lapset joutuvat osallistumaan noin paljon.
Meillä kolme teiniä ja pitävät oman huoneen kunnossa ja tuovat pyykit koriin ja silti meiltä vanhemmilta menee työpäivän jälkeen kotitöihin 0,5-1h/pv.
Toinen ottaa ruokavastuun ja samalla siivoaa keittiön ja työpöydät ja toinen pyykkää, imuroi, pesee vessat, pyyhkii pölyt jne. Ja tähän kaikkeen käytämme aikaa puolesta tunnista tuntiin ja molemmat vanhemmat tekevät nämä vuoroviikon.
Ja lapset tekevät sillä aikaa läksyt ja loppu illan käytämme yhdessäoloon tai harrastuksiin.
Meillä teinit pesevät pyykkiä, mutta siis vuorollaan ja tarvittaessa (esim. seuraavaksi päiväksi halutaan joku tietty vaate kouluun) ja aina koko perheen pyykki siinä samalla.
Meillä lajitellaan paitsi lämpötilan, myös aika tarkasti värin mukaan. En ikinä pese tummia ja vaaleita pyykkejä samassa koneessa ja meillä valkoiset vaatteet on todellakin valkoisia.
Teinitkin osaavat lajitella pyykin ihan mainiosti ja jos ovat epävarmoja, kysyvät. Pyykkikomeroon pyritään lajittelemaan tummat/kirjavat, vaaleat ja liinavaatepyykki erikseen ja sitten erillinen kori käsin pestäville. Tottakai tähän on opeteltu yhdessä, eivät kylmiltään ole joutuneet yksikseen pyykkivastuuseen.
Kun joku laittaa konetta, kysytään vielä, että onko kenelläkään tummia 40:ssä pestäviä?
Hyvin sujuu kaikilta perheenjäseniltä, myös luonnollisesti mieheltäni homma hoituu siinä kuin minultakin.
Ainakin mun 14-vuotias on pessyt jo vuosia omat pyykkinsä ja osaa lajitella tummat ja vaaleat toisistaan. Joskus kyselee pesuohjeita jonkin uuden vaatteen tai esim. repun kohdalla. Omasta halustaan toimii näin ja on opettanut myös vähemmän innokkaan isoveljensä pesemään pyykkiä. Olen tyytyväinen!
Minä tykkäsin jo pikkupoikana kesäisin olla äidin apuna pesemässä pyyķkiä pulsaatoripesukoneella.Vanhempana kävin mielläni kummitädillä pesemässä pýykit pulsaatoripesukoneella.Nykypäivänäkin pyykinpesu vanhalla pulsaatoripesukoneella on minun lempihommaa.
Pesukone ne pyykit pesee.Ihan sama kuka ne sinne laittaa.
No tottakai! Ei ole mitään ihmeellistä.
Minä otin hoitaakseni pyykinpesun 12-vuotiaana, kun kyllästyin äidin tapaan lyödä vaaleat, tummat ja värilliset kaikki samaan koneelliseen. ("Koska eihän se vanha punainen t-paita enää VOI värjätä kun se on jo ainakin xx kertaa pesty") Lopullinen niitti taisi olla, kun eräänä sunnuntaina olisin tarvinnut valkoisia sukkahousuja, mutta laatikossani olevat olivat kaikki joko rikki tai vaaleanpunaisia. Eikä tuohon aikaan olleet kaupat sunnuntaisin auki.
Pitäisi tietysti tietää ensin, millainen perhe on.
Tiedän perheen, jossa on tuo 14 vuoden raja, koska taloudessa kaikki kovia urheilemaan. 3 teini-ikäistä urheilevaa poikaa saa aikamoisen kasan pyykkiä syntymään pienessä ajassa. Helpointa silloin todellakin, että jokainen pesee omat vaatteensa ja vanhemmat sitten huolehtivat liinavaatteista, jolloin heillekin jää ihan tarpeeksi puuhaa. Ei ole iso asia hoitaa niitä omia pyykkejään, ja oikein opettavaista monella tavoin.
Se, että ruvettaisiin riitelemään siitä, kenen vuoro on hoidella se vaatehuolto kaikkien puolesta, on aivan turha kiistelyn aihe, joka voidaan näin välttää. (Normaalistihan päästään riitelemään siitä, että siltä"toiselta" tulee enmmän pyykkiä, joten sen pitäis tehdä enemmän...)
Perheessä tilapäisesti vuoden verran asunut nuorimies oudoksui ensin tapaa, ihan kuten äitinsäkin, mutta oli lähteissään todella kiitollinen saamastaan uudesta opista ja katsoi sen käytännön ja vastuunoton kannalta kasvattaneen häntä tulevia opiskeluvuosia varten.
Vierailija kirjoitti:
On oikein, että 14-vuotias pesee pyykkiä eli osaa käyttää pesukonetta. Sitä en ymmärrä, ertä miksi hän laittaisi koneeseen vaan omia vaatteitaan.
Esim siksi, kun 14 vuotiaan pyykit haisee isoveljen "partavesiltä" vielä pesunkin jälkeen... muka. Myös koneen vaihdon jälkeen.
Sen jälkeen kylläistyin narinaan ja saa luvan pestä vaan omat pyykkinsä. Tulee täysiä koneellisia, sillä on liikaa vaatteita, ja liinavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini (15v. poika) on pessyt omat pyykkinsä jo 4 vuotta. Hänellä on sänkynsä alla laatikot, mihin lajittelee pestävät vaatteet. Ei ole ollut ongelmia. Myös me vanhemmat pesemme pääsääntöisesti omat vaatteemme, mutta ihan vain mukavuuden vuoksi. Toki toisten pyykkejä saa pestä jos oma kone jää vajaaksi tms.
Pyyhkeet, lakanat ym. pesee itse kukin kun huomaa että tarvetta on. Systeemi toimii meillä hyvin.
Pyöritättekö vajaita koneellisia vai tuleeko tosiaan yhden ihmisen vaateista täysiä koneellisia?
Kyllä teini joutaa ite pesemään pyykkinsä. Ainakin meillä kun teinin oma pyykkikori on täynnä, niin eipä sinne enää muiden vaatteita mahdu. Plus vähemmän vaivaa, kun ei tarvi lajitella "sun, mun, " vaan kuivurista suoraan omat vaatteet kaappiin tai lattialle.. mihin nyt sitte ne loppupelissä laittaakin. Iteppäsiellä huoneessaan asuu
Vanha ketju, mut meillä jo 5v osaa pestä omat pyykkinsä.